Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 33, 34, 35   >>
256 besök idag (88191 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
SevenEight skrev:
323/328 har regulatron på railen och allt det ska ju passa på 330 - om man nu vill köra original med original grejer. Lär ju vara en billig lösning iaf!

Har ett M50b25 insug med fuelrail och regulator på ingång. Får se om det kommer behövas eller ej.
Svarvade till bussningen till styrningen. Vilken fröjd att borra bultdelning med DRO + "kant-pinnen". Enkelt och blir superprecision. blev stabilt.



Byter även bussningarna för växellådan. hittade på hyllan hemma i rätt djup och betydligt stadigare.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:

Svarvade till bussningen till styrningen. Vilken fröjd att borra bultdelning med DRO + "kant-pinnen". Enkelt och blir superprecision. blev stabilt.



Gjorde en liknade lösning på se7en.

Men jag lyxade till det med att enkelt förklarat
svarvat till bussningar i nått hårt stansgummi från jobbet och pressat
ned det i hålen och i det pressat ner en rörhysla så att man får lite flex i det.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
super7 skrev:

Gjorde en liknade lösning på se7en.

Men jag lyxade till det med att enkelt förklarat
svarvat till bussningar i nått hårt stansgummi från jobbet och pressat
ned det i hålen och i det pressat ner en rörhysla så att man får lite flex i det.


Ja, min version klarar inga vinkelförändringar alls, vi får väl se om det blir ett problem. På andra bilar jag har haft har det suttit ett knutkors istället. Går ju meka ditt en sådant istället. Skulle väga mindre än min massiva stålvariant iallafall :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Man kan ta en orginal 32311151454 från äldre modeller också. väger nog mindre.kostar ca 1500 på ebay


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Nä, det kan man inte! Den där knuten passar på E36 men inte E46 - splines-splines på E36 och splines-rektangel på E46!

Finns ingen riktig kanonlösning till E46 tyvärr - men jag gräver i det. Var inne på komplett axel från E90 men den var 38mm för lång och jag vet inte om man vågar trycka ihop den för den är limmad. Z4 M kan vara rätt - den har iaf rätt splines i båda ändarna men längden är oklar!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
SevenEight skrev:
Nä, det kan man inte! Den där knuten passar på E36 men inte E46 - splines-splines på E36 och splines-rektangel på E46!

Finns ingen riktig kanonlösning till E46 tyvärr - men jag gräver i det. Var inne på komplett axel från E90 men den var 38mm för lång och jag vet inte om man vågar trycka ihop den för den är limmad. Z4 M kan vara rätt - den har iaf rätt splines i båda ändarna men längden är oklar!


Rektangel sidan går kanske fixa med mina maskiner.
Hitta några lämplig donator knutar åt oss så går jag lös med svarv& fräs. Annars har jag en svagt minne att jag körde en rektangel styrstång in i en splines knut på någon racerbil jag hade. Satt som berget utan bekymmer.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Idag kom spridarna(röd) Samma längd och utstick och elkontakt som bmw orginalen :-)
Jag stoppar in dom i fuelrailen och kör bränslepumpen manuellt och sedan ansluter spridarna till 13.8V under 20s mäter volymen och kollar sprutbilden.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Benny Steen skrev:
super7 skrev:

Gjorde en liknade lösning på se7en.

Men jag lyxade till det med att enkelt förklarat
svarvat till bussningar i nått hårt stansgummi från jobbet och pressat
ned det i hålen och i det pressat ner en rörhysla så att man får lite flex i det.


Ja, min version klarar inga vinkelförändringar alls, vi får väl se om det blir ett problem. På andra bilar jag har haft har det suttit ett knutkors istället. Går ju meka ditt en sådant istället. Skulle väga mindre än min massiva stålvariant iallafall :-)


Men var det inte E46 som man absolut inte kan sätta en stum led. Läst om det här nånstans tror jag. Utformningen kräver att det kan flexa lite.
Eller var det nånannan bmw modell?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det är på E36 med "aluminiumbälgen" som det finns exempel på den gått av pga snedbrytkrafter. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1025938#1025938
Vissa konstruktioner är känsligare än andra för felriktade krafter.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Det är på E36 med "aluminiumbälgen" som det finns exempel på den gått av pga snedbrytkrafter. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1025938#1025938
Vissa konstruktioner är känsligare än andra för felriktade krafter.

Bra med input. Jag har monterat den nu och ratten snurrar lätt. Det finns även lite rörelsemån i axeln så det verkar funka på e46'an.


Skruvade även dit grövre bakre fästen för växellådan. Fick borra upp hålen i bryggan från m8 -> M10.



Och sedan helvsvetsade jag v-band på avgashuset på ut och insidan. När det gäller svetsar så gäller ordspråket att bra verktyg gör halva jobbet. Köpte mig en helt ny Kemppi EVO200 för några år sedan. Har kört 3fas ESAB 180 tidigare. Kemppin var dyr men är väldigt bra. Jag är bara sparsam när det gäller bilar. Inte verktyg :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag blev inte nöjd med placeringen av WG. Det blev för långa rör och gick inte demontera varken downpipe eller grenrör på ett vettigt sätt. gjorde hål på framsidan av kollektorn och provade istället. Oljetreturen går fri. men man får kanske bygga den i stålrör om det blir för nära WG.



Men jag kom på ett smart grej för ge mera plats mellan wg och kylarslangen. Jag flyttade plastanslutningen som innehåller en tempsensor från kylarens nederkant till vattenpumpens inlopp. vet inte riktigt varför en sensor sitter där, det finns ju en tempsensor inuti motorn som mätter vattentempen.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Efter jag helsvetsat nya röret till WG och provar så upptäcker jag att komressorhuset tar i röret....

Så jag fick i anledningen till sätta upp kompressorhuset i delningsapparaten för att kunna rotera det och fräsa ner ytterdiametern på anslutningen. vilket var roligt. Vi får se om det räcker eller jag måste kapa och svetsa om hela WG röret igen...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:
Jag flyttade plastanslutningen som innehåller en tempsensor från kylarens nederkant till vattenpumpens inlopp. vet inte riktigt varför en sensor sitter där, det finns ju en tempsensor inuti motorn som mätter vattentempen.

Det är väl för att ena sensorn går till ECU och den andra till mätarhuset.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Jag flyttade plastanslutningen som innehåller en tempsensor från kylarens nederkant till vattenpumpens inlopp. vet inte riktigt varför en sensor sitter där, det finns ju en tempsensor inuti motorn som mätter vattentempen.

Det är väl för att ena sensorn går till ECU och den andra till mätarhuset.


Bra gissning, både rätt och fel. Instrumenthuset styrs via CAN buss från ECU. Enligt dom inte alltid korrekta källorna på diverse forum så sensorn jag flyttade styr tydligen elfläkten, men det skall finnas en dubbel tempgivare på motorn också varav den ena till instrumentet. Men inget jag kan bekräfta.

När vi ändå pratat motorstyrning. Speeduino har mognat som produkt och numera finns det PnP till bmw M54. man byter innanmätet i orginal ECU. Ingen E-gas, men priset! £250 (plus lite frakt och ev. tull/moms, damm the brexit) Med bredbandare £370. Samma tuning program som megasquirt , tunerstudio.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Efter en massa vevande i fräsen så är kompressorhuset mindre och passar bättre. Skall runda av kanterna osv också.





Sedan kom DISA reservgrejorna. Men jag vet inte hur det skall sitta i viloläget, Någon som har en m54 DISA och kan kolla ?




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu har jag startat och varmkört motorn. Hittade lite småläckor osv. Jag har demonterat oljeseparatorn helt och pluggat alla extra vakumanslutningar på insuget förutom bromsservo och bränsleregulatorn.
Nu är det dags att försöka modda orginalECU så jag kan byta till större spridare och e85 och låta MAF sensorn klara överladdning.

Oljereturen, blev rätt bra med frigång mot grenrör och wastegate.


Pluggade hål på insuget fanns även någon på undersidan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fixade läckorna och monterade lambdasonder. Två som går till orginalECU. Det är 4st totalt orginal, Men jag stänger av funktionen av dom två bakre i ECUn.

Den 3:e är för bredbandslambdan jag har för referensmätning. Då kommer jag kunna se hur varje förändring av bränsle, spridare och mappen för MAF sensor påverkar.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Kopplade in bredbandslambdan och provkörde motorn med en patchad programvara i ECU som skall tillåta upp till 1 bars laddtryck genom orginal MAF sensor. fantastiskt imponerande att att reverse-engineer'at fram dom här funktionerna. Det har kommit massa nya grejor under vinter med anti-lag etc.



startade snällt , en smula mer orolig på kallstarten. Den gick också en smula mera fett på tomgång. kring 12 i AFR.



Provmonterade 440cc volvo spridarna och provkörde via INPA. Dom klickar och öppnar när man kör 12V mot dom men funkade inte rakt av i testläget i INPA. Mera test idag. Jag fick avbryta för kvällen när ena spridaren lossade och det stank av bensin i garaget.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Bytte från bensin till E85. Tömde tanken från fuel-rail och sedan tvångsköra bränslepump via INPA, mycket enklare än hävert eller köra pumpen direkt med 12Volt.

440cc spridarna på plats och jag ändrade en korrigeringsfaktor i ECU som finns för varje spridare.
från 1.0 till 0.75
Beräknade enligt 252cc/440cc x 1.3 (för e85) = 0.75. Ändrade även minumun injection time för spridarna som var 0.725ms för gamla och 0.5ms för dom nya.

Startade motorn och efter någon minuts kallstart så hamnade bredbandaren direkt på lambda 1 ! Displayen är inställd på bensin så därför visar den AFR 14.7, men det är samma sak. Däremot funkar inte MAF patchen, motorn går fett med den inlagd. Förmodligen jag som missuppfattat något. Skall läsa på lite mera. Nu är det bara montera tryckrör och IC och bygga avgasrör under bilen så kan man provköra :-)



körde utan clips. Då gick dom djupare och dom hålls ändå på plats av fuelrailen som är fastskruvad i insuget.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



Sedan kom DISA reservgrejorna. Men jag vet inte hur det skall sitta i viloläget, Någon som har en m54 DISA och kan kolla ?

https://rejsa.nu/im/user/1337/2021-04-28-09-53-18_img_20210427_184023. . . . .

https://rejsa.nu/im/user/1337/2021-04-28-09-53-18_img_20210427_184001. . . . . [/quote]



Kom du fram till hur den skulle sitta?
Har fått ett likadant kit idag.

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
rickardk skrev:
Sedan kom DISA reservgrejorna. Men jag vet inte hur det skall sitta i viloläget, Någon som har en m54 DISA och kan kolla ?

https://rejsa.nu/im/user/1337/2021-04-28-09-53-18_img_20210427_184023. . . . .

https://rejsa.nu/im/user/1337/2021-04-28-09-53-18_img_20210427_184001. . . . .

Kom du fram till hur den skulle sitta?
Har fått ett likadant kit idag.


skall sitta som på min bild. Det går provköra DISA i INPA också.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 33, 34, 35   >>
256 besök idag (88191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande