Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 36, 37, 38   >>
73 besök idag (92396 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Idag fixades vagnboken för långloppan. Lite billigare i "enkel bilsport" 75:- jämfört med racing som sist jag gjorde då kostade 3000:-



I övrigt så siktar vi mot testdag på Fällfors 12 sept.
Pagid RS29 bakbelägg är på väg hem från UK. och en likadan LF20 servopump kommer imorgon. Det blir gatdäck på fällfors då r-däck inte är tillåtet i SDC5000 som vi kommer köra tillsammans med.

skall också filma med 360 kameran. och testar olika inställningar på kartbanan till dess. Blir roliga videos :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Servopumpen är bytt och funkar bra. hällde i biltemas röda syntetvätska. a 189:/liter.
Jag fick tips om "MPM power Steering Fluid SHVI" skulle funka om man har bekymmer med överhettning/kavitering. Någon som känner till det ?

Sedan åtgärdade jag lite smågrejor som vi fick påpekande på vid sista tävlingen. Batterikablar får inte ligga mellan bur och tröskel. Jag flyttade dom hela vägen till kardantunnel och i robotslang så blir enkelt att komplettera med en huvudströmbrytare om jag vill, det är inget krav i klassen men bra att ha. Det sitter en kabel till startmotorn och en till bilens elcentral (via en 50A säkring i plastlådan ovanför batteriet)

Sedan väntar jag på både själva bromsarna som får ompackning och bakbeläggen. Vill helst skruva klart bilen i god tid innan lördag.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Det blev ändrade planer inför helgen. Den planerade 4h test/träning på fällfors blev istället bara 2h pga lågt deltagarantal. Och då blev det för lite bantid för det skall vara vettigt att köra 20mil enkel resa i ottan på lördag. Men all heder till arrangörerna som gjorde vad dom kunde.

Istället funderar vi på skrapa ihop vad vi har i r-däcksväg och köra sista tävlingen i mittcup 4 oktober. om det är svalare kanske däcken räcker.

Bromsarna har varit på renovering och tjusig blev det. Nya RS29 bakbeläggen kommer imorgon eller fredag. fick precis SMS :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu är hösten här på riktigt. Och kartsäsongen slut och långloppan har blivit vinteromplacerad. Dags att påbörja höstens projekt som är två. Fixa igång isbilen. en celica gt4 för vintersäsongen och turboladda 330'en inför nästa års banträffar.
Började med måla om halva garagegolvet(den mest använda/slitna) för öknad trivsel och ljus. Det brukar hålla 7-8 år. Använder biltema 2k + klarlack.


turbogrenrör till e46 m54, top-mount i 2mm rostfritt. köpt från tyska ebay. skall bli intressant om det verkligen får plats.


snyggare fogar än jag klarat av. Avgasflänsen var plan och rakt , alltid något.


Spridare 996cc och utvärdering av lånad ecumaster.


Och allt annat som behövs från hyllan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Blir intressant att se. Vad är effektmålet Benny?
Kommer det att stoppas in avgastempar någonstans i röret ?
jag tänker mest att de där "kinarören" har otroligt olika längd på piporna och inte ett spår av pulssplittande i sig.
Singel entryfläns och på bild en twinentryturbo är det tänkt combo?

OBSERVERA! jag är inte alls negativ på något sätt utan mer intresserad om det spelar någon som helst större roll i verkliga livet .

Tror själv det går alldeles utmärkt nämligen.

Mvh Erik thumbs up

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
gasekke skrev:
Blir intressant att se. Vad är effektmålet Benny?
Kommer det att stoppas in avgastempar någonstans i röret ?
jag tänker mest att de där "kinarören" har otroligt olika längd på piporna och inte ett spår av pulssplittande i sig.
Singel entryfläns och på bild en twinentryturbo är det tänkt combo?
Mvh Erik thumbs up


twin-entry är absolut en fördel för bättre spool. men skall man ha lika längd och twinentry grenrör blir det ett stooort ormbo till grenrör, klart dyrare och mek-ovänligare. jag lägger omsorgen på att täta systemet och en bra closed-loop laddtryckstyrning och tändning.

Jag tänkte köra under kilot med oöppnad motorn. Möjligtvis skruvar jag dit ARP i toppen på plats. E85 naturligvis och större inlinepump, typ walbro. Hittar jag något beggat ecumaster för rätt pengar kan jag köra det, måste jag köpa nytt blir det nog istället maxecu sport. Precis som alla andra är man sugen på möjligheten till styra DCT låda :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Har provmonterat nya grenröret på en lös M54 motor. .



Såg bra ut förutom en lite avgasport som tog i. tror den går till extra luftpumpen som blåser i grenröret vid kallstart. Pumpen finns inte på min årsmodell och är pluggad.Det var några få mm så det fixar filar man ned



3st pinnskruvar per port på m54'an. 4st/port på M52.



Sedan har jag hittat ett kul sätt att flasha om orginalboxen så den klarar överladdning till 1.1bar.
Det går ändra spridarstorlek, tändning, bränslmapp osv. Det mesta

Började med att skaffa en extra Simens MS43 box från en e39 med M54 motor (alla 6cyl med M54 har samma ecu) Tog bort imobilsern och lade in senaste fabriksprogramvaran. Gick fint att starta. Min orginalbox hade äldsta fabriksprogramvaran och med den senaste programvaran gick faktiskt motorn lite piggare.

Sedan gick jag lös på alla roliga patchar som finns, varvtalshöjning. Knackindikator osv. Läs mera på:

https://www.ms4x.net/
https://www.tunerpro.net/



Från början trodde jag man behövde flasha om boxen i boot-mode. Men det behövs bara när man skall flytta blanka ut ECU för tex överföra imobiliserna koderna från bilen. Så i fortsättningen flashar jag direkt via OBD uttaget. Jag skall prova motorn med större spridare, e85 och turbo på det här sättet. Men tror ändå jag kommer vilja ha möjligheten man har med ett eftermarknadspsprut.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Ja det håller ju inte bli ifrånåkt av en 50 årig veteranare på rakan...

Men coolt om du får det att funka med original ECUn

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Ja det håller ju inte bli ifrånåkt av en 50 årig veteranare på rakan...
Men coolt om du får det att funka med original ECUn


jo, jag minns när jag jagade din bertonecupé på fällfors och kommenterade för mig själv hur är det möjligt att åka sådär med en 60 tals relik!
Jag har ju själv kört bertone på bana under många år. Dom hade bra väghållning för 70, 80 talet och väger som ett fjäderdun. men ändå !

Bra byggt och kört , hatten av!

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Tips, köp ett PNP sprut på en gång istället.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
erikjakan skrev:
Tips, köp ett PNP sprut på en gång istället.


nja, köper inte på en gång. Sprutet skall man köpa sist, typ när man står i begrepp att starta upp motorn. motorstyr utvecklas ju i en rasande takt. Jag bygger det mekaniska först.

Plug&play är smidigt. Men jag tycker inte merkostnaden , på 5000 (maxecu race ) och 7000 (ecumaster black) jämfört med köpa tillräcklig modell (maxecu sport) och ecumaster classic inkl. flying lead kablage motiverar, iallfall inte för mig som hanterar el och elektronik själv. Lurkar runt på annonsforumen till dess att jag MÅSTE ha sprutet.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Blir lite paus på mekandet på 300'en till l isbilen är klar.(Celica gt4)
Men en intressant notering. den patchade ECU versionen jag kör med nu har extra finnes: Check-engine lampan blinkar när ECU detekterar spikningar. (och den adapterar tändningen) Jag kör oftast på BF95 och det blinkar rätt ofta om man kör segdrar på 1500-2300rm. Provade köra slut på att bränsle och tankade BF98 istället och det gjorde skillnad. Det går fortfande få den blinka, men det krävs mera.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Benny Steen skrev:
erikjakan skrev:
Tips, köp ett PNP sprut på en gång istället.


nja, köper inte på en gång. Sprutet skall man köpa sist, typ när man står i begrepp att starta upp motorn. motorstyr utvecklas ju i en rasande takt. Jag bygger det mekaniska först.

Plug&play är smidigt. Men jag tycker inte merkostnaden , på 5000 (maxecu race ) och 7000 (ecumaster black) jämfört med köpa tillräcklig modell (maxecu sport) och ecumaster classic inkl. flying lead kablage motiverar, iallfall inte för mig som hanterar el och elektronik själv. Lurkar runt på annonsforumen till dess att jag MÅSTE ha sprutet.


Sanning med modifikation, dem flesta sprut idag klarar ALLT som ett sånt här bygge kräver.

Kika på EMU master för billigt PNP.

Merkostnaden är värt det 100ggr om när det börjar spruta delar

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu är iskörningen förmodligen slut för denna säsong och 330en fick komma in garagevärmen för turbokonvertering. I maj brukar första banmötet vara och då skall det fungera någorlunda.

Efter en stunds funderande åkte AC rör, kompressor och torkfilter ur. Det gör mekandet mycket enklare. Gick som en dans att demontera främre grenrör. tar bakre imorgon och provmonterar nya grenröret på plats för första gången.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Spännande!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Tog loss ytterligare grejor och kunde provmontera både kompisens m50 grenrör med V-band och frontmonterad WG. Det var rätt beslut att plocka loss AC. AC-Kompressorn hade varit väldigt mycket i vägen.



På mitt eget grenrör som skulle vara specifikt till E46 och M54 motor fick jag kapa loss WG röret en bit på slutet.



Och sedan dit med HX35 med sitt stora kompressorhus. Skall prova en Borg Warner S200 jag också har liggande, den är lite mindre till formatet. Annars går det nog tilta motorn eller via en adapter på flänsen tillräckligt för komma under huven. Men överlag ser det rätt ok ut :-)




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Tog loss turbinhuset på HX35'an Och då såg det ut så här. Det kommer behövas nytt turbin/axel eftersom dom är gjorda i samma stycke. Det från sista tävlingen med alfan jag körde där toppen gick i bitar på eftermiddagen.


Men BW S200 passade lite bättre. Så jag kör med den istället. Det saknas ca 10-15mm för kunna stänga huven. Men det löser jag på något sätt. bula i huven och fräs bort lite material på kompressorhuset.


Var skall WG sitta då ? Antingen här inklämd mellan downpipe och grenrören. Varm och lite svårtillgängligt. Fast downpipen ju med V-band,
Eller så sätter man den långt ner baktill mellan motorfästet och torpeden.Då blir det väldigt långa rör mellan kollektorn och WG. och man måste krypa under bilen när man skall byta fjäder på WG, hm...


Sådana här detaljer gör det tacksamt att meka BMW. vajern till huvlåset är delad!


Jag borrade ur 6 nitar och ersätter med skruv. Så jag kunde lyfta bort plåten mellan skärmarna som sitter över kylare/front. Blir lättare att platsbygga.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Idag plockade jag bort AC kondensorn och slangarna till strålkastarrengöringen (inget SBP krav om icke xenon) för att frigöra plats. och sedan byggde jag fästet för intercoolern och provade lite olika rördragningar. Jag vill hålla ner rörlängden för snabb respons och inte för låg placering av intercooler så den skadas/rubbas vid avlastning/avåkning etc.

Jag kommer behöva ett väldigt litet luftfilter ...




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33



Häftigt bygge med bra detaljrikedom,
En fundering, Vad kör du med för stolsfäste för sportstolen?

Mvh

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
stordana skrev:
Häftigt bygge med bra detaljrikedom,
En fundering, Vad kör du med för stolsfäste för sportstolen?
Mvh


Gissar du menar långloppans stol. Det är köpta grejor. Både skenor och sidoplåtarna. kostar kring 1000:- totalt. Vi hade inte tid att bygga eget och det brukar vara trixigt att få skenorna att löpa lätt med egenbyggda grejor.
I långlopp så byter man ju förare och det är bråttom. Så det är en viktig detalj att få inställning av sittställningen att fungera utan problem.

Jag gjorde ett mekpass på 330 igår också. tog loss insuget och inspekterade. Väldigt mycket slangar och grejor och vakumanslutning. Skulle gärna bytt till ett M50B25 insug istället. kanske inte lika bra som insug som M54B30 'ans,men man får mera utrymme för att komma åt och mindre risk för läckage.





Sedan påbörjades tryckrörsbygget. Kör med 2.5" avgasrör och kortradieböjar. jag stod och velade mellan 2" och 2.5" , ju större ju längre tid att bygga tryck, men 2.5" hade jag massa liggande hemma och passade bättre mot turbo, intecooler och spjället.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Hamnar turbon på samma plats med de olika grenrören?
Tänker om det varit smidigare med grenröret som har wg framåt.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 36, 37, 38   >>
73 besök idag (92396 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande