Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lexus RC-F Track Edition -2020
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
23 besök senaste veckan (28287 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Verkligen all-in att skruva ur inredningen på en helt ny bil för att spara 24kg . Verkligen en jävla finish på alla nya grejer. Har du siffror på hur mycket headers/avgassystemsbytet ger? Antar de var framtagna till den vanliga?

_________________
Markus Ålind
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Qaz skrev:
Verkligen all-in att skruva ur inredningen på en helt ny bil för att spara 24kg . Verkligen en jävla finish på alla nya grejer. Har du siffror på hur mycket headers/avgassystemsbytet ger? Antar de var framtagna till den vanliga?


Tack Markus Jo det kan ju anses lite galet att riva ur inredningen för några ynka kilon, men det är ett projekt som på sikt kommer bli lättare och lättare

Effekten på avgassystemet är ca 30 hjulhästar enligt PPE, och det finns massor med bilar i USA som har bänkat mer än så med enbart headers. Tyvärr finns det idag ingen flashtune till styrboxen på dessa bilar, det finns enbart för årsmodell 2015-2016. Från 2017 och framåt finns det inget att göra när det gäller optimering datamässigt. Det man kan säga om original-avgassystemet är att det är utomordentligt dåligt flödesmässigt, vilket ger bra möjligheter när man väl börjar byta ut valda delar. Jag är riktigt nöjd med mitt system, och det låter ganska trevligt också

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Attans Jag hade ju massa kul film på dig på Mantorp idag. Trodde jag. Kameran hade nollat alla inställningar inklusive ISO och exponering så allt man ser genom vindrutan är i princip vitt. Scheisse.

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Det gör inget Magnus Jag tyckte det var en väldigt kul och lyckad träff med trevligt folk och superproffsigt arrangerat thumbs up Eftermiddagspasset med open-pit funkade väldigt bra. Själv hade jag svårt att hitta bra spårval och lite funderingar kring växelval i vissa partier, men i övrigt ganska nöjd. Är som jag sa till dig Magnus, inget stort fan av Toyo trippelåttor på en stor och tung bil som min blysläde, det blir ganska halkigt efter en 5-6 varv...

Kul att åka bakom dig några varv och se hur man "ska köra" på Mantorp thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



Jag var tvungen att åka hem innan lunch så jag hann inte kolla på din bil, hur gick det under eftermiddagen, klockade du några bra tider?

Vad har du för sluthastighet på långa rakan innan du måste bromsa?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Det var ju synd att vi inte kunde köra samtidigt. Jag klockade inga tider, och det gick inte speciellt fort ändå, så det kändes inte nödvändigt. På långa rakan kom jag upp i 239 km/h på mätaren som bäst, och ville ju självklart nå 240...men den är lite svajig i bakvagnen vid hård inbromsning vilket gjorde att jag inte ville riskera något så här i början.

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Blev sugen på att få dit OMP-stolen idag, så jag åkte in till jobbet i brist på annat... Visste att det skulle krävas lite specialanpassning med de nya infästningarna till stolsskenorna. Så bäst att komma igång tänkte jag

Sagt och gjort, det gick ganska lätt att få ur original-stolen (väldigt trångt att få ur den bara), sedan började jag mäta och klura på en bra lösning. Mätte lite till... klurade ännu lite till... För att tillslut inse att det kommer krävas lite svetsning och bockning av ett par stålprofiler innan det är dags att börja montera i den nya stolen. Jag monterade därför tillbaka originalet i väntan på nya krafter

Jag hann dock med att väga alltihopa för att se viktskillnaden... Originalet väger 31,4kg och den nya inkl fästen och bultar 10,7kg vilket ger en viktminskning på 20,7kg... Inte illa på ett stolbyte! Det ger nästan 42kg på
båda stolarna thumbs up

I övrigt gick jag över hela bilen, och det första jag kunde konstatera var att däckslitaget var otroligt jämnt på alla fyra däcken thumbs up Vilket ändå talar om att hjulinställning är hyfsat rätt.

Lite bilder från gårdagen, och kvällens övningar...


















_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Glömde ju att jag fick äran att vara med i denna lilla inspelning som släpptes idag Driftingbilen körs av trippla Svenska mästaren Johan Andersson som jag har förmånen att få jobba med på dagarna... en supertrevlig kille, och en jävel på att köra på sladd thumbs up


https://m.facebook.com/events/537220440376198?view=permalink&id=67 . . . .

Man får tydligen skrolla ner lite och välja filmen som lades upp idag...?

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



linpaul skrev:
Det var ju synd att vi inte kunde köra samtidigt. Jag klockade inga tider, och det gick inte speciellt fort ändå, så det kändes inte nödvändigt. På långa rakan kom jag upp i 239 km/h på mätaren som bäst, och ville ju självklart nå 240...men den är lite svajig i bakvagnen vid hård inbromsning vilket gjorde att jag inte ville riskera något så här i början.


Oj, bra fart! Jag kom bara upp i 200.. jag behöver nog lite mer effekt =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Lite porrigt med röd golvmatta! Dom där OMP stolarna ser riktigt trevliga ut
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
alindquist skrev:
Lite porrigt med röd golvmatta! Dom där OMP stolarna ser riktigt trevliga ut


Jo det är lite speciellt med den ljusröda inredningen, men jag börjar vänja mig

OMP-stolen är som jag tidigare har skrivit lite av ett bekymmer tyvärr... men hoppas det känns bättre när den väl är på plats thumbs up

Idag åkte det nya AFE-luftfiltret i tillsammans med HPS-insuget i silikon. Blev bra, gör nog ingen skillnad, men det ser lite trevligare ut i alla fall

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

linpaul skrev:
Det gör inget Magnus Jag tyckte det var en väldigt kul och lyckad träff med trevligt folk och superproffsigt arrangerat thumbs up Eftermiddagspasset med open-pit funkade väldigt bra. Själv hade jag svårt att hitta bra spårval och lite funderingar kring växelval i vissa partier, men i övrigt ganska nöjd. Är som jag sa till dig Magnus, inget stort fan av Toyo trippelåttor på en stor och tung bil som min blysläde, det blir ganska halkigt efter en 5-6 varv...

Kul att åka bakom dig några varv och se hur man "ska köra" på Mantorp thumbs up


Jag fick lite feedback från Emil att ändra lite i startkurvan o parisen, finns lite till att hämta där thumbs up


Nånstans tyckte jag såg vilka däcksdimensioner du har på nu men hittar inte, vad har du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Jag fick lite feedback från Emil att ändra lite i startkurvan o parisen, finns lite till att hämta där thumbs up


Nånstans tyckte jag såg vilka däcksdimensioner du har på nu men hittar inte, vad har du?


Det känns som jag har mycket tid att spara i just dom kurvorna, så jag tar tacksamt emot tips thumbs up

Däcksdimensionerna jag kör på är 295/30-19 square. Men skulle vilja komma upp till 315 bak...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

295 fram, jösses!

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Ja det fyller ut bra ifram Men jag satt faktiskt precis och surfade runt på allehanda däcksidor för att hitta en bättre lösning än Toyo-däcken... Jag kommer helt enkelt inte överens med dom Så ett alternativ är att prova en uppsättning 305/30-19 Nankang AR-1... men vet inte hur "breda" dom är i respektive dimension? Jag provar vad som helst känns det som just nu. Med tanke på att Trofeo inte går att få tag på, så finns det inte många andra alternativ kvar. Cup2... skulle det funka?

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

AR-1 är ganska lika 888 i karaktären i känsla.

Varför skulle inte Cup2 funka?

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Jag har egentligen inget emot känslan i trippelåttorna, så länge dom har rätt temp... Det går ju att åka några trivsamma varv med dom trots allt. Det som jag lider av är att dom blir så satans hala när man väl börjar bygga upp temp efter 5-6 varv i hårt tempo. Då får man ju välja om man vill åka runt på sladd, eller gå in i depån för avkylning. Det är baksidan som jag upplever det, och som jag även upplevt med gamla R888.

Jag vet att känslan i AR-1:orna är liknade eller till och med ännu lite mer difusa i instyrningen. Det gör mig inte så jättemycket, bara dom är konsekventa. Nu har jag inte hunnit lusläsa om dom beter sig på samma sätt när dom blir varma. Så jag ska läsa på lite bättre. Dock vet jag ju att Apex ring-taxi har kört på AR-1 de senaste två säsongerna, och dom verkar ju otroligt nöjda med dom.

Cup2 skulle jag kunna prova, och jag är säkert dum som tänker bort dom? Men jag vill ju inte ha ett bra kompromiss-däck mellan gata och bana, det jag vill ha ska ju vara ett renodlat r-däck... men jag har aldrig testat Cup2 på bana, så jag kan ju mycket väl ha fel. Sedan är dom ju inte helt billiga...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

AR-1 "mer diffusa" stämmer bra

Jag har personligen inte haft problem att R888R blivit såsiga av hög temp men jag tycker att greppet är okej men inte i topp.

Jag tycker nog däremot när jag kört CUP2 att de kan tappa pga hög temp. Om jag överkört bakänden en bunt svängar så har jag fått slå av ett varv eller lite mer för att få tillbaka dom. Men så länge man kör 100% och inte lite över så är det inga problem tycker jag.

För min del så har CUP2 när de väl har fått ordentlig temp varit snabbare än R888R.


Å andra sidan har jag sneslitit ut fler set CUP2 på skuldran än vad jag gjort detsamma på trippelåttor. Väldigt olika typer av stomme på något sätt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Jag längtar tillbaka till V70A i hård K91 gummiblandnig.... Får börja undersöka det där med ultratunna 18-tummare. Det är ju själva f...n att det här med däck alltid ska vara ett dilemma?

Nåväl... Tack Magnus för bra input i ämnet thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Alltid intressant med olika erfarenheter av däck. Inte alltid lätt att lista ut varför erfarenheterna är olika.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



linpaul skrev:
Jag längtar tillbaka till V70A i hård K91 gummiblandnig.... Får börja undersöka det där med ultratunna 18-tummare. Det är ju själva f...n att det här med däck alltid ska vara ett dilemma?

Nåväl... Tack Magnus för bra input i ämnet thumbs up


Testa trofeo R istället. Ett grymt däck på alla sätt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lexus RC-F Track Edition -2020
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
23 besök senaste veckan (28287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande