Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 36, 37, 38   >>
1298 besök senaste veckan (92491 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Det har löst sig med tomgången. Det hade ingen alls med e-spjället att göra, det var spridarna.

Jag hittade felet genom att tittade närmare i loggen och såg hur lambda saktade magrade i takt med varvet minskade. Jag insåg att den inte fick bränsle. Då tappar den varvtal ytterligare och felet blev ännu större.
Man fick låta bli att röra pedalen för då berikade den temporärt och lambdan blev rikare men allting är några tiondels sekunder fördröjt så det var svårt att se om man inte visste vad man skulle titta på.
Jag provade då byta till nämaste fördefinerade spridare (bosch 550cc) och då fungerar det hur bra som helst . Går ställa tomgången väldigt precist på 700rpm med endast duty på espjället utan höva använda återkoppling/closed-loop

Det är förmodligen något tokigt med dom dead times inställningar jag använt för mina spridare
https://www.ms4x.net/index.php?title=Fuel_Injector_Deadtimes#Bosch_028 . . . .

Skall jämföra 550cc inställningarna med 677cc inställningarna för hitta grundfelet.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu när egasen funkar har jag börjat labba med laddtryckstyrningen. Blir PID reglering och closed-loop och med motryck i wastegaten. Det har jag gjort på tidigare byggen och det brukar blir riktigt bra respons om man lägger tid på alla inställningar. För att simulera laddtryck så trycksätter jag grenröret, wastegate och hela insugsidan med tryckluft. Turbon har jag pluggat i både avgas och insugsidan.

Då kan man grundinställa så PID regleringen av wastegaten blir snabb men ändå inte överskjuter. Just nu är fjädern för hård. Brukar vara lagom med fjäder som öppnar 50% av önskat slutladdtryck så den skall jag byta imorgon kväll.

Sedan brukar det bara behövas lite finjusteringar i bromsbänken. Och responen blir MYCKET bättre jämfört med vid en vanlig bromsning på en halvdag där det mest handlar om hur mycket vrid och effekt.



Provmonterade också en surfplatta jag har. Passade bra storleksmässig. Mina vanliga instrument funkar, men då kan jag kolla övriga värden på plattan och även aktivera funktioner.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Flyttade ner boxen för ventilationen och fick perfekt utrymme för androidplattan. jämför med bilden ovan.
Sedan har jag definerat upp så man kan ha knappar för slå på/av funktioner direkt på plattan. Enklare, billigare och mera flexibelt än fysiska knappar.

Jag fortsätter labba med laddtryckstyrningen, finns mycket att klura på för optimera.

Någon passande DCT låda (helst från 135/335) har jag inte hittat ännu. Däremot händer det rätt mycket just nu på mjukvarufronten för att styra växellådan från maxxecu. Man kommer inte behöva köpa DCT växelspak och drivlogic knapp som tidigare. Det kommer vara möjligt emulera den funktionen i maxxecu. En kompis har valt beställa en DCT styrbox från htg-tuning istället. Så vi kommer kunna jämföra produkterna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu har jag fått till closed-loop laddtryckstyrningen genom torrkörning med tryckluft rätt bra. snabb respons och ändå bra insvängning så den inte överskjuter laddtrycket mer än något halv hekto. Det sista finliret får man göra i verkligheten på gata/bana. Skall se om jag kan göra någon video på hur fint det funkar.

Då har jag gått vidare till nästa grej. Mätning av etanolhalt i bränsle och loggning av oljetryck och bränsletryck.
Etanolsensorn sätter jag bara direkt innan fuel-rail'en. Jag hoppas den skall passa direkt på inkommande push-lock anslutningen på slangen. Sensor och sladd kommer från maxxecu.

Det finns en orginal instrumentlampa som tänds när oljetrycket försvinner. orginalsensorn är bara en brytare och den går inte via ECU så det går inte få in den signalen i maxeccu via CAN. Och jag vill mäta/logga oljetrycket. Inte bara eventuell upptäcka ifall det försvinner helt plötsligt....
så jag sätter en ny sensor (kommer från ebay) på ett t-stycke och behåller lampan vid sidan av. Och sedan får maxxecu logga trycket kontinuerligt. Då kan man sätta larmnivåer och även stänga av motorn direkt helt om oljetrycket blir onormalt lågt. M54b30 motorn har påtalad svaghet i oljepumpens axel om man varvar mera än normalt. Stänger den motorn helt direkt så bör man kunna klara en sådana händelse.



Hitta även en bit tjock alu som får bli kylplåt för tändmodulerna. Allting hamnar nere i orginal plastlådan för ECU/relä boxen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Den där plattan satt ju klockrent där, men hur sitter den fast?
Inga problem med reflexer?

Stolsvärme?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
MaZ skrev:
Den där plattan satt ju klockrent där, men hur sitter den fast?
Inga problem med reflexer?
Stolsvärme?

Endast mha gravitation, men jag har förbättrat med två alu-skenor på sidorna sedan dess. Mina reflexerna är fina. Tackar som frågar :-)



Etanolsensorn är på plats. Den hamnade baktill vid tankreturen. Den passade inte på fuel-railen och det blev mera plats att sätta den vid tanken. Sladden jag köpte till drar jag under mattan vid tröskeln.



Från början fick jag ingen signal. Sensor är digital och man kopplar den till en digitalingång på maxxecu. Den enda lediga digitalutgången som fanns kvar är DIN3 (digital input 3) och den är kopplad till AC kompressorns rälä i maxxecu PNP kablage.

Jag provade först dra ut hela relät, men då slocknade kupefläkten.
Så jag fick leta fram rätt kabelutgång på bilens kabelhandske (nr 29) och klippa den. Sedan fungerade det fint,

Den rapporterar både etanolhalt och temperatur på bränslet. I mitt fall var bränslet från när jag körde sist kring sept, oktober 79.4% etanol. se etanolhalten på på läsplattan överst.





5st digitalingångarna: Används för VVT, kopplingspedal, Etanolsensor, ratt-knappar, bromspedal.
signal för koppling och bromspedal används för antispinn och jag kommer även behöva dom till DCT lådan.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Y-adaptern för oljetryckssensorn kom igår. från dahlhems. M12x1.5 som är motorn gänga, och en 1/8" UNF som är nya givarens. Jag gjorde kabelförlängning och drog fram till maxxecu där jag ansluter den till en ledig analog ingång. Givaren skall ha 5v matning och signal 0.5 - 4.5 volt och går till 100psi/6.9bar.

Maxxecu m54 PnP har samlat lediga in/utgångar till en enskild gt150 kontakt. Den har även +12 och +5v och signaljord. så det är enkelt koppla in extra grejor. Även etanolsensor ansluts i samma kontakt.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
I tisdags släppte Maxxecu 1.143 Mtune och firmware med mjukvaruemulering av DCT växelspak och drivelogic knapparna. fortfarande dock experimentellt. Det är mycket att läsa på för att få till bra.

Jag har redan lekt lite med funktionerna. kopplade shift-up och down till rattens cruise controll. och drivelogic mode kan man ändra via androidplattan. Även back och neutral aktiverar man via plattan. Nu behövs dock en DCT växellåda för det skall bli på riktigt...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Hjälpte en kompis hämta projektbil / tävlingssbil. E90 2008. 320i 170hk. Men det går ju peta in vad som helst i motorväg. diffen är förmodligen lämplig lågt växlad. Ett bra utgångsämne.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Har börjat testa olika inställningar för ALS, turbo-antilag eller responssystem. Tack vare det går ställa mängden luft kan man ställa systemet väldigt mjukt jämfört med dom gamla off/on ventilerna. Det är inte nödvändig att det skall smälla som på 90 talet även om det är fränt.

I videon nedan aktiveras det när TPS (trhottel) överstiger 5%. Notera MAP går direkt från 30 kpa till 100kpa :-) Det går ställa ännu mera och få flera hekto laddtryck redan vid tomgång.

Oljetrycksensorn är också inkopplad och funkar fint. Skall ställa så den bryter motorn vid ca 50kpa.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Jag har mekat till responssystemet mera aggressivt och även kopplat shiftcut när man trycker ner kopplingen. (finns en orginal givare i e46) Men det behövs en funderare på hur man skall ställa det för att få nytta av på en racerbana. Körningen där skiljer ju sig en del jämfört med red rally och isbana. Jag skall skriva ihop lite frågor och återkomma.

Det är lätt att bli förtjust i maxxecu. Det är väldigt genomtänkt.
Jag ställde in så motorn stänger av ifall oljetrycket är lägre än 0.5bar och varvtalet över 600rpm och motorn gått mer än 5sekunder. Med en automat eller DCT låda går det även frikoppla automatiskt.



Och lade in 4st varningar som gör att dashen blinkar med text ifall vattentemp, lambda , oljetemp och oljetryck börjar bli kritiska.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Gjorde en separat tråd kring tankesätt av turbo anti-lag vid asfaltsåkning. tyck gärna till vad ni tror vore vettigt. Så provar jag det och rapporterar tillbaka :-)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1688132#1688132

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Iskörningen lider mot sitt slut och snart börjar vi köra på asfalt istället. Så det börjar bli dags att skruva ihop sommarbilarna. Första tävling är 15maj med 325'an , men den bilen är i stort klar för köra med.

Med 330'en vill jag testköra med på gatan först. Så bakvagnen behöver skruvas ihop igen. Så jag har börjat med plåt förstärkningarna jag köpte i höstas. Har inte hitta några sprickor. Så det blir preventivt.

Jag kommer behöva ta ner bränsletanken för att komma åt och svetsa överallt.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu är bränsletanken urplockad. Jag tömde ur det mesta av bränslet mha bränslepumpen innan för minska vikten. klart för svetsning.



Flera anslutningar än jag trodde. Luftning på båda sidor osv.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Hjälpte en kompis hämta projektbil / tävlingssbil. E90 2008. 320i 170hk. Men det går ju peta in vad som helst i motorväg. diffen är förmodligen lämplig lågt växlad. Ett bra utgångsämne.



e90 köptes utan motor men var fin i övrigt och nu blev motorn en M54B25. Jag gillar dom här M54 motorerna. Lite enklare teknik än motsvarande N-motor som sitter i E90.
Blir en hybrid/bastard där vi skarvar ihop orginal M54 motorkablage med bilens el.

Vi vet inte motorn passar i bilen rakt av, men det är ju bara prova och se.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Kommer passa fint! Passar ju mot lådan IAF, bara komma ihåg 22 splines lamell. Finns både 228 och 240mm. Ecu blir ju en ms43. Så....motorfästen? Ja, lådan sitter ju där den sitter och så bara bygga! Kommer bli bra!

Motorn är då en pärla iaf!!!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281




_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Motorn passar, har monterat en M54 i e87 kaross. Byggt egna motorfästen såklart.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Ikväll blev det helsvetsning av förstärkningsplåtarna till bakvagnsbrygganz upphängning. Dom där plåtarna lär inte lossa...





under tiden skruvas det även E90 + M54
Ser ut som motorn passar bra


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Förstärkningsplåtarna är slipade och lackade. bränsletanken monterad och bakvagnsbryggan fastskruvad med stumma bussningar. Det blir jäkligt stadigt.

Härnäst blir det montering av alla länkarmarna med ledlager istället för gummibussningar.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ser att du inte monterat den där gjutna alu förstärkningen som sitter mellan de två främre bussningarna - hade den gått att få dit eller var det omöjligt pga alu bussningar och förstärkningaplåt?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 36, 37, 38   >>
1298 besök senaste veckan (92491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande