Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 33, 34, 35   >>
651 besök senaste veckan (88238 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
nu är bilen lastad och klar för morgonens körning på mittsverigebanan. Jag backade på en inställning. tyckte den spikade mera. (OBD lampan blinkar, bra patch )

Ändrade tillbaka Vanos för insugskammen. Den körs enlig normala mappen igen. Varm motor osv. Det jag igentligen ändrade tillbaka var att den skall blanda mellan kall/varm mapparna beroende på temperatur
Övre är kallstarten (som jag tyckte spikade mera) och nedre är för varm motorn.
Lilla mappen till höger är "blending factor" hur den mixar mellan dom båda mapparna. Vid värde =1 så är det helt kallstartmappen och vid 0 varm-motor mappen. Både gäller bara del/full last.




Sedan har jag också bättrat på bilens yttre med en dekal :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
fixade en "ljuddämpare" också ifall man skulle fastna i 95db träsket.
fylld med stålull...



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Denna ska bli rolig att titta på

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Bra dag! Bra väder och roliga bilar och människor och mycket körning. 330'en gick bra hela dagen. MAF sensorn lossnade på första passet, men det var bara skruva tillbaka och dra lite hårdare.

Bra lambda hela dagen, ingen överhettning. Men bromspedalen blev som på en tramporgel på eftermiddagen. Motorn tvekar från mellangas. Men det visste jag ju innan. Det skall jag nog ordna med ändra tillbaka tändning och vanonsmapparna till orginal. Och bara behålla kallstartsmappen för bränslet.

Videos tuggas i racechrono just nu.kommer under kvällen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Rätt grym spis i E46an, roligt att få se i aktion

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Kul att träffas och se bilen live! Jag glömde att fråga vad du har för fjädrar, dämpare och krängare. Med tanke på att bilen är ganska "olättad" så ligger den ju väldigt fint på banan.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
claes t skrev:
Kul att träffas och se bilen live! Jag glömde att fråga vad du har för fjädrar, dämpare och krängare. Med tanke på att bilen är ganska "olättad" så ligger den ju väldigt fint på banan.
Mvh /Claes

Fantastiskt roligt att får träffa motorfolk igen. Nu skall jag läsa igenom din VW renoveringstråd.
Det enda jag gjort på 330'en är en främre krängare från Z3, 26mm tjock. Sedan mera camber fram och bak. I övrigt är chassit helt orginal. Men jag tror det sitter någon sorts orginal sportkit Å andra sidan har chassit gått 30' mil. Men det är förmodligen bytt stötdämpare någon gång på vögen.

Skall man curbhoppa som jag har för vana att göra så är stenhård racechassi inte så förlåtande. Så den för nog vara så här. En diffbroms och riktigt stol möjligvis för bättre känna bilen. Men el-stolarna är smidigt på trackdays när man skall justera bälten :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Brum
Sundsvall
Här sen Aug 2019
Inlägg: 14



Var trevligt surra lite och inspektera turbobygget i helgen!

Vad kör du för app till OBD2 läsaren? Den som följer med verkar ha blandade omdömen..


//Rikard

_________________
Rikard

BMW 330Ci
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Brum skrev:
Var trevligt surra lite och inspektera turbobygget i helgen!
Vad kör du för app till OBD2 läsaren? Den som följer med verkar ha blandade omdömen..
//Rikard

Jag kör med flera olika Bäst för felsökning är bmws egna program INPA. det körs via en OBD kabel till en windows dator. Jag använder samma kabel när jag flashar om ECU'n. Kabeln finns på ebay.

När jag kör i bilen använder jag en generell OBD blåtands adaptern. Den funkar mot racechrono i mobilen som jag använder både för filmning, loggning och hålla koll på tex vattentemp. Man kan även använda den mot OBD diagnos appar i mobilen. Torque tex är generell och finns i gratisversion. Men det finns rena BMW specifika mobilappar som klarar mycket mera. tror blåtandsadaptern kommer från kjell&co men finns på ebay också.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
En till video, jag börjar med att göra en klantig omkörning (Brums bil) och sedan är slutet av filmen från depån men därimellan syns en del andra bilar :-)

Jag ändrade tillbaka en del mappar för vanos och tändning. Bilen går lite bättre men ändå inte som den gjorde tidigare som sugis.
Jag tror jag skall lägga tillbaka fabriksinställningarna och börja om. Nu vet jag mycket mera om vilka mappar som behöver ändras för överladdningen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Idag har regnat hela dagen, så det passade bra att fundera på mappningen av 330'en. Jag provade lägga tillbaka en orginalmapp där jag bara ändrade för e85 och större/andra spridare. Men den gick inget bra alls på den mappen, orolig på tomgång och magert. Försökte hitta var skillnaden var utan framgång. Någonstans har jag ändrat något som jag glömt bort.

Till slut gick jag tlllbaka till min senaste mapp , den funkade ju ändå helt ok. Gjorde lite ändringar och provkörde. men det gick dåligt i regnet. Däcken spann direkt.

Men en bra grej var att jag fick igång loggningen ikväll. Det skulle jag haft för några månader sedan... Nu kan jag spela in alla värden och kolla på efteråt. Bla finns injector duty-cycle, oljetemp och beräknad MAP.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Ikväll var det torrt och kring 10 grader. Gjorde några provturer med senaste mappen och med loggning påslagen.

Jag har återställt mappar för tändning och vanos till orginal. Ville bli av med att motorn tvekade. Och det funkade utmärkt! Tror jag fick 100 hästar till. Nu river den loss r-däcken och fullt laddtrycket kommer direkt vid 2800rpm och full gas. Lamdba låg kring 0.88 hela vägen. Det är helt klart bästa mappen än så länge.

Sedan satt jag och granskade loggarna. Om jag tolkar det rätt så låg jag som mest på 91% duty-cycel av spridarna vid 6100rpm. Vilket nog kan vara rimligt. Jag skall skruva upp laddet lite grand och se vad som händer med lambdan. Det loggade duty--cycel är ett beräknat värde så det kan vara felaktigt.

Men det kommer bli ett enkelt beslut att skaffa större spridare, motorn går bra nu. Men den skulle vara lite mera hysteriskt för skojs skull.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Skruvade lite mera på wastegasten idag. Visst gick motor bättre, men det var fortfarande 0.5kg på laddtrycksmätaren, möjligvis något halv hekto högre Efter några gånger blev jag misstänktsam. Så här våldsam kan det inte vara med bara ett halv kilo laddtryck. måste kontrollmäta mätaren i bilen. När jag provtryckte märker jag att anslutningen till dumpventilen läcker laddtrycksmätaren sitter på samma slang. Aha tänkte jag och bytte nippeln. Men det gjorde ingen skillnad. sista provturen filmade jag en kortis. strax före jag vänder så hade MAF Sensorn lossnat igen.Så det måste jag ordna på något ordentligt sätt. Men jag misstänker jag har mera än 0.5kg laddtryck just nu. Skall prova sätta tryckmätaren på egen nippel, ifall dumpen eller bränsleregulatorn på något sätt påverkar mätningen.

ps, det som låter i början är kopplingen, den har börjat skramla rätt ordentligt...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
hittade två öglor på MAF sensorn och najade fast dom till slangklämman. Har funkat bra under några dagars provkörning.


Tog loss hela wastegaten och provtryckte. Justerskruven till fjädern gör inte någon större skillnad. Det bara mest begränsar slaglängden. Har bytt till en annan fjäder och skall provköra idag.

Funderat på skaffa lite större spridare. Bosch 0280158123 ger 627cc har rätt mått och är standard till vissa porsche turbo. Finns för 36 euro/st

Fungerande DISA vore trevligt. men det är svårt att få den tätt med överladdning så
jag skall också prova stelopera en DISA klaff i stängt läge,. Tänkte prova om det gör att motorn vaknar ännu tidigare. Det behövs inte mera effekt i övre registret just nu.

Jag provtryckte hela insug/trycksidan. Gummibälgen expanderar väldigt mycket och funkar ett expanderkärl , på sikt skall jag nog byta ut det mot något mindre flexibelt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Gjorde en DISA plugg i 14mm plywood. Det är spår uppe och nertill i insuget som gör att den sitter fast. Och visst blev motorn starkare mellan 1000-2500rpm. Men inget som påverkade spool-up. Motorn blev också något lugnare från 3000-6000 rpm.
Bäst vore väl en fungerande DISA som hållet tätt för överladdning Så det får väl bli något sådant framöver.
Nya fjädern i WG gjorde att den laddade 0.65. Nu skall jag köra/logga och utvärdera denna setupen några dagar.

Körde ca 10mil igår för få bort etanol som samlas oljan vid kallstarter och från blow-by. bilen funkar bra som brukis.





_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Snygg lösning äkta sävar-anda

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Snygg lösning äkta sävar-anda

Som proof of concept räcker det bra. Nu vet jag lite mera om hur DISA påverkar en bil med överladdning.
Efter att kontrollerat alla mått har jag beställt 630cc spridarna. Är även anmäld till trackday på mittsverige 11/9. Tveksamt om jag hinner få dom till dess. Men det behövs knappast.

Har gjort flertal provkörning och kunnat granska loggar. En intressant notering är att luftflödet genom MAF sensorn är högre vid 0.5 bars laddtryck än vid 0.65 bar + DISA plugg. klar nackdel vid högre varvtal alltså. Så den åker nog ur :-)

Jag har också sett i både loggarna och INPA att e-gasspjället är som mest 85% öppet. Och gaspedelen går aldrig över 84%. Detta trots jag nollat adaption och gjort max/min reset på gaspedelen. 15% av gasöppning görs av tomgångsventilen. Har dock inte bekräftat det direkt vid spjället, det går inte styra spjället med pedalen utan att att motorn igång. Möjligtvis via INPA
Det vore ju vettigt att kunna öppna stora spjället helt. Har lite flera ideer kring det som jag skall prova imorgon skall prova ändra direkt i spjäll/TPS mappen

Tändningen vid belastning är också ett mysterium. Vid låglast är det enligt tabellen för iginition-target. kring 28grader kring 4000rpm. Men så fort man höjer lasten blir bara kring 8-9 grader. Det är massa andra mappar som gör dom här korrigeringar av miljöskäl och körbarhet kanske.
Men det är inte optimalt ur effektsynpunkt, det går vinna massor av vrid med lite värre tändning.

Oljetempen är 94 grader som mest. Den följer vattentempen väldig linjärt. I RealOem är givaren angiven som vatten/oljetemps givare.

Stoppade in andra stift också. klassiska E85 stift med kopparkärna och som går att knacka ner. Körde orginal 0.7 mm i gap tills vidare. Vämetal 8, kanske något snäppt för kallt. Men jag hade dom hemma. blev klart bättre motorgång med nya stift.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Lät lite ironisk kanske men jag tyckte den var tuff, man ska inte krångla till det

Och 85% gas räcker nog för att dra ifrån bertonecoupen på rakan..

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Blev ett sidoprojekt ihelgen. Garagepannkakor med turbo



Och sedan blandade vi svenskt, tysk och amerikansk teknik.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
På lördag 11/9 är det trackday på mittsverige. Förberedelserna pågår med 330'en.
Monterade bort DISA pluggen. nu går det MYCKET bättre över 3000 rpm men också sämre mellan ca 1000-3000. Den laddar 0.65 bar nu och det ligger på gränsen bränslemässig enligt lambda.
Mina 630cc spridare hinner inte komma. Så jag lutar åt montera tillbaka DISA och skruva ner laddet lite för få marginal. Har mera nytta av bättre botten med min knasiga utväxling på den banan.

Även långloppan, 325'an förbereds. Lördag 18/9 är det 4 timmars på drivecenter arena. Nya Nankang NS-2R (minst 180 treadwear krävs) och Endless belägg är på väg. Vi går ner från 17 till 16" för minskad vikt och bättre utväxling.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 33, 34, 35   >>
651 besök senaste veckan (88238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande