Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38   >>
86 besök idag (93847 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Kolja skrev:
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Har labbat med diffen både fredag, lördag. Lärt mig en hel del men har inte (ännu) räknat ut hur man skall få ut positionen på diffen.
Det är inte så enkelt/svårt att det i OEM applikationen inte bryr sig om positionen utan det är fartskillnaden mellan höger/vänster hjul som avgör hur mycket kraft som skall läggas på.

Vore logiskt om styrningen sker genom ABS-sensorer.

Jag brukar läsa dokumentation om sådan finns, bmw newtis har utmärkta förklaringar om GHAS som systemet kallas.
----------------------------------------------- från newtis -----------------------------------------------------
The position-regulated servomotor with reduction gear is activated directly by the power electronics of the regulated differential lock control unit with pulse-width-modulated vehicle voltage.
For determining the respective position and direction of rotation of the servomotor, this is equipped 2 hall effect sensors
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Man beräknar positionen genom räkna pulserna fram eller bakåt.

Rotationskillnaden mellan hjulen säger inget om hur hårt diffen är spänd. Du vill spänna diffen och bibehålla 50%. Vid belastning av en diff tvingas ju plattorna isär, (och positionen ändras) vilket man då behöver kompensera genom öka % PWM, därav är styrning med återkoppling att föredra om det låter sig göras.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



När du skriver att du går från 0 till 50 och tillbaka till 0, är det ett steg mellan nivåerna eller en ramp? Funkar det så att om du lägger på 50% och backar pulskvoten till 40% så backar drevet lite grann bara?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Guson skrev:
När du skriver att du går från 0 till 50 och tillbaka till 0, är det ett steg mellan nivåerna eller en ramp? Funkar det så att om du lägger på 50% och backar pulskvoten till 40% så backar drevet lite grann bara?Guson
Precis så.
Jag skapar 0-50-0 manuellt genom skriva in värdet i en utgång eller mapp. Det sker direkt utan mellansteg.
Går man från 0 -> 50% > 40% så sker det som du beskriver.
Vad är det du tänker på ? ;-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Googlar man quadrature decoder så finns det många olika sätt att lösa det på. Det är inte komplext programtekniskt. Men kräver någon form av "state maskin" , att spara föregående status och sedan jämföra med nuvarande. Spara undan två variabler. Går det göra i maxxecu ?

Jag har fått flera förslag att stoppa en Arduino imellan, den hanterar ju dekodning. Nej tack för tillfället.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag undrade bara hur det fungerade. Man kör alltså elmotorn till stall mot diffens motstånd? Jag tänker att det är bakgrunden till hall-pulserna eftersom man måste hålla koll på hur mycket det roterar fram och tillbaka då det rimligen varierar mycket med tex delarnas och oljans temperatur.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Guson skrev:
Jag undrade bara hur det fungerade. Man kör alltså elmotorn till stall mot diffens motstånd? Jag tänker att det är bakgrunden till hall-pulserna eftersom man måste hålla koll på hur mycket det roterar fram och tillbaka då det rimligen varierar mycket med tex delarnas och oljans temperatur.
Guson

Precis, det är exakt så jag också uppfattar att det fungerar.
Startpunkten, reset eller indexpunkten där det är 0% PWM får man ju fram hela tiden när diffen står som öppen diff. vilket den ju är så fort man bromsar eller frirullar.

Det finns möjlighet i maxxecu att skapa Push-Pull states. Sådant kallas "Totem Pole" i TTL kretsar.

Har gjort ett utkast. Input A & B (hall1 och hall2 ) och en custom expression (A+B)&(!A+!B) som motsvarar en logiskt XOR grind.

Varje gång vilkoret uppfylls kommer counter1 stegas upp ett. Det motsvarar att motorn rört sig medurs ett steg. Sedan gör man en likadan för andra riktningen som stegar ner counter1
Counter1 blir aktuell position av diffen.
Det räcker inte med bara en XOR grind i utrycket, mera behövs.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Jäklar vad grymma ni är på det digitala, kul läsning!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag tänker rent principiellt att om man räknar positiva flanker på ingång 1 så räcker det med att ingång 2 = hög -> räknar upp och ingång 2 = låg -> räknar ner. Ingång 2 är (förhoppningsvis) mitt mellan två av sina flanker och på en stabil logisk nivå.

Det hade varit relativt enkelt att lösa med traditionell hårdvara men jag vet inte alls hur MaxxECU beter sig.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Guson skrev:
Jag tänker rent principiellt att om man räknar positiva flanker på ingång 1 så räcker det med att ingång 2 = hög -> räknar upp och ingång 2 = låg -> räknar ner. Ingång 2 är (förhoppningsvis) mitt mellan två av sina flanker och på en stabil logisk nivå.
Det hade varit relativt enkelt att lösa med traditionell hårdvara men jag vet inte alls hur MaxxECU beter sig.
Guson

Det här ett vanlig industriell avläsningsmetod och det finns massor av färdiga lösningar om man använder en extern hårdvara/mjukvara. Jag vill dock försöka för enkelthets skull samla allting i maxxecu om det är möjligt.
Och det kanske kommer en färdig decoder för en sådan här diff i framtida versioner av maxxecu, då blir det väldigt enkelt.

Men det är fullt möjligt att göra med logiska kretsar enligt nedan länk och då går det ju även implentera som en matematisk uttryck i maxxecu. Dock är väl risken att det blir ett väldigt långt sådant :-)
https://electronics.stackexchange.com/questions/640443/accurate-quadra . . . .

Idag kom det paket, en orginal EKMP modul (PWM bränslepumpdrivning över CAN) som jag tänkte prova driva DC motorn i diffen. Och en annan främre hardy, denna är 105/12 mm istället för 105/14 mm. Då jag inte vill borra upp hålen i medbringaren på växellådan. Det är en kraftigare dmodell till nyare effektstarkare bmw. lite tjockare också, kanske blir min kardan för lång nu :-)

Sedan klippte jag lite i kablaget , kopplingspedalen har en brytare som går in på Digital In 2 på maxxecu. Den signalen används för cruise controll och den kan jag nog klara mig utan.

Jag flyttade insignalen från ena HALL givaren till denna istället för att spara på analoga ingångarna.

Sedan kopplade jag upp hela arrangemanget mellan bil och CAN styrning och drivning av dc motorn och hallgivare till baka till bilen. Mycket kablage nu...






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag försökte styra EKMP modulen från maxxecu. Jag ser i can sniffern att det kommer ett nytt utgående CAN meddelande från maxxecu när jag aktiverar funktionen och även ett nytt inkommande när jag lägger på wake-up på EKMP modulen. Men den reagerar inte när jag försöker skicka olika % PWM till den. Fortsatt felsökning behövs.

Sedan tittade jag vilka delar som behövs för få diffen i en e46. Min diff som är från en F80 M3 2014 är lite asymmetrisk vänster-höger till skillnad från Lasse Karlssons tråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1735062&sid=0072012ae93aba1a16aca296297e4d8f#1735062 som kommer från en M4. Kanske årsmodell som skiljer ? skall gräva i det. Har du något artikelnr på din diff Lasse ?

Tog loss medbringaren från min befinliga e46 330i men dom var tok för små i drivaxeln. Om man går på att e46 M3 passar som Lasse har testat så skall det vara bultdelning LK94.
Det är LK86 på min 330i just nu.
Men diesel 330d och 530D verkar har samma som M3 LK94. Osäkert dock om axelns diameter är samma. Lite mera real-oem kan nog reda ut det :-)

Sedan provade jag min nya hardy, den var nästan 11mm för tjock, vilket gör att kardanen blir för lång... Jag satte den i svarven och tog ner den motsvarande.
Ena sidan blev slät mot kardanen och andra sidan normal, bussningarna mot växellådans medbringare har ett liten uppstick som passar i försänkningar i medbringaren. Gör det väl starkare och mera rakt. Så dom ville jag behålla.

Nästa kardan som jag bygger blir mot nya diffen, så då kan jag skaffa en ny likadan hardy som inte behöver svarvas.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hej, ska kolla upp artikel nr vilken diff jag har.

Tror att det finns en rasad M3 diff som du ev kan ta medbringare ifrån om det behövs? Kan se på det under helgen. thumbs up

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hej, ska kolla upp artikel nr vilken diff jag har.
Tror att det finns en rasad M3 diff som du ev kan ta medbringare ifrån om det behövs? Kan se på det under helgen. thumbs up

M3 medbringare verkar ju passa så det vore kanon. Kolla gärna om det går ordna. Annars har jag gott hopp om det finns från andra modeller som passar också.

Jag återmonterade kardan osv. med nya hardyn igår. Blev stadigt med lagom 1-3mm spel i längsled. Jag behöver kunna ha motorn och drivlinan igång för kunna labba vidare.
Har lagt en del tid på hitta ett sätt att tolka diffens hallgivare direkt i maxxecu, ingen klar lösning ännu. Jag skall göra ett test med låta en Arduino tolka också. finns färdiga libraries och kodsnuttar. Man får större möjligheter med Arduino, så värt prova.

Bromsoken jag köpte hade en luftnippel avbruten. (vilket säljaren upplyste om), det sitter även någon form av torxbit kvar.
Det är 11mm nipplar och två på varje sida av ok. Jag har även tillgång till en helicols repsats så det kommer nog att lösa sig. Jag satte upp den i min stadiga (1.4ton) Sajo fräs och började med planafräsa ytan sedan skall jag prova borra ur den imorgon.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Svetsa på mutter och dra ur brukar sällan misslyckas. Skonsamt mot gängorna om de är OK om inte annat.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Det finns hardys från modernare BMWs som använder 105/M12 som ser ut som de äldre. Har inte hittat nån konkret info men det borde vara LK 105 på hardyn från F8X M och där används det M12.

http://bmwfans.info/parts-catalog/F87/Europe/M2-N55/L-N/jan2016/browse/drive_shaft/hardy_coupling_center_bearing_insert_nut/

Eller från F11 520D med ZF8HP som har samma bultdelning på hardyn. Samma hardy som sitter i 3L dieslar så den är rätt stöddig den också. Borde vara ett säkrare kort då det uttryckligen står LK 105.

http://bmwfans.info/parts-catalog/F11/Europe/520d-N47N/L-N/mar2012/browse/drive_shaft/hardy_coupling_center_bearing_insert_nut/#7605629_1

Sen finns det en tredje variant från t ex F30 335i, vet inte varför den har ett annat art.nr. för tillvalet automat dock eftersom alla 3L dieslar (X35d och uppåt) hade automatlåda.

http://bmwfans.info/parts-catalog/F30/Europe/335i-N55/L-N/feb2015/brow . . . .'

Oavsett borde den till dieslarna vara kraftigast med art.nr. 26117605629.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Guson skrev:
Svetsa på mutter och dra ur brukar sällan misslyckas. Skonsamt mot gängorna om de är OK om inte annat.Guson

Tack för tipset. Jag hade provat värma loss dom med gasol, men svets ger ju mera värme. Man skall alltid börja med svetsa. går ju alltid borra i efterhand. Jag hade dock svår att få smältan att fastna på nippeln. Undrar om det var någon speciell legering i nipplarna. vid 7:e försöket och byte till större M10 mutter så lossnade den till slut ! lite alu följde med i gängningen men det fixar jag med en gängtapp.
Jag gjorde en "operationsduk" för minska svetssprutet på oket.



Westersund skrev:
Det finns hardys från modernare BMWs som använder 105/M12 som ser ut som de äldre. Har inte hittat nån konkret info men det borde vara LK 105 på hardyn från F8X M och där används det M12.

http://bmwfans.info/parts-catalog/F87/Europe/M2-N55/L-N/jan2016/browse/drive_shaft/hardy_coupling_center_bearing_insert_nut/

Eller från F11 520D med ZF8HP som har samma bultdelning på hardyn. Samma hardy som sitter i 3L dieslar så den är rätt stöddig den också. Borde vara ett säkrare kort då det uttryckligen står LK 105.

http://bmwfans.info/parts-catalog/F11/Europe/520d-N47N/L-N/mar2012/browse/drive_shaft/hardy_coupling_center_bearing_insert_nut/#7605629_1

Sen finns det en tredje variant från t ex F30 335i, vet inte varför den har ett annat art.nr. för tillvalet automat dock eftersom alla 3L dieslar (X35d och uppåt) hade automatlåda.

http://bmwfans.info/parts-catalog/F30/Europe/335i-N55/L-N/feb2015/brow . . . .'
Oavsett borde den till dieslarna vara kraftigast med art.nr. 26117605629.

Mycket bra information! Jag tänkte köpa en hel kardan med rätt koppling mot m3 diffen och speciellt den från F11 520D borde ju vara enkelt hitta på ebay.de

Maxxecu har skrivit att dom planerar ha stöd för Dogde 8hp70 lådor kring mars. För BMW 8hp70 lådor måste man först flasha om till Dogde firmware. Och Natanael på maxxecu vill prova detta på min 8hp45 låda också för att se hur den tycker om det. Vilket jag gärna provar.
Man tappar möjlighet att använda xHP och ISTA. Men det finns motsvarande för Dogde och man vinner istället möjligheten att göra delvis samma saker direkt från maxxecu. Det går även flasha tillbaka BMW programvara.

Angående tolkning av HALL givarna i diffen så finns det färdiga kretsar för några tior som gör jobbet väldigt robust och stabilt. tex HCTL-2000 och andra. Den talar om riktning och hastighet, och sedan PID-styr man diffen med closed-loop från maxxecu.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hej M3 medbringarna jag som jag trodde fanns kvar är tyvärr borta.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hej M3 medbringarna jag som jag trodde fanns kvar är tyvärr borta.
//Lasse

ok, no worries. Jag letar vidare. Någon i Umeå med omnejd som har en 210 diff som kan låna ut för kolla om medbringaren passar ? Behöver inte vara någon bromsad. Dom satt oftast på bmw med dom stora motorerna. och kan identifieras genom dom har 8 skruvar kring kåpan bakom medbringararna.



En kompis som kör samma bränslepump som jag walbro450 och i övrigt orginal fuelrail osv, mätte sitt bränsletrycket och det är för högt. orginal regulator hinner nog inte returera bränslet.
Jag mätte mitt och det var 4bar. normalt är 3.5bar. Det gör att mappning etc blir felaktigt. Jag har planerat montera en bränsletryckgivare och nu blev det aktuellt.

Så PWM styrning av pumpen är väl lämpligt. Då kan man använda en modul avsedd för motorfläkten. Den styrs med en +12 volts PWM så ingen CAN och är stöddigt byggd.
Och en sådan funkar ju även till styra en aktiv diff :-)

Långloppan hade en , men på 330'en fanns den inte konstigt nog. Det skiljer bara några månader i tillverkningsdaturm.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Finns en original btr som passar i m52tub rail och ger rätt tryck.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Finns en original btr som passar i m52tub rail och ger rätt tryck.

Nu vill jag inte byta rail själv, men vet du vilken regulator det är ?
Kompisen som vi mätte hos har just den setupen. 52tub motor med orginal rail och regulator och den gav nästa 5bar med hans walbro450 !
Efter han borrat upp hålet i regulator (den var delbar) och körde pumpen på 60% pwm fick han rätt tryck.

Jag har letat efter något lämpligt paddelväxlar. inom simracing finns det bra grejor för vettiga pengar. 80 euro ink. frakt. Fanatec heter dom.


Jag tog en provtur runt kvarteret, ville ha lite loggar på antispinn. Svårt med odubbade vinterdäck när det är is. I slutet av filmen fick lådan hicka och jag fick inte lägga i manuellt. ingen aning, men jag har många inställningar som jag varit och petat i. Det försvanns efter rensning av felkoder.



Visst behöver jag ytterligare ett sidoprojekt... Har en gammal ebay vinge. Högre fästen och större sideplates och sedan styra attackvinkeln med en gammal linjär motor jag har liggande. Sedan tryckgivare under bakluckans stoppskruvar. Fick ideer av https://youtu.be/WV-AXi7PSLw?si=25s7RQyU0f0t5FWB


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag kom på ett enklare sätt att mäta downforce. Det sitter ju redan nivågivare både fram och bak på bilen för ljusinställningen. Det är bara jämföra bilens höjd när den är stilla med höjden när man kör. Fördelen är man då mäter hela bilens lift eller downforce och inte bara vinge och splitter.

På min 330'en sitter på högersidan två nivågivare , fram och bak, verkar vara vanliga potentiometrar som går in i ljusmodulen. bör vara en 0-5 eller 0-12volt. Och den kan jag skicka in på två analoga ingångar i maxxecu. Då får jag loggat även hastigheten som ju hör ihop med downforce :-)
Hittade enkelt rätt kablar i kontakten till ljusmodulen. 14 och 22.

Sedan bestämde jag mig för besiktiga bilen nästa vecka för kunna testa lådan ordentligt på vägen. Så jag började demontera för plocka ur turbo. Tog 45minuter att plocka bort fronten.








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Kreativt med lägesgivarna. Har du fått en Lidnersk knäpp?

Väntar nu på aktiv fjädring byggd av två Happy Meals.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 36, 37, 38   >>
86 besök idag (93847 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande