Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 33, 34, 35   >>
34 besök idag (88269 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Uppgraderingshetsen är det som dödar samägande, det är min erfarenhet i alla fall.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Bilder och text från tävlingen på Fällfors.
https://calemotorfoto.blogspot.com/2021/09/ba-trophy-final-18-septembe . . . .

Serien har en FB sida där det mesta annonseras.
https://www.facebook.com/groups/batrophy

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Tillbaka till 330 turbo. Jag har provkört en del med nya spridarna och det funkar bra. Provade låna den fungerande DISA ventilen från långloppan och upptäckte att det fanns en plastpigg som gjorde den inte passade rakt av. Iförsig bara klippa bort piggen men det finns alltså en skillnad. artikelnummer skiljer också mellan 330 och 325

Upplevde ingen större skillnad med 325 DISA, men nu har jag ändrat så mycket överallt så det inte går dra några slutsatser rakt av längre. Jag tog bort DISA och kör även utan träpluggen till vidare. Misstänker träpluggen stryper vid högre ladd/varv.

Nu när spridarna inte längre är begränsningen har jag även försökt öka laddet. skruvade in justerskruven för wastegaten , men det funkade inget bra. Hade till och med skenande laddtryck på 1 bar en kort sekund innan varvtalsregulator gick in. Förmodligen räckte inte wastegatens slag till när justerskruven var bottnad. Lambdan var bra även vid 1 bar. Så bränslemappen verkar räcka till. 677 cc Spridarna låg på 75% duty vid 1 bar.

Har istället bytt wastegate fjäder ikväll. samma diameter/stigning på fjäder men trådtjocklek ökar från 3.3mm till 4.0 mm. Det ökar fjäderkraften 256/119 = 2.15ggr. Om den klenare fjäder gav 0.45 bar så bör den kraftigare ge 0.97 bar. Vi får se om teorin stämmer när jag provkör nästa gång. Det blev för mörkt ikväll att busköra och samtidigt kolla mätarinstrument.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Hittade en annan sak att undersöka. Dom nya bosch spridarna har vinklad sprutbild, precis som orginalen och även volvo spridarna jag hade tidigare. Men på bosch spridarna är vinkeln ställbar och jag har ingen aning hur dom står som standard. Dom kanske sprutar rätt in ena väggen på insuget eller bakåt... Det borde ju rimligtvis påverka atomiseringen och därmed effekten.



Misstänker man lossar den röda bygeln och vrider spridarmunstycket.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Har börjat titta på tändningen. Av någon anledning så är förtändningen väldig feg. ligger mellan 8 -12 graders förtändning. Borde ligga kring 25-35 grader före TDC . Blir mycket energi som bara brinner bort i onödan när kolven redan har börjar röra sig nedåt. jag gick tillbaka till några äldre loggar typ 2-3 veckor och där låg tändningen på mera normala 20-30 grader vid ungefär samma förhållanden. Så något har skett eller förändrats eller så jag jag petat på fel ställe. finns mycket effekt att hämta här. Så det måste felsökas fram genom provkörning med loggning inkopplad.

I bilden är
övre kurvor
RPM 5673
gasspjäll 74% (max är ca 85%)

Nedre kurvor:
MAF 1024 (som bottnade då, höjd nu)
förtändning 12grader ...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
ja tändningen har betydelse.... Provkörde igår igen. förutom kraftigare wastegatefjäder så hade jag även nollad adaptionerna och stängt av "ignition anti-jerk" genom att ställa min vatten temp på 142C. Så den aldrig går in.
Nu kör jag med helt bortagen DISA och även utan träplugg.

Exakt vad som gjorde skillnaden vet jag inte, men nu är tändningen tillbaka mera normala 20-30 grader vid belastning. och herre jösses vad den går. laddtrycket var uppe kring 0.8 -0.85 tror jag. det är svårt hinna med nu. ingen diffbroms och bakdäck som bara slirar. Den bygger även laddtryck betydligt snabbare nu även 0 till 0.5bar nu, förmodligen pga wg fjäder håller stängt vid låga laddtryck. Laddtryckstyrning vore ju trevligt. Men det stödet är väldig beta med orginal ECU.
Edit: 677 cc spridarnas duty-cycle låg på 86% när jag bottnade ur mappen för MAF sensorn vid 6100rpm och 51% gas i loggen nedan. då låg lambda på ca 0.8. Man undrar ju hur mycket mos motorn ger nu?
Edit2: I loggen hittade jag "calculated MAP" , 0.89 bar. Så teori och praktik verkar följas åt.

Nedan; motorns orginal "Target ignition tabell" för 98 oktan som jag använder. Det finns en för 92 oktan också. Sedan mixas dom beroende på vad motorns sensorer dekterar.

Denna är FÖRE alla korrigering som görs pga motortemp,lufttemp, spikningar osv. Tror alla korrigeringar som görs är retardering av tändning, alltså mindre förtändning.



Logg från körning.
6100 rpm
51% gas
1200 kg/h luft (bottnad igen, 1400 är max för MAF sensorn)
23.62 graders förtändning, det är fortfarande rätt safe förtändning. går nog höja 5-10 grader ytterligare.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Gjorde en ny provkörning igår med loggningen påslagen. bra tryck i motorn, men bakdäcken släppte inte.

Kollade loggen, japp tändning var tillbaka till 8 graders förtänding. kollade i IMPA , misstänkte adaptionerna. Men först kollade jag felkoder, det låg en en som jag inte kände igen, trodde inte på det skulle påverka. brydde mig inte ens om att fota eller ta en skärmdump, det var dumt... för det hjälpte och jag minns inte vad det var... Så nu måste jag vänta tills det kommer tillbaka innan jag kan åtgärda.

Det går att "supressa" felkoder med omflashning så dom inte påverkar. Det har jag gjort med felkoder från DISA.
EWS (imobilzer) och vevhusventilationen eftersom dom är bortmonterade/avstängda
Även felkoder från MAF sensorns påverkar inte längre.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Ny provkörning , och nu kom felet som sänker förtändningen. Kod 211 LLFS fel. tomgångsregulatorn som fastnar. Det blir risk för avmagrning av bränslet så ECU sätter någon enklare limphome-mode Det skedde vid 1800rpm och lugna varv. Åtgärdas väl antingen av smörning eller byte.

Jag har funderat på ta bort tomgångsregultorn HELT. Det går att koda om så tomgången sköts av spjället istället. då blir enklare att bygga bort insugsrören i gummi som flexar alldeles för mycket.



Eller så byter jag till ett sådanat här M50B25 insug som jag lånat. Spridaren passar bra, men sedan måste jag kolla vinkel på sprutbilden.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ja men att ta bort tomgångsmotorn är väl smart. M50 insuget är ju "renare" - men en tanke, kanske M50B20 (det mindre M50 insuget) skulle vara bra för att få mer drag på botten? När den sen är tryck så spelar det sannolikt ingen roll...eller?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
SevenEight skrev:
Ja men att ta bort tomgångsmotorn är väl smart. M50 insuget är ju "renare" - men en tanke, kanske M50B20 (det mindre M50 insuget) skulle vara bra för att få mer drag på botten? När den sen är tryck så spelar det sannolikt ingen roll...eller?


Kanske, nu har jag ju haft felet med förtändningen, det kan ju funnits ett tag.... Så mina tester med DISA borde jag göra om.
Jag misstänker dock det är ett förhållandevis nytt fel. Den har varit tjurig att starta kall utomhus sedan jag bytte till värmetal 8 på stiften och haft svårt att hålla tomgång.

Hursomhelst arean på insug bör har betydelse vid lite högre tryck/luftgenomströmning. Jag såg ju 25% större luftflödet i MAFen med DISA pluggen helt bortagen (högre varvtal) . Det märks också på ökningshastigheten på varvtalet. Den accelerar betydligt bättre efter 3000rpm utan träpluggen och även med fungerande DISA ventil, så DISA stryper nog en del vid överladdning.

Men på en sugis som din, ingen aning. Enda sättet är att prova (och mäta luftflödet i MAF'en mha loggning)

Jag har nu "supressat" felkoderna från tomgångsmotorn till vidare, även om sjäva tomgångsmotorn sitter kvar än. Då kommer ECU inte ändra förtändningen även om felet uppstår.
Skriver ned dom här för framtida referens.

c_abc_inc_isa_1 "2 -> 0"
c_abc_inc_isa_2 "2 -> 0"
c_n_isa_diag "1600rpm -> 8160rpm"

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Provmontering av m50b25 insug. var oförskämt enkelt. Några lufthål att plugga och fixa en adapter mellan insug och e-gas spjällhuset. Jag passar på att ersätta gummibälgen med stålrör. Jag struntar i att portmatcha mellan topp och insuget till en början.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag har varit bortrest 2veckor och när jag kom tillbaka hade jag fått paket :-) Det var adaptern mellan M50b25insug och M54b30 spjällhuset. För 400 spänn är det knappast värt att veva igång fräsen på egen hand. Det är fördelen med bygga på en populär bilmodell/motor. det finns massor av färdiga eftermarknadsgrejor.



Fortsatte med insugskonverteringen, pluggade dom extra hålen i insuget, som förmodligen är för vevhuvsventilation eller skapa bättre vakum. gängade upp till M10 och drog i några vanliga avkapade skruvar + hydraltätning.





Sedan fick jag vända kontakterna till spridarna , då kontakterna hamnar på motorsidan pga insuget tar mera plats och dra om lite sladdar och kontakter för vanos, lufttemp och vattentemp så dom räckte hela vägen fram.

Sedan skulle jag kolla sprutbilden. Men första version som höll fuel-railen på plats dög inte, den trycktes ut och det började läcka ordentligt, det pga fästplåtarna för fuel-railen är delvis bortkapade.

Jag tillverkar en ny kraftigare i plattjärn. Jag hittade inga clips som passar mellan fuel-rail och mina borsch spridare tyvärr, lite annorlunda än orginal.



Det är samma bosch kontakt till lufttempsensor, men dom visade olika resistans vid rumstemperatur. 2.5 kohm för M50(höger sensor) och 5.5kohm för M54. (vänster) kanske inte jätte kritiskt för lufttemp. det är ju mest vattentemp som styr sprutet. men torde gå att ändra i mappen för givaren i ECU'en.

Sedan skall ju även tomgångsregutorn funktion överföras till e-spjället via ECU. Jag kommmer köra helt utan tomgångsregulator i fortsättningen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281




_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
SevenEight skrev:
Tabellen för M50 givaren:

https://www.seemslegitgarage.com/post/the-m50-m52tu-m54-intake-manifold-swap-revisited


bra sammanfattning. ungefär samma saker som jag också kommit fram till. Man behöver frigöra lite längd på vanos,kyl och vattentemp sladdarna för kunna nå fram till givarna.

I den första videon i artikeln så använder dom samma spridare som jag och berättar om problemet med att dom går för djupt i insuget och o-ringen hamnar framför kanten, och det både läcker och spridaren fastnar. Jag har gjort precis det misstaget med alla 6 spridarna. Så dom måste lirkas loss på något sätt. Bra att uppmärksamma det nu och inte senare.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Angående lufttempgivaren så gängade jag plastgivaren så den passar i M50 insuget.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag försökte lirka/dra ut spridare, det gick inte, då lossnade kragen som håller o-ringen på plats. Spridaren går använda ändå fast med risken att o-ringen ramlar av ifall man lossnar spridaren.



Provade istället dra loss o-ringen med biltemas verktyg. Det då fick jag istället offra o-ringen. men den kunde jag ersätta med en från orginalspridarna. Nu skall jag fixa distanser i något material och sätta på spridarna.

Någon som har tips på låsclips som passar upptill mellan Bosch 0280158123 spridare och fuel-rail ? Det är ju där det finns risk att dom trycks isär.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
jag fick ur alla spridarna till slut, men ingen av o-ringarna överlevde. Sedan gjorde jag en 4.5mm lång distans av från något plaströr av okänt ursprung. Det gick precis att trycka på spridaren.

Har även börjat ändra i ECU'ns mappar för köra utan tomgångsregulatorn. behöver beställa varmare stift till dess också ifall jag skall ut och provköra , förmodligen lite knepigare med minusgrader och e85.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Svarvade resten av spridardistanserna igår och punktade ihop nya hållaren (av plattjärn) för spridarbryggan och skruvade insuget på plats. Inget bränsle läckage längre när pumpen gick.

Laddade även in min moddade programvara i ECU så den skall klara sig utan tomgångsregulator och inte generera några felkoder.

Härnäst svetsa ett nytt rör mellan MAF sensorn och spjället, sedan provstart :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
nu är motorn provstartad med nya insuget och helt utan tomgångsmotor och med nytt tryckrör till insuget. (färgen krackelerade...) Den är stabil på tomgång, kring 800rpm , men har svårt att återhämta sig efter man varvat upp. När man släppt gasen så går motorn för lågt ner i varv och stannar imellanåt Så det behövs lite mera justeringar på det någonstans i mjukvaran.

Den upplevs faktiskt mera alert på gasen. Andra som tagit bort tomgångsmotor har också rapporterat samma sak. Nu skall jag beställa mera silikonslang och snygga till installationen. Jag har inte kontrollerat spridarnas riktning ännu, får bli i helgen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Bytte stift från 8 till 7:or istället. och provkörde en spridare. Såg inget speciell vinkel på sprutbilden. Så jag hittade på https://www.bosch-motorsport.com/content/downloads/Raceparts/Resources . . . .

Det är alltså olika artikelnummer, så det är inget som är ställbart som jag först trodde.
Mina 0280158123 spridare är tämligen raka i sprutbilden. Så det funkar lika oavsett hur man vrider dom.

skall fortsätta labba med tomgången ikväll.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fixade en 64 till 89mm rörförstoring innan MAF sensorn och svetsade direkt på tryckröret från intercoolern ( 2.5" , 64mm) nu är det inga flexiga gummirör kvar alls.
Lite svart färg och silikonrör kvar att fixa.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 33, 34, 35   >>
34 besök idag (88269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande