Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e46 330 turbo + 325i långloppa | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 36, 37, 38 >> 30 besök idag (93155 totalt) |
Visade sig var gummibälgen mot spjällhuset som lossnat. Fick testa flera olika setuper innan den satt kvar. Men nu magrar den på bränsleblandningen vid laddtryck istället. Går inte köra så,man smälter kolvarna.
Undrar om det är pga läckaget som nu är borta eller nytt fel. Efter felsökt och provat allt jag kommer på så är ideérna slut. Jag får stå över mittsverige imorgon _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Hade en vag plan att åka till mittsverige i torsdags, men fick hoppa det efter jag inte får motorn att gå bra. Dessutom läcker den olja framtill på grenrör/turbo från vad som verkar vara ventilkåpspackningen. Det måste fixas innan seriös körning. risk för brand annars.
Felet jag har just nu är två. Eventuellt är dom relaterade. Dels går motorn rent dåligt. typiska MAF/LMM sympton, motorn tvekar och rentav stannar på tomgång. Dels magrar den vid laddtryck. (vilket eventuellt är en justeringsak efter ny gummibälg) Jag fortsatte felsökningen igår. Nollade adaptionen. till en börjar gick den bra, men magrade fortfarnade, men efter 10min körning är det likadant. Provade bytte MAF sensor och nollade adaptionerna. Blir samma sak efter en stund. Jag får ta loss insuget och leta efter läckage. Och även fixa oljeläckaget vid grenröret. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ser man hur adaptionerna är? verkar ju som dom vill magra hela tiden. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
bra tips. jo, vissa går att se, Bland annat lamdba. Det "ser ut" dom är bottnade. Men var svårt att avgöra vad som pågick. signalerna från lambdan fanns där och verkar ok. Möjligt det är något sådant. Jag behöver hursomhelst fixa oljeläckaget vid ventilkåpan. Hittade inget uppenbanrt. gummipackningen är ny från ifjol. köper kanske en ny imorgon ändå. Passade på demontera insuget och dubbelkolla efter sprickor eller läckage. Men hittade inget misstänkt där heller. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Om vevhusventilationen är igensatt trycker det lätt förbi ventilkåpspackningen igen även fast packningen är ny. Men du kanske har byggt om vevhusventilationen nu när du kör överladdning? Ett annat alternativ är att det är en hårfin spricka i toppen (på ovansidan där den möter ventilkåpan) mellan cylinder 3 och 4, det har jag på min M52TUB28. Ett sista alternativ är att ventilkåpan har spruckit, ganska vanligt eftersom de är i plast som hårdnar med tiden.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Alla grejor för återledning av oljan från vevhusgaserna är bortplockade och anslutningarna naturligtvis pluggade. MEN jag använder fortfarande bara orginal utgångsröret som jag leder direkt till ett uppsamlingskärl. Diametern på röret är nog bara ca 1cm. Kan absolut bidra till övertryck under kåpan, Bra tips! Skall även granska kåpan nogrannare efter mickrosprickor. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Glöm inte att kolla toppen också när du ändå har allt isärplockat, blev förvånad när jag hittade en spricka i min topp. Borde inte vara någon belastning där direkt, kanske bara en dålig gjutning i mitt fall. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
hur lagar man något sådant, byta topp eller plocka loss och svetsa. eller finns det någon fix med grejorna på plats? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jadu, jag rengjorde som attan med bromsrengöring på utsidan och sen lade jag på kemisk metall... Funkade sådär. Inte lika mycket olja men det fuktar ändå, torkar jag inte bort oljan innan start så ryker det lite från grenrören vilket känns lite sådär ur brandsynpunkt. Näst lättast är väl att TIG-svetsa lite på insidan, men man måste väl rengöra och bränna bort oljan innan. Borde funka tycker jag. Annars är väl det säkraste valet att byta topp men det är också det dyraste och bökigaste alternativet. Men om du ändå ska byta till annan topplockspackning och andra bultar så... Lånade din bild för att visa vart sprickan sitter på min topp: _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Beställde en ny packning hos bmw, kommer imorgon(tisdag)
Sedan kollade jag på vevhusventilationen såg ut på insidan av ventilkåpan. Fanns ett "lock" man kunde knäppa loss. och där under fanns några trånga passager. kommer nog borra ytterligare ett hål för slanganslutning så jag dubblerar arean. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Hittade en lämplig 90 graders vinkel i plast och borrade hål i ventilkåpan för bättre vevhusventilering.
Gjorde med tajt passning så den sitter fast , blev riktigt bra. I övrigt har jag återmonterar insuget osv. Men fick ingen gummipackning idag. Imorgon hoppas jag den kommer. Då hinner jag skruva ihop det sista och förhoppningsvis blivit av med oljeläckaget. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Nu är ventilkåpspackningen bytt till ny och vevhusventilationen har blivit dubblerad.
Men när jag skulle provköra så startade inte motorn, Fanns inget bränsletryck så jag provkörde pumpen och den verkar lite ledsen. Startar bara ibland. Knackade på den och fick igång motorn. Men den gick magert redan på kallstarten. Så här är förmodligen felet till att motorn magrat på laddtryck. Tur på sätt och vis att det visade sig så här. Har varit och lånat en standard pump för prova med. Och sedan beställer jag någon eftermarknad med bättre kapacitet och anpassat för etanol. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Beställde en Walbro GST 450 från en svensk lev. i morse. Den är redan på väg och kommer nog tisdag eller onsdag.
Den lånade pumpen från en e36 compact hade mindre diameter och var längre, så jag struntade byta. Om motorn slutar magra vid laddtryck efter pumpbyte så skall jag prova skruva upp laddet till 0.7 eller 0.8 inför fällfors. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
DHL tog tid på sig, men idag kom nya wallbro 450 bränslepumpen. Den var mycket mindre än orginal.
ojoj, jag gör inget alls av nedan. Bara skruvar dit pumpen :-) fick tillverka två runda halv-månar i Alu för kompensensera för mindre diameter. klart. bilen startat fint och har korrekt lambda. Provkörning imorgon eller söndag. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
resten av bränslesystemet är 330 orginal , bara spridarna som är bytta. Vill prova hur det funkar. jag kör ju modifierar orginal ecu och det går kompensera högre bränsletryck om det behövs. skall mäta trycket imorgon. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
bränsleregulatorn är inbyggd i filtret och sitter under bilen. sedan går det bara en slang fram till fuel-rail
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Har berikat upp MAF sensorns mapp. lite old-school teknik. Jag kör och notera luftflödet genom MAF sensor (kollar OBD data i racechrono) när det magrar. Då vet jag ungefär var jag skall öka. mappen tar inte hänsyn till varvtal eller TPS. bara luftflödet genom MAF sensorn.
Det finns andra sätt att berika på. Men än så länge kör jag denna metoden som verkar funka tillräckligt bra. Visst är det lite klumpigare än kunna göra det i realtid. Men det är å andra sidan bara en enda mapp att ändra i. Jag åker till fällfors imorgon , för kvälls trackday (kl. 16-21) om inte det blir inställt pga få deltagare/regn. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Fällfors blev inställt. Men jag arrangerade om helgen och åker till Midlanda på lördag istället.
Jag upptäckte när jag tankade fullt att locket där bränslepumpen sitter läcker ordentligt. Vet ej ännu om det beror på felaktig montering eller det är pga supportringen som sitter på tanken har spruckit. Finns ej som lös del på bmw. Har försokt lossa en från långloppan, men det är svårt när den sitter på plats i bilen. Om någon annan har någon lösning som funkar i helgen så är jag takcksam för tips. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Det löste sig med tanklocket. Det blev tätt med den trasiga ringen efter rengöring och uppsmörjning. provade fylla upp till tanklocket utan läckage.
Jag fortsatte med försöka få bort avmagringe vid ladd. Provade "Map Reduction" https://www.ms4x.net/index.php?title Den utgår då från mapparna för kallstart (men tar ändå hänsyn till temp) Och nu lossnade det. nu har jag Lambda 0.88 vid full gas och ladd tryck (0.5 bar) helt stabil i långa perioder. Så det var inte spridarna eller bränslesystemet som var flaskhalsen. Motorn blev också lite segare i respons, och går för fett 0.78i vissa lågfartslägen och tvekar, men det går nog justera bort. Tändning och vanons är också i kallstart. Så det går nog också justera. En annan grej jag gjorde är att stänga av att den räknar felkoder från MAF och lite annat.. Då kan den börja använda helt andra mappar som påverkar. Även lambda adaptionen är avstängd. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag satte mig och skulle justera tändmappen en smula agressivare. då jag kör med E85.
Efter tidigare gjort fixen med reducera antalet mappar så tvingar jag motorn använda både samma bränsle och tändmapp hela tiden . tändmappen som används är avsedd för kall motorn på del/full last. motorn går fett, mindre spikkänslig och hyftsat med förtändning. övre på bilden. Den nedre är standard tändmapp för del/full last vid varm motor och 98oktan. När motorn kan väntas belastas hårt. Tändningen.är snarlik. En bonus av att använda kallstartsmappen för tändningen. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e46 330 turbo + 325i långloppa | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 36, 37, 38 >> 30 besök idag (93155 totalt) |