Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 33, 34, 35   >>
28 besök idag (87963 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
SevenEight skrev:
Ser att du inte monterat den där gjutna alu förstärkningen som sitter mellan de två främre bussningarna - hade den gått att få dit eller var det omöjligt pga alu bussningar och förstärkningaplåt?

jodå, den passar utan bekymmer. Tänkte ta den efter jag monterat kardanaxeln, så man enklare kommer åt att skruva fast kardanen. Det följde även med 4små förstärkningar till alubryggan. Två fastsvetsade och två som stora brickor på utsidan för att fördela kraften. Det är dom 4 små nedtill på bilden.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Påbörjade montering av länkarmar. Övre länkarm (i alu) kommer ha en inre gummibussning. Men det blir det enda i gummi.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Jag fick ordning på min hydralpress och kunde byta övre och nedre yttre länkarms bussningar till nya kapslade ledlager. Det är två likadana, och som sitter orginal på övre infästningen. Den glappade så den byttes också till nytt.
Och främre stora bussning också bytt till eftermarknads ledlager (ASK Racing) sitter en bamsestor i gummi orginal.

Det hela kommer förhopppningvis ge mindre hjulvinkelförändringar jämfört med gummi och därigenom både bättre känsla och väghållning. Det kommer nog låta en hel del mera också...



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Diffen är på plats tillsammans med vänster sida av hjulupphängningen. Och höger sida har också fått sina kapslade ledlager ipressade.



Det gäller att låta blir att hänga upp sig på ytrost. Den ser trist ut men påverkar inte funktionen. Och alla bilar ser ut så här under efter några år i sverige.

"skall bara snygga till lite och lacka osv... " banåkarsäsongen är för nära för sådant. Jag prioriterar körningen. bilarna skall vara verktyg som användas, inte skådebröd som bara blir kvar i garaget.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Det mesta är tillbakaskruvat. bara handbromsvajer och bakre skivor och ok. Sedan blir det provtur.
Kom paket idag med bussningar. Nedre,bakre till framvagnen. Orginal på bmw Z4M. Asymmetriska för mera caster och dessutom utan håligheter för bättre soliditet. 500:- för två med frakt. Billigt, bra och enkelt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Sugmotorkonvertering inför besiktning. Blir samtidigt kontroll av status på grenrör etc. Allting ser bra ut.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Fick nya bromssköldar bak idag, dom behövs för att fästa parkeringsbromsarna.
Går dom montera utan att demontera naven och med hjullager som separerar som följd ?
kapa ett snitt tex där bromsoken sitter , (kl 9 på bilden)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Benny Steen skrev:
Fick nya bromssköldar bak idag, dom behövs för att fästa parkeringsbromsarna.
Går dom montera utan att demontera naven och med hjullager som separerar som följd ?
kapa ett snitt tex där bromsoken sitter , (kl 9 på bilden)



Jag kapade på e91. Gick bra :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag gjorde det på min E46 förra vintern. Jag experimenterade med en av de gamla sköldarna hur lite jag kunde komma undan med att kapa ur. Är man riktigt ambitiös går det ju att punkta dit den bortkapade delen efteråt.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
15 maj är det årets första långlopp på drivecenter Arena och 325'an skall få lite service innan dess. I övrigt är den klar för race.


Så här blev bromssköldarna till slut på 330'en.



Och nya r-däck har anlänt :-)



Och nya kränghämmarstag. Nu blir det besiktning inom kort.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Vi har förberett 325'an för tävling. tyvärr är tävlingen 15maj inställd pga för för mycket snö på banan. Här i Umeå finns ingen snö längre. Men Drivecenter Arena som ligger flera mil österut inne i landet.
Det blir förmodligen 30 maj istället. Kanske shakedown på mittsverige innan dess.

Hjulinställning och kontroll av bromsbelägg och lufta runt om.
Nya lättare fälgar. Blev -9kg roterande massa, Sedan tillförde vi massa med 25mm spacers runt om.
Nytt lättare NOCO liFepo batteri.

Servopumpen byttes till ny och med remhjul från e36 318. passade rakt av. Den gamla pumpen hade gått av i axeln.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
330'en är ihopskruvad och jag var och besiktigade den igår, lördag. Tyvärr dök det upp en airbag varning i sista stund och av någon anledning fick jag inte INSTA att funka. (visade sig vara kabel igen...) Så fick 2:a på det plus lite annat smågrejor jag missat.
För att felsöka airbag behövs orginal ECU vara inskruvat, men jag besiktigade med maxxecu då jag vill ha kolla på lambda när jag kör. Nya bakvagnen känns bra. lite mera vägljud men också bättre känsla. Bra att ha bilen gatlegal för att kunna provköra.

Nu är planen fixa småfelen och ombesiktning och därefter tillbaka med turbon.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Vi har kört 2st 4 timmars tävlingar med 325'an i sommar, den senaste i helgen på Skellefteå Drive Center Arena. 3 betalande gästförare + mig. Både bilen och strategin funkade perfekt, inga misstag och inga tidstjuvar.
Gästförarna sköter sig utmärkt. Det är lätt vara teamchef med sådana medarbetare :-)

I helgen kom vi på 6:e plats av 12 startande. 4 varv efter vinnande bil.
Det motsvarar ungefär 8 minuters körning. Vi kör som snabbast 5 sekunder långsammare per varv än vinnarbilen. totalt körde vi 92 varv. 92varv x 5s = 460 = 7.6 minuter.

Framförallt behöver våra nyare förare träna så dom blir snabbare, gärna direkt dom börjar köra, inte behöva känna på bilen dom första varven, samt köra jämna snabba varv. Det kommer med mera körträning.
Jag har uppmanat dom att ta licens och börja träningsköra kart. Så dom kan träna under våren innan första biltävlingen i maj. Förmodligen mest effektiva sättet , att göra bilen snabbare kommer inte hjälpa.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
330'en skall bänkas med nya sprutet , jag funderar på om jag skall montera ARP i toppen före...
I övrigt är den klar och besiktigad fram till sista juli 2023.

Det ena i chassiväg jag skall göra är assymetriska bussningar från z3 i "lolliopsen" fram.


325'an "Långloppan" skall få samma samma bussningar och länkarmar och ledlager, nya bromsbelägg och däck. Annars är den race-ready inför 2023 :-)




På orginal styrbox till motorn går det mappa bort imobilisern. Då kan man sedan använda styrboxar från andra bmw 6 cyl inom samma era med M54 motorn. (min är från e39 530 ) Men för kunna köra startmotorn krävs ändå rätt nyckel med ship-ID i tändlåset pga imobiliserboxen under plasten vid rattstången fungerar som relä för startmotor solonoiden.

Jag provade genom att lossa kontakten till antennringen runt tändningslåset som pratar ned nyckelns ID-chip. Och nu gick startmortorn inte alls längre.

Det går då fint att lossa hela kontakten till imobilser boxen och stoppa en 15A säkring i kontaktdonet istället på stift 1 och 2. som är två svarta tjocka sladdar och sedan låta kontakten hänga löst.
Nu man man kasta imobilsern helt och byta ut tändningslås till huvudströmbrytare och startknapp.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Förutom tävlingarna med långloppan har det varit magert med trackdays med 330'en. Det har varit annat i sommar. Jag har en ktm enduro jag kört i skogen några år. Men nu skaffade jag kort och köpte två hojar till. Varav den ena är tänkt att använda för bana.
Jag behövde något som ger mer adrenalin än att köra bil på bana :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Bra snygg färgcombo på den där Kawan.

Jag har en uppsättning fälgar från Ninja ZX9R. Du vill nog ha slicks snart. Slicks är en a-ha upplevelse även på två hjul.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
330turbo29
Göteborg
Här sen Nov 2022
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Såg längre bak i tråden att du gjorde kopplingsbyte med ditt dubbelmasse svänghjul. Håller själv på och ska montera min sinterlamell och undrar vilket håll satte du lameller åt?

_________________
Niklas Noren
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
330turbo29 skrev:
Såg längre bak i tråden att du gjorde kopplingsbyte med ditt dubbelmasse svänghjul. Håller själv på och ska montera min sinterlamell och undrar vilket håll satte du lameller åt?


jag tror inte jag mekat med dubbelmassesvänghjulet som är orginal på 330'en vad jag minns ?
Jag bytte däremot till ett svänghjul från M20 motor, Sachs tryckplatta och sinterlamell 2020.
Är det detta du tänker på ?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1650562#1650562

Stumma lameller som är symmetriska brukar ibland gå montera båda riktningarna. Dom med fjädrar skall ha oftast fjädrarna vända mot växellådan annars tar "kragen" innerst ta imot svänghjulet.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Nu blir det lite teknisk tekniknörderi. Alla synpunkter på nedan är jag tacksam för.

Jag sitter och fördjupar mig i VANOS inställningar inför bromsningen. Jag har noterat att många mappar för dubbelvanos motorer inte utnyttjas vid överladdning.
Om det beror på okunskap, tid/pengar eller om det inte behövs vet jag inte (ännu).

Lite exempel på vanons mappar, visar bara insug för enkelhet i diskussionen, först kamaxeldata som visar grader. Varför det står TDC (top dead center) vid 0 grader vet jag inte. Det stämmer inte sett från kamaxel perspektiv.



Standard e46 330i m54b30 insug i 2D, skillnad(delta) grader är ca 30 , går mellan ca 85 -126graders. och anger kamlobens topp.
0 grader är när avgasventilen nästan stängt och insugventilen börjar öppna.
maxvärdert 126 = retarded kam, ventilen öppnar senare.
Högra tabellen är vid full last (85 graders tidigare öppning) Den vänstra dellast , X-skalan är luftflödet.



Samma som ovan, dellasten i 3D, notera hur bara framförallt mellanregistret har tidigare ventilöppning , naturligt borde ju vara ställa tidigare på högre varv.



En M54B30 turbo VANOS mapp för insug från maxecu. Maxecu använder relativa grader. (man sätter en start offset på 80 grader) så 20 grader i maxecu är samma som 100 i orginalmappen.

Men grader delta är samma ca 35 grader. Det jag tycker är konstigt är att VANOS är ställd med tidig ventilöppning (advanced) Ökar iförsig överlappet mot avgaskammen men det ser mera ut som det är långtifrån ytnyttjat vid mellanregistret.



e46 M3 sugis orginal, tycker den verkar vara bättre utformad. uytnyttjar vanos i övre varvtalet bättre.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2492


Trådstartare
Ägnade mig åt kylsystemet ikväll, Jag har inte haft några större bekymmer med det, men vid hård körning på bana med turbo har motorn haft en tendens att sakta krypa uppåt i temperatur.
Det sitter el-styrning/värmning i termostaten, det kom kring 1999, den har nog inte fungerat. tror jag sett någon felkod på det någon gång. Då kommer termostaten bara fungera mekaniskt. Nu när jag försöka ta isär så sprack elkontakten helt.



temostaten är specad till 97 grader. I högsta laget om den bara skall jobba mekaniskt. provade koka den och den reagerade väldigt långsamt, förmodligen pga vaxkroppen är omsluten i något plastmaterial.



Orginalstyrningen siktar på 80 grader med AC påslagen och 87 grader med AC avslaget vid mellanregister och mera. Så när temostaten bara fungerat mekaniskt så kan den inte styra temperaturen. Och motorn har gått med högre temperatur, vilket ger mindre marginaler. Skulle jag kört med högre ladd, eller längre perioder eller vid högre utomhustemp skulle jag nog fått bekymmer

Skall se om jag hittar en termostat med lägre temp + elstyrning, MaxECU kan även styra e-termostaten.



En annan detalj att ser över är magnetventilen som stänger kylvattnet genom värmepaketet. Det är för automatiken till kupevämre/kyla. Jag har haft kontakten bortkopplad och då är den alltid öppen. Det påverkar inte kallluften speciellt mycket då man ändå styr en luftströmmarna inne i bilen. AC är har jag haft borskruvat sedan turbon kom in.



Endast AC bilarn verkar haft det i början. går att ta bort ventilen och sedan dra en slang direkt från bakkant av motorn till värmepaket, typ 15cm slang istället för 150cm.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Den där vattenpumpen på bilden är för afterrun också tror jag. Den är iaf orsaken till att e46 är den mest lättluftade bilen - man bara ställer max värme och lämnar tändning på.... ta en fika...klart. Väldigt smidigt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 33, 34, 35   >>
28 besök idag (87963 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande