Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... , 36, 37, 38   >>
53 besök idag (93981 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Chribbe lundin skrev:
Funderar på turbo, tycker det kunde va smidigt med ett maxx då jag har lite koll på det. Men det här med lådstyrningen är ett stort problem för mina turbodrömmar....

Att byta till en manuell är ju enkelt jobb jämfört med turbokonvertera. Eller byt till 8hp45 automat som inom kort kommer stödas i maxxecu. 8hp lådorna klarar mera mos än dom manuella.

eller så byter du bil till en manuell.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42



Benny Steen skrev:
Chribbe lundin skrev:
Funderar på turbo, tycker det kunde va smidigt med ett maxx då jag har lite koll på det. Men det här med lådstyrningen är ett stort problem för mina turbodrömmar....

Att byta till en manuell är ju enkelt jobb jämfört med turbokonvertera. Eller byt till 8hp45 automat som inom kort kommer stödas i maxxecu. 8hp lådorna klarar mera mos än dom manuella.

eller så byter du bil till en manuell.


Då detta är en daily driver ska det va automat, skulle bara behöva lite mer punch vid rödljusen, tycker lådan funkar suveränt och ska va rätt stabil vad jag förstått, är tydligen en GM låda. En lösning jag lurat på är att köra ett sprut till parallellt med originalsprutet med dubbla spridarrader osv, kommer då funka som ett tillskottssprut i praktiken men även kunna styra tändning efter laddtryck tänker jag. Sitter en Mustangkaross på spektaklet oxå, kul brukspulka...
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Chribbe lundin skrev:
Då detta är en daily driver ska det va automat, skulle bara behöva lite mer punch vid rödljusen, tycker lådan funkar suveränt och ska va rätt stabil vad jag förstått, är tydligen en GM låda. En lösning jag lurat på är att köra ett sprut till parallellt med originalsprutet med dubbla spridarrader osv, kommer då funka som ett tillskottssprut i praktiken men även kunna styra tändning efter laddtryck tänker jag. Sitter en Mustangkaross på spektaklet oxå, kul brukspulka...

Udda fordon minst sagt. Skapa en byggtråd med lite uppgifter om lådan så kan vi nog klura ut lösningar.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Nu börjar lådan fungera någorlunda. fortfarande lite småbuggar och ibland hamnar den i limp-home. Det går dock lösa med omstart då maxxecu kan ställas in för rensa felkoder vid uppstart.

Jag fick ett paket från maxxecu i måndags med lite grejor för tester. Launch feldkosläsare för bl.a Dodge. Och en spak från bmw och dodge. Nu fick jag nytta av ODB uttaget jag gjorde. Det är bara en vanlig OBD kontakt med +12, jord och anslutet till CAN high/low mot spak, växellåda och bilen. Så det krävs att felkodsläsaren du har kan prata CAN direkt. Spakarna har jag skickat tillbaka. Vi löste det problemet redan i helgen.

Har gjort lite lugna provturer. Det finns många inställningar som behöver vara någorlunda rätt innan man vågar kliva på gasen. Jag provade även aktivera trans-brake med paddlarna i slutet av videon och jag ser i mtune att det blir aktivt även om jag inte gjorde någon rivstart ännu.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Benny Steen skrev:
Chribbe lundin skrev:
Då detta är en daily driver ska det va automat, skulle bara behöva lite mer punch vid rödljusen, tycker lådan funkar suveränt och ska va rätt stabil vad jag förstått, är tydligen en GM låda. En lösning jag lurat på är att köra ett sprut till parallellt med originalsprutet med dubbla spridarrader osv, kommer då funka som ett tillskottssprut i praktiken men även kunna styra tändning efter laddtryck tänker jag. Sitter en Mustangkaross på spektaklet oxå, kul brukspulka...

Udda fordon minst sagt. Skapa en byggtråd med lite uppgifter om lådan så kan vi nog klura ut lösningar.

Det finns en roligare bil som de borde skapas en projekttråd på

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Det krävs en del testkörningar och justerande, och inte ändra för mycket vid varje test. Jag ändrade brutalt mycket i torque mappen som ligger till grund för lådans beräkningar. Det blev bättre men ingreppet brutalare.
Sedan minskade jag gearcut. Nu går bilen bättre med mera gas/varv. Men är samtidigt yxigare vid lägre fart. Det går att mappa allting. men man får måla med en bred pensel så man träffar någorlunda rätt.

Slog även på revmatch limiter. som försöker mappa in rätt varvtal på motorn vid nedväxlingarna. Man anger varje växels utväxling så beräknar den resten själv.
Jag kunde nu göra en lite roligare film. andra halvan vid 1.55 blev det värre växlingar. Men det går inte fullgasa. Men det kommer. Har ju inte turbon monterad heller...

Felkoder kommer det med jämna mellanrum. En del är pga inställningar i mappen stressar lådan. En del behöver man inte fundera på. att den tappat kontakt med body control module beror på det inte finns någon, iallfall inte någon som lådan förväntar sig.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Fick till slut kretsen med "quadrature decoder" som jag skall använda för tolka dom två hallgivarna i aktiva diffen. Skall sätta upp en i labbplatta och koppla till elmotorn osv.
Jag fick tag en e46 brygga också från Toobb är på rejsa. När den kommer kan jag börja fundera på drivaxalar.

Allt fokus har legat på tester med 8hp lådan sista tiden ... Men där sker det grejor i rasande tempo. Just nu felsöker vi varför lådan hamnar i limphome vid lite hårdare gasning. Vi har lite ideer vi skall prova.
Jag har lådan i M/S läget, men den växlar ändå på egen hand. Kompisen F11 gör så också. Men tanken är att den vänta att skall växla vid varvstoppen i M/S ?

bifogar en video från idag med lite mera gas, den växlar lite hårt från 1-2, (en justeringsak) men sedan är det lagom mjukt. Sedan går den i limphome efter 4:an. Maxxecu är inställt så startar man om motorn rensar den koderna och då fungerar det igen. Men naturligvis skall vi hitta grundfelet.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Benny Steen skrev:
Jag har lådan i M/S läget, men den växlar ändå på egen hand. Kompisen F11 gör så också. Men tanken är att den vänta att skall växla vid varvstoppen i M/S ?

Om kompisen din har en standardbil, så kan jag säga att min 120:xd beter sig likadant.
Jag provade lite olika scenarion i går och i M/S läget växlar den automatiskt vid lite högre varv
än i sportläget men inte lika hårda växlingar.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Jag har lådan i M/S läget, men den växlar ändå på egen hand. Kompisen F11 gör så också. Men tanken är att den vänta att skall växla vid varvstoppen i M/S ?

Om kompisen din har en standardbil, så kan jag säga att min 120:xd beter sig likadant.
Jag provade lite olika scenarion i går och i M/S läget växlar den automatiskt vid lite högre varv
än i sportläget men inte lika hårda växlingar.
Finns det någon sportknapp eller liknande för att få den vänta tills varvstopp?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Jag har lådan i M/S läget, men den växlar ändå på egen hand. Kompisen F11 gör så också. Men tanken är att den vänta att skall växla vid varvstoppen i M/S ?

Om kompisen din har en standardbil, så kan jag säga att min 120:xd beter sig likadant.
Jag provade lite olika scenarion i går och i M/S läget växlar den automatiskt vid lite högre varv
än i sportläget men inte lika hårda växlingar.
Finns det någon sportknapp eller liknande för att få den vänta tills varvstopp?

De är sportläget, men för att nå varvstopp är det högsta växeln som gäller verkar det som.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Jag har lådan i M/S läget, men den växlar ändå på egen hand. Kompisen F11 gör så också. Men tanken är att den vänta att skall växla vid varvstoppen i M/S ?

Om kompisen din har en standardbil, så kan jag säga att min 120:xd beter sig likadant.
Jag provade lite olika scenarion i går och i M/S läget växlar den automatiskt vid lite högre varv
än i sportläget men inte lika hårda växlingar.
Finns det någon sportknapp eller liknande för att få den vänta tills varvstopp?

De är sportläget, men för att nå varvstopp är det högsta växeln som gäller verkar det som.

Nu har jag testat själv också. Var ute med en 523 F serien och provade. Gick inte att få den att varva hela vägen. Men det har ingen betydelse. Min 8hp är ingen BMW låda längre. firmware är från Dodge och sedan är den kraftigt modifierad.

Jag har fortsatt felsöka en bugg som inte Maxxecu har sett hos någon annan 8hp låda. Jag är enda med 45 modellen och totalt är vi inte så många betatestare. buggen syns videon med limphome.
Gasar man kring 60-100% så går lådan i limphome, oftast en bit upp i varvtalen efter ca 4000.

Man får en felkod från lådan som indikerar att utväxlingen inte är korrekt. Jag har ställt in diffens (2.93) utväxling och däckens omkrets,1992mm. (man slår in fälg, bredd, profil)
Skall krypa under och kolla så inte min diff är bytt någon gång... Det kan också var ett CAN relaterat fel. Så planen är att koppa bort bilens CAN buss. Och bara köra spak, låda, maxxecu i en eget isolerat buss för att testa.
jag har också fått en 8hp firmware som struntar i limphome, det är väl sista utvägen.

Det kan också vara lådans egna gear ratio. Den skall vara samma som 70 lådorna, men man skall aldrig vara för säker på något.
Och tills jag löst det här felet väntar jag med turbons återmontering.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Benny Steen skrev:


Jag har fortsatt felsöka en bugg som inte Maxxecu har sett hos någon annan 8hp låda. Jag är enda med 45

Gasar man kring 60-100% så går lådan i limphome, oftast en bit upp i varvtalen efter ca 4000.

Man får en felkod från lådan som indikerar att utväxlingen inte är korrekt. Jag har ställt in diffens (2.93) utväxling och däckens omkrets,1992mm. (man slår in fälg, bredd, profil)
Skall krypa under och kolla så inte min diff är bytt någon gång... Det kan också var ett CAN relaterat fel. Så planen är att koppa bort bilens CAN buss. Och bara köra spak, låda, maxxecu i en eget isolerat buss för att testa.
jag har också fått en 8hp firmware som struntar i limphome, det är väl sista utvägen.

Det kan också vara lådans egna gear ratio. Den skall vara samma som 70 lådorna, men man skall aldrig vara för säker på något.

Kommer felkoden på en specifik växel eller är det lite olika.

Växellådan tycker alltså att det är fel hastighet i förhållandet vilken växel som är i samt ingående varvtal på växellådan

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
super7 skrev:
Benny Steen skrev:


Jag har fortsatt felsöka en bugg som inte Maxxecu har sett hos någon annan 8hp låda. Jag är enda med 45

Gasar man kring 60-100% så går lådan i limphome, oftast en bit upp i varvtalen efter ca 4000.

Man får en felkod från lådan som indikerar att utväxlingen inte är korrekt. Jag har ställt in diffens (2.93) utväxling och däckens omkrets,1992mm. (man slår in fälg, bredd, profil)
Skall krypa under och kolla så inte min diff är bytt någon gång... Det kan också var ett CAN relaterat fel. Så planen är att koppa bort bilens CAN buss. Och bara köra spak, låda, maxxecu i en eget isolerat buss för att testa.
jag har också fått en 8hp firmware som struntar i limphome, det är väl sista utvägen.

Det kan också vara lådans egna gear ratio. Den skall vara samma som 70 lådorna, men man skall aldrig vara för säker på något.

Kommer felkoden på en specifik växel eller är det lite olika.

Jag har bara märkt det på 2:an och 4:an strax innan den skall växla.
super7 skrev:
Växellådan tycker alltså att det är fel hastighet i förhållandet vilken växel som är i samt ingående varvtal på växellådan

Utfrån felkoden, ja. Men det kan också vara ett rent mjukvaru fel i firmware eller CAN relaterat. Men utväxlings/hastighets felet är nog bäst att först utreda. Jag har kollat hjul, diff inställningarna flera gånger. Men skall provköra och höja sänka diffens ratio och se vad som händer eller om någon har några bra förslag ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18609



Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Jag har lådan i M/S läget, men den växlar ändå på egen hand. Kompisen F11 gör så också. Men tanken är att den vänta att skall växla vid varvstoppen i M/S ?

Om kompisen din har en standardbil, så kan jag säga att min 120:xd beter sig likadant.
Jag provade lite olika scenarion i går och i M/S läget växlar den automatiskt vid lite högre varv
än i sportläget men inte lika hårda växlingar.
Finns det någon sportknapp eller liknande för att få den vänta tills varvstopp?

De är sportläget, men för att nå varvstopp är det högsta växeln som gäller verkar det som.

Nu har jag testat själv också. Var ute med en 523 F serien och provade. Gick inte att få den att varva hela vägen. Men det har ingen betydelse. Min 8hp är ingen BMW låda längre. firmware är från Dodge och sedan är den kraftigt modifierad.

Jag har fortsatt felsöka en bugg som inte Maxxecu har sett hos någon annan 8hp låda. Jag är enda med 45 modellen och totalt är vi inte så många betatestare. buggen syns videon med limphome.
Gasar man kring 60-100% så går lådan i limphome, oftast en bit upp i varvtalen efter ca 4000.

Man får en felkod från lådan som indikerar att utväxlingen inte är korrekt. Jag har ställt in diffens (2.93) utväxling och däckens omkrets,1992mm. (man slår in fälg, bredd, profil)
Skall krypa under och kolla så inte min diff är bytt någon gång... Det kan också var ett CAN relaterat fel. Så planen är att koppa bort bilens CAN buss. Och bara köra spak, låda, maxxecu i en eget isolerat buss för att testa.
jag har också fått en 8hp firmware som struntar i limphome, det är väl sista utvägen.

Det kan också vara lådans egna gear ratio. Den skall vara samma som 70 lådorna, men man skall aldrig vara för säker på något.
Och tills jag löst det här felet väntar jag med turbons återmontering.



Spontan tanke, har du bytt till en annan firmware så kanske utväxlingen på dina växlar i lådan inte stämmer längre, för rimligen så finns det varianter på dessa?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
MaZ skrev:

Spontan tanke, har du bytt till en annan firmware så kanske utväxlingen på dina växlar i lådan inte stämmer längre, för rimligen så finns det varianter på dessa?

I detta fallet är firmware gjord av maxxecu till 8hp70. Den har samma gear ratio enligt vad jag och maxxecu hittat. Gear ratio är hårdkodat. Men skulle vi upptäckta en skillnad så går det ordna.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18609



Benny Steen skrev:
MaZ skrev:

Spontan tanke, har du bytt till en annan firmware så kanske utväxlingen på dina växlar i lådan inte stämmer längre, för rimligen så finns det varianter på dessa?

I detta fallet är firmware gjord av maxxecu till 8hp70. Den har samma gear ratio enligt vad jag och maxxecu hittat. Gear ratio är hårdkodat. Men skulle vi upptäckta en skillnad så går det ordna.


Har den de olika växlarnas utväxling i koden? Frågar av ren nyfikenhet...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
MaZ skrev:
Benny Steen skrev:
MaZ skrev:

Spontan tanke, har du bytt till en annan firmware så kanske utväxlingen på dina växlar i lådan inte stämmer längre, för rimligen så finns det varianter på dessa?

I detta fallet är firmware gjord av maxxecu till 8hp70. Den har samma gear ratio enligt vad jag och maxxecu hittat. Gear ratio är hårdkodat. Men skulle vi upptäckta en skillnad så går det ordna.


Har den de olika växlarnas utväxling i koden? Frågar av ren nyfikenhet...
ja. jag skrev ju precis det, firmware är hårdvaruspecifik.
Men det finns två firmware här. den i lådan och den i maxxecu.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Benny Steen skrev:
MaZ skrev:

Spontan tanke, har du bytt till en annan firmware så kanske utväxlingen på dina växlar i lådan inte stämmer längre, för rimligen så finns det varianter på dessa?

I detta fallet är firmware gjord av maxxecu till 8hp70. Den har samma gear ratio enligt vad jag och maxxecu hittat. Gear ratio är hårdkodat. Men skulle vi upptäckta en skillnad så går det ordna.

Det går ju att räkna ut gear ratio på varje växel från loggen Maxxecu.
Är ju bara att köra en stund på varje växel och sen räkna varvtal-hastighet på varje växel.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Jag har denna informationen om utväxling på 8HP45 iofs från diesel men vet inte om det skiljer mot bensinvarianten
5.00/3.20/2.14/1.72/1.31/1.00/0.82/0.64/3.27 (R)

Detta är värden från BMWs broschyr om 2-serien coupe/cab F22 från 2015 och motorversion 225d, så borde stämma för diesellådan iaf.

_________________
Kent Ohlsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18609



Benny Steen skrev:
MaZ skrev:
Benny Steen skrev:
MaZ skrev:

Spontan tanke, har du bytt till en annan firmware så kanske utväxlingen på dina växlar i lådan inte stämmer längre, för rimligen så finns det varianter på dessa?

I detta fallet är firmware gjord av maxxecu till 8hp70. Den har samma gear ratio enligt vad jag och maxxecu hittat. Gear ratio är hårdkodat. Men skulle vi upptäckta en skillnad så går det ordna.


Har den de olika växlarnas utväxling i koden? Frågar av ren nyfikenhet...
ja. jag skrev ju precis det, firmware är hårdvaruspecifik.
Men det finns två firmware här. den i lådan och den i maxxecu.


nåja, du har ju en gear ratio i slutväxeln också, och säkert en från mellanaxeln i lådan till utgående axel (dropgear).
Ville bara vara säker att jag fattat rätt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
super7 skrev:
Det går ju att räkna ut gear ratio på varje växel från loggen Maxxecu.
Är ju bara att köra en stund på varje växel och sen räkna varvtal-hastighet på varje växel.

Det var bra förslag. Det fanns enkla verktyg på nätet också. https://www.omnicalculator.com/everyday-life/rpm . 6'ans växel är dessutom 1:1 . Dessbättre/sämre stämde det väldigt bra med rpm mellan utgående axel på lådan med bilen hastighet i mina loggar. Hjul/bil hastigheten mäts med ABS sensorerna. Så diffen är nog orginal 2.93
makeba skrev:
Jag har denna informationen om utväxling på 8HP45 iofs från diesel men vet inte om det skiljer mot bensinvarianten
5.00/3.20/2.14/1.72/1.31/1.00/0.82/0.64/3.27 (R)
Detta är värden från BMWs broschyr om 2-serien coupe/cab F22 från 2015 och motorversion 225d, så borde stämma för diesellådan iaf.

Inte samma som jag hittat. 2015 kan vara en gen2 låda och diesel är nog också annorlunda.Bilden visar att 70 och 45 gen1 lådorna har samma utväxling.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... , 36, 37, 38   >>
53 besök idag (93981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande