Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Nya Corvette C8 blir med mitt-motor (!) | << 1, 2 1 besök senaste veckan (4647 totalt) |
Som transaxelentusiast sörjer även jag att man gått över till mittmotor även om det nog blir en fin bil.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tja, de har ju utökat antalet bilar de totalt ska bygga med 350 till så den får nog ses som en succé. Men det går ju inte att jämföra med Ford GT, där pratar vi om ett nästan 10 gånger högre pris än Corvetten. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
+1, och inte heller någon manuell låda Men manuella transaxelcorvetter finns det tack å lov gott om för många år framöver _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Man ska komma ihåg att Corvette och mittmotor är inget nytt fenomen, man har varit på gång flera gånger förut. Senast när man höll på med C7 så var det på gång på allvar då C6 egentligen bara varit en ny kaross på C5:an och att det fanns begränsningar i köregenskaper och möjlig motoreffekt på grund av motorplaceringen. Och på grund av denna begränsning tyckte man att det fanns ett tak på hur mycket betalt man kunde få för bilarna.
Nu råkade GM få helt andra problem i samband med detta 2008 och då var det inte läge att hålla på med 1000hk mittmotorbilar när hela företaget höll på att gå under, så därför fick C7 istället bli ännu en ny kaross på samma chassi. _________________ Mikael Mohlin |
||
undrar hur många tidigare generationer retrofitcorvetter med framflyttad kupé man kommer få se de kommande åren... Lär nog bli en del. En mittmotor-C2 hade ju kunnat se rätt ball ut. Eller iof, det blir som en Corvair ungefär.
|
||
Fast C7 fick ju ett nytt chassi. Att säga att det är samma som c5/c6 är ju lite som att säga att c5 har samma chassi som C4... C7:ans problem handlade ju inte så mycket om effekt som alla andra problem man lyckades bygga in och de gamla problem man inte lyckades lösa. Visst kan man ha mer än 1000 Hk i en frontmotorbil och få det att bli bra. Men med förkärleken för stötstångs-v8 och kompressor... Och om man nu ska ha en hybridlösning så blir det ju lättare att lösa med mittmotor. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Säkert en skitbra bil, men kommer bli för trött för pengarna här hemma. Samt ful som jag vet inte vad.
Nyaste Honda Civic framstår som ett design-under i jämförelse... _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Allmänt banåkaforum Nya Corvette C8 blir med mitt-motor (!) | << 1, 2 1 besök senaste veckan (4647 totalt) |