Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 36, 37, 38   >>
166 besök idag (92489 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Finns rätt mycket filtrering på förarens input när det gäller hur spjället styrs. Googla ms43 throttle response så finns det mycket att läsa.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Sitter det DBW på bilen?


Blev tvungen att googla "bmw dbw" , jo det är ett elektrisk gasspjäll.

Misstänkte nästan det, "throttle" som visas i filmen är det på spjället eller gaspedalen?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
SevenEight skrev:
Finns rätt mycket filtrering på förarens input när det gäller hur spjället styrs. Googla ms43 throttle response så finns det mycket att läsa.


Det var en bra modd ! blev en mycket gladare motor (och förare...) Det märktes ordentligt mycket iallfall på min som har lättat M20 svänghjul och 618 tryckplatta (mindre diameter)
gjorde enligt https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43#Drive-By-Wire
och disablade "Drivers Wish Input Correction " helt. Vore intressant att höra hur det påverkar på en orginal dubbelmassa koppling.

super7 skrev:
Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Sitter det DBW på bilen?


Blev tvungen att googla "bmw dbw" , jo det är ett elektrisk gasspjäll.

Misstänkte nästan det, "throttle" som visas i filmen är det på spjället eller gaspedalen?


Det är via ODB så det är nog signalen från det fysiska gasspjället. Men fördröjningen är nog mycket pga fördröjningen i OBD och att video overlay skapas efteråt. Antalet kanaler man skickar till racechrono påverkas också prestanda. Jag har ju rätt mycket jag loggar just nu.

Gjorde en panel för bredbandaren och laddtryck, papperskepsen är bara temporär nu när solen alltid skiner.
blir nog oljetryck/temp också. har inte hittat något sätt att få upp det via ODB.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Benny Steen skrev:


Det var en bra modd ! blev en mycket gladare motor (och förare...) Det märktes ordentligt mycket iallfall på min som har lättat M20 svänghjul och 618 tryckplatta (mindre diameter)
gjorde enligt https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43#Drive-By-Wire
och disablade "Drivers Wish Input Correction " helt. Vore intressant att höra hur det påverkar på en orginal dubbelmassa koppling.


Hmm - jag kan ge mig på att testa det!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Har fortsatt meka med få till lambdan vid fullgas. Det funkar att ändra i mappen för MAF sensor. Men det blir gärna istället fett i sugisläget vid vissa lägen. Misstänker jag är på fel ställe och ändrar. Att det borde vara kring fullgas beriktningen eller något sådant. Hursomhelst, det funkar tillräckligt bra. Har anmält mig till trackday 13juni på fällfors.

Jag skulle gärna haft lite annan utväxling, 2.an blir för låg och 3an för hög i vissa kurvor. Och 5:an används bara på målrakan på fällfors en liten stund. 330 har 2.93 orginal.



Jag hade en lös 3.38 diff, men den behöver fix. den när man vrider båda utgående axlar mot varandra "så pinjongen står still) så känns det "hugger". ungefär som det suttit en diffbroms i den.

Den var tom på olja och jag tror någon driftkille har skruvat ihop den fel, shimsat den för hårt eller något Den köptes av en kompis-kompis så bakgrunden är lite otydligt.




Skall hjälpa en kompis med hans projekt , turbo här också.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Jag hade inte bytt utväxling, behoven ändras med ökad pace efter ett tag

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



SevenEight skrev:
Benny Steen skrev:


Det var en bra modd ! blev en mycket gladare motor (och förare...) Det märktes ordentligt mycket iallfall på min som har lättat M20 svänghjul och 618 tryckplatta (mindre diameter)
gjorde enligt https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43#Drive-By-Wire
och disablade "Drivers Wish Input Correction " helt. Vore intressant att höra hur det påverkar på en orginal dubbelmassa koppling.


Hmm - jag kan ge mig på att testa det!


Jadu, jag satte c_pvs_av_grd_max_rpl = 0 och id_tps_req_ltc_gear_[gearbox] i neutral växel till "0" och jag kan inte påstå att det blev nån skillnad såhär när man tomgasar på gården. Det är samma! Men,nu har jag inte kört. Kan tänkas att den känns annorlunda då - kanske. Men nu är det ju fre kväll så det är inte läge att ge sig ut och köra.

EDIT: Har kört, det blir skillnad. Inte nu så att man ramlar ur stolen direkt, men nog är det filtrerat rätt mycket original. Klart värt 5min jobb!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Har varit lite upptagen med senaste projekt, Expeditionsbrandbilen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121249
Men 330'en är inte glömd, allting funkar ju redan :-)

Har fortsatt prova justera olika mappar, men jag återställde det mesta och återgick till att justera bränslet i "id_maf_tab" som är MAF sensorn. Det funkar riktigt bra nu. blir lite fetare vid pådrag och kring lambda 1 vid övrigt. Till på söndagens körning på fällfors skall jag bara försöka hitta något sätt att få vattentempsmätaren att visa realtidsvärden och inte korrigerade. I övrigt så tänkte jag köra och ha kul.

Hittade en video som ganska pedagogiskt förklarar tunerpro som är det program jag för mina ändringar i. I videon är det en LS motor. Men det funkar på samma sätt i BMW ECU
Börja från 3.27m in videon


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag fick ett SMS från Drivecenter Arena på fredagen att dom tvingats ställa in trackdayen pga för få anmälda :-( Förvånande, men jag har förstått senare många väntade med anmäla sig beroende på hur väder och annat ser ut.
Trist hursomhelst. Jag var helt race-ready och hade vänner som skulle följa med.

Förutom fixet med mappningen så har jag även inspekterat och åtgärdat lite annat. Expansionkärlet har läck lite underifrån i en skarv. Och sedan har oljereturslangen blivit lite värmeskadad. Bytte och satte ett vämreskyddsrör runt den.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Provkörde med senaste MAF mappningen förra veckan. Allting funkar fint.
330'en är anmäld till trackday på fällfors 6 Juli. Åker på gatan till dess.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Igår var det trackday 16-21 på Drivecenter Arena på fällfors. hyfsat många bilar runt 28st. Ballaste bilen var en BMW M1. En gammal racebil. Oklart om det var en av 50 tillverkade Procar bilar. eller "bara" en av dom övriga 400st. Hursomhelst många kända tyska förarnamn över hela bilen. Bilden har jag snott från drivecenters facebook sida. GT40 och daytonan är egenbyggen.



Lite mera i skymundan i jämförelse vad jag där med 330'en. Den gick den som tåget. Urstark utan att vara helt turbohysterisk :-)

Inga bekymmer med lambdan vid fullgas längre och inga kylproblem. Möjligtvis lite svampig i bromsarna så det är dålig känsla i pedalen. dessutom gav ABSen upp mitt på dagen och jag fick en bromsplatta vänster fram vid en omkörning, men hade extra hjul med mig. Rent allmänt lider jag av dålig feedback från chassit nu för att kunna höja tempot ordentligt En riktig stol och lite bättre chassi skulle varit trevligt, men för en bil med 30' mil i chassi är det helt ok :-)

På sista passet kl 20.30 då jag hade passagerare så laddade den bara 0.2kg istället för 0.5 som tidigare. Men lambda och vattentemp var ok så jag körde vidare. Förmodligen någon slang som lossnat. Video är på väg upp till tuben.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Och en första video.
Jag växlar tidigt i kurvan före start/målrakan. Anledningen är att jag vill ha både händer på ratten när jag går mot muren, blir blir lite orolig i bakvagen när man ligger på full gas i kurvan och kör över skarvarna mellan betong/asfalten.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Uffe Nygren
Dvärsätt, Jämtland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 116



thumbs up thumbs up thumbs up
Fällfors måste jag nog besöka när min bil är klar...

_________________
Uffe Nygren

325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon.

325Ti E46 Trackday, Såld.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Ser ut att vara bra körbarhet i motorn! Ser att du låter bli att växla ner i tighta kurvor. Kanske är tillräckligt drag från 2000 rpm ändå? Växlingar tar ju tid de också.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Ser ut att vara bra körbarhet i motorn! Ser att du låter bli att växla ner i tighta kurvor. Kanske är tillräckligt drag från 2000 rpm ändå? Växlingar tar ju tid de också.

jo, det är en bra synpunkt, och nä, 3:an är plågsam i tajta kurvor. Kör man med 2:an igenom så känns det bättre, men sedan i slutet av kurvan vid någon bestämd punkt så har jag ändå högre varvtal/fart. Vet inte riktigt varför. man tappar väl kanske 0.5-0.8 sekunder totalt på växling allt inräknat.

sedan "safar" jag rätt ordentligt på inbromsningar, främst på målrakan. Bromsarna kändes diffusa och jag vågade inte bromsa så sent som det går. Jag hade faktiskt högre slutfart på rakan med sugismotor förra året, tror varvtiderna var rätt lika också...
Mina videos är inga skolexempel på rätt körteknik. Jag bara lattjar runt och det är mycket roligare med turbo

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
En video till, bättre fart i denna. lite andra bilar också.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
felsökningen på den uteblivna laddtrycket som jag drabbades på sista passet i tisdags.
pluggade turbon insug och satte ett t-stycke på en tryckslang. Då hördes det massa pys och det blev inte "ballongeffekt" när man trycksatte insugssystemet.

Hittade två sprickor i gummibälgen efter MAF sensorn. Den en verkar vara gammal. så nu kanske den laddar ännu tidigare :-) Funderar åka på MSSK trackday på söndag mittsverigebanan. Så behöver hitta en ny innan dess. Det går nog laga någorlunda med vulktejp och bundband också.







_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
beställde en ny gummibälg hos bmw och lånade en helt ny som en M54 broder hade. RBF600 bromsvätskan plockade jag också fram. Skall byta.



Sedan flyttade jag vakumslangen (blåa skarven) som går till bränsleregulator (sitter under bilen ihop med bränslepump) så den sitter i samma slang som laddtrycksmätaren. Då ser jag på mätaren ifall det blir något knas. Bättre än köra för magert.



Sedan hittade jag anledningen till ABS sluttade fungera. rostade sladdar bredvid avgasghuset.


Skall försöka laga innan söndag, vill slippa flera sådana här...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



kul med körning."
Vad för dimension kör du på Kumho?
För visst är det såna?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Lillen skrev:
kul med körning."
Vad för dimension kör du på Kumho?
För visst är det såna?


yepp, Kuhmo V70 225/45-17 med hårdhet 90, just dom här exemplaren körde jag med på på tävlingsalfan 2016. Så dom har varit med ett tag. Går fint så länge man inte skall leverera kvaltider.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
ABS sladden fixad. Men anledningen till den blivit rostad var att packningen mellan grenrör och turbon var sönderblåst. Jag lossade turbon och monterade tillbaka utan packning. Men motorn gick inte riktigt bra vid provkörning. Kan vara något enkelt som en vakumslang. Nu middag och sedan fortsatt stressmek inför morgonens trackday.








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 36, 37, 38   >>
166 besök idag (92489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande