Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lexus RC-F Track Edition -2020
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
31 besök senaste veckan (28238 totalt)
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Lägger upp en tråd om den bil som i framtiden kommer bli min Trackday-kompis Eftersom jag inte får den förens i november, så blir detta bara någon form av preview...

För er som inte känner till Lexus RC-F så drar jag en kort sammanfattning här:

Kom som första årsmodell 2015, och var tänkt som en bekväm GT-bil med sug-V8 och 8-vxl automatlåda. Den promotades dock ganska flitigt som en bil man även skulle kunna ta till banan, och man såg arvet från den tidigare V8-modellen IS-F. Det såg ganska vettigt ut på papperet med 477 hk och stora Brembobromsar med 6-kolvsok. Men resultatet blev en stor tung klump som inte passade på banan med alldeles för mjuk fjädring, och med bromsar och däck som inte klarade tyngden.... Många hade dessutom svårt för designen och tyckte att det var bland det fulaste som hade lämnat Japansk hamn Det blev inte helt bra med andra ord... En del har försökt få bukt på dessa problem på egen hand, och i både Japan och USA finns det flera hyfsade alternativ på tillgrepp om man har fickorna fulla av pengar... Det går att få ordning på en RC-F om man vill... bara man vet hur

Men så kom ryktena för cirka ett år sedan, att Lexus själva höll på att ta fram en "riktig" GT-version av modellen. Och mycket riktigt så började det dyka upp spionbilder och filmmaterial från Nürburgring på en maskerad RC-F med en kralligare bakvinge och andra bromsar Jag tänkte att det där låter spännande, och har sedan dess hållit ögon och öron öppna för att se hur projektet har växt fram. Det stod ganska snabbt klart att det skulle bli en produktionsklar bil, men tillverkad i så få exemplar att det skulle bli en omöjlighet att få tag på en

Men nu står jag här i slutet på sommaren 2019 och har fått bekräftat att jag blir en av 10 i hela Europa som kommer få en bil

Modellen heter alltså RC-F Track Edition (jag vet, lite fantasilöst...). Den har en del bra uppgraderingar som bland annat keramiska bromsar (hämtade direkt från LFA-hyllan), huv och tak i kolfiber samt en fast monterad bakvinge istället för den tunga uppfällbara gamla varianten. Dessutom ett avgassystem helt i titan. Ett lättare baksäte, och man får klara sig utan både värme och kylfläktar i framstolarna. Lättviktsfälgar som BBS har tagit fram speciellt för Lexus. Blah blah blah... ni vet hur allt ska låta så himla bra jämt. Jag ska inte tråka ut er med en massa sånt. Jag vet att Lexus har gjort en hel del jobb med chassit, fjädring, bussningar osv... det är där det börjar bli intressant. Tanken för min del är att det från början kommer att beställas några få viktiga uppgraderingar som jag vet kommer göra stor skillnad. Det första som åker på är det här:

* Penske Coilovers
* Diverse bussningar från RR-Racing USA
* PPE Racing Equal Length Headers
* RR-Racing Bazooka Exhaust
* Bredare lättviktsfälgar för bredare däck, ej klart vilka än
* Pirelli Trofeo R i "rätt" dimensioner
* Recaro Profi SP-A kolfiber förarstol

Och i vanlig ordning är jag inte det minsta intresserad av att få veta hur mycket annat roligt och kanske bättre bil jag hade kunnat köpa för samma pengar... jag har valt den här bilen för att den är unik i sitt slag och för att jag helt enkelt fick möjligheten att köpa en Jag vet att den inte kommer bli snabbast där ute på banorna, men jag kommer nog ha kul ändå

Bjuder på lite bilder















_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ojojoj

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vet inte riktigt vad jag ska säga, men, häftigt thumbs up

Hur mycket kommer din bil väga? Och hur mycket effekt? Vad för typ av växellåda?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
knotan skrev:
Vet inte riktigt vad jag ska säga, men, häftigt thumbs up

Hur mycket kommer din bil väga? Och hur mycket effekt? Vad för typ av växellåda?


Det där med vikten är ju lite av bilens akilleshäl... trots att T.E är nerbantad ca 80 kg så väger den in på cirka 1.715 kg Jag vet att det är mycket vikt, men mitt mål är att komma ner på ca 1.650 kg när jag är färdig.

Effekten ligger på 477 hk, 520 Nm, och växellådan är en Aisin 8-stegad automat (ej dubbelkoppling).

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Wow! Coolt! Snacka om att ha en unik bil! Jag ser fram emot att få lyssna på V8:an när den passerar på sviestad!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Grattis. Tyckte den var fin.
Vingen och grillen är kanske inte helt i min smak. Men annars väldigt fin.

Skoj att vara unik med. Hoppas du får riktigt skoj i den.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Häftig thumbs up

Har kört vanliga RC-F på bana (Tierp bansträckningen) och funkar men lite tung.

Ska bli kul att se den live vart efter.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



feeeeheeeheeeheeeeettt!!

_________________
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
NIzmo skrev:
Häftig thumbs up

Har kört vanliga RC-F på bana (Tierp bansträckningen) och funkar men lite tung.

Ska bli kul att se den live vart efter.


Kul att du provat en RC-F live Jag får erkänna att jag övat en del i en "vanlig" jag också. Precis som du säger så känns dom tunga, men samtidigt så finns balansen där, så jag hoppas det går att få ordning på bilen

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
iqbad skrev:
Wow! Coolt! Snacka om att ha en unik bil! Jag ser fram emot att få lyssna på V8:an när den passerar på sviestad!


Ja det blir en tuff match att ratta runt den här blysläden på Sviestad Och när det gäller avgasljud, så kommer jag som sagt att plocka av hela originalavgassystem och ersätta med betydligt ljudligare grejer Jag vet att det låter genomkorkat att byta ut ett titansystem, men det är en riktig flaskhals för motorns karaktär. Så det åker i sjön och amerikanska doningar får ta plats thumbs up Den kommer att höras...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Dra åt helvete jag som tycker min egna bil börjar kännas tung nu när den i slutändan börjar krypa mot 700
Motorn lär ju låta hur gott som helst, och kanske den känns rapp med 8 växlar så borde det vara relativt tätstegat.
Antar att det ändå är en modern elektroniskt styrd automat även om en dubbelkoppling hade känts mer naturligt.

Riktigt häftig /udda bil iallafall och all heder att du väljer att lägga pengarna på den bil du själv vill ha snarare än nån annan som vore det mer rationella valet.

Sen kan jag mest personligen undra hur man som tillverkare kan göra en bil i den viktklassen och kalla den en trackday eiditon. Även om jag såklart förstår att all säkerhet och komfort såklart väger men inte är möjligt att ta bort om den ska gå att sälja

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



linpaul skrev:


Och i vanlig ordning är jag inte det minsta intresserad av att få veta hur mycket annat roligt och kanske bättre bil jag hade kunnat köpa för samma pengar...



Sånt är onödigt. Man köper ju bil med hjärtat och magen inte med hjärnan.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Klingan75 skrev:
linpaul skrev:


Och i vanlig ordning är jag inte det minsta intresserad av att få veta hur mycket annat roligt och kanske bättre bil jag hade kunnat köpa för samma pengar...



Sånt är onödigt. Man köper ju bil med hjärtat och magen inte med hjärnan.


Jo det är väl så det ska vara, men jag har redan fått höra en och annan kommentar från vänner o bekanta som inte förstår hela idén med just den här bilen. Och jag är fullt medveten om alla nackdelar Dessutom är jag egentligen en sån förare som uppskattar låg vikt före hög effekt, så det är lite kontrast mot vad jag prioriterar Men va fasen, jag gillar att gå mot strömmen och göra tvärtom mot vad alla säger, så det blir nog bra i slutänden thumbs up

Jag är jätteglad för alla positiva kommentarer hittills, och tar tacksamt emot tips och idéer på resans gång thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Ovanlig o spännande bilval, riktigt snygg med thumbs up

Är det samma färg o inredning på din bil som den på bilden?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



fulsnygg..eller..man kanske ska säga att den har karaktär?

med över 1700kg lull-lull så finns ju lättningspotentialen där

ska bli skoj att se vad som händer.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:

Är det samma färg o inredning på din bil som den på bilden?

//Lasse


Ja Lasse, det är exakt den lacken och inredningen som på bilden. Track Edition säljs enbart med den röda färgen på interiören, och exteriöra färger är vit, mattgrå och svart. Till Europa kommer endast vita och grå bilar, de svarta är till Asien och Australien. Inredningen har en ljusare färgning jämfört med den vanliga röda i helskinn som finns till standard RC-F. Dessutom har TE Alcantara-inlägg istället för helskinn. Lexus har även trixat så att alla kolfiberpaneler i kupén är färgade med röd väv, så det blir röda plastbitar istället för klassiskt gråa Man kan tycka vad man vill om färgen, men det finns som sagt inget annat alternativ.

Tanken är väl på sikt att baksätet ryker, och en halvbur åker i. Finns färdiga halvburar att beställa från USA, men sinnessjukt dyra tyvärr...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



linpaul skrev:
Lasse Karlsson skrev:

Är det samma färg o inredning på din bil som den på bilden?

//Lasse


Ja Lasse, det är exakt den lacken och inredningen som på bilden. Track Edition säljs enbart med den röda färgen på interiören, och exteriöra färger är vit, mattgrå och svart. Till Europa kommer endast vita och grå bilar, de svarta är till Asien och Australien. Inredningen har en ljusare färgning jämfört med den vanliga röda i helskinn som finns till standard RC-F. Dessutom har TE Alcantara-inlägg istället för helskinn. Lexus har även trixat så att alla kolfiberpaneler i kupén är färgade med röd väv, så det blir röda plastbitar istället för klassiskt gråa Man kan tycka vad man vill om färgen, men det finns som sagt inget annat alternativ.

Tanken är väl på sikt att baksätet ryker, och en halvbur åker i. Finns färdiga halvburar att beställa från USA, men sinnessjukt dyra tyvärr...


Absolut inget fel på färgerna tycker det ser snyggt ut.
Rätt säker på att du kommer att bli nöjd med bilen, 1700Kg bil år 2020 känns troligen lättare/smidigare än tex en M3 E46, nu är det kanske ett dåligt exempel men på nått sätt så lyckas de trolla bort kilo-känslan bra på nya bilar, men däck kontot kanske ökar litegrann jämfört med Forden.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
linpaul skrev:
Lasse Karlsson skrev:

Är det samma färg o inredning på din bil som den på bilden?

//Lasse


Ja Lasse, det är exakt den lacken och inredningen som på bilden. Track Edition säljs enbart med den röda färgen på interiören, och exteriöra färger är vit, mattgrå och svart. Till Europa kommer endast vita och grå bilar, de svarta är till Asien och Australien. Inredningen har en ljusare färgning jämfört med den vanliga röda i helskinn som finns till standard RC-F. Dessutom har TE Alcantara-inlägg istället för helskinn. Lexus har även trixat så att alla kolfiberpaneler i kupén är färgade med röd väv, så det blir röda plastbitar istället för klassiskt gråa Man kan tycka vad man vill om färgen, men det finns som sagt inget annat alternativ.

Tanken är väl på sikt att baksätet ryker, och en halvbur åker i. Finns färdiga halvburar att beställa från USA, men sinnessjukt dyra tyvärr...


Absolut inget fel på färgerna tycker det ser snyggt ut.
Rätt säker på att du kommer att bli nöjd med bilen, 1700Kg bil år 2020 känns troligen lättare/smidigare än tex en M3 E46, nu är det kanske ett dåligt exempel men på nått sätt så lyckas de trolla bort kilo-känslan bra på nya bilar, men däck kontot kanske ökar litegrann jämfört med Forden.

//Lasse


Jo det är väl delvis sant att vikten maskeras ganska väl på moderna bilar. Men en bantningskur är aldrig fel Och det där med däck-kontot har du helt rätt i... på Forden var det ju "billigt" och bra med 18-tumare. Skulle absolut vilja köra 18-tum även på Lexusen om det gick, men ser inte så lovande ut med 380mm skivor och bamseok Tror säkert det finns ultratunna fälgar som skulle kunna gå över oken med lite lätt modifiering, men jag är inte toksugen på att börja karva i originaloken för att få igenom ett sådant projekt.

Det är dock dimensionerna på fälgar och däck som håller mig vaken om nätterna just nu (och de senaste månaderna)... Tyvärr är hela RC-F bottenplattan en kompromiss och en salig blandning av diverse olika gamla och nyare Lexusmodeller, vilket lyser igenom ibland. Det är som tydligast när man tittar på hjulens originaldimensioner 9"x19" fram, och 10"x19" bak, med gummistorlek på 255/35-19 respektive 275/35-19. Det är på tok för smalt för den här stora bilen, framförallt fram! Jag hade helst kört 295/30-19 square set up. Men det går icke så nicke... för i fram är det trångt som synden om man dessutom vill få ner bilen på backen. Efter månader av forumsätande så verkar det som att 275 är det bredaste som får plats fram... och vilka gör r-däck i dimension 275/35-19??? jo endast Michelin Cup2, vilket jag inte tänker köra på. Så det får bli 265/35-19 fram och 295/30-19 bak. Och då säger ju vän av ordning att det inte blir superbra att para ihop r-däck i dessa dim med fälgar som är 9" resp 10" breda Därav blir det en ny uppsättning fälgar också i dim 10" fram och 11" bak... Just nu leder APEX SM10 den tävlingen. Går nämligen att tjuva hjulmåtten från Mustang Vi får se hur det blir framöver...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Grattis thumbs up

_________________
Janne Ström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Cooolt bilval!


Jag vill höra den i 250 i kompressionen...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
3DBlaster skrev:
Grattis thumbs up


Tack Janne thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lexus RC-F Track Edition -2020
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
31 besök senaste veckan (28238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande