Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 36, 37, 38   >>
47 besök idag (92537 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Fick silikonslangarna på rekordtid. 2 dagar. så dom monterades och tomgången fixades genom justera ip_pvs_isa_isapwm i ECUn som är hur mycket gaspjällets vinkel reagerar på ett given input. Det görs alltså ett större öppning för hålla igång varvtalet på tomgång. Jag höjde även varvtalet för varm motor från 700 till 800 rpm. Nu funkar det bra att varva motorn och sedan släppa, då går den tillbaka till tomgång utan att motorn stannar.
Imorgon skall jag provtrycka hela nya insugsidan för att leta efter läckor.

Tips för m54 spjällhuset, slipa bort så sitter slangarna längre in/bättre.




pluggning av tomgångsmotorn i M50 insuget, sett från spjällsidan.





Ny färg från biltema. primer och täckfärg i ett. Sparar pengar och tid.



trycksidans rör helt i stål. inget gummi mera som kan expandera.


Nästa projekt under vinter är chassit. dessa är bussningar för chassibryggan som diff och bakre hjulupphängningar sitter i. kommer byta det mesta från gummi till ledlager/plast/metall. Jag tycker 330 känns mycket diffusare i chassit jämför med 325'an vi kör långlopp med. trots att den också är helt orginal i bussningarna. Förmodligen är några gummibussningar slut.



På jobbet (Umeå Universitets IT drift ) har vi också motorer. Detta är en 16 liters dieselmotor på 540 hk för reserv-el. Den startar automatiskt efter 30 sekunder strömavbrott ( batterier innan dess) . Allting provkörs under 1 timme varje månad.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Lackat och allting provtryckt till 1.5 bar. tät och fint. Vi får väl se det funkar när motorn rör sig framöver.



Sedan har jag börjat titta på använda laddtryckstyrningen som går använda mha av utgången som normalt styr luftventilen från kolkanisterern. (skapar ett undertryck så bensinångor från tanken inte går ut i atmosfären)

Den går koppla direkt till en vanlig MAC ventil och sedan kan man ha en open-loop (statisk mappad, utan återkoppling) laddtryckstyrning mot TPS eller luftmängd genom MAF. Min tanke är att styra mottrycket till wastegatens ovansida. Tyvärr gick min OBD kabel sönder precis när jag skulle börja testa. Men ny sladd är på väg.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
För att testköra laddtryckstyrningen behöver man lura ECUn att motorn går. Då behövs en vevaxel givar signal enligt 60-2 och gärna även en kamsynk signal.

Då kan man använda en Arduino + Ardu-Stim som är en fork från Speeduino. Men den kan skapa både vevaxel signal i olika format och även en kamaxel signal. Som tur vill ECUn ha just en 5V TTL signal, så det är bara koppla direkt från Arduino utgång till kabel som annars går till vevaxelgivaren.

Man får koppla loss kontakterna till spridarna innan man testkör.

https://github.com/speeduino/Ardu-Stim





3 stift. +12v, signal, jord. Man använder bara signal och jord, det är stiften till höger.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag fick prova en annan arduino kodsnutt för att få igång en 60-2 signal.
https://pcmhacking.net/forums/viewtopic.php?f=38&t=3316

Den funkade utmärkt direkt och motorn lade sig på 2500rpm (eller tja inte själva motorn) men allt annat runt omkring. Det surrar och klickar i vanos och massa grejor som man inte hör när motorn går på riktigt. Någon kamsynk signal behövdes inte. Förmodligen går den wasted-spark när den inte får kamsignal.

Nu kunde jag provköra gasspjället och även MAC ventilen som jag kopplat till kolkanisterna börjde klicka.
Nu får jag möjlighet att kunna ställa in vettiga grundvärden redan i garaget för laddtryckstyrningen där gaspedal och RPM skall vara styrande parametrar för laddtryck.

Jag fick den nya OBD/INPA kabeln idag, den funkade ett tag men sedan slutade den svara. Vet inte riktigt var felet är ännu. Får bli felsökning på det imorgon.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Har inte mekat något senaste tiden. Isbilen ( celica gt4) får all uppmärksamhet. Däremot har det inkommit lite nya bussningar till bakvagnen. Köpte dubbel uppsättning så både 330'en och långloppan får samma grejor.
Nästa vecka skall jag ställa den på lyften och börja plocka ner bakvagnen för byta bussningar och kanske bakdiff med lägre utväxling osv.



Köpte en extra bredbandare och säljaren har ett proffsbyggd oanvänt megasquirt med kabelhärva och tillbehör. Så jag köpte det också. Det är ett Ms2/v3 alltså med plugin cpu kort osv. Priset var bra så var det hamnar får vi se, måste kolla hur e-gas stöds. I övrigt är det inga bekymmer på en M54.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Du behöver denna för e-gas , har dock för mig att ms2 inte stöder e-gas , går ju dock uppgradera med ett ms3 cpukort så hat du stöd för den module.

https://www.dbwx2.com/

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Du behöver denna för e-gas , har dock för mig att ms2 inte stöder e-gas , går ju dock uppgradera med ett ms3 cpukort så hat du stöd för den module.

https://www.dbwx2.com/

Det stämmer bra, bara MS3 som stöder e-gas. Men läste om en som använde orginal ECU för driva Egas'en med bara signalen från vevaxelgivaren och sedan en TPS givare på spjällhusets axel och egas'en funkar ju med bara varvtalssignal har jag ju sjölv provat.

Jag har mappat mycket megasquirt, det funkar bra och har mycket finneser. Men vore kul prova något helt nytt. förutom Megasquirt har jag bara mappat Ecumaster. Jag gillar ju verkligen grotta ner mig i detaljern i loggar och sprut så det lutar mot jag skaffar maxxecu sport framöver för få egas och DTC stöd. ALS (responsystem) är jag också helt såld på, så därför skulle jag föredra e-gas istället för vajer och separat luftventil.

Skall förbi lokala bromsfirman i veckan med en annan bil då skall jag fråga honom kring DCT och maxxecu.

Jag kopplade in MS2'an iallfall och provkörde och uppgraderade firmware. Funkade fint.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Kompisens oranga Volvon med bmw M50b28 motor har bromsats i veckan. gav 178 hk på drivhjulen utan överladdning.(190 hk orginal i motorn ) tack bara med e85 och lite mera förtändning

Den svarade sedan väldigt bra på överladdning och gav hela 500Nm och 370hk redan vid 0.7 bar. Sedan tappade den strax efter 6200rpm, förmodligen pga orginal ventilfjädrar. Och för att komma över 400hk fick den 0.2 extra, 0.9 bar totalt. Det hade naturligtvis gått umärkt att krama ur betydligt mera. Men den har orginal vevstakar och skall användas som en rolig sommarbil och gärna hålla lite längre. och 400hk är rätt mycket det också, i synnerhet i en volvo240...





Efter nogrann utvärdering så köpte jag ett maxxecu race med PnP härva till bmw M54. Man kopplar den direkt till orginal ECU kontakten och använder bilens orginal givare och tändspolar (via externa tändsteg som följer med) Då kan jag byta fram och tillbaka och fortsätta labba/mappa även med orginal ECU som ju faktiskt gör jobbet riktigt bra. finns mera att hämta där.

Med maxxecu PnP får jag in hastighetsignaler och knacksensorer, iinstrumentering osv. Hastighetssignal från abs givarna är nämligen en förutsättning för att en DCT låda skall funka.
Så jag siktar på hitta och installera en sådan också innan säsongen börjar i maj :-)



Har även börjat labba med CAN bussen i bilen. Vill lära mig mera. Kopplade upp en CAN buss sniffter via en Arduino + canbus Shield direkt till OBD porten.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Blir nog bra fart i den där 330:n! Man blir imponerad över vad mycket du kan då du modifierar bilar, allt från mekanik till elektronik.

Jag pratade med ägaren till den oranga Volvon för ett par dagar sedan, han var glad som ett litet barn före julafton, över de 400hjulhästarna!

Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Håller med föregående! Bra jobbat! Nästan så man blir sugen på en BMW....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Det var snällt sagt Kul att det finns intresse för mina tekniska villfarelser.

Efter att grovmekat ute i kylan och med oljebyte på Hiluxen så fortsatte jag inne i garagevärmen med min CAN bus decoder idag. Fick inte ut något data från e46'an (330i, 2001) och provade olika inställningar i programvaran etc hela eftermiddagen. Till slut gick jag ut och kopplade upp den mot den nyoljade hilux , en 2013. Då funkade det direkt och olika can meddelanden rasslade förbi på skärmen.

Förutom att lyssna på CAN meddelenden kan man även skicka kommandon. . tex till instrumentklustret eller köra ner el-hissarna, i princip vad som helst beroende på hur många delar av bilen som styrs via CAN. Det går förmodligen köra en nyare bil via CAN.



Efter lite googling på rätt sökord visade sig att just tidiga e46:or inte har CAN signaler alls via ODB uttaget. utan diagnosuttaget använder "K-line" .
Can bussen används dock internt i bilen mellan några enheter (ECU, ABS, automat-vxlåda) Eventuellt kan jag få ut den via "head-unit" kontakten. som alltså är kontakten som går till stereon.

Det är väldigt många konstiga ryska siter man hittar när man leta efter bmw och CAN , Verkar finns stort tekniskt intresse där...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
För att få tillgång till CAN bussen på E46'an så letade jag upp den partvinnade sladdarna direkt på ECU anslutning., Skalade bort lite isolering och kopplade in CAN decodern där istället. CAN signalen är väldigt robust och signalen är balanserad över två trådar. Så den är inte störningskänslig.



Och det funkade fint. nu rasslade det förbi massor av CAN meddelanden. Nu skall jag hitta något bättre program för att filtrera och skicka egna meddelanden tillbaka till canbussen. Det borde gå att styra instrumenteringen och kanske aktivera ABS pumpen



Provade också lossa gasfjädrarna, då kunde man ställe upp huven ungefär som på volvo 740/850.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Intressant. Jag hade ju gärna haft en oljetemp-mätare och det skickas ju via can...som jag förstått det....hur man sen får upp det nånstans där man ser det är ju frågan...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
SevenEight skrev:
Intressant. Jag hade ju gärna haft en oljetemp-mätare och det skickas ju via can...som jag förstått det....hur man sen får upp det nånstans där man ser det är ju frågan...


ok, kan kolla lite på det. Är ju alltid bra att ha något skarpt mål när man skall lösa något.

Ikväll tog jag ner bakvagnen. Bussningarna i bryggan såg friska ut. kanske är redan bytta någon gång under sina 30 000 mil.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Måste komma förbi efter jul och kolla hur bussningarma passar.....och hur man vill ha det!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
SevenEight skrev:
Intressant. Jag hade ju gärna haft en oljetemp-mätare och det skickas ju via can...som jag förstått det....hur man sen får upp det nånstans där man ser det är ju frågan...


Finns en app som använder ds2 protokollet. funkar det så är det ju en enkel lösning.
https://github.com/tomicooler/bmwe46oil
Fast helst skulle man fått upp tempen på tex förbrukningsmätaren istället. Eller rent av i i siffror i displayen.

Jag har ju även lagt in patchen för enhanced ds2 logging som finns i community patchlist.
Det kan ev. påverka kopplingen till appen till det bättre eller sämre.
https://www.ms4x.net/index.php?title=TunerPro_MS43_Community_Patchlist . . . .
Jag använder det för kunna logga till en dator med tunepro RT och där får jag oljetemp.

Får prova appen ikväll med min bluetooth OBD plugg, inte inte alltid allting funkar med den dock.
eller om någon annan hinner före.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Har tagit isär bakvagnen och börjat demontera dom gamla gummibussningarna. Själva gummit såg rätt bra ut. Men det är svårt att avgöra skicket. Aluminiumet kring en del bussningar hade förvandlats till
aluminiumoxid, och det var bara knacka bort med huggmejsel.

Mycket ytrost. men det snyggar jag till innan återmontering







nya bussningarna i bakgrunden. bakre länkarmshuvud.


Någon som vet vad syftet med plastskenorna kring bakre under länkarmarna, skydd mot sprut ?



Orginal 330 bakaxel 2.93 och en 3.38. från någon annan e46 modell. Får se om jag skall göra något byte.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Ja, det stämmer, nån typ av skydd.

Hur ser bakvagninfästningar ut i karossen, några E46 sprickor?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:

Hur ser bakvagninfästningar ut i karossen, några E46 sprickor?
//Lasse

Har inte sett något ännu. Men jag skall rengöra bättre och kolla igen. Vad jag förstått kan det vara väldigt tunna sprickor.

jag tog bort den värsta ytrosten och lackade på lite kombinerad primer/täckfärg. Sedan skall jag pressa i alu-bussningarna och provmonterar själva bryggan utan det övriga för att kontrollera passform osv.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Förstärk karossen när du har allt nere, dem är tunna som rakblad där i plåten.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Bakre bussningen för upphängningen för diffhuset behöver bytas. Jag tycker polyuretanbussningar blir för mjuka för en bil där banåkningen är prio. komfort och ljudnivå spelar väldigt liten roll.
För just denna denna bussning spelar det väl liten roll ? Jag tänkte behålla orginal främre för diffen, dom var rätt små och rör sig inte mycket.

Men det finns ju olika fabrikat och varianter. Någon som kan peka mig i rätt riktning. Annars finns möjligheten till hemmabyggda varianter som blir lagom mellan metall och poly...

jag har bara 3 hockeypuckar kvar nu, snart dags att skaffa flera


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 36, 37, 38   >>
47 besök idag (92537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande