Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 36, 37, 38   >>
1306 besök senaste veckan (92499 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Köpte 4st extra fälgar. 17x7.5 från en bmw X1. 6mm mindre offset. fick dom för fickpengar och fanns i stan.



Den nya krängaren är monterad. den är inte identiskt, lite kortare "armar" och aningens kortare. men det var inga bekymmer att montera.

Möjligtvis kommer höjdläges sensorn för xenonljuset på höger ta i lite. men den går ju flytta någon cm.
24 till 26mm diamater kommer ge 38% hårdare, men sedan är ju "armarna kortare vilket minskar hävarmen och också gör den hårdare.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Men asså blir det verkligen bra med så korta armar på krängaren? Tänker på den roterande rörelsen på fjäderbenet och hur det påverkar drag/tryck på armarna. Har provat labba med Porschen med fäste på fjäderbenet men det verkar bli märkliga drag/tryckfenomen på krängaren om länken inte är rak. Men det är kanske bättre förhållanden på BMWn.

Funkar din setup så är det klockrent så jag håller tummarna att allt funkar som tänkt thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Men asså blir det verkligen bra med så korta armar på krängaren? Tänker på den roterande rörelsen på fjäderbenet och hur det påverkar drag/tryck på armarna. Har provat labba med Porschen med fäste på fjäderbenet men det verkar bli märkliga drag/tryckfenomen på krängaren om länken inte är rak. Men det är kanske bättre förhållanden på BMWn.

Funkar din setup så är det klockrent så jag håller tummarna att allt funkar som tänkt thumbs up thumbs up


drop-stagen är rätt långa. Så vinkeln blir inte så farligt. men visst en viss framåtriktad kraft blir det. Man skulle kunna gör nya övre fästen för drop-stagen och sätta dom på framsidan av fjäderbenet (dom sitter på baksidan nu) . då blir vinkel mellan krängare och drop-stagen vinkelrät.

Har iallfall provkört höjdsensorn klarar sig och den känns nog lite tajtare. Men det är svårt att säga med rondelkörning. hursomhelst smidigt med en gatlegal bil och man kan provköra direkt.

Full rapport kommer på söndag/måndag.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Tillbaka från en långhelg på fällfors.
Vi åkte på lördag eftermiddag och gjorde lite utflykter till Tåme Skjutfält som ligger på samma avfart på E4:an som när man svänger mot fällfors. Hittade lite kul fordon där :-)



Det började med ett missöde att höger framhjul på dragbilen (toyota hilux) nästan lossande mitt på E4'an och instängda var vi också mellan vajerräcken... 3 av 6 hjulskruvar har slagits av helt och hjulet satt bara med en enda mutter! Snabb akutmek direkt på ena filen av E4:an och sedan fram en liten bit till P-ficka för att göra en bättre analys. Vi bedömde att dom återstående 3 hjulskruvarna med lånade muttrarna skulle räcka. En risktagning. Alternativet hade varit åka tillbaka hemåt och strunta i allt. Men sådan är inte jag :-) Vi kontrollerade status på hjulen med jämna mellanrum resten av resan. Felet är mitt och inte ingen skugga skall falla på toyota.



På Fällfors regnade det ordentligt på förmiddagen. 330en var understyrd när det var blött. Rimligt med hårdare krängare fram. Blev spännande när man tappar styrförmågan på rakorna samtidigt som antispinn lampan blinkar frenetiskt.

Vid 13 tiden började det torka upp och bilen förvandlades till en underbart balanserat körmaskin. Med den hårdare främre krängaren och med rejält med camber runt om är den nästan helt perfekt balanserad med en liten liten överstyrningstendens. Gick utmärkt kasa sidledes med alla fyra däcken i vissa kurvor och då tycker jag balansen är helt ok :-)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Loggen från ett pass på fällfors på eftermiddagen (fuktig bana, ej regn) visar på 2.00.27 i varvtid och 1.477g i sidoacc i min favoritkurva , (kolla plustecknet.)
Förhållandevis smala r-däck från 2015, kuhmo K90 225mm


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Nu ligger loggfilen även på rejsas loggfilesamling. fyll gärna på med era egna loggar så vi kan jämföra. Just nu är jag enda med loggfiler från Skellefteå Drivecenter (fällfors)

https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?Bana=76

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Det kommer förhoppningsvis bli 3h träning 18 juni på mittsverigebanan med mittcup. Så vi har färdigställt buren i 325'an och jag plockade hem den till mitt eget garage för att göra dom återstående grejorna. Stol, bälten, diff med lägre utväxling etc. Mycket jobb att bygga bur, vi jobbade 2personer 3x6 h intensivt utan mellansnack. En som svetsade och en som passade till rören.







För 330'en smider jag också planer. Har hjälpt kompisar med deras styrsystem och när vi även fick igång ALS (anti-lag-system) för turbon och vilken skillnad det gjorde på ett redan fränt system blev jag sugen på eget bygge igen. Så jag inventerade i hyllan hemmavid och det mesta fanns redan. turbon är en BW S200 . Blir nog ett ebay grenrör och maxecu sport.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Benny Steen skrev:
Nu ligger loggfilen även på rejsas loggfilesamling. fyll gärna på med era egna loggar så vi kan jämföra. Just nu är jag enda med loggfiler från Skellefteå Drivecenter (fällfors)

https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?Bana=76


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Benny Steen skrev:

För 330'en smider jag också planer.


Men du, fasen också.... Jag vill också ha turbo ju!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
SevenEight skrev:
Benny Steen skrev:

För 330'en smider jag också planer.

Men du, fasen också.... Jag vill också ha turbo ju!


Grattis, du har valt rätt bilmodell !
Finns hur mycket färdiga kit som helst på ebay för väldigt rimliga pengar. Större spridare och ett fekzen chip för 4000:- så är du hemma.

Jag vill ha laddtryckstyrning, responssystem och loggning vilket kräver dyrare sprut. Dessutom stöder Maxecu DCT växellådor. En sådan vore kul att ha framöver :-)

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E36-E46-E39-Turbocharger-Turbo-Kit-Conv . . . .

http://shop.fekzen.se/sv/bmw-e46/158-e46-325i-330i-99-03-turbochip-m54 . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
I söndags blev det provkörning med långloppan på konbana i Åmsele med bur,stol och bälten på plats.
Allt funkade som tänkt. Inför körningen gick jag igenom bromsarna och bytte även dom bakre skivorna. Frambeläggen som är Pagid rs29 inspekterades. Dom har alltid funkat bra . men ser ut att fått jobba i värmen!

Detta är alltså efter fjolårets 3h tävling på Mittsverigebanan. Skall ordna kylslangar från orginalhålen i inneskärmarna så den leds in direkt i navet vid bromskölden.

Gjorde en lite racechrono film också från Åmsele träffen. Jag är inbokad på Fällfors 5/8 kl 15-21 , har dock inte bestämt vilken bil det blir.








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Imorgon 5/8 är det test/trackday på fällfors(drivecenter arena) och lördag 15 agusti är det 3h tävling i mittcup.

Inför det har långloppan fått en catchtank från bmw e46 m3 reservdelsnr 16112229656 som monteras bredvid tankamaturen i tanken. 840:- på bmw, två hundra billigare på ebay. Vid senaste tävlingen fick vi bränslebrist i långa högerkurvor vid ca 1/3 tank kvar. Funkar det så blir det en billig/enkel lösning.

jag har också monterat kylslangar från fronten till centrum på skivorna. Lånade slangarna från 330.

Skall också fixa mera camber runt om, blir samma lösning som svets/slip på camberbrickorna som jag gjorde på 330'en. Men det blir efter fällfors.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Gårdagens körning på Drivecenter Arena gick fint.
Catchtanken funkade bra och bilen skötte sig fint i övrigt. En fördel med orignal mjuk chassi är bilen inte blir oroligt när man kör över ojämnheter eller curbs. nackdelen är att den tugger ytterkanten på däcken. Men lite mera camber runt om skall nog hjälpa en del.

Det var kring 25-30 bilar på plats. Det regnade rätt kraftigt mellan 18 och 19 men sedan var det bara köra igen fram till 21.00.

Jag sparade däcken till nästa helgs tävling och hoppade några pass och körde 4 x 20min. varav dom två sista på fuktig bana.

Gaspedalen i videon släper efter lite grand. behövs en justering i racechrono.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Filmerna är privata går ej att se.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
super7 skrev:
Filmerna är privata går ej att se.


fixat.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare


En snabbfattad racerapport från 4 timmars långlopp mittcup som kördes på mittsverigebanan i helgen med 325'an.

Arrangörerna hade bjudit in team från SDC5000 som kör normalt kör sina långlopp på Drivecenter Arena och 4 team därifrån kom till start. Totalt var vi 11 team. 26 grader varmt och blå himmel vi körde kl 10-14

Vi var tre förare och varje får köra max 30min. varvtiderna låg som bäst på 1.15 och oftast kring 1.17 beroende på trafiken. När vi hade förarbyten blev våra varvtider ca 3.25 - 4min. Det är riktigt bra med tanke på gångfart gällde in och ut i depån.
Tankningen passade vi på att göra i slutet av mitt andra pass då det blev safety-car pga en bärgning och jag ropade på radion att jag kommer in och vi gör förarbyte + tankning för att vinna tid.

Strategin funkade bra Vi hade lite många varv som ett annat team och blev båda 3:a fast vi korsade mållinjen före dom så jag tyckte vi blev totaltrea.

Lite tekniska problem hade vi ändå. Servostyrningen gav upp efter drygt en 1.5 timme Det blev väldigt tungt resten av loppet men det fick gå. Bakbromsarna som hade standardbelägg var helt slut efter 60min och vi körde stål mot skivorna resten av loppet. Sedan börja bromsen bli svampig sista timmen och det verkar bero på höger bakbroms börjat läcka förmodligen pga värme, färgen på bakfälgarna smälte!

Bromsvätskebehållaren var helt tom. gissar vi hade broms på ena kretsen iallfall.

Framdäcken är mer än slut. Men slitmönstret runt om ser bra ut. bakdäcken går nog använda någon trackday. Men ingen mer långloppstävling.

och att ha fungerande AC är bra i en långloppa när det är varmt










_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Grattis!

Meeeen vad hände med servot?? Dör av nyfikenhet!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det var kul att komma ned och köra med/mot er! Jag gästspelade i Hondan, lite ovan miljö för mig men rolig bil. Tyvärr handikappad av att tvåans växel hoppade ur så jag hade svårt att hitta flytet. Vi körde med vänster bakhjul som pekade helt galet efter någon miss i första stintet och vi klarade inte att vara smarta och tanka under SC... Men vi fick i alla fall ha ledningen ett tag. Mot slutet var tydligen det mesta löst i bilen :-)

Du nämner resultaträkningen Benny, jag tycker det är lite ovant att inbördes placering inte räknas utan bara antal varv. För oss är det ju bara att anpassa oss och vi såg det ju mest som en kul grej.

Starkt jobbat av "vårt" team Boliden Räjsers som vann hela kalaset, trots lånade smala däck och en förare som blev fast i Norge. De fick dispens att rulla runt på endast två förare och alla som kört långlopp vet att det blir rätt meckigt...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
therealpinto skrev:
Och vi klarade inte att vara smarta och tanka under SC... Men vi fick i alla fall ha ledningen ett tag. Mot slutet var tydligen det mesta löst i bilen :-)

Du nämner resultaträkningen Benny, jag tycker det är lite ovant att inbördes placering inte räknas utan bara antal varv. För oss är det ju bara att anpassa oss och vi såg det ju mest som en kul grej.

Starkt jobbat av "vårt" team Boliden Räjsers som vann hela kalaset, trots lånade smala däck och en förare som blev fast i Norge. De fick dispens att rulla runt på endast två förare och alla som kört långlopp vet att det blir rätt meckigt...

Gustaf


Väldigt roligt att Boliden racing fick ihop det i sista stund och vann! . Och absolut ingen fördel att bara vara två personer. Tankning tar tid så vi hade förberett och jag hade redan pratat med mina förare att ifall SC kommer ut så tankar vi. planering och strategin är viktig i långlopp :-) Radio i bilen är också en stor fördel.

Intressant att bilarna var såpass jämna trots skillnader i reglemenetet. Det öppnar ju för en framtida långloppserie i norrland med tävlingar på två banor :-)

Angåeende servopumpen SevenEight så hade den sölat kring locket och den var välfylld när vi kollade i samband med servoverkan försvann. Misstänker överhettning/kavitering.
Igår när jag körde av släpet så slamrade det där nere någonstans kring servot. jag har inte kollat ännu ifall det finns servolja kvar. Det behövs en ordentligt lösning, slipper gärna köra utan servo igen. det blir mera brottningsmatch än bilkörning.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ang sölandet - jag har ju satt an slang och en uppsamlare, nu hann jag ju inte utvärdera det innan jag sköt pump nummer två. Sen vet jag inte om det sölar mer när den håller på att gå eller om sölandet är i nån mån konstant.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Radio är kanonbra och det körde vi ju också med. En del av missen kom säkert av att vår förare rapporterade in att det var röd flagg, inte gul... Dessutom har vi i vår egen serie ett annat tankningsförfarande och ingen av oss reflekterade över skillnaderna innan ;-)

Samarbete mellan serierna hoppas jag verkligen på, det skulle vara riktigt roligt att få ihop det på ett bra sätt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 36, 37, 38   >>
1306 besök senaste veckan (92499 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande