Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 33, 34, 35   >>
245 besök idag (88180 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag fortsatte labba med att låta Maxxecu skicka CAN till lådan. Det kommer felkoder i lådan pga moduler som inte finns överhuvudtaget, ICM, KOMBI, DCS, CAS/FEM/JBE/FRM. En del går kanske emulera från maxxecu. Dom kommer påverka lådan och behöver fixas.

Sedan behöver jag hitta på något sätt att skilja på pt-can1 och pt-can2 bussarna. Det blir felkoder om man lägger dom tillsammans.
Normalt används pt-can1 för styrning av lådan, och den mesta runtime-data skickar över pt-can2 som endast finns mellan låda-spak-DME. DME agerar då filter/gateway,

Maxcecu verkar behöver finnas på både pt-can1 och pt-can2. Men det tror jag eventuellt går att konfa en extra CAN utgång på maxxecu och lägga ena CANbussen där.
Sedan blev jag lurad med Drive-läget igår. Det uppstår bara när jag stänger av motorn och P spärren är inskruvad. Vet inte varför. kanske något säkerhetsgrej ifall motorn dör och inte parkeringbromsen går att aktivera.
Det verkar dock rimlig då normalt skall EWS låsa i parkeringsläget. Men jag vet att EWS går att flasha bort.



Skickar med en bild på mitt labb :-) Ventilationsröret går ett till en vanlig utsugsfläkt jag har många år. Det räcker bra till för kunna stå med motorn igång hur längre som helst. Notera kabel i baklucka för batteriladdning. Bilen står med tändningen påslagen hela kvällarna, så den behövs.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33



Det här så coolt projekt Har inget att komma med men följer med stort intresse

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Kul att det går framåt!!

Hade vart kul o se om det blir nån skillnad med ISN borttagen, om växel hoppar i

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
e_eklund skrev:
Kul att det går framåt!!

Hade vart kul o se om det blir nån skillnad med ISN borttagen, om växel hoppar i

Det verkar vara möjligt att göra med esys enligt youtube, men fortsättning följer efter helgen.
Vi är på speedweekend i Årsunda för tillfället.Ett evenemang jag varm rekommenderar. Finns en massa tokiga byggen här...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Benny Steen skrev:
e_eklund skrev:
Kul att det går framåt!!

Hade vart kul o se om det blir nån skillnad med ISN borttagen, om växel hoppar i

Det verkar vara möjligt att göra med esys enligt youtube, men fortsättning följer efter helgen.
Vi är på speedweekend i Årsunda för tillfället.Ett evenemang jag varm rekommenderar. Finns en massa tokiga byggen här...


Går det att göra direkt i Esys utan o handla något, typ Esysx?

Har du vägarna förbi eller vill posta egs så kan jag hjälpa dig med ACDP, gratis såklart. Är nyfiken på om växeln hoppar i

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
e_eklund skrev:
Kul att det går framåt!!

Hade vart kul o se om det blir nån skillnad med ISN borttagen, om växel hoppar i
Går det att göra direkt i Esys utan o handla något, typ Esysx?

Har du vägarna förbi eller vill posta egs så kan jag hjälpa dig med ACDP, gratis såklart. Är nyfiken på om växeln hoppar i



Finns lite videos där folk verkar göra, men ordet "reset" används även när dom menar ta bort adaptionerna.

Men denna verkar avse just reseta EWS. denna var dock för E serien.
Har inte provat själv, behöver lära mig winkfp bättre först.
https://www.youtube.com/watch?v=IluzKMh87NE

Blev inget garage idag. Var strålande sol så det blev isbana istället. Kompisens e36'a utanför banan när talangen tog slut helt plötsligt.



En wasteskruv lossade och det blev jetström direkt på blå (!) tryckluftslang. Som tur var det bara mottryckslangen som smälte.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Hahahaha va i helv*#e Fredde.
Det där är ju så långt utanför banan att talangen lämnades hemma
Och var är spåren dit? Måste ha tagit en lättare lufttur?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Status uppdatering för nyfikna. Jag jobbar på några kvällar varje vecka. Men det blir inte så mycket spännande bilder. Det handlar om leta information, testa på lådan och även epost mellan mig och Natanael på Maxxecu. Maxxecu har ju inte stöd för 8hp lådan (ännu) men dom är ändå väldigt hjälpsamma och ger mig tips på vägen.

Jag har sniffat pt-can1 och pt-can2 separat. alla ID är från maxxecu förutom 613 och 615 som är från mitt 330 e46 instrumentkluster på bilen.

Status just är det skapas 5-6 felkoder i lådan som kommer från att det saknas motsvarande moduler i min setup. Om jag kan forska fram CAN id och hur data i meddelandet skall formateras så går dom skapa i maxxecu istället. Natanael kan komma att hjälpa mig med det om jag får fram ett underlag han kan utgå ifrån.
Sedan kommer lådan behöva en EWS delete , på svenska: Man flashar om lådan med en modifierad programvara där stöldskydd/immoblizern inte finns/aktiveras.
Dom enda jag känner som uttalat gör det med 8hp lådorna är CANTCU. XHP säljer ju custom firwmware och känner nog till koden, men vad jag förstått kräver dom fortfarande en fungerande ISN setup för att fungera.

lite nya fräsha bilder på samma sak pt-can1 och pt-can2. var för sig.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Undra om man kan bortse från koderna med "effect during driving: none"? Isåfall är det "bara" DDE och ICM att lista ut Jag har en F01 jag kan testa logga CAN på.

Är det en faktisk EWS borttagning i mjukvaran vi pratar om eller bara återställa EGS?

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
e_eklund skrev:
Undra om man kan bortse från koderna med "effect during driving: none"? Isåfall är det "bara" DDE och ICM att lista ut Jag har en F01 jag kan testa logga CAN på.


Det skulle ge väldigt bra information !
Vi behöver bara hitta något sätt att filtera fram rätt CAN id, det snurrar rätt mycket CAN i bussarna, men om man kunde kolla bara på pt-can1 och pt-can2. Dom finns ju båda att komma åt tex via sladdarna till växellspaken. Där är det nog begränsat med antal CAN id.

Har du något bra sätt att spela in några sekunders CAN trafik ?
Exempel till en vanlig textfil eller .csv fil som går importera till excel.

e_eklund skrev:
Är det en faktisk EWS borttagning i mjukvaran vi pratar om eller bara återställa EGS?

Faktiskt EWS borttagning i mjukvaran. På samma sätt som man kan göra på MS43 ECU'n till motorn i E46 väldigt enkelt med tunerpro numera. sedan 2015 eller så.

Orginal firmware är signerade med en kryptonyckel känd endast av BMW. Och det gör att lådorna bara accepterar signerad firmware från BMW. Den här kontrollen görs av en annan programvara i lådan som kallas bootloader, Den körs före firmwaren när lådan startar.

Skulle man modifiera en orginal firmware det minsta så ändras checksumman och det går inte ladda in den i lådan.
Det funkar även som skydd ifall man råkar försöka ladda en skadad eller felaktig fil.
Men: Bootloadern till 8HP lådorna är knäckt. Vilket gör att man kan ladda moddad firmware!

man moddar först bootloader och då kan man förbigå kontrollen, vilket alltså är möjligt redan nu. Det är det jag försöker hitta information om just nu. Man behöver göra 100% rätt annars har man 75kg växellåda som inte går återställa. Lika användbart som en tegelsten. Det kallar just att "bricka" när det går fel med programvaran :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Har faktiskt inte läst något om EWS borttagning på 8hp, men kul att man knäckt bootloadern! Jag tror faktiskt inte EWS borttagning är ett krav på Cantcu, men han kanske gifter lådan med tcu

Försöker ordna en logg i helgen

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



F01an hade såklart 6HP, är vi ändå intresserade av en logg?...

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
e_eklund skrev:
F01an hade såklart 6HP, är vi ändå intresserade av en logg?...


jovars, borde vara mycket likadant0. och du får öva på logga CAN.

Jag tror faktiskt grannens bemmer är en tråkbrukis F11 med med 8hp låda. Skall låna den och logga pt-can.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
tyvärr skulle grannen åka till sälen nu på sportlovet. Så jag får vänta en vecka på logga pt-can från hans F11.

Körde lite vanligt bilmek istället, monterade nya termostathuset med fungerande elstyrning av thermostaten, provkörde motorn och det hela funkade fint. Den aktiverar uppvärmningen vid 84 C för att öka genomströmningen. Vi får väl prova i sommar och kolla loggarna om det behöver justeras något.

Sedan funderade jag på hur komma vidare på växellådan. Jag skall beställa en utgående medbringare som passar direkt på e46 kardan och en flexplatta som passar på M54 motorn. Går iväg iveckan. Så har jag dom grejorna när det blir aktuellt att montera in lådan i bilen.
Sedan köpte jag en flash licens från XHP för 179 euro för att justera olika parametrar i lådan. framförallt "line pressure" som då gör att kopplingarna klarar högre moment. Jag ville också se om XHP programmet kanske kunde hjälpa mig komma framåt med lådan.
Dock får jag ett felmeddelande vid flashning, förmodligen pga felkoderna som är i lådan. Skall majla och fråga XHP.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Det gick bra att flasha om lådan fristående på bänk om man först anger i inställningarna för XHP att "disable pre-flash safety checks" . Jag satte högre hydraltryck på kopplingarna och trottle-blip vid nedväxlingarna för att testa flash funktionen.

Det går dock inte att se förändringar. möjligvis om man först suger ur flashen och importerar in den i XHP. Men överlag verkar XHP funka bra för pengarna även om man bara köper deras billigaste version med bara själva flash licensen (170euro). Den är helt utan deras färdiga OTS mappar (OTS = off the shelf). Det går ändå justera massa parametrar på egen hand.



Den städar bort eventuella felkoder efter flashning, men i mitt fall kommer dom ju naturligtvis omedelbart tillbaka. Hade ju varit perfekt om XHP kunde fixa en EWS bypass. Har majlat dom och frågat...

Felkod 0xCF2021 från "CAS/FEM/JBBF/FRM FA-CAN" är nog vårt svarta får och anledningen av att EWS bråkar. Dom andra går nog fixa med lite magi från Maxxecu när man hittat deras motsvarande can-ID och format.



11227553157 flexplattan kommer om några dagar. Satt på 135/335/535 med n54 motorn och 8hp45 låda.

Sedan letar jag efter utgående medbringare till lådan. nr 24008743412 som har 96mm delning så min e46 kardan passar rakt på.
Den medbringaren satt på massa bmw med n20 motorn /8hp45 lådan. jättevanlig kombo, men svårthittade på ebay eller bildelsbasen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fick svar från xHP om min fråga om ESW delete nästan omedelbart:

"Unfortunately, we have no plans to offer anything in this direction, as we do not support non-factory gearbox swaps in general".
Men dom tyckte jag skulle kontakta CanTCU och fråga, så det blir härnäst:

Sedan har jag letat efter en medbringaren till 8hp lådan från en bmw n20. Den skulle passa direkt mot e46/330i kardan. Men hittar inga lösa, finns som reservdel för 3000:

Ett alternativ är en adapterplåt som konverter från 105mm till 96. skruvhålen skall vara M12 i båda sidor. hittade inget för den storleken jag behöver . bilden är från bakaxeldelar..se
Någon som har ett annat förslag ? Det finns alu/poly-hardys för 105/96 , men hellre något i stål.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:

Ett alternativ är en adapterplåt som konverter från 105mm till 96. skruvhålen skall vara M12 i båda sidor. hittade inget för den storleken jag behöver . bilden är från bakaxeldelar..se
Någon som har ett annat förslag ? Det finns alu/poly-hardys för 105/96 , men hellre något i stål.




Svarva en egen adapter.
Men hur blir det med längd på mellanaxeln då?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:

Ett alternativ är en adapterplåt som konverter från 105mm till 96. skruvhålen skall vara M12 i båda sidor. hittade inget för den storleken jag behöver . bilden är från bakaxeldelar..se
Någon som har ett annat förslag ? Det finns alu/poly-hardys för 105/96 , men hellre något i stål.

Svarva en egen adapter.
Men hur blir det med längd på mellanaxeln då?
//Nisse

jo, visst kan jag leta material och ställa mig vid svarv och fräs några kvällar. Men finns det på eftermarknaden för några hundringar så är det knappast lönt.

Kardan har splines, så det funkar nog med 8-10mm extra Man vill också behålla centreringen från växellådan mot främre delen av kardan. Men likadant där, 8-10mm extra funkar nog.

PS. Det blir svårläst med bilderna upprepas. ta bort bildlänken när ni quotar.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Det slog mig att utgående medbringare på min orginallåda kanske passar på 8hp lådan...
Jag är trött på att bläddra i real-oem så jag tror jag plockar ner kardan och lossar medbringaren. Då kan jag även kolla hur bakre upphängning för lådan behöver byggas om.

bild från när jag bytte kopplingen i samband med turbo konverteringen. upphängningen syns till höger.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up

Bra tanke! Förvånansvärt ofta passar ju BMW's delar på olika bilar även om det inte syns i RealOEM. Kan ju med lite tur även gälla ZF.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Vädret har varit väldigt bra i helgen. Så det blev isåkning både lördag och söndag. Men jag ville ju se om medbringaren från 330'en kunde passa , så jag tog ner avgas och kardan. Dessvärre behöver jag en 36mm 12kants hylsa till 8hp lådans mutter. så det skaffar jag i morgon.

men prognosen ser dålig ut. diametern på e46 flänsen är 40mm och motsvarande på 8hp lådan är 44mm. Men vi ser mera imorgon.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 33, 34, 35   >>
245 besök idag (88180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande