Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3, ... 36, 37, 38   >>
79 besök idag (93587 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Körde ca 65mil i torsdag/fredag. Förutom lite trubbel med luft i kylsystemet så skötte den sig bra.

Men insugstempen var konstant högt. I 50kmh låg den kring 45-50 och även vid 120kmh låg den på ca 30grader.


tror det finns utrymme för förbättring hör.


Klimatkontrollen funkar lite lattjo när yttertempsgivaren saknades, så en från skroten löddes in. Check


fronten vägen 9.5kg. Alubalken borde kunna tas bort.


hållaren/dämparna för fronten väger 3.5kg/st. Tar man bort alubalk och dämparna fram/bak blir det kanske 2x8 + 4 x 3 = 28kg



Sedan började jag med skärmbytet. gegga....



men det såg bra ut under :-)



bra passform.


Dom gamla har gjort sitt.


färg på.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Hur målade du dom? Har du några "riktiga" grejer att lacka med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur målade du dom? Har du några "riktiga" grejer att lacka med?


nä, körde enklast/billigaste möjligt biltema sprayburk för 79:- har man rätt teknik så går det få rätt hyfsat resultat och bilen har ändå andra synliga lackfixar på andra ställen.
färgen är metalic så jag kör lite karlack ovanpå imorgon, brukar göra skillnad.

Härnäst lurar jag på beställa polybussningar i framvagn. casterbussningarna verkar lite slappa. Torsdagens träning på mittsverige 8 augusti är inställd pga tävling så jag fick lite extra tid.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Demonterade och vägde alubalken bakom fronten, den vägde bara drygt 3.5kg. Får se om det är värt det. Skulle man ordna en splitter i framtiden så behövs den.



Sedan fixade jag anslutningar för bromskylning. Stosarna i fronten är i gummi så det var enkelt att klämma ihop kring slangen. Sedan monterar jag en stump rör mot bromsköldarna och trär slangen över. Då hamnar luften i centrum av bromskivan.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Nu sitter nylackade skärmarna på plats och bilen är ihopskruvad inför söndagens körning på fällfors. Endast r-däck som skall monteras återstår.

Nu lär jag mig jag racechrono + bluetooth 10hz gpz + obd läsare. Fick inte in motorvärden från obd läsaren idag, får fortsätta testa det imorgon.

Förhållandevis mycket jobb med bromskylningen då hubbar och hjullager måste demonteras för att kunna loss bromskölden.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Fick till racechrono pro med blåtands 10hz GPS och OBD läsare för filma med motorvärden + position/hastighet.



Sedan hade det kommit nya främre Meyle "heavy duty" casterstagsbussningar. Vilket jag tror på mera än polybussningar. Om jag hinner så monterar jag dom också imorgon.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Vilket fabrikat på framskärmarna?
Var köpte du?
Ska egentligen ha till e36 men tänker att kvaliten säkert är lika.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Markus97 skrev:
Vilket fabrikat på framskärmarna?
Var köpte du?
Ska egentligen ha till e36 men tänker att kvaliten säkert är lika.


letade på ebay.de tyska ordet för framskärm KOTFLÜGEL tillsammans med bmw e46 330ci kör med chrome som browser välj översätt till engelska eller svenska. Sortera sedan på billigaste inkl. frakt. Du måste registera dig på ebay så den kan räkna ut frakten hem till dig

Det är nog samma tillverkare i botten oavsett varifrån man köper.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Brum
Sundsvall
Här sen Aug 2019
Inlägg: 14



Kul projekt!

Vart köpte du bromssköldarna?

_________________
Rikard

BMW 330Ci
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Brum skrev:
Kul projekt!

Vart köpte du bromssköldarna?


Dom satt där orginal, jag bara klippte bort lite så det passade slangen.

Har förresten varit hela dagen på fällfors drivecenter och kört nya banan. Bilen funkade fint. många feta bilar på plats. Dagens överaskning , tre av varandra oberoende ägare av tesla modell 3 var där och körde hårt. Och skrämde oss andra dinosaurier. Utan att ha några siffror så var nog faktiskt en tesla en av dagens snabbaste bilar. På en racebana ! . Framtiden är tydligen redan här och förbi oss.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag tyckte jag kände igen regnumret på BMWn på släpet som smög omkring oss i husvagnarna på söndag morgon...

Körde ni hela banan eller "vår" avkortade slinga?

Min grundplan var att stanna kvar och kika lite men vädret och "rejsbakis" gjorde mig inte så sugen.

En av Teslabilarna hör till en SDC5000-chaufför, som bodde i bilen fredag-lördag. En feature som jag inte visste om, är att bilen också är ett dataspel. Hans dotter satt och körde bilspel i Teslan, ratt, pedaler, allt sånt är ju på plats. Bara det en anledning att köpa :-D

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Hur många var där och körde trackday totalt?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag tyckte jag kände igen regnumret på BMWn på släpet som smög omkring oss i husvagnarna på söndag morgon...

Körde ni hela banan eller "vår" avkortade slinga?

Min grundplan var att stanna kvar och kika lite men vädret och "rejsbakis" gjorde mig inte så sugen.

En av Teslabilarna hör till en SDC5000-chaufför, som bodde i bilen fredag-lördag. En feature som jag inte visste om, är att bilen också är ett dataspel. Hans dotter satt och körde bilspel i Teslan, ratt, pedaler, allt sånt är ju på plats. Bara det en anledning att köpa :-D

Gustaf


Vi körde samma slinga som ni. 3.8km. Passade bra. Ingen poäng att testa toppfarten när det regnade på förmiddagen. Hörde ni hade tider neråt 1.53. i torrt med era 150hk bilar. Vad kör ni på för däck ?

Pratade en hel del med tesla/SDC5000 chaffören Enligt min kompis som stod i tornet så användes nog alla stödsystem som fanns i teslan :-)

Riktigt kul att se at dom även presterar på bana. Enda aber var att laddningsuttagen i depån "bara" var på 12Kw. Det räckte inte riktigt till att ladda mellan stintarna. Men det kommer nog.

En super7 variant med mindre batteri som går att byta i depån vore perfekt !

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
SevenEight skrev:
Hur många var där och körde trackday totalt?


Det var fullbokat 30 bilar. Men tror 2-3 bangade ur.
nästan bara nya porsche och moderna Corvette, Camaro , 3 tesla modell3 + en gammal BMW e46 med 29'mil på mätaren :-)

Dom kör ny trackday 15 sept.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag tror min Racechrono säger att vi körde cirka 3,4 km :-)

I stort sett alla team kör Yokohama AD08R, det är ett rätt kapabelt gatdäck kan man väl säga...

Alla varvtider finns på https://sdc5000.megatiming.se/ (klickas fram via "History", sedan väljer du en tävling, på plusset längst till höger kan man få fram alla tiderna för ett team).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Blev rätt fräsiga videos från fällforsbanan. Racechrono är enkelt att spela in och hantera och man slipper krångla med goprokamera.
Finns flera videos på https://www.youtube.com/channel/UCchipjM2qw0jpXcRbKkhpOg



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 141



Du får spänna gas wiren

_________________
Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



Benny Steen skrev:
Fick till racechrono pro med blåtands 10hz GPS och OBD läsare för filma med motorvärden + position/hastighet....


Vilken GPS använder du?

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Perra H skrev:
Benny Steen skrev:
Fick till racechrono pro med blåtands 10hz GPS och OBD läsare för filma med motorvärden + position/hastighet....


Vilken GPS använder du?


qstarz bt-q818xt köpte den 2016 för ca 700sek via ebay. Har alltid funkat bra. Jag hade den liggande i fack framför vxspaken i nu i helgen. Jag såg senare i Circuit Tools att nogrannheten för GPS sjönk när bilen körde norrut. förmodligen bilens plåttak som skärmar av sateliter. på biltävlingar har jag sett folk tejpar dom utanpå på taket.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Glömde bilden på 4pkt bältet jag monterade innan träffen. Väldigt skönt kunna sitta fast ordentligt.



Sedan var det här med EBC greenstuff beläggen som satt på bilen när jag köpte den, som såg tämligen nya ut.
Nu efter körningen är det bara 2-3mm kvar på höger sida och 4-5mm på vänster (bara vänster som hade kylslang) Jag fick också rätt omgående vibrationer under körningen. (som jag misstänkte berodde på beläggen)

EBC har väl precis det är ryktet att det inte duger för riktigt banåka, jag instämmer. Nu blir det riktiga grejor istället. Performance Friction har jag tävlat med och aldrig varit missnöjd med förutom priset då... Eller någon annan kanske har någon tips på belägg ?




Skivorna slår sig också ca 5-8 hundradelar. Vet inte om det är skivan eller bara någon skit från beläggen. Skall montera dom i svarven och se vad som går att göra.



Däcken såg bra ut, inte så mycket slitage men det var ju blött. Det är mest i ytterkant, så mera camber runt skulle nog göra gott både för slitagebild och fäste. Skall kolla om det går modda bakre armarna på något sätt för att få ytterligare camber.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Tog loss skivan och beläggen på höger sida igår. EBC beläggen imponerar inte ....



Beställde istället performace friction i samma compound som jag körde racerbilen på PFC 394 Z-Rated . Det är inte racebelägg men håller bra och kostar 1/3.( £115 + frakt. ) 330 har samma bromsar som M3 förutom tjocklek på skivan,

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3, ... 36, 37, 38   >>
79 besök idag (93587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande