Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 36, 37, 38   >>
37 besök idag (92527 totalt)
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Benny Steen skrev:
Guson skrev:
Är utväxlingsförhållandet alltid 1:1 mellan rörelse urtrampningslager och rörelse slityta på tryckplattan?
Guson


nej, typiskt kring hälften. Så det behöver man också tänka på.

Det finns ytterligare en sak som göra att kopplingen drar en smula med nedtryck pedal. om lamellcentrum inte har riktigt sugpassning mot axeln, inte ovanligt med vissa eftermarknadslameller. (eller lamellen är lite oval).


Har man bara skaplig koll på utväxlingen i solfjädern är det en väldigt smidig metod att kolla nödvändigt slag på urtrampningen. thumbs up

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu är växelådan uttagen och jag håller på att svarva m20 svänghjulet så det ger max av tryckplattan samt flytta över startkransen från det gamla tunga dubbelmasse svänghjulet.

Krävdes några förlängare för lossa torx skruvarna :-)




vilken klump orginal är..


Orginal dubbelmassesvänghjul


M20 svänghjul som är lättat.


Distans från bakaxeldelar.se för att kompensera för den tunnare koppling.


Det skiljer i innerdiameter och "kuggstigning" mellan M20 och M54 svänghjulen. Svarvar M20 svänghjulet så M54 kransen passar.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Tror det är mycket klokt att byta startkrans! Gör livet enklare i längden!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Jaha, kan man byta krans. Bra att veta. Jag kör med M20 svänghjulet och startmotor från samma.
Det är en sån där justering jag har oxå. Jag har några varv kvar att justera men närmar mig max och har som sagt inte fått till min bra än.
Tror vi har samma tryckplatta. Kommer inte ihåg vad min heter men borde vara samma. Sen så kör jag med lilla getrag lådan från 4 cyl motorer. Men tror inte dom skiljer nåt i själva kopplingshuset.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Fredin skrev:
Jaha, kan man byta krans. Bra att veta. Jag kör med M20 svänghjulet och startmotor från samma.
Det är en sån där justering jag har oxå. Jag har några varv kvar att justera men närmar mig max och har som sagt inte fått till min bra än.
Tror vi har samma tryckplatta. Kommer inte ihåg vad min heter men borde vara samma. Sen så kör jag med lilla getrag lådan från 4 cyl motorer. Men tror inte dom skiljer nåt i själva kopplingshuset.


Dom flesta kransar sitter bara med presspassning. Det är bara knacka loss med ett dorn. Ibland är kransen en helgjuten del av svänghjulet.
Det behöver dock tas ner någon mm på M20 svänghjulet på ytterkant för att få dit M54 kransen. Sitter den inte fast ordentligt så lägger man några svetspunkter också.

Tryckplattan är en sachs 618. 228mm diameter. Min är beggad och gått varm och jag har fräst ner ytan. Så det är mycket möjligt jag kommer få problem med frikopplingen pga det.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Benny Steen skrev:
Fredin skrev:
Jaha, kan man byta krans. Bra att veta. Jag kör med M20 svänghjulet och startmotor från samma.
Det är en sån där justering jag har oxå. Jag har några varv kvar att justera men närmar mig max och har som sagt inte fått till min bra än.
Tror vi har samma tryckplatta. Kommer inte ihåg vad min heter men borde vara samma. Sen så kör jag med lilla getrag lådan från 4 cyl motorer. Men tror inte dom skiljer nåt i själva kopplingshuset.


Dom flesta kransar sitter bara med presspassning. Det är bara knacka loss med ett dorn. Ibland är kransen en helgjuten del av svänghjulet.
Det behöver dock tas ner någon mm på M20 svänghjulet på ytterkant för att få dit M54 kransen. Sitter den inte fast ordentligt så lägger man några svetspunkter också.

Tryckplattan är en sachs 618. 228mm diameter. Min är beggad och gått varm och jag har fräst ner ytan. Så det är mycket möjligt jag kommer få problem med frikopplingen pga det.


Fasen oxå. Jag har slängt 2 eller 3 m54 svänghjul senaste åren utan att tänka att kuggkransen kan vara bra att spara.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu är svänghjulet nedsvarvat och startkransen överflyttat, blev mödosamt, jag tog 5/100mm i taget och försökte knacka fast den. har inget att mäta så stora diametrar med.





Svarade även ned ytterkant på monteringsytan. tog ned så det blev 1.5mm spalt. Känns väldigt lite men det är ju uppmätt så hoppas det blir rätt...



Distansens bussning mot hålet i kopplingskåpan var 1mm mindre diameter och glappade... gjorde en bussning i koppar så det satt tajt istället loctite på allt. vill inte att något lossnar...



Här kan man justera utsticket av distansen.


Momentdraget och klart för montering. Har tagit bort all värme/ljus isoleringsfilt i kardantunneln . Gör det enklare att montera och det är ju en busbil.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
Nu är svänghjulet nedsvarvat och startkransen överflyttat, blev mödosamt, jag tog 5/100mm i taget och försökte knacka fast den. har inget att mäta så stora diametrar med.

En annan lösning hade ju varit att spänna upp svänghjulet du tog kransen ifrån och nolla digitalskalan på det,
då vet du ju hur mycket du skall ta ned på det nya svänghjulet.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Nu är svänghjulet nedsvarvat och startkransen överflyttat, blev mödosamt, jag tog 5/100mm i taget och försökte knacka fast den. har inget att mäta så stora diametrar med.

En annan lösning hade ju varit att spänna upp svänghjulet du tog kransen ifrån och nolla digitalskalan på det,
då vet du ju hur mycket du skall ta ned på det nya svänghjulet.


Smart, jag har ingen digitalskala, men en vanlig klocka funkar ju också. Bra det skall ju svarvas 2-3 st till svänghjul inom kort.

Jag klurade ut två olika sätt att ställa in distansen. Se bilderna.

Det är en fjäder inuti slavcylinderna så man får pressa ihop den för att mäta viloläget. Jag ställde min mitt imellan ungefär. Vill inte att solfjädern bottnar, men absolut inte heller att den ligger an. Jag hann med montera tillbaka växellådan och provstartade , den både frikopplar och rullar med bakhjulen. Blir en riktigt provkörning imorgon.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
jag har provkört och nya kopplingen funkar fint. inget slir, vettigt ingrepp och inga vibrationer eller missljud. Så imorgon blir det trackday på fällfors banan (Skellefteå drive center)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Rapport efter en varm dag på fällfors racebana.

Dagens första försiktiga pass fick avbrytas några varv. Varningslampa för låg kylvätska. och tempen steg sakta. Körde tillbaka. returslangen från värmepaketet som går till nedre delen av expansionkärlet hade lossnat. inte bilens fel. Låsclipset har saknats där under min ägo. Jag har inte prioriterat det. stoppade tillbaka slangen, säkrade med ståltråd och buntband och fyllde upp kylvätskan(långsamt) och luftade.Sedan funkade det hela dagen. Så motorn klarade sig.

Kopplingen funkade utmärkt, inga problem alls.

jag ser på bredbandslambdan att den magrar vid större gas än 60-70%. Märks mest på 3 och 4 växel. den magrar INTE vid full laddtryck (0.5bar) och 6000varv. Så det är inte bränslesystemet som är för klent. Min hypotes är att MAF sensor inte linjerar med mängden passerad luft. Och det är väl ganska naturligt. motorn är ju inte mappad och lambda adaptionen är väl inte tänkt fungera överladdad. Eller så går jag utanför skalan.

Men det går förmodligen justera i antingen bränslemappen (som är flera) eller enklare i MAF sensorns mapp.

Fick punktering på eftermiddagen, höger bak. Bytte till annat extra hjul.samma dimension och modell. Kumho K70 hard. Men 15mm mera ET. Det kände jag direkt i vänsterkurvor så jag skall nog skaffa spacers.

Men annars är jag otroligt nöjd med hur bra orginal styrsystem fungerar. Notera i videon att jag inte kan gasa fullt och körningen blir ordentligt lidande då jag spanar på både vattentemp och lambdan under körningen. Det är inte alls optimalt....

När jag fått till bränslemappen och kylningen skall jag skruva upp laddtrycket och se var bränslesystemet tar slut.


hoppa fram 3min. har inte redigerat bort det ännu...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Bra fart i grejorna , otroligt stabil insugstemp också med tanke på värmen i helgen. Det måste väl ha blivit ganska som bra för rimliga pengar i den där setupen?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
gasekke skrev:
Bra fart i grejorna , otroligt stabil insugstemp också med tanke på värmen i helgen. Det måste väl ha blivit ganska som bra för rimliga pengar i den där setupen?


jo. Och en stor fördel att använda orignal ECU är ju att bilen går lika bra som orginal när man kör på gatan.
och dessutom inte törstig på bränslet. Jag kan göra en liten kostnadssummering, det mesta går ju hitta begagnat som jag gjort.

Grenrör 3500
beg. turbo ca 2500
beg. wastegate (en bra) 1000
beg Intercooler. 800
dumpventil 800
luftfilter 500
3" avgasrör 500
2st v-band 500
6st volvo s40T 440cc spridare 800
bredbandslambda 2000
Rörböjar för tryckrör 500
silikonslang 2x90 graders + 2 raka. 500

beg. M20 svänghjul 800
Sachs 618 tryckplatta 3200
6p sinterlamell 2000
distans för kopplingsarm 300

Totalt 20200, drygt dubbelt mot jag gissade på först :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
I videon är alla visarvärden ca 0.5s senare i tid än video och ljud.

Siffrorna längst till höger som är graderade i gram/sekund är mängden luft genom MAF sensorn. Verkar toppa kring drygt 220 g/s för mig videon., tror inte peaken hinns synas, då racechrono interpolerar alla siffror när den skapar video overlay.

220g/s motsvarar 0.22x3600 = 782 kg/h. I ECU görs en sanity-check , rimlighets kontroll, av MAF sensorn värde , det är satt till max 890kg/h just nu. Så den bör man öka (det framgår av dokumentationen) inget jag kom på själv :-)<

Max för MAF sensorn 2048kg/h vilket motsvarar ca 1.1 bars laddtryck för denna motorn vid 7300 rpm.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
I videon är alla visarvärden ca 0.5s senare i tid än video och ljud.

Det är därför det ser lite lustigt ut med TPS signalen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Benny Steen skrev:

Siffrorna längst till höger som är graderade i gram/sekund är mängden luft genom MAF sensorn. Verkar toppa kring drygt 220 g/s för mig videon., tror inte peaken hinns synas, då racechrono interpolerar alla siffror när den skapar video overlay.
220g/s motsvarar 0.22x3600 = 782 kg/h. I ECU görs en sanity-check , rimlighets kontroll, av MAF sensorn värde , det är satt till max 890kg/h just nu. Så den bör man öka (det framgår av dokumentationen) inget jag kom på själv :-)<
Max för MAF sensorn 2048kg/h vilket motsvarar ca 1.1 bars laddtryck för denna motorn vid 7300 rpm.


Jag var lite otydlig, Jag misstänker ovan har en del i att den magrar ur på fullgas. Jag patchade till det igår kväll och skall testa idag.

Ytterligare en video. Sista passet den dagen. ungefär samma men en missad bromsning och ett förarbyte.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Dum fråga kanske, men du har inte pillat i nån bränslemapp utan bara utökat området för MAF:en? Och spridarna, de är bara ställda med korrigeringsfaktorn, eller har du bytt hela tabellen?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
SevenEight skrev:
Dum fråga kanske, men du har inte pillat i nån bränslemapp utan bara utökat området för MAF:en? Och spridarna, de är bara ställda med korrigeringsfaktorn, eller har du bytt hela tabellen?


Det är precis som du säger. Bränslemaparna är helt orörda. Men MAF'en mapp är halverad och sedan är det programkod som gör att den dubblerar mängden bränsle och bilen går som vanligt som sugmotor.
Sedan har jag skalat om spridarna från 1.0 till 0.75 (större spridare + etanol) Den biten verkar fungera bra. Lambda är superfin som sugis.

Men du kan vara något på spåret här. Skall kolla dokumentationen om man bör justera bränslemapparna. Det finns väldig många bränslemappar för olika körscheman. Men det finns en patch för minimera mängden mappar och göra det enklare att justera in.

Jag kom precis tillbaka från en provkörning efter gårdagens ändringar, höjning av gränsvärden. Det blev bättre (tror jag) men den magrar fortfarande vid fullgas.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Orkar ni med en video till ? Denna är från efter lagning av kylslangen. Flera andra bilar från träffen syns i bild.
Prat och "analyser" mellan mig och passageraren :-)

Jag har ändrat i bränslemapparna. Det är 8st. beroende hur VANOS står. Jag behövde utöka skalningen och lägga max världen. Framgår på:
https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43#Extending_Load_Filtr . . . .

blir provtur senare idag.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Sitter det DBW på bilen?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
super7 skrev:
Sitter det DBW på bilen?


Blev tvungen att googla "bmw dbw" , jo det är ett elektrisk gasspjäll. Möjligvis det finns en emissionsfördröjning som kanske går koda bort...

På min önskelista finns ALS (responssystem) för turbon. för att hålla uppe laddet när man släpper gasen inför kurvor osv. Det har man ju en faktiskt nytta med vid banåkning.
Skicka in med mera luft och senarelägga tändningen ca 40-50 grader. Fina grejor :-) Det har jag insett när jag mappat andra bilar. Behöver inte våldaföra sig på turbon så länge man gör det rimliga mängder.

ALS blir rent mekaniskt enkelt att implementera när det finns e-gas. Tyvärr verkar moddsen för turbo vara inriktade på launch och olika fåniga grejor för att få det att smälla på parkeringen "exhaust pops"

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 36, 37, 38   >>
37 besök idag (92527 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande