Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 33, 34, 35   >>
149 besök idag (88084 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
conman skrev:
Hamnar turbon på samma plats med de olika grenrören?
Tänker om det varit smidigare med grenröret som har wg framåt.


Det var nästan lika, kompisens grenrör gav lite mer lutning mot skärmen. frontmonterad WG hade nog varit lite enklare kanske, men det blir trång vid kylaren, en 90 graders böj kanske. Man märker ju först när man börjar skruva tillbaka grejorna vad som hamnar på samma ställe :-)

Jag köpte mitt före honom. Men idag hade jag valt samma som honom. Men det går ju alltid modda mitt eget.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Fråga.. sätter du något stag som stöttar turbon... rören kan ju bli lite mjuka när du ljumma på dom.. ser ut som en större tyngre snurra... förr var det ju standard på fabriksmontering.. men nu ser man hel del som provar utan...

_________________
Michael Thulesius
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Tänker du dra ner wg röret som en 18års screampipe eller leda in i downpipe? Det är väl bättre med så kort som möjligt till wg ändå. Men det ser lite småtrångt ut åt de flesta håll . Men jag tror det är smidigare totalt än om du valt en nedmonterad turbo som du bygger nu

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Michael Th skrev:
Fråga.. sätter du något stag som stöttar turbon... rören kan ju bli lite mjuka när du ljumma på dom.. ser ut som en större tyngre snurra... förr var det ju standard på fabriksmontering.. men nu ser man hel del som provar utan...

nja, tänkte inte det. Det är 2mm godstocklek på rören , dom är 6st som sitter 4st m8 vardera. Tror det inte behövs.Men får väl kolla lite framöver när grenröret är loss igen.

gasekke skrev:
Tänker du dra ner wg röret som en 18års screampipe eller leda in i downpipe? Det är väl bättre med så kort som möjligt till wg ändå. Men det ser lite småtrångt ut åt de flesta håll . Men jag tror det är smidigare totalt än om du valt en nedmonterad turbo som du bygger nu


Jag återleder wg till downpipen. Jag kör mycket bana och med begränsningar på bullernivån. Jag tycker det är rätt ok med plats jämför med andra byggen man gjort. Man får tänka igenom hur motorn rör sig så det finns flex på rätt ställen.
Blev 18-21 idag. Rensade insuget på oljeseparatorn och vevhusventilation och fortsatte med tryckrören fram till spjället.. Jag kör orginal insug tills vidare. Första vändan skall jag ju prova med patcha ECU och använda LMM Så det blev blåa silikonslangar för det fanns på hyllan hemma :-/


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Tryckrören är färdigpassade och punktade ihop. avvaktar med slutsvets tills allt är på plats.



fräste bort massa överskottsmaterial och fästöron på avgashuset och punktade dit en V-band för 3" downpipe
Gamla porten för orginal WG svetsar jag bara ihop. Har inte bestämt placering av WG ännu. Vill ha den någonstans där man kan byta fjäder utan demontera downpipe.



DISA ventilen var helt lös. Axeln hade nött ut i flärpen. Finns reperationsatser på ebay för hundring.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fortsatte med downpipe och wastegate idag. Placerar förmodligen wg ovanför downpipe.Då blir den lätt tillgänglig.


Det blir ca 10-15mm frigång mot motor/ventilkåpan respektive innerskärmen. Värmeskydd på ventilkåpan och kanske banka lite på innerskärmen om det tar i. Hårdare motorkuddar är också vettigt.



WG är rätt tung. svarvade upp den så röret gick in en bit. Den kommer få stöd i höjdled av utgångsröret som stöder mot downpipe.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fortsatte med downpipe idag. Blev en lång boaorm. Men går fint att demontera bara genom skruva loss v-band uppe och nere.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Hade tänkt finmeka med lossa bröstkåpan, men fastnade när jag inte hade 1/4" torx i rätt storlek för dom 3
skruvarna uppifrån toppen. Får skaffa imorgon.

fortsatte istället med rören för wg. Hårdare motorkuddar kommer krävas för inte röret till wg skall slå i fjäderbenstornet.Det är ca 10mm imellan, men går ju banka in där det är som mest trångt.
wg röret har två 90 graders 32mm VVS böjar.

En 90 graders på framsidan av kollektorn och sedan WG direkt där hade defintivt varit enklare. men då hade det blivit råddigare men rören ut från kollektorn till downpipe.





_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Är kåpan i aluminium eller plast på den där? Blir galet varmt på min e36 så kapades en del av fjädertornet bort och skapade utrymme sedan värmeskydd (alukåpa fanns både plast o aluminium på m50?

Halvdålig bild men...

Men du har säkert en bra plan för det redan antar jag.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
gasekke skrev:
Är kåpan i aluminium eller plast på den där? Blir galet varmt på min e36 så kapades en del av fjädertornet bort och skapade utrymme sedan värmeskydd (alukåpa fanns både plast o aluminium på m50?
Men du har säkert en bra plan för det redan antar jag.


En plan har jag, om det är bra eller ej får vi se. Det är helt klart ett obra ställe om det börjar läcka olja på grenröret...
Kåpan på alla M54 är i komposit. UTOM i tre stater i USA där en specialare i alu togs fram pga avgasregler, kallas M56 då. Den finns att köpa på ebay. fast rätt dyr. kring 4000SEK.
Jag hade tänkt mig en värmesköld i form av en reflekterande plåt och sedan något lämpligt isolerande material bakom. gärna med en luftspalt imellan också. Man kan också leda fram luft från fronten. Det hade jag ändå tänkt göra för kylning av WG.

Fick låna en E8 torx på en 1/4" hylsa. Så nu kunde jag lossa skruvarna från toppen kring Vanos som håller bröstkåpan. Sedan lossade jag skruvarna en några varv under halva oljetråget. satte en glidhammare i några av skruvarna för vattenpumparna och försiktigt knacka loss bröstkåpan. Ett kylrör gick sönder i processen. Men det är rätt vanlig att dom spricker ändå. Retsam detalj är att jag råkade slänga bort en av 3 torskruvrarna som låg i ett torkpapper och hittar den inte längre :-[

Jag kommer ju plocka ur motorn framöver för att montera kraftigare koppling osv. Men tänkte provstarta före det. Vi får se om det går återmontera bröstkåpan på det här sättet och ändå få packningar osv. att hålla tätt.








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Tog en bit VVS koniskt rörgäng för oljereturen från turbon. ytterdiameter 16mm, innerdiameter 13.5mm.
Hittade även en pressad slang för oljan från vanos till turbo, behöver bara dubbelbanjoskruv , det fixar jag på hydroscand på måndag.

Kan nog bli uppstart om någon vecka eller två :-) Börjar med orginalspridare/pump på bensin. För kolla läckage och passform osv. Behöver fixa större spridar snart. Ingen som vill sälja 6st högohmare kring 600cc/min ?




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Kan tipsa om billiga spridare. Volvo S/V40 2.0T Flödar 440cc om jag minns rätt. Röda ska dom vara. Har extended tip oxå som lämpar sig bäst i dessa insug.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fredin skrev:
Kan tipsa om billiga spridare. Volvo S/V40 2.0T Flödar 440cc om jag minns rätt. Röda ska dom vara. Har extended tip oxå som lämpar sig bäst i dessa insug.


Bra tips!, Det blir väl igentligen lite för smått för e85 och kilot ladd. men hittar man dom för rätt pris så kan man mellanlanda med något sådant först när jag testar orginaECUn.

Funderade på Bosch 968 (465cc) men som du skrev så är BMW spridare extended tip.

Behöver ju en oljekyl också. Istället för vanliga M3 huset som många byter till så finns ju även varianten där man byter ut locket på oljefilterhållaren. Kostar mindre (ca 1500SEK) än en beggad M3 hus + div. adaptrar som behövs för vanos. Blir ingen termostatfunktion men det behöver inte jag som mest kör bana med bilen.

pro/cons någon ?


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
handlade en dubbelbanjoskruv, nu plockar jag olja till turbon från vanon'ens oljematning.



Sedan tog jag loss vänster motorkudde (som är hydrauliskt) och jämförde med volvo 240 höger. volvons var 46mm och bmw 65mm i höjd.



Men en tillsvarvad hockepuck som distans borde väl funka. Det är ju ett klassiskt material att bygga motorkuddar av.



Till sist monterade jag tillbaka bröstkåpan som nu fått oljeretur på avgassidan. Bra arbetsställning sittande på en stol med bilen på lyften en bit upp.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Benny Steen skrev:
handlade en dubbelbanjoskruv, nu plockar jag olja till turbon från vanon'ens oljematning.


Det blev ju väldigt bra!

Benny Steen skrev:

Sedan tog jag loss vänster motorkudde (som är hydrauliskt) och jämförde med volvo 240 höger. volvons var 46mm och bmw 65mm i höjd.


BMW E34 har en som är 64,5mm som inte är hydro-lager - bara som ett tips!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
SevenEight skrev:
BMW E34 har en som är 64,5mm som inte är hydro-lager - bara som ett tips!


bra tips. fast roligare svarva eget. Hockeypuckar var bra material att svarva i.




hittade mera gummi i styrningen. Svarvar till något i metall, stål eller alu. Förmodligen stål.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Luftfiltret kom på posten idag. £43 fast från tyskland förstås. passar direkt på turbon och kanske får plats bakom strålkastaren. Annars går det ju svarva ner kompressorhuset inlopp 10-15mm till.



Undrar vad som händer när man når den gränsen ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Bara att testa i bänken sen, har varit med om filter som stryper 25 hk vid 500hk typ..

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
erikjakan skrev:
Bara att testa i bänken sen, har varit med om filter som stryper 25 hk vid 500hk typ..
MVH Erik

Usch, hur kan folk leva med bara 475hk i motorn ;-)

Fredin skrev:
Kan tipsa om billiga spridare. Volvo S/V40 2.0T Flödar 440cc om jag minns rätt. Röda ska dom vara. Har extended tip oxå som lämpar sig bäst i dessa insug.

Daniels Fredin tips om billiga spridare var riktigt bra. Jag kollade lite och modellen heter Simens 6900371 och är populära i USA där många köper kompletta turbokit till sina beemers. Dom räcker gissningvis till 0.6-0.8 bar på e85. Fördelen är att dom är av rätt längd och är högohmiga så dom funkar i orginal/chippade ECU'er.

Eftersom dom sitter i typ sveriges vanligaste bil Volvo 40t så fanns dom drösvis på bildelsbasen med priser därefter. Jag har köpt 8st för 75kr/styck... Mäter och kollar spridarbilden när dom kommer.
Vill jag gå upp i storlek har jag lågohmiga på 960cc. Men då krävs annat sprut för att driva dom.

Och när vi ändå pratar bränsle. Jag avvaktar med kraftigare pump. Orginalpumpen skall ju klara en kallstart när kallstartsberikningen kan ligga på 90%. Stoppar jag i kraftigare pump är risken bränsleregulator(som sitter direkt på bränslefiltret under bilen) inte hinner returnera bränslet och då ökar bränsletrycket med för fet blandning som följd. Jag monterar en tryckregulator på fuel-railen och bevakar den till en början.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



ja det övergår mitt förstånd iaf

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



323/328 har regulatron på railen och allt det ska ju passa på 330 - om man nu vill köra original med original grejer. Lär ju vara en billig lösning iaf!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 33, 34, 35   >>
149 besök idag (88084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande