Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsbelägg pris kontra prestanda?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (7153 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Ds2500 skulle jag ALDRIG fundera på för dom tål inte värme.
kör själv DS3000 nu utan problem dom har tom högre friktion än Ds1.11 vid högre temp

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Körde DS3000 på min Civic och höll ca 200mil inkl 2 dagar på bana.

Mina nuvarande Carbotech XP10 har gått betydligt mer och har massor med material kvar.


_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

NIzmo skrev:
Körde DS3000 på min Civic och höll ca 200mil inkl 2 dagar på bana.

Mina nuvarande Carbotech XP10 har gått betydligt mer och har massor med material kvar.



Kan DS3000 gått lite varmt? Låter lite som det


Som info till statistik kring olika belägg så kommer jag någonstans runt 2000 mil (inkl en hel bunt banträffar) på PFC08 (frambeläggen) på min bil. Bakbeläggen längre förstås. PFC08 sitter faktiskt på året runt (med devisen det ska gnissla året runt!)

Jag har även kört slut på PFC och svarta Pagid på en enda banträff på typ 20 mil när de gått för varma

_________________
Magnus Thomé
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Magnus Thomé skrev:

Kan DS3000 gått lite varmt? Låter lite som det



Jo så är det nog men XP10 har gått lika varmt utan nämnvärt slitage, är bromskylning som standard men finns förbättringspotential.

Blev iof nya skivor till XP10 från Girodisc som kanske hjälper till att kyla lite bättre?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Ferodo blev ju dyrare än Carbotech då priset var för 1 ok på Ferodo så dom känns inte längre som något alternativ till billiga belägg.

Mintex är ju dock billiga, frågan är bra hur bra dom tål hög värme?

Jag kör nu på XP20 och dom tål ju väldigt hög värme: (135°C to 1093°C+) skulle vara intressant att se vilken temp jag kommer upp i.
Men med bättre kylning som jag håller på med så kanske dom håller ännu lite längre.


Men gillar ändå inte att betala samma pris eller högre för en sats belägg mot vad 1 par bromsskivor kostar?
Och då är ändå mina skivor 365mm flytande med aluminium nav.

Så i jämförelsen vikt/storlek kontra pris så är ju race belägg super dyrt mot skivor eller annat på bilen..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

NIzmo skrev:
Magnus Thomé skrev:

Kan DS3000 gått lite varmt? Låter lite som det



Jo så är det nog men XP10 har gått lika varmt utan nämnvärt slitage, är bromskylning som standard men finns förbättringspotential.

Blev iof nya skivor till XP10 från Girodisc som kanske hjälper till att kyla lite bättre?



Det skiljer enormt mycket vid vilken temperatur slitaget skenar i olika belägg. Många belägg förlorar å andra sidan friktion så man märker att de går för varmt. PFC fortsätter bromsa vid extrema temperaturer som man inte bör köra på pga slitaget.

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



I bromskraft och upplevelse upplevde jag en otrolig skillnad vid byte från Ferodo DS3000 emot Carbotech XP12.
Upplever dock att DS3000 har längre hållbarhet, men skillnaden de gav i bett tycker jag absolut är värt att få byta lite oftare.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Hittade detta om Mintex:

Mintex pads are numbered by application not by compound, ie 1144s are fast road, 1155s race, 1166s enduro 1177s extreme enduro.
So if you buy 1155s for a small car they have softer compound than if you buy them for a big car. You need to allow for this if you've fitted calipers from something bigger (or big aftemarket one) on your car. I understand they have at least a dozen compounds to make this system work.

Alltså svårt att jämföra olika bilar som kör på 1155 då dom kan ha helt olika material i beläggen


Sen fick jag detta svar ifrån ebay säljaren av Mintex:
MDB2601M1155 is an 8 pad set and unfortunately the race cell doesn't have the correct tooling, meaning they would need to borrow from the factory or manufacture using a near profile shape which will fit, but look different to the OE set.
However I've spoken to the race cell and they are confident these could be completed in 6 weeks (from order) providing everything falls into place.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



RallyQuattro skrev:
Jag kör nu på XP20 och dom tål ju väldigt hög värme: (135°C to 1093°C+) skulle vara intressant att se vilken temp jag kommer upp i.


En ganska rudimentär metod är att måla temperaturfärg på sina bromsskivor.
Det visar såklart bara huruvida du klättrar över en peak-temperatur på dina bromsskivor vid tre olika temperaturer,
men det ger iallafall en fingervisning om var man är någonstans.

På bilden är bara 430 grader C färgen ditmålad.
Du får ävan 560 grader C och 610 grader C färger, men mina sådana burkar hade torkat ut.
Å andra sidan går jag aldrig över 430 grader C i min nuvarande setup (en gång gick jag över).

Man målar färgen på både bromsskivan och inne på kylkanalerna för att få bättre "upplösning",
då materialet runt kylkanalerna alltid är lite kallare än själva skivan.

Endast en peak-temperatur säger nog inte så mycket, kan man koppla samman under en längre tid
hur bromsbeläggslitage ser ut med hur varmt bromsskivorna gick, så kan man bygga upp lite kunskap
vad som fungerar och inte fungerar. Tänk igen på, detta visar bara den högsta uppnådda temperaturen.



Så har själv hyffsat bra koll numera på hur mitt slitage på bromsbelägg ser ut,
när jag ligger strax under 430 grader C strecket. Så det är min baseline så att säga.

Till nästa säsong kommer en starkare motor att installeras vilket kommer att ge varmare bromsar,
vilket bör synas tydligt på temperaturfärgen.
Efter det kommer bromskylning att monteraras, och då kan jag sätta en ny baseline,
där jag förhoppningsvis bara ligger och sniffar på 560 grader C temperaturen,
vilket i sin tur förhoppningsvis ska ge fortsatt bra livslängd på bromsbeläggen.

Fotnot : Mina XP8-belägg fram har bara slitits ned 3 mm (eftersom jag knappt kommer upp i arbetstemperatur),
efter att ha kört följande : 407 varv Sturup, 167 varv Knutstorp, 58 varv Ljungbyhed.



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Ja Peansweden säljer ju en sats med 3 färger för 890kr

Känns dock som att det räcker med något enstaka test och sedan kommer all färg bli ståendes och torka ihop som för dig..
vet tyvärr inga kompisar som är i behov och vill dela.

Skulle vilja hitta ett mindre billigare färg kitt.

Sen är frågan om dessa 3 färger räcker? visar ju bara 430, 560 & 610 grader


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



RallyQuattro skrev:
Ja Peansweden säljer ju en sats med 3 färger för 890kr

Känns dock som att det räcker med något enstaka test och sedan kommer all färg bli ståendes och torka ihop som för dig..
vet tyvärr inga kompisar som är i behov och vill dela.

Skulle vilja hitta ett mindre billigare färg kitt.

Sen är frågan om dessa 3 färger räcker? visar ju bara 430, 560 & 610 grader


I ärlighetens namn var 560- och 610-färgen redan kraftigt uttorkade när jag fick det från Demon Tweeks
(det var AP Racing jag köpte men det ser identiskt ut som PFC).
Den gröna 430-färgen har jag inte haft några problem med under de 5 åren jag haft detta kit (köpte det i
augusti 2014), så det verkar som att så länge burken/locket är tät så håller det sig bra.

Jo det stämmer - man penslar ju på i första hand när det sker någon förändring: man kör på en ny bana,
man går från r-däck till slicks, ändrar bromsbalansen, ändrar/lägger till bromskylning, större förändring av
motor och så vidare.
Och det brukar väl vara en sådan förändring per säsong, så ett par gånger per säsong kan man nog
vilja pensla på lite färg för att hålla koll.

Och håller det i minst 5 säsonger och säkert lite mer så får man ändåså ut en hel del från det.

Så yes - det gäller att utnyttja det för annars blir det en ganska dyr engångshistoria.

I ditt fall (kanske för andra också) så hade kanske en 700-graders färg varit bra att ha också,
just för att den ju bara mäter peak-temperatur. Bromstekniken har gått framåt, speciellt inom
området bromsbelägg - numera kanske det inte lika ovanligt att ligga runt 600-800 grader C
som det var förr?

Men färgen är ju i första hand för att få ett hum om var man är någonstans (och om specifika
förändringar ändrar på det) och till detta tror dessa tre räcker bra (kanske en 700-graders färg
hade varit bra också).


Men jag är lika nyfiken som du vilken temperatur dina bromsskivor faktiskt kommer upp i

Jag gissar på att dina frambromsar garanterat kommer att lysa upp 610-graders färgen.
Men vilken effekt kommer din kommande bromskylning att göra - kanske den gör att du inte lyser upp 610-graders färgen?
Och sen tänker jag lite på bakbromsarna - hur mycket jobbar dessa och hur varma blir dessa?
Det bara bubblar upp frågor nu ju

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dom skrev:
Ferodo


Jag är ju övertygad PFC-användare med PEAN som leverantör.
Har kört lite olika varianter - alla har fungerat mer eller mindre förträffligt. Lite olika hållbarhet och skivslitage men grymma bromsprestanda, temp, modulation etc.... Jag gillar PFC08.
Kör PFC011 just nu - också supereffektiva, men i min applikation (AP-racing CP8350-ok) gnisslar de som bara f*n när man bromsar lätt med kalla bromsar. Sjukt mycket...
Trots PFC's förträfflighet är jag ändå lite sugen på att prova nå't av de lite värre Ferodo padsen nästa gång.
Min bromsguru Jeff Ritter på Essexparts har rekommenderat DS1.11 för lite tuffare trackdayåka.
Nu kommer ju även DS3.12 som är än mer fade-resistenta och har högre friktionskoefficient över hela tempområdet. Dock kanske lite mer aggressiva mot skivorna.




_________________

Rice and shine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



dum fråga kanske....men hur funkar sån där färg? man målar på den i olika färger som indikerar olika temperaturer, men hur avläser man? blir den missfärgad över viss temperatur?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Mange K skrev:
dum fråga kanske....men hur funkar sån där färg? man målar på den i olika färger som indikerar olika temperaturer, men hur avläser man? blir den missfärgad över viss temperatur?

Stämmer, den ändrar färg vid den "förinställda" temperaturen.

Här nedan kan du se hur den gröna färgen ändrat färg.

Förutom detta kan man klistra på temperature stickers på bromsoken,
fast mina bromsok blir ju inte ens ljumma så dessa har inte gett några utslag ännu.







_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Lars Falk skrev:

Nu kommer ju även DS3.12 som är än mer fade-resistenta och har högre friktionskoefficient över hela tempområdet. Dock kanske lite mer aggressiva mot skivorna.


Verkar intressant, lär nog dock dröja innan 3.12 finns till min bil, sen gissar jag att dom blir dyra. thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
EBC verkar ha tagit fram ett riktigt race belägg nu.

Billigare än mina XP20 (EBC RP-1 för 3718kr i Sverige BSR DP81513RP1)

En intressant detalj är att bakstycket är gjort i rostfritt stål så du slipper att det rostar, dock är det väl inget jätte problem på race bilar, men ändå thumbs up


https://ebcbrakes.com/product/rp-1-racing-brake-pads/

Någon som läst något negativt om dessa?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Rostfritt stål leder väl värme sämre än järn vilket är fördelaktigt mot värmespridning till kolvarna och därigenom bromsvätskan.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

De skrev "no paint" som att det var en fördel på något sätt? Någon som har någon smart tanke om det? Jag kommer inte på något.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
De skrev "no paint" som att det var en fördel på något sätt? Någon som har någon smart tanke om det? Jag kommer inte på något.


Det jag tänkte på var att färgen brukar ju lossna och det sedan rostar och ibland fastnar belägget.
(tänker på vanliga belägg på bruksbilen)

Men race belägg brukar ju bytas oftare och körs inte året om så där hinner det inte rosta så mycket.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Mindre värmeledning och ingen onödig färg som bara brinner upp och skräpar ner är ju trevligt.
Hade vart intressant att se någon slags kurva på temp och friktionsnivå.
Någon annan som fattar vad som är vad i deras diagram?

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
MankanG
Linköping
Här sen Aug 2012
Inlägg: 36



Jag har provat följande belägg till min tunga bil sedan jag uppgraderade frambromsarna till Brembo 6-kolvsok, 380x32mm skivor. Detta från flytande enkolvsok, 345x30mm.

Carbotec XP12: Håller max 3 heldagar på bana. Skrikiga på gata. Inga problem större problem i vått/kallt väder vad jag minns. Bra känsla på bana.

Carbotec XP20: Håller 3-4 heldagar på bana. Mer högljudda än XP12 på gata. Vid vått/kallt väder behöver man vara med de 2 första inbromsningarna. Bra känsla på bana.

PFC 08: Håller 3-6 heldagar på band. Tystast av alla på gata. Vid vått/kallt väder behöver man vara med den första inbromsningen. Bra känsla på bana. Tyvärr har PFC slutat med min beläggsform 9125 :-(

Pagid RS29: Håller 3-4 heldagar på bana. Lite mer högljudda än PGC på gata. Vid vått/kallt väder behöver man vara med de 2 första inbromsningarna. Lite hård/träig känsla på bana.

Circo M127: Håller 3-4 heldagar på bana. Lite mer högljudda än PGC på gata. Vid vått/kallt väder behöver man vara med de 2 första inbromsningarna. Lite hård/träig känsla på bana.

Vissa data är lite gamla och jag har blivit snabbare sedan dess och sliter därmed mer på bromsarna och den här säsongen har jag 24% mer effekt i motorn också. Nästa belägg som åker på är Circo men nu när jag kollar i mina knapphändiga anteckningar så kanske man skulle prova XP20 igen trots skrikigheten.

Just det, jag byggde enkel bromskylning som tar luft från undersidan på bilen och leder ut i hjulhuset, gav inte ett skit. Kan not vara värt att förbättra.

Bak kör jag XP12, i år och förra året har de tagit slut före säsongen.

_________________
Marcus Gustafsson
Audi S5 Sportback
Citera
Skruva banåkabil
Bromsbelägg pris kontra prestanda?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (7153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande