Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromsbelägg pris kontra prestanda? | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7153 totalt) |
Sitter och tittar på belägg till min bil, har bara kört Carbotech och pfc tidigare men dessa blir ju bara dyrare och dyrare..
Så funderar på andra märken och vilka då som fungerar bra på bana, håller bra och samtidigt till bra pris? Här är dags priserna till mina RS6 frambromsar: PFC08 (7856): 7.220:- Circo M127 frambelägg (1710): 6.750:- Carbotech XP20 (1029): 4.790:- Endless finns 30 olika hårdheter? men dyra! från 374-2200£ Carbone Lorraine RC6 : 638 euro Pagid's olika sorter ligger mellan 540-700 euro (vilken modell ska man välja?) Hawk's olika mellan 270-340 £ (vilken modell ska man välja?) Edit: HB609U.572, DCT-70 för 5200kr EDIT: pris på Ferodo visade sig vara bara för 1 bromsok: Ferodo DS2500 : 189 euro eller 2135:- För gatbilar, Friktions koefficient 0,42. Ferodo DS3000 : 208 euro eller 2350:- Racing belägg. Friktions koefficient 0,54. Ferodo W-DS 1.11 : 3175:- Racingbelägg som klarar mycket höga temperaturer. Friktions koefficient 0,50 Någon som jämfört pfc eller carbotech mot något av dom andra märkena ovan? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tror du missförstår mitt inlägg, för det handlar bara om frambelägg.. Och nej jag har inte samma bak utan där är det billiga belägg Men det är fram som går åt mest och dom är även dyrast, så letar billigare frambelägg nu. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har bra erfarenhet från Hawk i en långloppsbil, 1100 kg 230 hk och Corvette C5 ok, men jag behöver leta vilken modell det var, står säkert i en biltråd. Körde även med carbotech xp8 och det var motsvarande bett och livslängd
_________________ Tord Ringenha11 |
||
Jag förstod inlägget.....
På M3:n har jag Carbontech fram och PFC bak. Och när jag bytte belägg så var det nästan stål mot stål bak och fram var det mycket kvar på beläggen.... tror att det var typ standardbelägg då. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Jag har kört på de flesta kända märkena. Sista åren på Ferodo ds3000 på min före detta e46. Var super nöjd med dem på den bilen. Har nu åkt en uppsättning ds1.11 på min e92 M3:a. Riktigt bra och hållbara belägg med skön pedalkänsla hela tiden under långa pass, men väldig skrikiga på väg inte på bana. Beställde en ny sats ds3000 nyss till e92:an och körde in den enligt instruktion som vanligt. Dessa har bara försvunnit på ingen tid. Halvslitna på en bandag. Om det är måndagsexemplar eller de har ändrat recept vet jag inte men nu blir det ds1:11 igen.
_________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||
När temperaturerna blir högre kan slitaget skena. Med ordentligt hög temp kan även värstingbelägg ta slut på en träff. Been there done that
Har man riktigt bra kylning så att temperaturerna hålls låga så fungerar ju alla möjliga belägg. Men att kyla bromsarna på din Audi är ett redigt jobb förstås. _________________ Magnus Thomé |
||
Rallyquattro, du som är en hejare på att bygga grejer, får du inte plats med en liten vattenbehållare och en spolarvätskepump någonstans? Du kanske kan köra vattenkylning i centrum på skivorna fram, bygg en enkel logik så att pumpen startar när du bromsar och några sekunder efteråt. Då kanske du kan köra med xp8 fram, är inte de hyfsat bra och billiga?
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||
Möjligt. Men jag har riktig bromskylning så där är nog inte problemet. Ds1.11 däremot håller riktigt bra och är snälla mot skivorna. _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||
Hittar inte xp8 fram till min men xp10 finns dock inte så stor prisskillnad mot xp20 som jag nu har. Jag har tidigare experimenterat med vattenkylning i garaget med bevattnings utrustning men svårt att få bra jämn dimma hela tiden. Tror det behövs ett vatten/metanol kitt för att få rätt grejer och det blir ju några tusen lappar + massa experimenterande med olika munstycken. Men sen blir det ju extra vikt + att du måste hålla koll och komma ihåg att fylla på hela tiden i depån. Håller på nu och gör om luftkylningen så får se nästa gång på banan hur det fungerar. Men oavsett så kommer man inte ifrån att race belägg är så sjukt dyrt... så därför jag undrar vilket som ger mest valuta per krona. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hmmmmm.
Dessa Ferodo priser verkar tyvärr bara vara för 1 broms ok Ferodo DS2500 : 189 euro eller 2135:- För gatbilar, Friktions koefficient 0,42. Ferodo DS3000 : 208 euro eller 2350:- Racing belägg. Friktions koefficient 0,54. Ferodo W-DS 1.11 : 3175:- Racingbelägg som klarar mycket höga temperaturer. Friktions koefficient 0,50 För läser jag på Ferodo sidan och detta står även på några utländska ÅF sidor: 4 Pistons caliper (1 set = 4 pads) - 2 sets per axle for the recommended applications. Så då kostar plötsligt Ferodo W-DS 1.11 istället 6350kr Så då är frågan om det finns något billigare än XP20 ? Vilka Pagid bör man välja för bankörning? PBF 2931 Forza tar: 5290kr för RS29 Gul 4485kr för RS14 svart _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Gillar verkligen mina hawkbelägg, provade xp8 också men dom var väldigt lika till dubbla priset (då iaf). Nu är det ju unte så billigt att köpa från usa längre, men dom gör bra grejer.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
MDB2601M1155 Hittar 2 billiga säljare på ebay, kostar runt 2700kr inkl frakt, dock över 2 månaders lev tid? ska man få det snabbt så fanns det andra säljare, men då från 3600kr Frågan är hur dessa står sig mot andra race belägg, jag hittar ingen info om detta. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja nu är HAWK inte billiga längre. Hawk DTC70 är dyrare än alla Carbotech belägg. XP8 = 261 £ XP20 = 310£ DTC70 = 340 £ Hittade en sida som säljer både Hawk, Carbotech och Ferodo. http://www.cambridgemotorsport.com/m _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har kört Mintex 1155 fram på min bil innan och dom har funkat väldigt bra.
Nu kör jag Carbon Lorraine RC+ fram och märker ingen större skillnad. Jag tror det är som Magnus säger viktigt att kyla bromsarna. Det är mitt nästa steg Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Jag frågade säljarna på ebay varför dom anger uppåt 2 månaders leverans tid på Mintex.
Fick svar att det finns inga färdiga belägg utan fabriken tillverkar efter beställning är lagd.. Så blir nog svårt att hinna få och testa på en bana innan vintern. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har kört väldigt mycket på pagid på min 335a (1,6 ton bil). Rs19/rs29 kan jag varmt rekommendera. Tror dom bytt namn till Rsl29 nu.
Har testat pfc08 men fick galna vibrationer och gick tillbaka till pagid. Nu kör jag rs1 bak, men det beror på att bromsbalansen flyttades fram väldigt mycket när jag bytte till större frambromsar. Dom biter bättre så balansen blev bra igen men jag gissar att dom kostar betydligt mer sett till pris och slitage. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Har kört flera uppsättningar Pagid RS14 och tycker dom är bra. HAr inte kört så mycket annat på den bilen...
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||
Skruva banåkabil Bromsbelägg pris kontra prestanda? | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7153 totalt) |