Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 33, 34, 35   >>
35 besök idag (88270 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Den här filmen blev rätt kul. Jag jagar en porsche och sätter dagens bästa tid. Sedan går servot sönder och jag går i depå. Vi konstaterar att vi inte heller har några bakbromsar kvar och överlämnar sedan bilen utan servo och bakbromsar till team'ets nykomling som skall göra sin första tävling :-)

Det är kul höra sina egna kommentaret så här i efterhand.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Höger bakbroms. Tror man kan skriva av bromsbeläggen. Blev nog varmt...




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Dammskyddet ser lite visset ut

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Tips för andra som kör racechrono och filmar. skrev också i racechrono dummy tråden.

jag fick bekymmer med otillräckligt utrymme när vi kör långlopp och filmar från start till mål. sista filmen blir korrupt och går varken se eller exportera.

racechrono väljer default högsta möjliga kvalitet som mobilen stöder oavsett vad man ställt in för kvalitet i mobilens kamerainställningar.

Man måste ange det i racechrone och det gör inte i inställningarna utan välj "start" , swipa höger så du får upp videobilden och klicka i rutan där det står "internal camera"och välj tex 720p och medium quality.
Man får också upp hur mycket befintligt ledigt utrymme räcker i tid.

Där går också justera vitbalans om det behövs för att se genom rutan när man sätter mobilen bakom föraren.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Du Benny, jag tänkte att jag skulle svänga förbi dig nån dag och kopiera data från styrenheten i 330:in - behöver det till nästa uppgradering av min bil!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Fina foton på bromsgrejer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
SevenEight skrev:
Du Benny, jag tänkte att jag skulle svänga förbi dig nån dag och kopiera data från styrenheten i 330:in - behöver det till nästa uppgradering av min bil!


Du är välkommen. Jag jobbar hemifrån på dagarna och är hemma på kvällarna i garaget för det mesta när jag inte kör kart eller enduro :-)

Jag tog loss alla fyra bromsoken igår, dom skall snyggas till och få nya oringar och tätningar. båda bakre bromsarna hade ju nött ner beläggmaterialet och gått mot metall. Men höger hade till och med gått igenom beläggets stålplatta och nött direkt mot bromskolven. Långlopp har sina utmaningar...

ca 1/4 är kvar av beläggen fram. Vi är supernöjda med Pagid RS29 fram så nu beställer vi nytt runt om. dyrt men nödvändigt.

Har även beställt mera RBF600 bromsvätska från oljemagasinet.se


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Benny Steen skrev:



Ohhhh, något av ett rekord nästan tror jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Plockade loss servopumpen ikväll, rätt enkelt mek iallfall med lyft :-)
Axeln var helt av längst in. har förstått det finns en modell som håller bättre ? Vill helt inte råka ut för det igen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Samma problem som jag fick på pump 1 alltså! Intressant!

Det sägs att LF30 pumpen som sitter på XI modellerna och M3 ska vara bättre - men den ger också högre tryck och då lättare styrning. LF30 har en specifik tryckslang mellan pump och rack, LF20 slangen (som du har!) passar inte. Fästet skiljer också.

Sen ska det, också enl internet, vara så att det bara var tidiga LF20 som hade problem med pumpaxeln medan senare skulle vara uppdaterade. Oklart om det är så.

Det ska dock gå att schimsa ner trycket både på LF20 och LF30. Nån skillnad i pris är det inte förutom att du behöver köpa en slang till LF30 och ett fäste.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
ok, skall se om jag hittar en beggad LF30 pump + slang i bekantskapskretsen.

Teamet hade en träff igår i mitt garage. Vi kommer nog hoppa nästa mittcup tävling 13/9 och stället köra träning/test på fällfors 12/9. (om vi får tillåtelse)

Till dess skulle jag vilja fått dit en z3 krängare fram och kortare/hårdare fjädrar. Någon som har några tips på fjädrar ? Z3 krängare letar jag på bildelsbasen. Annars får jag låna den jag satte på 330'an.

Mekar också med min gamla gopro2 med wifibakdel. Det funkar starta/stoppa från racechrono!
Tänkte låta mobilen filma bakåt och gopro framåt för att få mera widescreen och få med förare + sidorna. Någon rekommendationer kring generation av gopro och racechrono ? tänkte ev. köpa en beggad gopro4 för enklare wifi/bluetooth

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Finns en pump och slang på en 325XI på skroten här i Umeå har jag fått tips om. Vet ej antal mil eller skick.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Brum
Sundsvall
Här sen Aug 2019
Inlägg: 14



[/quote]


Jisses!:O Var båda beläggen lika slut?

_________________
Rikard

BMW 330Ci
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Har du kvar elstolarna från coupen? Jag vet en som kanske skulle kunna tänka sig köpa dom i så fall, lillebror tyckte hans Golf R inte var lämplig som vinterbil så han köpte sig nyss en 330 XI med de mesta i utrustningsväg, utom skålade stolar.

Har du några tips på hur man enkelt kan få motorn att leva upp lite tar han säkert emot de med Kombi + fyrhjulsdrift väger en del extra kontra coupen :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Cassius skrev:
Har du kvar elstolarna från coupen? Jag vet en som kanske skulle kunna tänka sig köpa dom i så fall, lillebror tyckte hans Golf R inte var lämplig som vinterbil så han köpte sig nyss en 330 XI med de mesta i utrustningsväg, utom skålade stolar.

Har du några tips på hur man enkelt kan få motorn att leva upp lite tar han säkert emot de med Kombi + fyrhjulsdrift väger en del extra kontra coupen :P


nä, 330'en har orginalstolarna och inredningen kvar. Den har jag som gatlegal daily/trackdaybil/projekt. eftersom tävlingsbilen får vi inte trimma motorn på :-) 325'an hade tråkiga stolar som är kastade.

Det finns andra med erfarenheter kring trimma m54b30 motorn som din bror och jag har. Den går både chippa som sugis (aggressivare tändkurva + bf98 eller e85) Fast vill man ha mera effekt så det känns är det ju turboladdningen som gäller. Fanns massor av grejor och kunskap på nätet just till BMW M50/54 motorerna. Förmodligen den vanligaste motorn för folk som bygger egen överladdning.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:
Plockade loss servopumpen ikväll, rätt enkelt mek iallfall med lyft :-)
Axeln var helt av längst in. har förstått det finns en modell som håller bättre ?


Det kan inte vara varvtalet som orsakar detta?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Plockade loss servopumpen ikväll, rätt enkelt mek iallfall med lyft :-)
Axeln var helt av längst in. har förstått det finns en modell som håller bättre ?

Det kan inte vara varvtalet som orsakar detta?


Det inverkar nog, det verkar hända i samband med bankörning. en remskiva med större diameter kanske för att få ner pumpens varvtal ? Men enklast är väl skaffa en LF.30 pump + slang.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Tänker att det kanske kaviterar, skär och då knäpper axeln av?

Undra om det finns en större remskiva tillgänglig?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Det är ju säkert ingen dum idé att dreva ner hastigheten på pumpen lite, tittar man på
diverse olika racing/rally bilar så är ju generator ,vattenpump och servon nerdrevad.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Finns en större remskiva! Jag köpte en från en Z3 1,9 bara för att testa

BMW 32421247891

Köpte också en remskiva till vattenpumpen, det kaviterar nog där också på höga varv sp det är lika att dreva ner den med. E36 M3 har en som passar och som är större. Hittade på ebay, Danmark. Blev inte många hundralappar.

Verkar som att det sitter en LF30 med "rätt" remskiva i Z3 1,9, 98bar tryck istf 120bar som Xi har. Du har 110bar i din bil nu, vet inte vad man vill ha egentligen, men effekt är ju flöde x tryck så jag antar att lägre är bättre ur den aspekten. OM den pumpen passar VET jag inte, men det ser lovande ut. Fästet är väl också frågan? Anyway, bara info.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
tack tipset, jag läste i din tråd om kina diffen. får nog bli en sådan säsong.
Jag har skaffat en 360 kamera, kan nog bli bra.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1615026#1615026

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 33, 34, 35   >>
35 besök idag (88270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande