Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 36, 37, 38   >>
1146 besök senaste veckan (92070 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



NS2R - trevligt! Blir kul att höra vad du tycker!

Klurigt det där med insuget - men kul att se att DISA gör nytta!

Får ni köra med 325:an i BA Trophy alltså?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
SevenEight skrev:
NS2R - trevligt! Blir kul att höra vad du tycker!

Klurigt det där med insuget - men kul att se att DISA gör nytta!
Får ni köra med 325:an i BA Trophy alltså?


jo, nu när jag A/B testat vid ett och samma tillfälle så vet jag. DISAn gör stooor skillnad för mig. Det blir ca 25% mera luftmassa som passerar vid högre varvtal för min överladdade motor enligt loggen.Men jag saknar även det bättre vridet, det gör körbarheten på gatan så mycket bättre.
Och minskar jag luftmassan med stoppa tillbaka DISA pluggen minskar också risken för magra ut bränslet på lördag.

BA Trophy har bjudit in mittcupsbilar och Race4Fun Klass 2 bilar för utvärdering för sista två tävlingarna. Vi kommer nog få massor av smisk trots mera effekt. Det är rutinerade rävar som kör där uppe :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Jo, det börjar gå fort för dem - 1.50.xx är ju rätt snabbt.

Jag har ingen koll på mitt-cup klass 2, hur hävdar ni är där med 325:an? Försökte surfa på det men det verkar ju inte vara några som kör? Kollar jag på fel sida eller?

Det är ju ett väldigt kul upplägg på BA Trophy, bilarna är "enkla" men optimerade. Såhär utifrån så känns det ju spot-on.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
SevenEight skrev:
Jo, det börjar gå fort för dem - 1.50.xx är ju rätt snabbt.

Jag har ingen koll på mitt-cup klass 2, hur hävdar ni är där med 325:an?

Mittcup har bara en klass. Där brukar vi ligga 2-3 snabbaste. Race4fun klass 2 vet jag inte. I långlopp är det minimalt med mek och effektiva tankningar och förarbyten som avgör vem som vinner. Inte snabbaste bilen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Benny Steen skrev:
SevenEight skrev:
Jo, det börjar gå fort för dem - 1.50.xx är ju rätt snabbt.

Jag har ingen koll på mitt-cup klass 2, hur hävdar ni är där med 325:an?

Mittcup har bara en klass. Där brukar vi ligga 2-3 snabbaste. Race4fun klass 2 vet jag inte. I långlopp är det minimalt med mek och effektiva tankningar och förarbyten som avgör vem som vinner. Inte snabbaste bilen.

Som jag förstod det av en på jobbet som kör så är det en fast tid på förar bytet, är man jättesnabb på bytet så måste man ändå vänta till tiden räknat ned.

Man får byta förare vid tankning så det går ju att tjäna lite tid om strategin råkar stämma att det är förar byte samtidigt som det är tankning.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



super7 skrev:
Benny Steen skrev:
SevenEight skrev:
Jo, det börjar gå fort för dem - 1.50.xx är ju rätt snabbt.

Jag har ingen koll på mitt-cup klass 2, hur hävdar ni är där med 325:an?

Mittcup har bara en klass. Där brukar vi ligga 2-3 snabbaste. Race4fun klass 2 vet jag inte. I långlopp är det minimalt med mek och effektiva tankningar och förarbyten som avgör vem som vinner. Inte snabbaste bilen.

Som jag förstod det av en på jobbet som kör så är det en fast tid på förar bytet, är man jättesnabb på bytet så måste man ändå vänta till tiden räknat ned.

Man får byta förare vid tankning så det går ju att tjäna lite tid om strategin råkar stämma att det är förar byte samtidigt som det är tankning.


Precis, det är en fast tid på bytet (med en fast timer i serieanmälda bilar, "gästbilar" får vi lösa på nåt smart sätt). Anledningen till det är att det inte ska löna sig att slarva med bälten eller köra fort i depån.

Det är väl faktiskt relativt bra konkurrens i serien, senaste tävlingen gick vår bil helt utan avbrott, bara ett osynkat tankstopp, och vi blev åtta med ett nödrop.

Jättekul om ni kommer upp och kör med oss, det blir en bra värdemätare för att se hur vi eventuellt kan komplettera med fler klass(er) permanent som ger större underlag.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Benny Steen skrev:
Inte snabbaste bilen.


Nä men så kan det ju förstås vara, lite beroende på regler. Såklart vinner ju ingen om bilen går sönder. Jag tycker ändå det är intressant att benchmarka tider för att se hur det ser ut.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Igår lördag var det trackday med 330 på mittsverige banan. Allting funkade bra. Det var halt och det kasade mest både fram och bak.
Nedslitna r-däck. mycket effekt och duggregn är ingen bra kombo för låga varvtider. Jag brydde mig varken om videofilma eller ta tider.
Körde med 0.6 bars laddtryck och med DISA pluggen på plats hela dagen. Det var liksom ingen poäng med mera effekt.

MEN det var bra att få testa bilen och trevligt att snacka med folk. I veckan kommer större spridare och då skall jag labba med högre laddtryck.

Har ni hört utrycket att det kostar en njure med motorsport .



Idag söndag förbereddes långloppan, 325'an för nästa helgs långloppstävling på Drivecenter Arena i Fällfors.
Blev oljeservice, "nya" bilstein dämpare/fjädrare runt om och hjulinställning, och byte bromvätska. Nya däck och bromsbelägg i veckan när dom dyker upp.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Du får skicka andra njuren och kapa upp så får du nya rätta "Bäverlooken" som BMW tycker man ska ha !

_________________
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Fick 630cc spridarna till 330'en idag. Blå är orginal bmw 252cc. Hinner kanske montera ikväll. Kul märkning på förpackning. Endast kepsförsedda med stor blocknyckel får montera. Inte tjänstemän :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Började med spraya vårt startnummer på grejor inför tävlingen på lördag. Det blir väl ca 20-25 bilar så det kan behövas...
Notera kopplingarna med VVS kranar. För snabbtankningen. Dom dunkarna är förresten felmärkta, vi kör på BF95 i helgen.



Nya spridarna passade fint rakt av.


Lite magi vid datorn, korrigerade spridarstorlek, dead-time och spänningskorrigering. Allt står på
https://www.ms4x.net/index.php?title=Fuel_Injector_Deadtimes#Bosch_028 . . . .

Spridarna har till och med 677cc vid 3.5bar som är 330'en bränsletryck. Väldig prisvärda.


fick lambda 1 på första försöket :-) Provkörning kanske imorgon.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Långloppan:
Nya däcken kom igår och Endless bromsbeläggen idag på eftermiddagen...
Att det alltid skall vara i sista minuten trots man beställt grejorna i god tid.

Hursomhelst. Allting klart för lördagens 4h långlopp på Drivecenter Arena. Oavsett hur det går så är har vi snygga fälgar iallfall.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Video från sista 30minuterna av racet. Direkt efter vi skruvat tillbaka vänster bakre bromsoket som lossnade och låste upp ena bakhjulet. Först är det jag som kör , sedan Erik som avslutar.
Vi kom på plats 12 av 20 startande.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Racerapport från 4 timmars på fällfors tillsammans med Batrophy där vi körde denna tävling under dispens/utvärdering då vår bil är bygg för mittcup. Största skillnad är att vi har mera orginaleffekt 192hk istället för max 150hk. Vi körde också på annat däcksfabrikat, men där tror jag skillnaden är mindre.

Stort tack till Gustav Ulander och Daniel på Drivecenter Arena har varit väldig smidig och hjälpsamma när jag har haft frågor och att det gick att ro iland att vi fick komma och köra med dom.
I korthet: Vi är sjukt nöjda med bilen och hela tävlingen :-)

Det sista jobbet var att montera nya främre bromsbelägg. Denna gång blev det Endless ME20 compound. Bak hade vi redan nya Pagid RS29 sedan ifjol. Bromsförmågan blev helt SANSLÖST bra... Beläggen är dyra som satan. Räkna med 4-5000 SEK fram och lika mycket bak för vår bmw E46 325 med orginal skivor/ok. Men dom biter förbannat bra och klarar värmen utan bekymmer i många timmar. Och kör man långlopp med förhållandevis tung bil så så måste man ha bra belägg. Det går liksom inte snika på den detaljen.

Byta till större skivor och ok, det är ju förmodligen den mest populära modden folk gör. Men vill man verkligen ha bättre bromsar så montera riktiga racebelägg istället.
Vill du ha "stora bromsar" så visst... Men det blir mycket tyngd på sämsta tänkbara stället.

Nya däcken Nankang ns2r funkade strålande. väldig snälla och med bra grepp. inte så bra som nya kumho v70a men sådana är ändå inte tillåtna i denna serien. Vi hade även gått ner till 16" . Allting blir bättre med mindre hjul.

Racerapport ja... Vi startade 05.00 från Umeå och anlände 08.00 vid banan. lastade av, föreberedde tankplatsen och fixade lite eljobb för dosan till tidtagningen för förarbyten. Riktigt bra fungerade grej. man har 1.50m på sig från man passerar infarten till depån. Man trycker en knapp och då lyser en lampa framåt som funkisarna kollar, Man hinner faktiskt byta chafför på den tiden efter lite träning.

kl 10.00 startade racet. Vi fick starta längst bak. (eftersom vi var nya) Vilket passade bra då vår första chafför inte kört på banan alls innan, det var bara jag som kört där tidigare. Sedan blev det förarbyten var 10 varv. Vilket blev ungefär efter knappa 20 minuter. Vår radio krångade, men det fanns med en backup i form av en vit flagga vi använder för meddela förarbytet. Det är alltid bra att ha ett alternativ för vitala grejor som kan krångla.

Någon gång efter 2.5h gjorde vi första tankningen i samband med förarbytet. Då var det 1/4 kvar enligt mätaren men inga bekymmer med fuel-starvation (vi gjorde M3 modden med plastbaljan i tanken ifjol) Vi tankde 2x20 liter. Här uppmärksammde jag det var svårt avgöra när jeepdunken var tom, ljudnivån kring banan var för hög. Vi skall montera nivårör på utsidan av dunkarna till nästa tävling.


Sedan rullade det på utan bekymmer fram till kl 13. När det blev Virtual safe car och gullflagg och vår bil inte längre passerade. Då hade vänstre bakre bromsoket lossnat och sedan fastnat i bromskölden och låst hela vänsterhjulet. Skruvarna som håller bromsåket hade lossnat. och nu blev det febril leta efter 2st fingängade M10 skruvar.

Som tur hade ett annat team med "Kent Lundgren" sådana med sig och vi lagade och körde ut igen. Vi tillbriingade 39minuter i depå med skruvletning och fix. Sedan tog det 10-15minuter innan vi fick in bilen i depån i början också. så vi tappade nästan en timmes körning.
Då var det 30min kvar och då hade jag också igång racecrhono så vi fick lite film på slutet.



kl 14 var det målgång :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Tack för rapporten och kul att ni körde med oss som sagt!

Jag skulle gärna ha fler MittCupsbilar på startlinjen. Det går ju utmärkt att köra flera klasser samtidigt i långlopp så kan vi kora 3 st segrare :-)

Intressant med NS2R också, med tanke på att Yokohama ersatt AD08R som vi alla kört på med AD08RS som vi inte alls får att bete sig lika bra.

Nu är det dags att summera och försöka planera för 2022 :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



NS2R - inte för att tjata, men det är ett väldigt bra däck. Visst, inte som ett set fräsha K64, men så kostar de ju en tredjedel. Kostar även mindre än AD08RS. Det jag framförallt gillar är att de funkar otroligt bra i regn!

Men anyway!

Låter som att ni hade kul! Finns ett problem med såna här rejsrapporter - man blir väldigt sugen!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Glömde förresten nämna att styrservot gick sönder igen... Det hände strax före bromsoket lossnade.

Vi startade på 2.45 kg däckstryck. Efter 10 varv hade vi 3.2. Föraren sade det var halt, men inget jätteproblem.
Då sänkte vi till 2.5 varm runt om och körde på det resten av dagen. Camber är ca 2.5 -3.0 runt om.

Däckslitaget ser bra ut runt om. gissar kring 1/3. Under dagen var det 50% torrt och 50% blött tidsmässig. Inget stående vatten. Jag körde en del under regn och det var extremt enkelt, bara bromsa lite tidigare och lite lägre kurvhastighet. Annars gick det hålla högt tempo.

Bilen blev understyrd sista 30 min, vet inte varför ännu. kanske bara pga servot föll bort.









bromsbelägg fram. typ 1/3 borta. väldigt bra bett och konstitent, endless rekommenderas :-)



Artikelnummer.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Tack för däckdata :-)

Vi går ut betydligt lägre med AD08R, tror vi startar runt 1,7 och siktar på varmtryck en bit över 2 bar. Slitagemässigt ser det kanske ut som NS2-R slits lite mer (baserat på hur våra AD08R brukat se ut efter ett torrt race) men så kanske er bil är lite tyngre också?

Nu är ju som sagt AD08R en passerad referens i praktiken dock :-(

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
therealpinto skrev:
Tack för däckdata :-)
Vi går ut betydligt lägre med AD08R, tror vi startar runt 1,7 och siktar på varmtryck en bit över 2 bar. Slitagemässigt ser det kanske ut som NS2-R slits lite mer (baserat på hur våra AD08R brukat se ut efter ett torrt race) men så kanske er bil är lite tyngre också?
Nu är ju som sagt AD08R en passerad referens i praktiken dock :-(
Gustaf

jag tyckte också rekommenderade däckstryck var högt. Men jag har bara kört "riktiga" r-däck på bana sista 15 åren och då har jag legat mellan 1.7 - 1.9kg beroende på bilens vikt. Min andra e46 som är en 330 väger kring 1440kg och där har jag provat fram 1.9kg i varmtryck har gett bäst fäste med Kuhmo K70 tillsammans med 3 graders camber runt om. Körde R888 förut och dom ville ha samma tryck.

Läste på både på rejsa och nankangs rekommendationer och valde då 2.5kg.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86851&postdays=0&postor . . . .
Jag visste inte hur mycket vatten som skulle vara på banan och gick ut lite högt i början. Men det går fortare släppa ut luft än fylla på :-) Och trycket höll sig stabilt på 2.5kg och däcken kändes helt likadana hela stintarna + slitagebilden var jämn så det var nog hyfsat rätt.

325'an är bara lättad i form av inredning, airbags och stolar/reservdäck. men sedan har buren på 40kg tillkommit. Så den ligger nog kring 1350 - 1400kg. Skall passa på väga den nu så vi har en referens inför 2022.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Ifall någon funderar på börja köra långlopp. Så här mycket kostar det för oss. Vi har kört 3 år med en BMW E46 325i. Vi hade båda kört långlopp tidigare som gästförare i andra team. Första gången blir det dyrt. då skall ju allting köpas in. bil, däck, bromsar, stol, bur, bälten osv. Men sedan blir det löpande kostnader.

Jag gör alltid en ekonomiskt sammanställning för mitt team efter varje tävling och efter säsongen. Så vi delar på kostnaderna och ingen känner att den ena betalar mera. Vi är två personer som äger bilen och står för engångskostnader som fälgar, dämpare, stol, etc.

Sedan har vi en betalande gästförare. Den personen betalar 1/3 av:
startavgiften 3200
drivmedel racerbil 2000
drivmedel transport 950 (t/r 40 mil m. släp)

Gästföraren får också betala 1/6 av grejor som man använder 2 eller 3 tävlingar:
4st Däck 6400
bromsbelägg fram 3400

Totalkostnaden denna gång slutade på 18500:- . Gästföraren betalade 4000 till oss.
För oss två teamägare kostade då helgen i fällfors denna gång (18500-4000) / 2 = 7250/person.

Men till nästa tävling blir det bara drivmedel och startavgift. totalt 6200:-
Gästföraren betalar sina 4000:- igen. Så då kostar det oss teamägare bara (6200-4000 ) = 2200.
Klarar man 3 tävlingar med samma däck och bromsar så blir det bara ca 3000/tävling/person.

Viktig är att teamägarna är överens om ambitionsnivån. Passa er för uppgraderingshets.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 36, 37, 38   >>
1146 besök senaste veckan (92070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande