Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (94252 totalt)
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Jörgen (Jet) skrev:
Jonas Jarlmark lär ha hittat en hel del tid i det här partiet. Någon som ver hur?
Tidigare inbromsning kan man utläsa ur diagramen i tidningen iofs men sen?

Jag har kört en rätt rak approach i den kurvan med en rätt tvär sväng på slutet.
Jag anar att han har rundat av den ordentligt. Rätt/fel?


Seb skrev:

Kurvan ni pratar om är egentligen inte svår, man har bara respekt för den för att den ser så tvär ut och ligger efter ett snabbt parti. Grejen är att det finns gott om plats att hålla ut före kurvan och mycket plats att "flyta ut" i efter. Man håller ut så långt det bara går, så att man nästan är inne på den lilla överfarten som går över till rakan, som kan ses i bilden ovan. Man behöver inte alls gå långt fram, bromsa mycket och sedan svänga tvärt. Jag tar den i en stor båge i hög fart med bra en liten "dutt" på bromsen för att göra mig av med överskottsfart.
Håller man ut på det sättet, klipper apex och sedan flyter ut bra efter så är det på gränsen till en höghastighets kurva.


Att runda av kurvan så där har jag också märkt är väldigt bra, man får ofta beskrivet att det finns gott om utrymme att bromsa där men egentligen behöver man inte bromsa så vansinnigt mycket (iaf inte i en motorsvag speedster) jag håller ut rejält (jag kan hålla fullt från hårnålen före långvänstern) bromsar tidigt och tar den hela i en vid båge (missade att rita detta i mitt spårval ovan, skalan är lite liten också tyvärr - har tänkt så länge att jag skulle kommentera det...) det innebär iofs att man får bromsa lite mer innan efterföljande vänster, eftersom man får betydligt högre utgångsfart ur kurvan.

Att välja detta spårval känns lite märkligt till en början eftersom nästan ingen gör på detta sätt utan det verkar vara de mest varierade ingångar till denna kurva...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



http://uk.youtube.com/watch?v=t6EEwFFS7gg

http://uk.youtube.com/watch?v=UOBlgn7Nvgk

Detta korta tajta spår ger mig 1.31.9 som bäst på driftboxen(två gånger på GR med CSL på R-däck)

E46 M3 CSL orginal, 360 hk, vikt med mig samt 90% full tank 1520kg tjänstevikt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Göte RS6 Sjögren skrev:
http://uk.youtube.com/watch?v=t6EEwFFS7gg

http://uk.youtube.com/watch?v=UOBlgn7Nvgk

Detta korta tajta spår ger mig 1.31.9 som bäst på driftboxen(två gånger på GR med CSL på R-däck)

E46 M3 CSL orginal, 360 hk, vikt med mig samt 90% full tank 1520kg tjänstevikt.


Har loggen oxå så kan väl lägga upp den som referens sedemera.


Vägt min bil och den väger med alla vätskor fulla(soppa/spolarvätska) 1450kg, orginal CSL, med klima, regnsensor, stereo, cd, backsensor. Jag verkar ständigt väga kring 75kg så totalt väger vi 1525kg.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Har vart på GR och kört lite under semestern och har efter lite tekniska strul med bilen lyckats sätta P.B. med 1:36,80sek.

Den största skillnaden i spårval från förra året, då jag körde 1:38,5,
är att jag låter bilen drifta iväg diagonalt mot en tidig apex på baksidans uppförsbacke,
och inte kämpar till varje pris att försöka få in bilen till högerkanten.

Jag tycker att det gav en tidsvinst, men är det så ni andra kör också?
Titta gärna på filmen, endast ett varv, och kom gärna med lite feedback.
[/img]

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Tjena!

Tycker ditt varv ser klockrent ut. 1.36.8 är en bra tid! Det jag tror att du kan vinna mer tid på är i "altarkurvan" (den höga doserade strax innan sista hårnålen). Tycker det ser ut som du kommer in i innerspår väldigt tidigt. Alla bilar jag har kört vinner på att hålla ut i mitten av banan och falla in mot apex när curben har börjat.

Nu har jag såklart ingen kännedom om din bil mer än vad jag kan se på bilderna, och alla bilar uppför sig ju på sitt sätt. Måste vara ganska lätt va? Vad väger den och vad har du för hk?
Bara ett tips att prova, kanske hittar du lite mer tid där

om du kommer ut till GR igen så hör gärna av dig så snackar vi lite.

mvh Seb (GR-instruktör)

Benci skrev:
Har vart på GR och kört lite under semestern och har efter lite tekniska strul med bilen lyckats sätta P.B. med 1:36,80sek.

Den största skillnaden i spårval från förra året, då jag körde 1:38,5,
är att jag låter bilen drifta iväg diagonalt mot en tidig apex på baksidans uppförsbacke,
och inte kämpar till varje pris att försöka få in bilen till högerkanten.

Jag tycker att det gav en tidsvinst, men är det så ni andra kör också?
Titta gärna på filmen, endast ett varv, och kom gärna med lite feedback.
[/img]

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Seb skrev:
Tjena!

Tycker ditt varv ser klockrent ut. 1.36.8 är en bra tid! Det jag tror att du kan vinna mer tid på är i "altarkurvan" (den höga doserade strax innan sista hårnålen). Tycker det ser ut som du kommer in i innerspår väldigt tidigt. Alla bilar jag har kört vinner på att hålla ut i mitten av banan och falla in mot apex när curben har börjat.

Nu har jag såklart ingen kännedom om din bil mer än vad jag kan se på bilderna, och alla bilar uppför sig ju på sitt sätt. Måste vara ganska lätt va? Vad väger den och vad har du för hk?
Bara ett tips att prova, kanske hittar du lite mer tid där

om du kommer ut till GR igen så hör gärna av dig så snackar vi lite.

mvh Seb (GR-instruktör)

Hej

Jag är väl medveten om det spåret uppför backen, har kört på det viset massvis med varv,
men jag fick tips att prova den andra, lite mer raka spåret mot apex.

Jag upplever det som att man slipper kämpa så hårt mot sidokraften, för att försöka hålla in bilen mot högerkanten,
samt det blir lite "mindre brant" om man släpper högerkanten och går diagonalt uppför backen.
Det känns som att jag får med mig farten bättre uppför backen mot altarkurvan.

Kanske passar detta spår min bil bättre, som har bättre väghållning än vad den har kraft i motorn.
Har ju satt mitt snabbaste varv med detta spåret.

Bilen väger 1030kg med mig i och halvtank samt har ca 185-190hk (1,6L)

Kommer absolut ner till GR en gång i sommar, vi syns då.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Seb
Visby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 111



Tjena!

Har du provat dig fram till det så är det säkert det bästa för din bil men den vikten och FWD. Allt hänger ju på hur man gör i kurvorna innan, vilket. spår man har efter den lilla rakan 2 kurvor tidigare. Allt börjar där

Jag har märkt att motorstarka, (oftast RWD/AWD då) kan köra betydligt tajtare i första högern efter rakan utan att tappa tid. Då får man ett slagläge in i vänstern (som vi pratar om) utifrån och kan ta apex senare.

Bilar med lite mindre kraft behöver hålla ut efter rakan för att få ett rakare spår och få med sig mer fart upp i backen. Din bil hamnar nog i den kategorin, så du har nog rätt.

Vi får titta på det ihop i sommar Jag har en ny bil som jag skall köra in mig på i år. Har sålt gamla banbilen efter 5 år och det kommer nog ta några varv att hitta spåret i den nya, även om det finns stora likheter.

mvh Sebbe

_________________
-Sebastian Stein-

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

(Postar samma inlägg i den här tråden också för de som inte sett den andra...)

Som många skriver är ju GR en mycket teknisk bana där man kan välja flera olika spår beroende på vilken bil man kör och hur greppet är för dagen. Regnar det till exempel lite kan det bli väldigt halt där det blåst in kalk på asfalten men regnar det mycket sköljer vattnet bort kalken efterhand. Om någon är intresserad hur jag kör en fyrhjulsdriven bil med motorn bak och mycket effekt bifogar jag mina egna minnesanteckningar från i somras. Innehåller även en del jämförelser mot hur Alec körde min bil. Han är ju förstås betydligt snabbare men jag upplevda ändå att jag fick brottas mer mot bilen och naturkrafterna när jag testade hans spår.



Målrakan - håll vänster men se upp för depåutfarten!

Kurva A: Bromsa och växla ner till 3an, sväng in förhållandevis sent, tangera apex i botten på sänkan, håll kvar vid högerkanten och följ curbsen. Kraftig dosering gör att man kan gå på mer gas än man först tror.

Kurva B: Känn i magen precis när stigningen slutar och sväng in, tidig tangering nästan där curbsen börjar på vänster sida.

Kurva C: Full gas mot hårnålen! Gå tajt och det blir nästan raksträcka.

Kurva D (Hårnålen) - Kurva E (lilla högern): 2an eller 3an, gå på full gas med samma rattutslag ner mot lilla högern innan raksträckan, växla upp till 4an, håll efter högerkanten.

Kurva F: Släpp upp eller dutta (beroende på greppet och självförtroendet för dagen) så bilen sätter sig, sväng in mycket tidigt och tangera curbsen på vänster och gå på full gas, sikta långt åt höger mot den extra asfalten

Kurva G: Utnyttja extra asfalten, bromsa och gå ner på 3an, går att gasa mer och köra mycket fortare här än man tror. Ta med farten! Ett bra ställe att tjäna mark på andra bilar. Sväng in tidigt!

Kurva H - I: Låt bilen driva ut till höger mot curbsen och följ högerkanten. Sväng in vänster exakt där den vita linjen slutar mellan sandfållorna. (Här svänger många in tidigare men det funkar sämre för mig.) Placera bilen i mittan av banan, gör en liten raksträcka, ganska kraftig inbromsning för att gå på rejält med gas och svänga höger genom den långa svepande högern med ett enda rattutslag. Alec svänger in mycket tidigt och följer högerkanten, jag ligger mer i mitten - ungefär en bilbredd höger om mitten - och kör lite mer ballongspår för att tangera apex sent (ganska mycket gummirester på curbsen där).

Kurva J - K: På raksträckan mot kurva J, full gas och låt bilen driva ut och tangera curbsen på vänster. Sikta mot mitten eller mot höger rakt över krönet. Dutta innan krönet, låt bilen rulla över och bromsa igen i nerförsbacken. Bilen blir väldigt lätt och nervös men det finns mer asfalt än man tror. Mycket tajt turn in mot höger curbs, gör en liten raksträcka och sikta mot vänsterkanten innan doseringen. (Här gör somliga en mer svepande höger - vänster som följer banan men jag tycker absolut bilen känns mer stabil med raka spåret.)

Kurva M - N: Kör upp på krönet innan doseringen, håll vänsterkanten, bromsa uppe på krönet och låt bilen rulla nerför och sen uppför halva doseringen utan gas. Man känner tydligt när bilen sätter sig, då är det bara att svänga in tajt, gå på gas och låta doseringen skjuta bilen genom det lilla esset (vänster-höger knixen). Försök få med så mycket fart som möjligt, här kan man också tjäna mark på andra bilar.

Kurva o: Placera bilen längs vänsterkanten, kraftig broms och mycket tidig turn in. Ett rattutslag, tangera curbsen på högern där dom börjar, stödgas tills bilen hamnar i mitten av banan. Om bilen ligger i mitten är det bara att gå på fullgas, växla upp till 4an i uppförsbacken. Skulle man köra för fort in i kurvan finns mer asfalt än man tror på vänsterkanten så det är ingen fara att gasa, risken är snarare att man måste bromsa en gång till mitt i kurvan och tappar all fart inför uppförsbacken...

Kurva P: Sväng in strax innan krönet nästan innan du ens ser kurvan och ta esset tajt. Curbsen är inte så höga så det är bara att placera hjulen på dem om man känner för det. Full pelle ut på rakan! Hämta andan medan bilen accelererar och le mot fotoblixtarna!

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Hur håller man upp farten runt banan med en långsammare bil, CSL. Alltså en bil med mindre effekt, en bil som enligt alla tester ska gå långsammare runt ALLA banor. Hur håller man jämna steg med mer kompetenta bilar med mer effekt som t o m är lättare. Jo man får se till att försöka hålla momentet uppe, alltså ta med sig farten hela vägen runt banan, ta med sig farten genom svängarna, få höga V-MIN, köra bättre helt enkelt. Vilket är mycket svårare för alla förare än att få höga V-MAX på en rak-sträcka. Således i en mer kompetent effektfull sportbil når man med relativ lätthet högre V-MAX på rakorna än den mindre kompetenta bilen som har mindre effekt, samt t o m är lite tyngre.

Rakt fram, höga V-MAX är inget som föraregenskaper kan råda bot på, särskilt inte uppför. Ofta oavsett hur utgången varit i kurvan dessförinnan så når man sällan lika höga V-MAX i en bil med mindre effekt UT PÅ EN LÅNG RAKA vs en snabbare mer effektull banbil. Men visst kan det hända, om de andra bilarna kör riktigt illa.

Däremot kan man med en inte lika fullt kompetent bil med mindre effekt inför kurvorna kompensera för detta handicap genom att se till att man helt enkelt kör bättre igenom kurvorna, tar med sig mer fart. Håller ett högre V-MIN igenom kurvorna. Även om man lyckas med detta så förlorar man ändå ibland om effektbilen haft ett allt för högt V-max på rakan innan kurvan vs den sämre bilen, ja då blir snittfarten lägre igenom kurvan för lågeffekt bilen även om man håller ett marginellt högre V-MIN genom kurvan vs effektbilen.

Se nedan ex: på CSL vs 996 GT3 RS samt 996 GT2. Notera att mina V-max i uppförsbacken här är lägre med god marginal i CSL, den går tyngre upp här givetvis. Notera hur olika höga V-min vi har genom kurvan, här kompenserar jag upp mitt effektundertag genom att ta med mig mer fart igenom kurvan än de båda Porscharna.
Dock är båda Porsche bilarna i sig självt kompetenta nog att kunna hålla minst lika höga V-MIN igenom kurvorna som en CSL, men förarna här gör det inte.(alla bilar går på r-däck)

Likväl ligger GT2 på samma snitt fart genom kurvan som CSL trots så märkbart mycket lägre V-min just igenom kurvan för GT2, p g a att GT2 når så mycket högre V-max inför kurvan blir snittet lika. Se våra max resp min hastigheter och snitt hastigheter här på blåa partiet som analyseras. Klipper data när respektive bil når v-max inför kurvan samt v-min i kurvan! Peters 996 RS håller högst snitt av alla på partiet analyserat(blåa) Han når högst V-MAX inför kurvan, håller ett högre V-MIN vs GT2 igenom, men lägre än CSL som håller högst V-MIN IGENOM kurvans kritiska parti.

CSL först ut, NOTERA jag orkar inte dra slutaster gällande hur folk bromsar då det verkar bli för mycket info för folk. Men se själva på bromsgraferna, se fartkurvan, den röda hur mycket den droppar.(vare sig man släpper gas eller bromsar mer eller mindre inför kurvor orkar jag helt enkelt inte gå in på)

Se vem som håller högst V-min igenom kurvor etc. Ja den föraren tenderar att bromsa mindre. Se hur mycket fart man tar bort osv.

Notera KRYSSET I BANKARTAN NOTERAR exakt VART VARJE FÖRARE NÅR SITT V-MINIMUM, DÄREFTER GÅR FARTKURVAN UPP, MAN GÅR PÅ GASEN IGEN. Analysen sträcker sig endast inom BLÅMARKERAD YTA, VMAX-VMIN.

CSL, OBS NOTERA HUR LÄNGE I SEKUNDER BROMS ELLER GAS AVSLÄPPET VARAR FÖR DE OLIKA FÖRARNA UNDER ANALYSEN DÅ VI ALLA HAR EN SJUNKANDE FARTKURVA, ALLTSÅ VI SLÄPPER AV GAS ELLER BROMSAR, OLIKA MYCKE. SE TIME DIFFERENCE



996 GT3 RS




996 GT2




Nu direkt efterföljande kurva, hur vi där direkt efterföljande kurva kör våra respektive samma varv, vilken v-max man kommer in mot kurvan, samt hur mycket man släpper av (oavsett om man tar bort fart med broms eller gasuppsläpp, detta orkar jag EJ gå in på, MEN DET ÄR TYDLIGT I GRAFERNA ENLIGT MIG hur man oxå använder broms mer eller mindre.) Se fartkurvorna, se snittfarter, se max/min farter, se snitt och V-min igenom kurvor.

CSL först ut igen, detta är alltså allas data på vårat respektives varv, kurvan efter ovan på GR.



996 GT3 RS




996 GT2

Se time difference för GT2, 2,3 sek varar gasavsläppet/broms här, lika kort tid för CSL, dock skillnaden är att CSL håller högre V-MAX inför kurvan här än GT2, HUR KLARAR MAN DET MED EN EFFEKTSVAGARE CSL, jo körde partiet innan bättre. Samt CSL håller högre V-MIN igenom kurvan här oxå vs GT2. Alltså vinner jag med högre snittfart igenom här. Hur går det inför de nästföljande kurvorna för oss? Fortsättning följer....


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



inte riktigt sjysst att jämföra ett dåligt varv från mig för många år sen, ta mitt 1,28 varv istället för att se hur en mycket nsabbare bil kör ifrån en långsamare bil

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Missförstå mig inte, det handlar inte om vad någon lyckas prestera i absolut förbättring långt senare, detta var vad som hände där och då. Alltså en relevant jämförelse, alltså den samma dagen då du bjöd in mig till att köra race mot dig, vi gjorde båda allt vi kunde denna dag för att åka så fort vi kunde denna dag.

Vi vet alla att du förbättrat dig med åren, det torde de flesta göra med tiden, men det är inte relevant i sammanhanget tycker jag.

Men givetvis kan jag lägga upp din data för motsvarande parti från din senare förbättrade tid. Men tar det vid senare tillfälle.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Göte RS6 Sjögren skrev:
Missförstå mig inte, det handlar inte om vad någon lyckas prestera i absolut förbättring långt senare, detta var vad som hände där och då. Alltså den samma dagen då du bjöd in mig till att köra race mot dig.

Vi vet alla att du förbättrat dig med åren, det torde de flesta göra med tiden, men det är inte relevant i sammanhanget tycker jag.


Jo det är väldigt relevant, då det försöker få dig att frmahöva dig själv som nån typ av grym förare och och andra som dåliga förare, detta gör du hela tiden i alla trådar...i såffal ber jag dig att ta bort min fil och jämföra dig mot andra som uppsaktar det

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Jag vill framhäva att det faktiskt kan handla om annat än vilken storlek man har på bromsarna, eller vilken effekt man. Tolkar det som att du inte vill stå för att du postat ovan tid med din GT2 på GR? Alla förbättrar sig med tiden gällande bankörning, jag, du samt alla andra. Jag förekommer i många analyser folk gjort om min körning. Här ger jag en adekvat jämförelse mellan en GT2 vs CSL från samma dag, då bådas strävan var att köra ifrån den andra. Du minns kanske att det var du som t o m bjöd in mig att komma till GR för att köra detta race mot dig? Jag kom och förlorade, med några tiondelar. Du körde snabbast på varvet som helhet.

Många kan få en ny insikt i detta med bankörning genom att se till en analys som denna, den stora anledningen till att jag använder dessa varv är att de ligger så extremt nära i tid, dock så olika bilar. Samt vi körde våra tider under samma tillfälle/dag

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag skulle upskatta om du tar bort mig i din jämförelse då jag tycker inte det är fair som du skriver

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



ok, men vad är det du tycker är så fel egentligen? Jag menar det var ju faktiskt DU som utmanade mig med orden man eller mus, kom till GR och se vem som kör snabbast. Jag kom på din förfrågan, körde 2 tiondelar långsammare än dig, detta då vi kämpat hela dagen att köra max vad vi båda kunde där och då!

Så jag förstår inte problematiken, vad är det som är så fel med detta. Motivera gärna varför jag ska ta bort detta, vad är det som inte är fair? Du utmanade mig att komma till GR, jag svarade upp och kom. Hade en trevlig dag och skoj bilkörning. Jag söker aldrig komma med personliga påhopp och dumheter i forumet, ett sådant inlägga hade jag förstått om du vill bort. Men vad är det för fel här, denna analys på dessa partier visar exakt hur vi alla kört. Nästa parti kör jag sämre. Har endast kollat två kurvor, nästa kurva kanske du eller Peter kör bäst. Någonstans vinner du två tiondelar över mig på varvet, sannolikheten att det är i kurvorna ser jag som mindre. Mer sannolikt att du vinner dessa 2 tiondelar på rakan/rakorna vid något tillfälle. Ville bara belysa detta, vilket kan vara nyttigt för många att se till dessa analyser.

Detta är ett facit vad som hände där och då. Således speglar det väl den verklighet jag lever i, att allt inte handlar om vilken bil man åker, vilka bromsar man har, eller hur mycket effekt man har.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Som jag skrev ovan försöker du alltid få fram hur förträffligt du kör i den förträffliga CSLen och hur dåliga vi andra är, ja denna dag körde jag endast 0,2 snabbare.. jag tycker det är mer fair att jämföra med ett bra varv från min sida än mitt sämsta nånsin på GR

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Supramannen skrev:
Som jag skrev ovan försöker du alltid få fram hur förträffligt du kör i den förträffliga CSLen och hur dåliga vi andra är, ja denna dag körde jag endast 0,2 snabbare.. jag tycker det är mer fair att jämföra med ett bra varv från min sida än mitt sämsta nånsin på GR


Ja, du har en god poäng i det det säger, data visar detta som du nämner tydligt...jag använde klart mer av min bil än vad du använde av din vid detta ett och samma tillfälle. För hade du vid detta ett och samma tillfälle då vi ju körde mot varandra samma dag, ja hade du använt mer av din bil hade jag varit från åkt med många sekunder på varvet. På samma sätt har du rätt i att jag ger inte jack för de flesta BBK CSL: på NÜR, det hjälper dem inte att åka snabbare, dock stå emot fade bättre.

Jag försöker få fram att det spelar mindre roll hur många kolvar man har i bromsoket, det spelar mindre roll vilka pads man råkar ha, det spelar mindre roll om man har ett ställbart race chassi, eller t o m ett ferrita system:-). I de flesta fall spelar detta mindre roll för de flesta hobbyförare gällande farten på banan.

Denna jämförelse är relevant, för vi körde samma dag, hårt mot varandra. I mitt PM från då du bjöd in mig till race mot dig, nämner du att du körde 1.32 på GR, således är varvet ovan knappast ditt sämsta, då jag jämför ett förbättrat varv som du denna gång fick till på 1.31,7min.

Att du sedemera lyckas köra snabbare vet jag. Det brukar bli så när man är återkommande till en bana. Tidigare körde jag 8.50 på nur med en 130hk stage 2 swift(många jämför data från det varvet? So what, nu kör jag 8.42 med densamma 130hk stage 2 swiften.

Förstår du inte relevansen av att jag jämför våra GR varv här, detta körde vi ju fram samma dag/tillfälle efter att du utmanat mig på race. Därför ger det vid handen en verklighet som just existerar på banorna, det finns annat än trimm/effekt, bromsok/chassi etc som påverkar hur en bil går på banan. En faktor som många verkar glömma bort totalt, men föraren påverkar faktiskt till större del hur en bil går. Inte hur många kolvar man har i oken, inte vilka pads man kör på, eller vara sig man har ett supersprint system på bilen eller inte. Loggsystem hjälper att öka insikten, jag söker bidra med detta. Hur man faktiskt använder/kör sin bil på bana är något som verkar glömmas/förträngas bort i dagen trimm/tuning hysteri. Hur illa man än kör verkar det som att allt för många sätter sin tilltro till ett par fler kolvar i oken, hårdare sättning etc för att få mer speed på banan, eller t o m andra pads. Ja detta har jag faktiskt hört allt för ofta. Söker endast ge en mer nyanserad verklig bild, man kan komma långt längre med att utveckla sig själv som förare MÅNGA GÅNGER. Detta ger ofta mer speed runt given banan än andra pads eller BBK kit. Samt logg system, ja de hjälper till att öka insikten. Jämför datan ovan vs andra inlägg i tråden där folk söker visa på hur/vad som funkar/hur de kör vs real DATA. Jag vet vad jag värderar högst.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Vill ni ha knäppa spår analyser från GR så kommer här två varv från i höstas (det är höst på GR efter 5e aug)
Rött spår är torrt kvalvarv efter att ha kört ett 15tal varv på banan, blått spår är blött och råkar vara Varvrekord i RoadsportC för tillfället (och minst ett år till).


Det man kan notera är att jag fegar massor i torrt, på en del ställen har jag samma hastighet i det blöta (eller ska man säga att bilen fungera oförskämt bra i det blöta med fullmönstrade R888).
Det torra varvet är 1:37.91 (det fanns de som var mer än 2 sek snabbare) och det blöta är 1:48.62 (det finns nog massor att fila på där med, varvet efter var bara 4sek långsammare inklusive en 360 vid ca 2250m).

Nåt annat noterbart är att långitud-G verkar simuleras fram bra mycket stabilare ur RaceChrono med puck än ur Driftboxen, det liknar ju nåt sannolikt iaf

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Göte RS6 Sjögren skrev:
...enorma mängder logganalys


So...The Apprentice Becomes The Master!

_________________
Johan Bergin
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:
Som jag skrev ovan försöker du alltid få fram hur förträffligt du kör i den förträffliga CSLen och hur dåliga vi andra är, ja denna dag körde jag endast 0,2 snabbare.. jag tycker det är mer fair att jämföra med ett bra varv från min sida än mitt sämsta nånsin på GR


Ja, du har en god poäng i det det säger, data visar detta som du nämner tydligt...jag använde klart mer av min bil än vad du använde av din vid detta ett och samma tillfälle. För hade du vid detta ett och samma tillfälle då vi ju körde mot varandra samma dag, ja hade du använt mer av din bil hade jag varit från åkt med många sekunder på varvet. På samma sätt har du rätt i att jag ger inte jack för de flesta BBK CSL: på NÜR, det hjälper dem inte att åka snabbare, dock stå emot fade bättre.

Jag försöker få fram att det spelar mindre roll hur många kolvar man har i bromsoket, det spelar mindre roll vilka pads man råkar ha, det spelar mindre roll om man har ett ställbart race chassi, eller t o m ett ferrita system:-). I de flesta fall spelar detta mindre roll för de flesta hobbyförare gällande farten på banan.

Denna jämförelse är relevant, för vi körde samma dag, hårt mot varandra. I mitt PM från då du bjöd in mig till race mot dig, nämner du att du körde 1.32 på GR, således är varvet ovan knappast ditt sämsta, då jag jämför ett förbättrat varv som du denna gång fick till på 1.31,7min.

Att du sedemera lyckas köra snabbare vet jag. Det brukar bli så när man är återkommande till en bana. Tidigare körde jag 8.50 på nur med en 130hk stage 2 swift(många jämför data från det varvet? So what, nu kör jag 8.42 med densamma 130hk stage 2 swiften.

Förstår du inte relevansen av att jag jämför våra GR varv här, detta körde vi ju fram samma dag/tillfälle efter att du utmanat mig på race. Därför ger det vid handen en verklighet som just existerar på banorna, det finns annat än trimm/effekt, bromsok/chassi etc som påverkar hur en bil går på banan. En faktor som många verkar glömma bort totalt, men föraren påverkar faktiskt till större del hur en bil går. Inte hur många kolvar man har i oken, inte vilka pads man kör på, eller vara sig man har ett supersprint system på bilen eller inte. Loggsystem hjälper att öka insikten, jag söker bidra med detta. Hur man faktiskt använder/kör sin bil på bana är något som verkar glömmas/förträngas bort i dagen trimm/tuning hysteri. Hur illa man än kör verkar det som att allt för många sätter sin tilltro till ett par fler kolvar i oken, hårdare sättning etc för att få mer speed på banan, eller t o m andra pads. Ja detta har jag faktiskt hört allt för ofta. Söker endast ge en mer nyanserad verklig bild, man kan komma långt längre med att utveckla sig själv som förare MÅNGA GÅNGER. Detta ger ofta mer speed runt given banan än andra pads eller BBK kit. Samt logg system, ja de hjälper till att öka insikten. Jämför datan ovan vs andra inlägg i tråden där folk söker visa på hur/vad som funkar/hur de kör vs real DATA. Jag vet vad jag värderar högst.

Är det inte bättre att även lägga in Richards snabbare varv också så vi kan se varför hans snabbare varv var snabbare.

Jag ser din poäng här Gaute med analys av varv från er båda på samma dag. Men jag tycker att du ser det hela lite svart på vitt. Analysen av spåren på Gotland ring och dess varvtider är det vi är ute efter, och den tidigare jämförelsen jämför er när du har ett övertag i att hantera bilen (en nog så viktig parameter dock). Därför hade jag gärna velat se en jämförelse på Richards snabbare varv där han får lov att utnyttja sitt material under mer lika förutsättningar.

Men som sagt, det riktigt intressanta här för mig är att se var Richard har lyckats plocka tid.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



TAck peter, det hade funkat för mig där man lagt in samma jämförelse med mitt gamla dåliga varv, mitt nya när jag blivit bättre på köra min bil..med gautes varv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (94252 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande