Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 36, 37, 38   >>
271 besök idag (91963 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Isbane körningen blev helt inställt i helgen pga det snöat massor här i Umeå. Men det finns ju annat roligt att göra i garaget.

Jag har forsatt meka med CAN bussen mellan maxecu/e46 och som en övning gjorde jag styrning av varvräknaren från CAN.

Tog signalen från gaspedal -> maxxecu -> varvräknaren. Allt via CANbuss. det betyder att jag kan simulera varvtalet från motor. Då kan jag testa växlingar i nya växellådan redan på bänken för reda ut all elektroniska frågetecken.





kontaktdon till vxlådan och spak + obd kontakt är beställda, när dom kommer kan jag ansluta till 8hp45 lådan egna styrnbox. Man använder samma program "tunerpro" som jag använde till ändra i motorn ECU ms43. Initiallt kopplar man upp sig med bmw egna diagnosprogram över odb/CAN

binärfilen(programkod + mappar) och definitionsfilen( en .xml fil som anger var i binärfilen var saker ligger).
Filerna kommer från turbolamiks forum. Så det är inga orginal filer från växellådan.
Nedan är varvtalsmapparna för upp/ned växlingar vid TPS ändringar.



Verkar finns stöd för motorstyrningar också.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Flexplattan kom i veckan. Den hade rätt diameter och bultdelning mot vevaxeln. Men var för stor ytterdiameter.
Den passar alltså mot M54 motorn, men var för stor att rymmas inuti min 8hp45 lådan. Förmodligen funkar den mot senare 8hp lådor som har större sprängkåpor.
Det var chansning och den kostade bara 200SEK extra att skicka med när jag ändå köpte vxlådan.
Nu tror jag en 11227553157 flexplatta skall funka. så jag letar efter en sådan.

Nu vill jag koppla datorn mot lådan, skall fixa en kabel ikväll då dom sista kontakterna kommer idag.
Under tiden har jag läst på kring stöldskyddet, lådan vägrar växla annars.

EWS , Elektronische Wegfahr Sperre eller CAS, Car Access System. , Nyckeln + modul.
ISN , imobilizer Security Code - Slumpmässig kod som jämförs mellan CAS/EWS, motorn ECU och vxlådan TCU. Stämmer det icke mellan alla tre så vägrar motorn starta och/eller vxlådan växla.

Det går att modda och para ihop så ISN koden är samma mellan EWS/CAS, ECU och TCU. MEn då behöver man ha lite grejor liggande i bilen sedan.
Tändningsnyckel med CAS modul och ECU kopplade till samma CAN buss som vxlådan.

På E46'an orginal motor ECU (som jag ersatt med maxxecu) fanns det omgjorda flash images att stoppa i ECU så hela EWS kontrollen försvinner. Det har jag gjort med både 330'en och långloppan.

Något motsvarande för 8hp lådornas TCU hade varit perfekt, men inget jag hittat ännu.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Heja-heja! Kul att se!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Kabeln jag skall knåpa ihop finns att köpa färdig för 350 pänn på aliexpress, bara söka på 8hp cable, det är en OBD hona och hane till vxlådan + spänningsmatning.

Tänkt för felsökning av lösa 8hp lådor på arbetsbänken. Dock ingen kontakt mot växelspaken. Går ju komplettera med. Sitter lådan som orginal i bilen behövs inte kabeln. Då kör man bara mot bilens egna obd uttag som vanligt.

Jag köpte mina lösa kontakter från Domniworks och electrokit. Förmodligen bättre kvalite än aliexpress.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Snidade ihop en kabel igår. Skall göra sista imorgon(lördag) och testa koppla upp mig mot lådan. Monterar OBD uttaget på spaken för enkel åtkomst. Misstänker det kommer bli många justeringar i programvaran.

10stifts kontakten jag köpt till ansluta växelspaken passade inte pga min spak verkar vara en tidig modell , med 8 stift. lite karvande så funkar den. Hittade trovärdig pin-out på ett forum.

Fick idén att fråga https://www.xhpflashtool.com/ om dom kan erbjuda en flash image med bortagen EWS/CAS. För oss som vill köra med orginal TCU.










_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Här är förresten skillnaden mellan 8 och 10 stifts kontatakten, taget från:
https://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1830816




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Fränt projekt med den lådan! Ska bli spännande att se resultatet. Skulle kunna vara nåt till mitt långtidsprojekt.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Maxxecu har hintat om stöd för 8hp70 framöver om du inte får ihop det själv

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Maxxecu har hintat om stöd för 8hp70 framöver om du inte får ihop det själv

Det vore trevligt :-) Då kan man enkelt styra lådan direkt. Kan väl dröja ett tag. jag mekar på själv till dess, man lär sig ju onekligen en del.

Jag färdigställde kablaget på lördagen och sedan försökte jag få kontakt med lådan utan framgång.

Jag provade främst från datorn , provade DISA, Jag provade även ansluta med XHP från telefonen enligt bild. ingen framgång :-(
Insåg att DISA var för gammalt. letade fram ISTA+ och fick meka innan det funkade med K-Dcan kabel mot e46'ans orginal ECU.(för att prova funktionen) Men inget funkade mot växellådan.

Efter lite googlade inser jag att F10/F11 serie behöver annan typ av diagnoskabel än min gamla K-Dcan.
Nya bilar som F10/11 serien verkar kräva en ENET kabel.

Köpte en från sthlm, kommer väl i veckan. Men innan dess känner jag någon i Umeå med en ENET kabel ?

https://www.obdspecialisten.se/shop/product/enet-kabel?tm=&sm=diag . . . .


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Du behöver en zgw-modul eller liknande emellan låda o din kabel

Din kabel snackar k/d-can och lådan PT-can. Enet kabeln är bara rj45 till obd2 kontakt, finns ingen mer elektronik än en resistor där i

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
e_eklund skrev:
Du behöver en zgw-modul eller liknande emellan låda o din kabel

Din kabel snackar k/d-can och lådan PT-can. Enet kabeln är bara rj45 till obd2 kontakt, finns ingen mer elektronik än en resistor där i

Haha, ja det förklarar ju en del.... Tyckte väl det var skumt med en nätverkskabel till odb. Vilken scam inser jag efter kollat på isärtagna ENET kablar på youyube :-)

Så den kör ethernet och IP till zgw (gateway) och därefter PT-CAN. Hm, då behövs något imellan ISTA och vxlådan... hm, kan jag bara få ISTA att prata CAN istället för IP.

PT-CAN (Power-transmission CAN) verkade mest vara en vanlig 500Kbits CAN med lite högre krav på termineringsmotstånd i ändarna av kedjan. + en wake upp kabel. (wake-up tråd har jag redan gjort i min hemmabyggda kabel)

Ungefär som den enkla CAN bussen i e46 , så jag provade ansluta spak och växellådan via CAN-high och CAN-low i obd honan till canbussen i e46 och kollade vad dök upp i CAN sniffern som är inbyggd i maxxecu.
Det dök upp 3 nya CAN id. 0x197, 0x55E, 0x65E som alla kom från spaken. Värdena ändrade sig också när man knappade och rörde spaken.

Från växellådan var det fortfarande knäpptyst.
Möjligtvis det behövs 120ohm terminering i kontakten eller det går över CAN2 som också går in vxlådan. CAN2 skall inte kopplas mot OBD kontakten, men möjligt man kommunicerar till CAN2 via zgw-modulen. Skall prova sniffa CAN2 imorgon.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Skickade lite info om spaken till dig. PT-can2 är i princip likadan som PT-can1, för o få redundans.

Testa med resistor på lådan så borde det funka, om du har 12v på wake-up

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
e_eklund skrev:
Skickade lite info om spaken till dig. PT-can2 är i princip likadan som PT-can1, för o få redundans.
Testa med resistor på lådan så borde det funka, om du har 12v på wake-up

Provade faktiskt redan igår utan framgång precis innan jag avslutade. men kanske gjorde fel. Nytt försök ikväll.

Funderar på köpa en ZGW modul för att ev. kunna prata ISTA till lådan. Någon som sitter på någon och vill sälja ? innan jag spenderat 750 på något som inte funkar ändå ?


bra läsning:
https://www.projectgus.com/2022/07/bmw-f-series-gear-selector-part-thr . . . . (3 delar)
IP i ENET längst ner, verkar rimligt.
https://www.bimmerfest.com/threads/enet-can-diagnostic-messages-for-be . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Ingen livstecken från lådan ännu. Provade löda in ett 120ohm motstånd direkt efter kontakten på lådan. anslöt även CAN sladdarna till bilen/Maxxecu direkt vid lådan.
Jag ser fortfarande CAN meddelanden från spaken men inget från lådan.

Spaken och lådan är från olika bilar, det är möjligt det är olika P-CAN generationer (nja) Eller så är det lådan som svarar först när man skickar förfrågningar. (mest troligt scenario)
Eller så är det något fel på lådan och jag får öppna den och kolla. Men jag väntar med den slutsatsen. Härnäst skall jag ansluta oscilloskopet och kolla om det syns något på CAN från lådan.

Fick en annan ide som jag skall prova när lådan vaknat. Att använda ISTA+ DCAN till OBD uttaget på E46an till orginal ECU och vidare ut på CAN bussen i bilen till lådan.... långskott, men värt prova. Det handlar bara om skicka CAN meddelanden med rätt ID och payload på på en tvistad kabel. Lådan "borde" svara" :-)

Det som talar för det är felaktigt kopplat är när jag ansluter +12V, jord och wake-up( +12V)så drar lådan ingen ström. Jag använder ett labb-spänningsaggregrat med display.
Lådan är helt tyst. youtube kanalen 0-60 gör samma sak och då skall den brumma svagt, 3min in i videon.



Här är förresten ett lång men intressant monolog kring ideen att använda orginal TCU i främmande bil och utmaningarna kring det just nu, men det finns inget färdig recept ännu med använda orginal TCU förutom https://www.canformance.net/ lösning som fått bra beröm. Men den kostar 1100 euro + moms. Så jag avvaktar med den.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Nu har jag fått liv i lådan !. Jag började demontera den för att felsöka och upptäckte då när jag tog loss plasthylsan i lådan som kontakten stoppas i att den inte gått in hela vägen. Yttre plastringen som man vrider fast kontakten med satt felaktigt monterat vid leverans.

När det var fixat så lyste Parkeringsläget på spaken och 5 nya CAN ID dök upp från lådan. Den surrar också lite grann.



fjäderbelastad oljeresevoar.


Den retsamma kontakten.


man drar upp en plåtvinkel först för att lossa plasthysan för elkontakten.







Dom 2 översta är från instrument panelen i e46'an. Dom 5 nedersta från växellådan. blir analys av dom härnäst.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Jag provade med att koppla växellådan till P-Can bussen på e46'an och körde ISTA via vanliga OBD porten inne i bilen (Med orginal ECU istoppad) Då dök faktiskt nya växellådan "EGS, Electronic Gearbox system" upp i listningen av modulerna i bilen

På e46'an verkar instrumentkluster "KOMBI Module" agera gateway mellan d-can (som mina gamla kabel pratar och e46:or normalt pratar diagnos över och P-Can som snackas mellan ECU, ABS, instrument, och tursamt nya lådan också. (iallfall tillräckligt nära)

Det betyder att jag ev. kan göra samma sak även med maxxecu på plats (beroende på hur kablaget är draget från OBD uttaget inne i bilen) Får bli imorgon.
Med lite tur kan jag direkt adressera växellådan med lämpligt programvara, och därefter "virginisera" lådan vilket man gör när flyttar över den annan bil och VIN code.

Kanske räcker det för stöldskyddet inte skall träda in...




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Labbade lite till idag. kopplade in en Arduino med CAN och sniffade alla CAN meddelanden samtidigt som jag körde ISTA+ via bilens ODB uttag med en maxxecu inkopplad.. Det gick fint, så det är kombimodulen som agerar gateway mellan bussarna i bilen. bra att veta.

Jag behöver något bättre sätt att filtera på CAN meddelanden och wireshark + ardunino verkar vara en möjlig väg.

Men skall man komma vidare behövs nog en fungerande labb-setup så lådan går ansluta mot och även manövrera, Det betyder jag behöver skaffa från bmw F10/f11

ZGW modul (central gateway)
DME (motorstyrbox)
CAS med nyckel (car access system)

Därefter behöver jag fabriksåterställa (göra virgin) av lådan och DME'n så dom suger över ISN (immobilizer security number) från CAS'en. Det finns verktyg att köpa som tex Yanhua ACDP för det. kostar några tusen.
Först då kommer CAS,DME och lådan tycka att dom sitter i samma bil och kan tänka sig samarbeta.

Nästan så man skulle köpt en hel bil istället.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Bra sammanfattning av vad att tänka på inför en 8hp konvertering.
Kom på tuben i morse.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Imponerande elektronisk kunskap, både komponent och styrsystem! Hade aldrig klarat av det där.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Westersund skrev:
Imponerande elektronisk kunskap, både komponent och styrsystem! Hade aldrig klarat av det där.

jo inte säkert jag klarar det heller. Som utväg får man väl handla ett CANTCU från finland för 1100euro + moms istället.

mekade inget idag, men var och lånade lite moduler av en kompis som håller på med ett rätt extremt projekt. Han stoppar en dubbelturbo v8 från en bmw F01 serie 750 till en 1 serie F87...

Han har sparat all elektronik från 750en så jag lånade lite grejor. Inte säkert alla behövs och inte säkert dom funkar till min 8hp lådan. Nu skall dom kopplas ihop inbördes och spänningsättas. Det jag lär mig ligger sedan till grund vilka för modulerna jag behöver.

Från vänster till höger. (omvänd ordning till hur dom kommunicerar)
DME(motorstyr) , CAS4(Car Access System) , ZGW (Can brigde module), comfort module(mottagare för nyckel etc) , nyckelantenn , nyckel

Notera att DME längst till vänster har vattenkylning :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529


Trådstartare
Nu när jag har en ZGM (gateway) modul skall det gå att koppla upp sig med INET kabel och köra ISTA mot den. Så jag åkte till kjell&company och handlade lite testkablar som passade fint på stiften, tog en vanlig nätverkskabel. Och efter hittat rätt pin-out gjorde jag mig en diagnoskabel för ansluta direkt mot modulen.

Modulen vaknade till liv och tänder fiberoptiken för flexray bussen. Även nätverket går upp men efter ca 10sekunder stänger modulen ner igen.

Kanske den kände sig ensam på canbussen eller så behövs någon wake-upp signal. (det finns en wake-up utgång på modulen) När jag fått kontakt med skall jag koppa på dom övriga modulerna via CAN och så småningom förhoppningvis även växellådan.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 36, 37, 38   >>
271 besök idag (91963 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande