Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 36, 37, 38   >>
77 besök idag (93108 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



"It's basic rocket science"

Asgarv!

_________________
Magnus Falk
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Såg att du hade lite Arduino prylar. Kanske en MCP2515 eller nån annan CAN bräda? Jag har kod för o väcka zgw

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
e_eklund skrev:
Såg att du hade lite Arduino prylar. Kanske en MCP2515 eller nån annan CAN bräda? Jag har kod för o väcka zgw


jo, har en gammal Uno med ett seed studio Can shield v2 . det är 2515 chip.

hm, väcka zgw ? man behöver alltså skicka något lämpligt över can bussen för att den skall piggna till ? Är det normalt från CAS/DME ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Jag fick kontakt med lånade ZGM modulen ikväll. Behövdes inte skickas något på can bussen. Det fanns en wake-up ingång som jag trodde var en utgång. Var bara ansluta +12 så behåller den ethernet/ENET igång och man kan ansluta med ISTA+ och får upp chassinummer osv bilmodell, kolla felkoder osv.

Jag hade can sniffern igång men CAN på modulen var helt tyst. Nu när jag har en väg in så borde man kunna ansluta övriga flera moduler via CAN. Kanske rentav går ansluta 8hp lådan och kolla chassinummer osv på den.





_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
2002tii
Stavby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 20



Så himla kul tråd.
Kollar varje dag om det hänt något nytt.
Grymt jobbat 👍

_________________
Patrik Karlsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
2002tii skrev:
Så himla kul tråd.
Kollar varje dag om det hänt något nytt.
Grymt jobbat 👍

Jättekul att höra! Man kunde kunna tro att det är ett svalt intresse för elektronik på ett bilforum :-)

Var ett stort genombrott idag! Jag hittade bra dokumentation på newtis med fullständiga pinouts för modulerna. Och då såg jag att jag använde fel CAN utgångar på ZGM modulen igår. Dom var avsedda att gå till OBD uttaget.

Det fanns istället två stift avsett för PT-CAN på ZGM modulen så jag kopplade in mig på dom istället. Och nu dök både spaken och växellådan upp i ISTA. Gick utmärkt att köra diverse tester på båda, det klickar från solonoiderna i lådan och det går läsa massa parametrar i båda.

Detta utan att behöva skicka några som helt egna CAN meddelanden för att "väcka" något. Jag har ju istället kopplat +12V till wake-up ingångarna på spak/låda/ZGM modul direkt. Det verkar räcka än så länge.

Fortfarande är ZGM den enda modulen inkopplad, Den agerar konvertering mellan ENET (ethernet/IP/ISTA) till PT-CAN. Det skulle förmodligen funka utan den också, men då ser jag inte så mycket vad som händer.

Om man kan lura lådan att motorn går och övriga klartecken för alla andra moduler(dörrstängning osv) så kanske det går att växla till drive också...
Fick ur massa nya CAN ID. Skall granska dom.










_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



2002tii skrev:
Så himla kul tråd.
Kollar varje dag om det hänt något nytt.
Grymt jobbat 👍

+ 1
Riktigt intressant! Tack för att du delar med dig!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



Christian Jansson skrev:
2002tii skrev:
Så himla kul tråd.
Kollar varje dag om det hänt något nytt.
Grymt jobbat 👍

+ 1
Riktigt intressant! Tack för att du delar med dig!


+1 thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Skoj att det finns intresse att följa min tråd. :-)
Igår skickade jag in olika CAN meddelanden på P-CAN bussen via maxxecu. Det var fejkat motorvarvtal, bromspedal. tändning på, osv. Samtidigt läste jag ur status från på lådan vad den uppfattar på bussen med ISTA för att se om den tog imot mina CAN meddelanden. Men det funkade inte. Avsikten var att så småningom kunna lägga i drive. jag återavände diverse e46 CAN ID. möjligt det är helt fel. Fortsättning på det följer.

