Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsbelägg pris kontra prestanda?
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (7153 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sitter och tittar på belägg till min bil, har bara kört Carbotech och pfc tidigare men dessa blir ju bara dyrare och dyrare..

Så funderar på andra märken och vilka då som fungerar bra på bana, håller bra och samtidigt till bra pris?

Här är dags priserna till mina RS6 frambromsar:

PFC08 (7856): 7.220:-

Circo M127 frambelägg (1710): 6.750:-

Carbotech XP20 (1029): 4.790:-

Endless finns 30 olika hårdheter? men dyra! från 374-2200£

Carbone Lorraine RC6 : 638 euro

Pagid's olika sorter ligger mellan 540-700 euro (vilken modell ska man välja?)

Hawk's olika mellan 270-340 £ (vilken modell ska man välja?) Edit: HB609U.572, DCT-70 för 5200kr


EDIT: pris på Ferodo visade sig vara bara för 1 bromsok:
Ferodo DS2500 : 189 euro eller 2135:- För gatbilar, Friktions koefficient 0,42.
Ferodo DS3000 : 208 euro eller 2350:- Racing belägg. Friktions koefficient 0,54.
Ferodo W-DS 1.11 : 3175:- Racingbelägg som klarar mycket höga temperaturer. Friktions koefficient 0,50



Någon som jämfört pfc eller carbotech mot något av dom andra märkena ovan?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Vad är det som säger att du måste ha samma märke fram och bak

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
super7 skrev:
Vad är det som säger att du måste ha samma märke fram och bak


Tror du missförstår mitt inlägg, för det handlar bara om frambelägg..

Och nej jag har inte samma bak utan där är det billiga belägg

Men det är fram som går åt mest och dom är även dyrast, så letar billigare frambelägg nu.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Jag har bra erfarenhet från Hawk i en långloppsbil, 1100 kg 230 hk och Corvette C5 ok, men jag behöver leta vilken modell det var, står säkert i en biltråd. Körde även med carbotech xp8 och det var motsvarande bett och livslängd

_________________
Tord Ringenha11
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Jag förstod inlägget.....
På M3:n har jag Carbontech fram och PFC bak.

Och när jag bytte belägg så var det nästan stål mot stål bak och fram var det mycket kvar på beläggen....
tror att det var typ standardbelägg då.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Jag har kört på de flesta kända märkena. Sista åren på Ferodo ds3000 på min före detta e46. Var super nöjd med dem på den bilen. Har nu åkt en uppsättning ds1.11 på min e92 M3:a. Riktigt bra och hållbara belägg med skön pedalkänsla hela tiden under långa pass, men väldig skrikiga på väg inte på bana. Beställde en ny sats ds3000 nyss till e92:an och körde in den enligt instruktion som vanligt. Dessa har bara försvunnit på ingen tid. Halvslitna på en bandag. Om det är måndagsexemplar eller de har ändrat recept vet jag inte men nu blir det ds1:11 igen.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

När temperaturerna blir högre kan slitaget skena. Med ordentligt hög temp kan även värstingbelägg ta slut på en träff. Been there done that

Har man riktigt bra kylning så att temperaturerna hålls låga så fungerar ju alla möjliga belägg. Men att kyla bromsarna på din Audi är ett redigt jobb förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Kennie, jag tror helt enkelt de gått varmare på din nya bil. Eller har du bra bromskylning? Finns färg för att se vad grejerna toppat i temp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



Rallyquattro, du som är en hejare på att bygga grejer, får du inte plats med en liten vattenbehållare och en spolarvätskepump någonstans? Du kanske kan köra vattenkylning i centrum på skivorna fram, bygg en enkel logik så att pumpen startar när du bromsar och några sekunder efteråt. Då kanske du kan köra med xp8 fram, är inte de hyfsat bra och billiga?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Magnus Thomé skrev:
Kennie, jag tror helt enkelt de gått varmare på din nya bil. Eller har du bra bromskylning? Finns färg för att se vad grejerna toppat i temp.


Möjligt. Men jag har riktig bromskylning så där är nog inte problemet. Ds1.11 däremot håller riktigt bra och är snälla mot skivorna.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
iqbad skrev:
Rallyquattro, du som är en hejare på att bygga grejer, får du inte plats med en liten vattenbehållare och en spolarvätskepump någonstans? Du kanske kan köra vattenkylning i centrum på skivorna fram, bygg en enkel logik så att pumpen startar när du bromsar och några sekunder efteråt. Då kanske du kan köra med xp8 fram, är inte de hyfsat bra och billiga?


Hittar inte xp8 fram till min men xp10 finns dock inte så stor prisskillnad mot xp20 som jag nu har.

Jag har tidigare experimenterat med vattenkylning i garaget med bevattnings utrustning men svårt att få bra jämn dimma hela tiden.
Tror det behövs ett vatten/metanol kitt för att få rätt grejer och det blir ju några tusen lappar + massa experimenterande med olika munstycken.
Men sen blir det ju extra vikt + att du måste hålla koll och komma ihåg att fylla på hela tiden i depån.
Håller på nu och gör om luftkylningen så får se nästa gång på banan hur det fungerar.

Men oavsett så kommer man inte ifrån att race belägg är så sjukt dyrt...
så därför jag undrar vilket som ger mest valuta per krona.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Hmmmmm.

Dessa Ferodo priser verkar tyvärr bara vara för 1 broms ok
Ferodo DS2500 : 189 euro eller 2135:- För gatbilar, Friktions koefficient 0,42.
Ferodo DS3000 : 208 euro eller 2350:- Racing belägg. Friktions koefficient 0,54.
Ferodo W-DS 1.11 : 3175:- Racingbelägg som klarar mycket höga temperaturer. Friktions koefficient 0,50

För läser jag på Ferodo sidan och detta står även på några utländska ÅF sidor:
4 Pistons caliper (1 set = 4 pads) - 2 sets per axle for the recommended applications.


Så då kostar plötsligt Ferodo W-DS 1.11 istället 6350kr thumbs down

Så då är frågan om det finns något billigare än XP20 ?

Vilka Pagid bör man välja för bankörning?
PBF 2931 Forza tar:
5290kr för RS29 Gul
4485kr för RS14 svart

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MEG_
Göteborg
Här sen Nov 2008
Inlägg: 39



Jag hat kört med mintex 1155 på min Speedster turbo och tycker att de har varit riktigt bra och bra pris på dem
Jag såg att till rs6 kostar de 240 pund på eBay

_________________
Henrik Stenum
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Gillar verkligen mina hawkbelägg, provade xp8 också men dom var väldigt lika till dubbla priset (då iaf). Nu är det ju unte så billigt att köpa från usa längre, men dom gör bra grejer.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
MEG_ skrev:
Jag hat kört med mintex 1155 på min Speedster turbo och tycker att de har varit riktigt bra och bra pris på dem
Jag såg att till rs6 kostar de 240 pund på eBay

MDB2601M1155
Hittar 2 billiga säljare på ebay, kostar runt 2700kr inkl frakt, dock över 2 månaders lev tid?
ska man få det snabbt så fanns det andra säljare, men då från 3600kr

Frågan är hur dessa står sig mot andra race belägg, jag hittar ingen info om detta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Cédric skrev:
Gillar verkligen mina hawkbelägg, provade xp8 också men dom var väldigt lika till dubbla priset (då iaf). Nu är det ju unte så billigt att köpa från usa längre, men dom gör bra grejer.

Ja nu är HAWK inte billiga längre.

Hawk DTC70 är dyrare än alla Carbotech belägg.

XP8 = 261 £
XP20 = 310£
DTC70 = 340 £

Hittade en sida som säljer både Hawk, Carbotech och Ferodo.
http://www.cambridgemotorsport.com/multiterm/75003%2C80356

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Jag har kört Mintex 1155 fram på min bil innan och dom har funkat väldigt bra.
Nu kör jag Carbon Lorraine RC+ fram och märker ingen större skillnad.

Jag tror det är som Magnus säger viktigt att kyla bromsarna.
Det är mitt nästa steg

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag frågade säljarna på ebay varför dom anger uppåt 2 månaders leverans tid på Mintex.

Fick svar att det finns inga färdiga belägg utan fabriken tillverkar efter beställning är lagd..

Så blir nog svårt att hinna få och testa på en bana innan vintern.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Jag har kört väldigt mycket på pagid på min 335a (1,6 ton bil). Rs19/rs29 kan jag varmt rekommendera. Tror dom bytt namn till Rsl29 nu.

Har testat pfc08 men fick galna vibrationer och gick tillbaka till pagid.
Nu kör jag rs1 bak, men det beror på att bromsbalansen flyttades fram väldigt mycket när jag bytte till större frambromsar. Dom biter bättre så balansen blev bra igen men jag gissar att dom kostar betydligt mer sett till pris och slitage.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Har kört flera uppsättningar Pagid RS14 och tycker dom är bra. HAr inte kört så mycket annat på den bilen...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Chefen skrev:
Har kört flera uppsättningar Pagid RS14 och tycker dom är bra. HAr inte kört så mycket annat på den bilen...

Samma här
thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Skruva banåkabil
Bromsbelägg pris kontra prestanda?
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (7153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande