Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e46 330 turbo + 325i långloppa | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 36, 37, 38 >> 113 besök idag (93621 totalt) |
Provmontering av stumma bussningar till bakvagnsbryggan. Och sedan svarvade jag en egen bussning till diffhuset bakre upphägning, japp, 2st hockeypuckar :-)
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag har en kombo av volvo kuddar + hockeypuckar för motorn. Det har funkat fint hela sommaren. Motorn håller sig still men inget nämvärt högre ljud eller vibrationer. Det finns ingen poäng med ha motorn FÖR stumt monterat... bakvagnsbryggan vill jag ha stumt för den håller länkarmarna för hjulen och rör sig bryggan så förändras hjulvinklarna Diffhuset däremot kan få röra sig lite. Därav orginal-gummi framtill och hockeypuck baktill. Den inringade bussningen uppe till höger är ett orginal inkapslat ledlager. Dom passar även nertill på spindel. (där gummit är orginal) Så jag har beställt 4st nya på ebay för rätt pengar. den enda återstående gummit blir övre-inre som sitter på alu-bararmen. Dom nedre länkarmarmarna (som är svartlackade) byter jag mot grövre justerbara. Sådant här är billigt till bmw e46 :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Idag kom nya sprutet med PnP härvan till M54. Bara tändmodulerna som är restnoterade. Tändmodulerna/drivstegen används för kunna köra med orginal BMW spolarna. Jag kopplade in det, laddade ner en grundmapp och började bekanta mig med Mtune som maxxecu's konfigureringsprogram.
beställde även förstärkningsplåtar till bakre subframen. Min verkar vara frisk. men det är väl läge passa på nu. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Idag kom dom sista delarna till maxxecu. Adapterkabel för bredbandslambdan och drivstegen som sitter imellan maxxecu och orginal bmw "tändspolarna" Allt ingår när man köper PnP paketet för M54'an.
Då har jag allting för att kunna provstarta. Det är dock isåkning med celican inplanerat i helgen. Det är viktigare. I veckan har jag fått grotta in mig ordentlig i Maxxecu. Det är ett väldig trevligt och genomtänkt sprut att jobba med och massor av inställningar och möjligheter att se olika värden. Men också stort och komplext. Jag gillar ju snöa in på tekniska detaljer så mig passar det fint :-) Jag fick inte spjällhuset trottel att röra sig. Det sitter dubbla sensor både i gaspedel och trottel. Säkerhet och bättre mätnogrannhet är skälet. Dom sensorerna funkade fint. och går enkelt att se i Mtune. Men när jag lade ut en test signal så hände inget med spjället hur jag än provade olika saker. Jag felsökte först i Mtune om det var någon regel eller inställning. Sedan spjällhuset och till sist i PnP adapterkablaget och där var det ett stift till just spjällhusdrivningen som hade glidit bakåt. En miss vid tillverkningen. Det tog flera kvällar att hitta felet. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Dubbla Tps har inget med nån bättre mätnogranhet att göra utan bara säkerheten, diagnostisera felkod samt sätta systemet i Limphome mode om fel uppstår. Enkelt förklarat ena Tps:n går 0-100% och den andra 100-0% I regel så brukar det ju vara dom enkla elfelen som tar tid att hitta... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Ökad mätnogrannhet kanske inte brukar användas i eftermarknadssprut. Men i OEM programvaran till motorn finns det transitmappar för båda TPS'erna och pedalens signaler. IKväll så petade jag in tändmodulerna och bredbandslambdan och utgick från en M54 basmapp som maxxecu tillhandahåller. Kontrollerade att alla utgångar var korrekt konfiguerade. Lite justeringar för spridare och utgångar och spjället. Sedan kunde jag starta upp motorn efter lite pill på triggerinställningar. Det är värdefullt att kunna lära sig sprutet så här off-season. Man kommer behöva använda systemet kraftfulla loggning och monitorering. Så man är förberedd när banåkningen kommer igång i maj. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Efter jag fick motorn att starta så har jag försökt justera in el-spjället i maxxecu så jag får en vettig tomgång. Det är inte helt enkelt. Jag har ju sedan tidigare tagit bort separata tomgångsmotorn. Så det är vanliga gasspjället som även styr tomgången. Det funkade utmärkt med OEM ECU efter lite mods och flashning.
Maxeccu har mycket mera parameterar och möjligheter. Det gör det mera komplext. Små förändringar gör stor skillnad. Man måste även grundinställa spjället väldigt nogrannt då det har ett viloläge 2-3mm öppet, som det sedan backar mera för tomgången skall vara lagom. Dessutom öppnar det spjället extra mycket dom första 12-16 sekunder vid motorstart, en sorts kallstart. Just nu är det antingen 1800rpm eller så dör motorn. En kul/praktiskt grej är att man kan programmera om knapparna i mittkonsolen för AC och anti-spin till vad som helst. Så jag stänger av motorn med AC knappen istället för tändningsnyckel då behåller strömförsörjningen till maxxecu. Även cruise-controll knapparna i ratten går att programmera om till andra funktioner. Jag får även in fina signaler från hjulsensorerna, vilket gör att det ställa in %slip för traction control/anti-spinn framöver. Rätt roligt kvällspyssel om man gillar meka med sprut :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
har inte hunnit med något maxxecu i helgen. Kört och mekat med isbilen istället. Viktigt att prioritera det som går att köra med. Fick gummitätade ledlager på posten. 4st för 44 Euro. Det är alltså en orignal led för övre/yttre i bakvagnen. Men passar även nedre/yttre som är gummi orginal. Och då även direkt på mina justerbara nedre länkarmar. Nu har jag snart allting som behövs för börja återställa bakvagnen.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag funderar på något rejälare till bakre bussningar till framvagnen Jag bytte till Meyle "heavy duty" bussningar 2019. Det funkar ,men kan tänkte mig ännu bättre för mera känsla i ratten.
Det finns bmw Z4 orginal e85 (31107838575) dom är mera solida och är offset för mera caster. kosta 500:- för ett par. enkel billig modd. Någon som provat på e46 ? alternativ gå all-in med ledlager för från tex mrtuning. skall tydligen var 20mm innerdiamer och passa på länkarmarna som är 6 kantiga ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag kör ju med z4m bussningar fram. Vi hade en diskussion för ett tag sen om det men då sa du att det där med caster mest gjorde styrningen konstig. Det är inte min personliga erfarenhet dock. Gjorde samma trick på räser 944an och det var lyckat.
Anyway, med centrerad (i längsled!!) topplagring på fjäderben så knuffas hjulet fram en hel del. 245/45/17 funkar, men inte mycket större. Jag kör med original topplagring på vintern, det syns att hjulet sitter längre fram. 225/45 är inga problem alls. På sommar chassiet har jag knuffat in fjäderbenet max 45gra, dvs max caster/max camber. Hjulet sitter då rätt i hjulhuset. Har inte mätt vad jag får för caster och jag minns inte vad jag har för camber. Teoretiskt är det ju "rätt" (beroende på vilken del av teorin man anammar) och jag kan se att jag inte tappar lika mycket camber nu när jag styr jmf med innan. Med andra ord, jag får ut mer nytta av min statiska camber. Jag kör ju rätt lite camber egentligen, så jag tycker det här är en god idé. Med bättre camberplates hade jag kunnat få ut mer camber tror jag, men det är lite pill för att få till det. Z4m bussningarma är ju i princip stumma, men visst, ska det vara optimalt ur däckslitage poäng så är det väl ledlager som gäller. Man känner då alla skarvar i asfalten nu (vilket dämpas ut väldigt mycket med original bussningar) Jo, och jag köpte mina kompletta med hållare från var det nu var och det var i princip ingen skillnad i pris mot lösa bussningar _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Skulle tro att du måste slipa tapparna på länkarmarna för att få dem att passa i uniballs. Vet inte huruvida poppis det är men kommer troligtvis få 2st gula strongflex till över när jag byter till mer styrvinkel på isbilen. |
||||
tack för infon. Jag är nog en uniballs kille :-) Gillar den råa känslan på banan när man känner varje asfalts molekyl Och jag kör ju med släp till och från med bilen. Och även om den gat-legal så blir det mest testkörning på gatan. Skall se om jag snidar till egna fästen eller köper färdiga.
I veckan har jag fortsatt med att försöka få en vettig tomgång via e-gas. Det går dåligt, motorn dör när den kommer under 1500rpm. Det gäller även om jag kör med open loop och statisk idle PWM, manuell reglering. Det funkar fint över 1500, går ställa väldigt precist. Tomgångsregulatorn är sedan tidigare borttagen, Jag har provat koppla in den och styra med maxxecu, Funkar fint att reglera , men motorn dör ändå under 1500. Stoppar jag tillbaka orginal ECU funkar allting utmärkt direkt. Tomgången rullar på 800rpm.(utan tomgångsregulator. Orginal ECU är omflashad av mig för att köra utan tomgångsmotorn sedan tidigare. Jag har jämfört med orginal ECU tändmappar och den är riktigt låg kring 1000rpm ca 5 grader medans maxeccu kör kring 13. Teorin var att låg tändningen skall först ta ner varvet och sedan öka med luft istället för att spjället inte skall behöva jobba så nära stängning. Det gjorde ingen skillnad alls knappt. Spridarna är bosch 280 158 123 , Kör med rekommenderade dead-time som jag hittade på nätet. Kanske skall prova tillbaka byta spridare till orginal om det är något knas med låga öppningstider Jag har varit i kontakt med sävar motor som sålt sprutet till mig och han skall få en logg. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Har inte full koll på hur Maxxecu:s inställningar är men går det inte att stänga all tomgångsreglering. Och sen bestämmer du själv spjällöppningen på gasspjället _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Det är det som är open-loop. reglering utan återkoppling. En statisk mapp. I mitt fall duty för e-spjället versus vattentempen. Den bryr sig inte om vad varvtalet är. Även om man senare tänkt köra closed-loop (återkopplad) så behöver man grundinställa open-loop först. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Hur kalibrerade du gasspjället? Dom där 2-3 mm öppet gissar jag har att göra med om e-gas motorn går sönder så skall spjället hamna i det läget. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
|
||||
På tomgång är det lite luftflöde och reglering med spjäll är långsam. Vanligen kör man sen tändning, dippar motorn i varv eller last tillkommer (AC, generator) går man till MBT så momentet ökar utan att du behöver vänta på mer luft. Snabb reglering, ökningen kommer när nästa burk tänder. Saab ligger på 8 grader exempelvis. _________________ Jan Erik Johansen |
||||
tack för tipsen. Jag skall dock först försäkra mig om spridar inställningarna är korrekt. (och ev. prova byta tillbaka till orginal spridare).
mycket bra information, jag skall använda mig av det när jag hittat felet kan köra closed loop på tomgången.
Jag tog bort tomgångsregulator för den sitter trångt och eventuellt läckage (vid överladdning) är svårt att se. Och när det fungerade tlllräckligt bra med orginal ECU så vill jag gärna fortsätta slippa den. Och funkar det med orginal ECU så kommer det funka med maxxecu, Jag har bara inte hittat varför ännu. Det finns förmodligen skäl till dom sitter där orginal. Miljö, säkerhet , kallt väder ? Men jag slipper den mer än gärna. Färre grejor ivägen när man mekar och man sparar två utgångar på sprutet. Hur är det nuförtiden , är det bara E-gas och tändning eller lever separata tomgångsregulatorer kvar ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e46 330 turbo + 325i långloppa | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 36, 37, 38 >> 113 besök idag (93621 totalt) |