Jag har en teori att lådan inte bryr sig om den sitter i en främmande miljö. Den bara leverarar VIN och ISN koder till CAS modulen som sedan tar beslutet om bilen har nyckel, DME, TCU med samma ISN. Kan jag skicka rätt parameterar för bromspedal, varvtal och lite annat kanske lådan går att växla.

Provkörde XHP i windows version mot lådan, funkade fint. Den hittade lådan direkt och har support för flasha om för mera snabbare växlingar om jag vill i framtiden. Där fanns också en förklaring på kopplings tiderna jag fått fram i insta. Tex mera än 40ms kan indikera ett slitage osv.

Jag lyckades också installera e-sys och koppla upp mig. Det är ett mera kraftfullt bmw verktyg för att koda om moduler osv. Inte helt lättbegripligt. Ytterligare massa nya förkortningar. Det är populärt med förkortningar inom bmw världen... Helst skulle man lära sig uttala dom myndigt på tyska för den rätta känsla.

bra grej med ENET kabel, eftersom det är ethernet/IP så kan man ha igång flera diagnosprogram samtidigt mot lådan.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



DCT och 8hp lådan delar många meddelanden. Kolla t.ex. på Maxxecus hemsida, de visar vilka ID de använder till DCT gen2 (F-serie)

http://www.maxxecu.com/webhelp/advanced-bmw_dct-can_protocol.html

En gissning är att du behöver ha lådan tom på ISN, det är krav hos t.ex. Cantcu, känns inte som man gör det i onödan. ISN återställning ska gå o göra med EsysX, med hårdvaran du har men jag har ingen erfarenhet av det själv. Vill du skicka hit din EGS så kan jag återställa den med ACDP

Vet av erfarenhet att 8hp låda med fel ISN vägrar lägga i växel, sen om det är EGS, GWS eller DDE/DME som ställer till kan jag inte svara på.

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
e_eklund skrev:
DCT och 8hp lådan delar många meddelanden. Kolla t.ex. på Maxxecus hemsida, de visar vilka ID de använder till DCT gen2 (F-serie)
http://www.maxxecu.com/webhelp/advanced-bmw_dct-can_protocol.html

En gissning är att du behöver ha lådan tom på ISN, det är krav hos t.ex. Cantcu, känns inte som man gör det i onödan. ISN återställning ska gå o göra med EsysX, med hårdvaran du har men jag har ingen erfarenhet av det själv. Vill du skicka hit din EGS så kan jag återställa den med ACDP
Vet av erfarenhet att 8hp låda med fel ISN vägrar lägga i växel, sen om det är EGS, GWS eller DDE/DME som ställer till kan jag inte svara på.


Maxxecu verkar bara redovisa vilka ID som förekommer inte vad dom innehåller eller skall tolkas. Eller så hittade jag inte rätt sida ?

Det finns bra info på https://loopybunny.co.uk/CarPC/k_can2.html , Klicka på ID för att få fram hur tolkningen skall göras. På den listan var det andra ID för dom jag provade igår. Så skall testa på nytt ikväll.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
tyvärr har jag inga större framsteg att rapportera. Jag har provat skicka lite nya CAN-som såg lovande ut i fredag utan att få lådan att upptäcka bekräfta dom. (varvtal, motortemp, TPS, etc) Det är can ID från E90 serien och det möjligt dom är helt andra på F serien som min låda kommer från.

Jag upptäckte dock att den andra PT-CAN kanalen mellan låda och växelspak inte är för redundans.
CAN1 är primärt för styrning och på CAN2 skickas helt andra CAN ID data mycket tätare. Så nu båda CAN bussarna inkopplade mot sniffern i maxxecu. så jag kan granska dom.

Jag snyggade till min labbsetup med bättre kontakteringar( WAGO helt suveräna ) och har börjat kopplat in DME'en också och tänkte se vad den skickar för att eventuellt kunna emulera det från maxxecu.

XHP är rätt bra att läsa ut felkoder med, går snabbare och man får mera relevent data. Om jag kan hitta vilka ID och setup för varje felkod så kanske lådan blir mera samarbetsvillig. Dom två översta felkoder står till och med ID, (0x9A och 0x297) men tyvärr inte hur varje byte skall skickas/tolkas vilket är en förutsättning.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Jag jobbar på med att utforska CAN världen. Det går sakta framåt. Varje kväll så lär jag mig nya grejor.

Jag kopplade in DME (motorstyr) i helgen och CAS (car access system) ikväll och jag får nu vettiga värden på varvtal och TPS ut från från växellådan. Jag har också sett hur ett korrekt CAN meddelande för tex varvtal/TPS , CAN ID=0x0A5 ( 3:e ovanifrån i listan) skall se ut.

Jag kunde inte återskapa ett sådant från maxxecu pga dom två första byten, D0 och D1 räknas upp väldigt snabbt. Alla dom rosa fälten är värden som förändras väldigt snabbt, ofta 50ggr/s (anges i kolumnen "period" , 0.0200 = 50ggr/s)

Det verkar dock inte vara några checksummor. Så även om det inte går göra direkt maxxecu kanske med en arduino med lite programkod.

Från CAS rapporterade den status på broms, koppling, elhissar osv. Mycket som bestämmer om motor och växellådan får vara igång. CAS körs på K-line bussen 100kbit/s till ZGW modulen, så det blev bara två korta kablar direkt mellan modulerna. För dom flesta modulerna räcker det med 5 kablar:
+12V, jord, wake-up (12v) och 2 kablar för databussen.

Härnäst blir väl "comfort" modulen + nyckel som låser upp bilen/motor.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Har varit isåkning och mek med bruksbilar och släpvagnar. Men nu är jag tillbaka :-)

Antennringen och kupe-antenn för keyless go inkopplade, det görs direkt i CAS modulen. Men jag såg inget i ISTA som påvisar att den registerat det. kopplade även i byglingar för bromspedal och det fungerade däremot och syns i ISTA.

Jag läste igenom under vilka vilkor den slår in Parkeringsläget och det är rätt många förutsättningar, dörrar skall vara stängda. bälten skall vara på, osv. Dom är kommer från externa moduler som jag inte har eller inte heller vet hur CAN meddelanden ser ut

Då kom jag på att på DCT lådorna struntar man i parkeringsbromen och monterar en metallbygling för tvinga den ur P-läget. Så jag bestämde mig för prova den vägen istället. Det finns en färdig insex skruv som bara är att skruva i botten. Solonoiden med utdragen kontakt frikopplar parkeringsläget. Jag börjar med låta den vara inkopplad så inte lådan felindikerar pga den är urkopplad.

Nu behöver lådan tro att motorn snurrar, så något jag måste emulera på CAN bussen.Skall lägga lite tid på få till en fungerande snurra i Arduino.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
reverserenginering pågår. Rätt mödosamt, men ändå intressant.

Med DME inkopplad ser jag varvtal och TPS som värden i växellådan. Utan DME så blir det orimliga värden utanför skalan, det är CAN id 0x0A5 (hexadecimalt)
Stämmer också med https://loopybunny.co.uk/CarPC/can/0A5.html

Sedan kunde man spara en datafil i från sniffern i maxxecu och sedan öppna i excel eller liknande och sortera fram så man ser varje enskilt 0x0A5 can meddelande i tidsordning.

Jag gjorde en liten kodsnutt i arduinon som skickar in samma CAN ID och med varvtal(byte 5,6 och TPS(byte 3,4) på CAN ID 0x0A5 mot pt-can bussen mot växellådan.

Byte 2 är en räknare som går från F0 till FE. Sedan börjar den om. Den gick skapa i arduinon och skicka. Men växellådan ignorerar mina paket ändå. Jag ser att rätt CAN ID meddelanden från arduinon finns på bussen genom sniffer i maxxecu.

Jag tror byte 1 är en kontrollsiffra. Det är dom blåmarkerade sifforna., samma tal finns längst till höger i decimal form. Den börjar om parallellt med räknaren i byte 2. så det är alltid samma två tal som följs åt i byte 1 och 2

Har vi någon savant på rejsa som är duktigt på läsa nummerserier ?
Och man kan skapa byte 0 från värdet i byte 1. Kanske någon maskning operation ? annars får jag bara hårdkoda alla 15 varianterna som if eller switch satser.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Blev för lite tid i garaget i helgen. Men när det är rally VM här i Umeå får man väl prioritera det. Jag stod flaggis på en sträcka under hela lördagen och var ute som publik övriga dagar.



Jag kopplade ur alla moduler utom ZGW (central gateway) och fokuserar få in CAN meddelanden som accepteras av växellådan (syns via diagnosprogram som ISTA+)

Jag har gjort en programsnurra på min Arduino som skickar in påhittat TPS och varvtal på pt-can bussen och checksumman skapas statiskt (som proof of concept).
Det funkade fint och växellådan accepterar. Jag kan också enkelt skicka in andra CAN messages som bromspedal och centrallås. Liten framgång således.
Men jag behöver många flera CAN ID för bmw F10/11 serien. Någon hade hittat sådana i tool32. Men var ?


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



HAHA!!!! Underbart! Jag var med en del på DCT protokollet i MaxxECU. Nästan inget med själva programmeringen, men jag gjorde kopplingsschema och lite sånt. Min bil var en en testbilarna för det protokollet. Sånt här är ju askul. Nu ska jag fixa popcorn och sitta här varje kväll tills du knäckt det.

Diskuterar du något med Natanael också?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Cammo skrev:

Diskuterar du något med Natanael också?

Det det var en bra ide. Jag har majlat maxxecu nu och frågat om dom behöver betatestare eller om jag på något sätt kan hjälpa till för att maxxecu får stöd av 8hp lådorna.

Minsta lilla pusselbit hjälper ju till att komma framåt. Naturligtvis helt idellt, Det ligger ju i mitt eget intresse :-)
Jag jobbar numera med programmering av styrteknik inom industri/fastighet, det är lite närbesläktat med CAN.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Lite nyheter om långlopps 325'an. Det blir lite ändringar i reglementet från i år. Då man försöker synka ihop mittcup på mittsverigebanan och BATrophy som körs på Drivecenter Arena i fällfors. Vi bor mitt imellan dom två banorna, ca 20mil till båda.
Det kommer bredda racingen och det blir många tillfällen att tävla om man hinner och har råd.

Vi kommer fortsätter köra med 325an under 2023 och 2024. vi behöver komplettera buren med kryss i huvudbågen (har ett imellan bakåtsträvorna nu.) och lite mera rör vid förardörren. En mekvälls jobb ungefär för mig och Erik som jag äger bilen tillsammans med.

Vi bytte bakre bussningarna till ledlager i december. Kommer förhoppningsvis öka känslan i bakvagn och mera fäste pga mera negativ camber.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1720229#1720229
I övrigt blir det nog mest nya stift, olja och filter. nya däck och belägg kommer också behövas under säsongen. Men behövs inte till första tävlingen som brukar vara i maj.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Natanael på maxxecu föreslog jag skulle testa ansluta med DCT gen2 / M4 stödet som kom nyligen. Är ju samma generation av bil.
Lätt gjort eftersom mitt maxxecu redan är anslutet mot pt-CAN för CAN sniffer. Det var bara koppla ur alla DME och Arduino och aktivera DCT Gen2 i maxxecu. Enda modulen inkopplad är ZGW för översätta mellan INET och pt-CAN, men ZGW modulen behövs bara för kunna köra diagnosprogram mot lådan.

Nu hittade Maxxecu både lådan och spaken, och nu såg jag några bekanta CAN-id som skickades mellan Maxxecu och lådan... Nu reagerade maxxecu när jag drog i spaken också.

Blev tvungen prova starta e46 330'en, fick in både live varvtal, TPS, motortemp, etc i lådan!
Och spaken gick att peta i D , hur tusan det nu gick till utan varken ISN koder eller virginisering är gjord.

Verkar ju lovande....






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



Låter nästan för bra för att vara sant! Kul! Diggar som sagt den lådan skarpt. Får du ihop det där kommer du en trevlig racebil!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 36, 37, 38   >>
77 besök idag (93108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande