Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (94264 totalt)
HanZolo
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 12



De spårvalbeskrivningar som är gjorda tidigare i tråden stämmer rätt bra med mina egna upplevelser på banan. Skiljer som vanligt lite beroende på FWD eller RWD.

Ett riktigt stort plus för banan är att den är så pass bred överallt - man kan klanta till det ganska rejält och ändå reda ut det hyfsat bra

Saknar kanske curbes (på den nyare delen) ibland men det kommer väl så småningom.

Saknar även möjlighet att hänga någonstans när man inte kör - det är lite tröttande i längden att mingla i ett kalkbrott även om det är rätt coolt på sitt sätt.

En VIKTIG detalj att tänka för de med låga markfrigång (vem har inte det?)är att vägen genom kalkbrottet alltså är av grus/singel/sten. Det är rejält hoppigt på sina ställen - så passa underredet!

Det här kommer att bli Sveriges bästa bana - hoppas att den blir helt färdigställd så fort det bara går.



//H

_________________
Hans Lindquist
CAR Svezia #4442
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Det roliga med Gotland Ring är att man inte kan köra den 10 varv och "lära sig" den. Jag har nog kört 2-300 varv vid det här laget och hittar ännu nu spår som funkar lika bra/bättre än de jag hittat tidigare. Banan är så bred och har så många kombinationer att det finns massor av alternativ.

Detta gör ju att det aldrig blir tråkigt, som det kan bli om man listar ut nåt snabbt och får en rutin. Gotland Ring "rauckar fett"!! ;-)

/Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Även jag instämmer i hyllnigskören över ringen, det är en underbar bana utan like i svedala. Jag fick förutom nöjet att åka två dagar där även den äran att bli skjutsad i min egen bil av banägaren Alec runt banan 10-15 varv. Det var riktigt skoj att studera hans spår efter att ha labbat lite på egen hand. Och när man sedan åkte ut själv så gick det att kliva på bra mkt mer än vad det gick innan.

Vad gäller spårvalen nämnda av tidigare talare så kan jag bara kommentera vad Alec sa till mig när vi åkte, det var tidigt in och håll tajt genom A, tidig broms och tidig ingång i hårnålen, håll lång ut åt vänster vid andra D-pilen, direkt färefter håller man ett spår långt till höger föbi första "apex", duttar till på bromsen och styr in mjukt mot det senare apex. Sedan växlar banan till högerkurva, där ditt utgångsläge är ungefär i mitten av banan, en dutt på bromsen här och sedan flat out om du prickar apex rätt ner mot det klurigaste på hela banan. Inför E så bromsar man djupt mot första E-pilen och viker sedan hårt för att kunna följa högerkanten av banan över krönet för att undvika att bakvagnen inte hänger med. Den som vill kan ju proiva att åka idealspår 1/3 ut från bankant här och jämföra . I F går man sedan in så pass högt att man har hela bankningen på 10 grader att jobba med, sedan går man på drift genom kurvan så fort man bara kan (detta parti är tokroligt). Långa högern mellan F & G skall enl banägaren (och Rickard Rydell ) tas med en enda rattrörelse, mao bromsa, sväng ratten till ett läge och gå på gasen upp mot G.

Det var väl det som jag fick lära mig, men det är klurigt som attan att skriva spårval, skulle vara så pass mkt lättare att rita spåren..

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



kalas go bana om jag får säga mitt


Kanske ingen bana för nybörjare som mig själv dock.. Körde med PCS i somras.. För även fast jag var placerad i OR så skapade jag ju köer värre än i centrala stockholm


Den sista stora kurvan var enligt mitt tycke den jävligaste, iaf för min bil. För hur jag än försökte så kunde jag inte hålla en vettig linje.. Bilen ville släppa hela tiden. Och på så sätt så fick jag heller ingen hastighet upp för den lilla backen mot rakan.

Vet inte vad han heter som var instruktör under dagen med en Vit 944 n/a .. han lade sig framför mig under ett varv, så jag försökte följa på en bil som jag vet inte är starkare än min egen.. men det gick fan inte.. Visst han är ju grovt mer rutinerad än mig, men jag försökte följa hans spårval direkt efter honom, men jag kunde inte följa efter mer än ett par meter sen drog han iväg snabbare än min lön.

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Jaha, då va de första varven för året lagda på "ringen". En förmån med att jobba på banan är att man har god tillgång!
Premiären gjordes i brukshinken, en Alfa 156 V6-98 med gatdäck, men kul e det ju ändå. Den riktiga premiären men racebilen (Alfa 75 3.0 V6) görs på lördag med Alfa-clubben.

Nytt på banan för i år är att alla curbs är på plats och att vi fått upp räcken på nästan hela bansträckningen. Även depån har blivit lite tydligare avgränsad från rakan med en påbörjad mur.

Jag rapporterar mer efter lördagens körning. Hoppas på att knäcka mitt tidigare varvrekord på 1.41, men det är ju om bilen håller förstås!

mvh Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Då syns vi nog där då

Ska du inte köpa dig en Alfa?

_________________
Martin Öberg
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Jo, funderar på det, är det bra bilar?

Ses 200km/h!

Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Håller med förste talare fullständigt, ang. spårval osv. Även om jag körde framhjulsdrivet o "bara" nådde 180 på rakan.
Kurvorna vid "E" var ruggigt konstiga och svårbemästrade (utan R-däck)... Missar man att ligga snortajt mot innern på första högern, kasar man ut helt i banan på resten, och missar ingången till den långa uppförs-vänstern. Det tog MÅNGA varv innan jag sänkt hastigheten tillräckligt..

och: rakans slut - med nedförsbacke - var lite svettig efter ca 25varv då bromsarna började fada.. :-/ (får nog ordna till lite ventilation innan den långa rakan är klar!!)

Men, otroligt kul bana. Hade bara kört Kinnekulle o Knutstorp innan, men GR slår dem såå lätt.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Kul att höra att det händer saker på GR! thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Banan var riktigt skoj med sina kuperingar och den kändes rätt trygg med väl tilltagna avåkningszoner

_________________
Martin Öberg
Citera
Adde_89
Uppsala
Här sen Feb 2005
Inlägg: 58



banan var super rolig!! jag åkte några varv med ringtaxin ,Alec körde... det var roligare än vad jag hade förväntat mig. seaten såg ganska anspråkslös ut men den gick ruskigt fort..



otroligt med gratis taxi.... dit ska jag åka igen....

_________________
Andreas Eriksson
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Adde_89 skrev:
banan var super rolig!! jag åkte några varv med ringtaxin ,Alec körde... det var roligare än vad jag hade förväntat mig. seaten såg ganska anspråkslös ut men den gick ruskigt fort..



otroligt med gratis taxi.... dit ska jag åka igen....


Kul att du gillade det! Vi är några stycken som har jobbat med SEAT-evenemanget i sommar och de två "racingtaxi-bilarna" vi har är riktigt trevliga. 280hk, trimmade av Dahlbäck och försedda med KW Suspension coilovers. Men man blir lite matt av att sitta o köra racingtaxi i 3-4 timmar, men jag har inget emot de extra frivarven!
Nu är det bara två gånger med gratiskörningen kvar för i år, men vi hoppas att det skall upprepas nästa år igen, på något sätt.

Välkommna åxå på de "Allmänhetens körning" vi har. Kommer att pågå oktober ut i princip. Hoppas vi ses där!

Kolla mer på www.gotlandring.com för kalender m.m.

Seb/ Gotland Ring

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Seb, skall du köra nåt i helgen? om jag hinner få nya bromsar så skall jag nog ut på lördag och söndag.



Siktar på under 1.35 nu..

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Tjena Robin!

Jo, kommer att vara där både lördag och söndag. Kom fram och presentera dig så ses vi. Du hittar mig i närheten av Alforna. Kommer att vara där med den i avataren, The Raukster.

btw, har vi träffats förut?

Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



ok, trevligt.

Ja, vi har träffats en gång på munken och en gång på ringen. Jag jobbar på Wisab Bygg AB.
Jag kör en lila m3:a, så om jag glömmer bort att komma och hälsa så får väl du komma bort.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



okok, då är jag med. Då vet du att jag jobbar som arkitekt åxå va, borde vi ju ha kommit in på om vi är i samma bransch.
Vi får på nya r-däck idag och önskar att vi hinner köra lite imorrn åxå, vi är ju där för att jobba.

Ses /Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Har filat lite på en spårvalskarta, den år kanske inte helt 100, men så gott jag kan minnas.
Spårvalet (blå) är det jag körde senast som nästan följer det spår som Alec (bandesignern) visade under motorklubbens event (de röda alternativen är motorklubbenspåret).

Ber i förväg om ursäkt för bildstorleken.
Synpunkter mottages gärna...
Ska försöka lägga till kommentarer såsmåningom...


_________________
Mattias Meldert
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Medlert!

Jag tycker det ser bra ut i stort. Lite svårt att vara exakt på en sån skala åxå ju. I kurvan där du har det röda strecket, dvs ingången upp mot "Altar-kurvan" så finns det inte EN sanning. Både det blå och det röda och andra spår däremellan funkar, men i olika bilar.
Jag har kört väldigt många varv på GR, i många olika bilar. Lite motorstarkare bilar kan med fördel ta det lite tajtare spåret och tjäna på det, om greppet räcker. En lite svagare bil skall nog försöka hålla ut och ha farten mer med sig in i kombinationen. Det lutar uppåt och det kan vara svårt att snabbt få upp farten igen, som man behöver med det snävare spåret.

Som sagt, det finns många sanningar just där, ett lurigt parti.


mvh Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jonas Jarlmark lär ha hittat en hel del tid i det här partiet. Någon som ver hur?
Tidigare inbromsning kan man utläsa ur diagramen i tidningen iofs men sen?

Jag har kört en rätt rak approach i den kurvan med en rätt tvär sväng på slutet.
Jag anar att han har rundat av den ordentligt. Rätt/fel?


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Tjena Jörgen!

Så här efter 3 år med att jobba på banan och några tusen varv så har jag rätt bra koll. Kör både privat med egen bil och ger lektioner samt kör racingtaxi på banan.

Kurvan ni pratar om är egentligen inte svår, man har bara respekt för den för att den ser så tvär ut och ligger efter ett snabbt parti. Grejen är att det finns gott om plats att hålla ut före kurvan och mycket plats att "flyta ut" i efter. Man håller ut så långt det bara går, så att man nästan är inne på den lilla överfarten som går över till rakan, som kan ses i bilden ovan. Man behöver inte alls gå långt fram, bromsa mycket och sedan svänga tvärt. Jag tar den i en stor båge i hög fart med bra en liten "dutt" på bromsen för att göra mig av med överskottsfart.
Hålalr man ut på det sättet, klipper apex och sedan flyter ut bra efter så är det på gränsen till en höghastighets kurva.

Jag jobbar nu för 3:e året på banan som instruktör och även i år ansvarig för Allmänhetens Körning och Track Days på Gotland Ring. Har ni frågor och funderingar ang. spårval så fråga gärna här i tråden, så skall jag göra allt jag kan för att svara efter bästa förmåga.

Varmt välkommna till Gotland Ring, hoppas vi ses!

Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Här är en liten film från Gotland Ring i Maj med Alfaklubben. Det har regnat hela förmiddagen och är fortfarande blött/fuktigt på banan tyvärr: Man kunde inte köra mer än 80-85% av när det är torrt, men spåret syns rätt väl ändå.

Jag jagar Johan, " jovani" här på forumet, i hans Merca 190 Cosworth. Funkar inte länken får ni copy/pejsta.

Håll till godo:

mms://qstream-wm.qbrick.com/01829/gotland/The_Raukster_Maj06_384K.wmv

mvh Seb

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (94264 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande