Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
1, 2, 3 ... 33, 34, 35   >>
300 besök idag (88235 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Helt plötsligt så kan man köra trackday både på fällfors och mittsverige. Jag bor i Umeå och har ca 20mil till båda. Det var dags att skaffa (ytterligare) en bil för att komma ur garaget och köra igen !

krav: någorlunda billig köpa och äga (så man vågar köra 100% på bana) och hyfsat med effekt, mycket eftermarknadsgrejor gör livet enklare. Blev en bmw e46 330ci, cupén är ju snygg. Men var inget krav. rostiga främre skärmar och några motorfelkoder pga lamdasonder skrämde bort övriga köpare.

Visade sig vara en guldklimp, gått i norrland och skärmkanter var enda rosten att prata om. någon har brytt sig om bilen och bytt skivor och monterat greenstuff belägg. sportchassi från fabrik. men bilstein bak och Sach fram har blivit bytta sista åren. Bilen känns löjligt tajt och modern.Styrväxeln är ju jättetrevligt kortslagig . Varför har ingen berättat för mig tidigare vilken mini M3 det här är ?

Elstolar är trevligt men vikten.... jisses 1440kg väger bilen tom med 10liter bensin. r-däcken är redan monterade på vinterfälgarna och sportstol och riktigt bälte kommer också komma på plats. Blir kanske skrapning av dämpmatta också :-) Dimljusen skall ersättas med kylslangar till bromsarna.









_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Har samma kravlista och funderingar på en 330 så ska bli kul att följa denna

_________________
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Ska bli kul att följa din resa med denna, måste erkänna att jag också sneglat åt detta håll nu då jag är utan rejsbil är sugen på något gatreggat som man kan smiska på trackdays thumbs up
Jag väljer att se de tunga stolarna som nåt positivt: de ska ju ändå bytas till skalstolar och då kan du se fram emot ca 5% viktminskning av ekipaget!
Vet du om de modelltypiska sprickorna i "bakvagnen" är åtgärdat på denna?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis till en perfekt banbil. Driftsäker, billig och bra potential. Har själv en 330 touring som fungerat som bruksis och även banbil emellanåt.

Min är en M-sport med lite grövre krängare, men har monterat M3ans krängare fram och även anpassat för M3an fjäderben vilket ger en perfekt balans i bilen.

Jag tror aldrig jag har haft så kul i någon annan bil som jag har haft i denna, mer än i 964an förstås. Underdogkonceptet är starkt underskattat.

Min bil har nu gjort sitt som bruksis och väntar på ombyggnad till trackdaybil, kanske för ringen.

Det här skall bli kul att följa...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Mats: Skall kolla bakvagnen efter sprickor idag. Tänkte se om det finns någon dämpmatta man kan skrapa loss också. Bilen är väääääldigt tyst.

Anders Min har option "S226A Sports Suspension Settings" , vet inte vad det betyder jämför med M-sport men den är rätt hård dämpad. Vet du vilken diameter din krängare har ?

Två nya framskärmar inkl. frakt från tyskland kostar 90 euro!. till en sedan/kombi är dom ännu billigare. Garagelackar dom själv med biltemas bättringsfärg som finns i rätt färgkod.

Har också letat fram ett riktigt 4pkt bälte från gömmorna.

Det är Khumo K700 225/17 - 45, hårdhet 60 .
Samma däck som jag tävlade med 2017 med (nya då) Men dom är nog bättre än gatdäcken :-)

Praktiskt med egen däcksmaskin.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



När jag skulle flytta till Sävar tänkte jag likadant - nära till 2 banor som då var "på G" och räserbilen såldes... Köpte en e46 325. Siktar också på track days nu.

Jag kör Z4M krängare på min, bara för att jag fick tag i dem. Minns inte, men de var iaf tjockare än M3 E46. Bak har jag en HR.

Har fixat fälgar men inte köpt däck än.... Men nu blev man ju sugen förstås!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Då blir det bra med M3 krängare fram. Byt inte den bak, då blir det för överstyrt.

Min har gått 39700mil (!) mil nu, jag har haft den sen den hade gått 8000 mil. Jag har släpat på 1500kg runt om i Sverige, till Ringen och Spa mer än en gång. Jag har kört den flera gånger på Mantorp, Gelleråsen, Anderstorp, Knutstorp, Sturup, Ljungbyhed & Ringen.

Det enda som behövt bytas på alla år och mil är en vattenpump, bussningar, generator och vakumbälg. Givetvis har rena slitdelar som bromsar etc. har bytts.

Har nyligen inspekterat bakvagnen, inte en spricka som jag hade på M3an. Den bästa bil jag någonsin haft!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
tack för tipset. Min främre krängare är 24mm tjock.

Det fanns 4 fel på bilen, rostiga framskärmar. ingen AC. dålig handbroms. motorlampa lyste pga -lambdasonder. AC fyllde jag själv och då såg jag det läckte från ett alurör mellan kondensorn och kompressorn. Den byttes enkelt och nu kyler AC.

Angående motornlampan så nollade jag först och läste ut på nytt. visade sig två fel.
bank2 sond1 (cyl 4-6, främre sond
bank 1 sond2 (cyl 1-3,bakre sond)

två nya bosch sonder följde med. men både är avsedda för bakre montering.ev får jag köpe en ny främre. Jag började med att skifta dom två främre för att bekräfta att felet följde med sonden, vilket det gjorde.

Dom bakre sonderna sitter vettigt till, men är duktigt fastrostade, det syntes att någon försökte lossa dom tidigare. Jag fick inte heller loss den som skall bytas. och ta loss hela grenröret upptill såg inget kul ut. Jag tog istället loss hela bakre avgassystemet och monterar dit ett nyttt ställe för sonden ca 10cm längre bak.
32kg väger avgassystemet, hittade även avgasventil för mindre/högre ljud.

Baljan som kupé filtret sitter i väger 3kg. Helt gjort i plåt. kanske finns plast ?









_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Härligt Benny.
Vem av påhejjarna lurade in dig på BMW

Har du däckmaskin upp hos dig?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40



Här själv en ombyggd 330 sedan.
Skrapade ur asfaltsmassorna i den och det vägde in på 12 kg.
Så visst gjorde det något
Har H&R krängare och vill minnas att min är 28mm fram.

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Varmt idag, 31 grader. Valde att finmeka med lättning istället för svetsa lamdasonder.. Värmepicka och spackel inuti bilen.. smart val :-/

mycket tunga dämpmattor kring bakre hjulhusen.bara att lyfta ur. Enkla kg. Baksätet är ju väldigt enkelt lyfta ur. 5min jobb. Det är något man kan göra innan trackday.

Bitummattorn fastklistrade på golvet var mera tveksamt, 2kg. Knappt värt besväret. Såg at det gömde dämpmatta under bakom paneln under bakre rutorna. får nog kolla där....

Det är ju var några enstaka kg var och en men tillsammans gör det skillnad. När jag kört racetaxi med passagerare i samband med racehelger har passageraren känts som man kört med handbromsen i (om bilen hade haft handbroms :-)

Och batteriet.... stort jäkla tung monster. visst bra för året runt brukskörning.
Här kan man ju peta in minsta biltema i samband med körning. Jag hade ett lite 13ah och körde isracing i -20 med i flera år....







_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Byta stolar? Brukar ju vara några kg där.


Edit; såg du nämnt det redan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Om vägverkets våg vissar korrekt så har jag lyckat få bort 47kg ! Jag tankade 40liter efter förra vägningen och har därefter kört 40km. 36liter x 0.75 = 27kg bensin.
1420 - 27 = 1393kg.

Det som är bortaget är baksäte, dämpmattor i baksäte och bagaget, reservhjul, domkraft och lilla verktygslådan i bakluckan.

Sedan har jag bytt ena bakre lambdasonden , och då försvann en felkod :-)

Körde roterande fil i hålen för fjäderben för mera negativ camber. Snabb mätning visade på ca -1.5. Har även lossat och smörjt upp styrstagen så för att enkelt ställa toe.
Har även börjat fundera på bromskylningen.
Noterade att det sitter en stor kraftig aluplåt under motorn, funkar ju som en x-brace . är det orginal på e46 eller 330 ?

Nu skall jag beställa ett bakre fjäderbenstag för att fästa 4pkt bältet i. Är det lönt att köpa ett fram också ? Det är ju onekligen väldigt billiga med grejor till dom här bilarna , tar ju 3-4 timmar att bygga eget, för 675 sek är det knappt lönt.

https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e46/vaghallning/fjaderbenss . . . .
https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e46/vaghallning/fjaderbenss . . . .






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Original E46. Tidiga e46 hade en "rörram" där under.

Fj bens stag fram tror jag på, bak är jag tveksam. Det är ju bara lasten från dämparna som går in i chassiet där, det borde inte ge nåt med ett stag. Fram blir det som en annan grej, där vill ju fj benstornen pga macpärsson framvagnen dras isäer. Men visst, det håller väl ihop hela karossen. Det skillde ganska mycket i vridstyvhet på sedan och sedan med fast plåtvägg bakom baksätet (istf fällbart baksäte alltså) och staget kanske kan kompensera lite för det. Men några krafter från fjädrinfen är jag tveksam till om den tar upp.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Benny Steen skrev:


klipp

Körde roterande fil i hålen för fjäderben för mera negativ camber. Snabb mätning visade på ca -1.5. Har även lossat och smörjt upp styrstagen så för att enkelt ställa toe.

klipp



Har haft samma tanke själv. Är det så mycket camber man kan få med standardfjädrar och -fjäderben? Jag tänker på problem med frigång mot fjädertornet främst, stämmer det?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Guson skrev:

Har haft samma tanke själv. Är det så mycket camber man kan få med standardfjädrar och -fjäderben? Jag tänker på problem med frigång mot fjädertornet främst, stämmer det?
Guson


Jag har kollat mellan fjäderben och plåten under, det finns utrymme för ytterligare 10mm till eller ca 25mm totalt.. Det är inte fjäder som kommer tar stopp utan fjäderbenets översta tallrik.

Mätte även avstånd mellan fjäderbenen när bilen står på hjulen respektiva upplyft underifrån lyftpunkten i balken under motor. Det skiljer ca 2-3mm. Ingen stor förändring. Mera när man kör kanske. Så det är nog inte helt bortkastat med främre fjäderbenstag och 3-5kg mera vikt. Det bakre skaffar jag mest för fästa bältet i.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Tack för info. Jag skulle vilja öka camber en grad eller så och det är alltså inget problem.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fortsatte idag med hjulinställning fram och bak. maxade camber bak och ställde 1mm toe-in både fram och bak, skall mäta imorgon. men tror det knappast blev mera än någon grad negativ camber bak.
Rostlösning och kopparfett tillsammans gör det enklare att justera nästa gång. skruvarna för toe baktill var lite jobb att lossa....

Funderar på kapa bort bakre dämparen , mindre vikt och mera ljud. Någon som provat ?

Torsdag 8 augusti 18-22 är det träning på mittsverigebanan. Sedan blir det fällfors 18 augusti.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Kanske dum fråga, men fick det -1,5gra totalt eller fick du -1,5gra mer negativ camber när du slipade ur?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
SevenEight skrev:
Kanske dum fråga, men fick det -1,5gra totalt eller fick du -1,5gra mer negativ camber när du slipade ur?


-1.5 totalt. Men jag måste nog mäta igen, Ser mera ut.
Fick skärmarna idag. Ser jättebra ut. Skall provmontera innan jag lackar.

Jag hade sett kylaren var lite oval undertill. Bestämde mig för att byta preventivt. Det var nog tur. herrejösssen vad den hade svällt
kylkanalerna var helt runda. Förmodligen har den frusit någon gång. Bra betyg till bmws kylare.

Blev en bättre begagnad orginal bmw kylare från lokala skroten.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Idag kom både bromsbeläggen och fjäderbenstagen. Jag kommer behöver modifiera det främre pga jag flyttat in fjäderbenen. Det övriga åkte dit ikväll. nu kan jag montera 4pkt bälte i orginalstolen.

Till kylarens dräneringsplutt gjorde jag en liten vinkel som håller eftersom jag inte fattade att hur den skulle lossas och vred sönder låsningen.
Sedan har jag även bytt filter och olja.

Imorgon skall jag en sväng till mittsverigebanan och kolla på mittcup (http://mittcup.nu/) långlopp , kanske något att köra 2020. Har kört långlopp förut, det är en bra racingform.










_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
1, 2, 3 ... 33, 34, 35   >>
300 besök idag (88235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande