Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
21 besök senaste veckan (94278 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Supramannen skrev:
TAck peter, det hade funkat för mig där man lagt in samma jämförelse med mitt gamla dåliga varv, mitt nya när jag blivit bättre på köra min bil..med gautes varv

Det riktigt intressanta hade varit att se ifall ditt snabbare varv är mer likt Gautes

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



dvorak skrev:
Supramannen skrev:
TAck peter, det hade funkat för mig där man lagt in samma jämförelse med mitt gamla dåliga varv, mitt nya när jag blivit bättre på köra min bil..med gautes varv

Det riktigt intressanta hade varit att se ifall ditt snabbare varv är mer likt Gautes


Jag tror jag har goutes varv och mitt ligger på jobb datorn ska se om jag kan göra en annalys eller så kanske gaote vill, han är grym på bryta ner loggar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Så här kan det se ut med en lätt bil, 2 varv på samma tid men ändå olika...och nej, jag vet inte hur Göte får så stora bilder, jag får det inte


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Här är oxå ett kvitto på att boxen inte alltid visar rätt, snabbaste tid enl. transponder var 1.24,5 och enl. boxen 1.23,8...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Supramannen skrev:
dvorak skrev:
Supramannen skrev:
TAck peter, det hade funkat för mig där man lagt in samma jämförelse med mitt gamla dåliga varv, mitt nya när jag blivit bättre på köra min bil..med gautes varv

Det riktigt intressanta hade varit att se ifall ditt snabbare varv är mer likt Gautes


Jag tror jag har goutes varv och mitt ligger på jobb datorn ska se om jag kan göra en annalys eller så kanske gaote vill, han är grym på bryta ner loggar


Jag gör det gärna, inga problem. Det enda jag vill är att väcka tankar och få fler att intressera sig. Samt oxå förstå att effekt är väldigt avgörande många gånger när man väl utnyttjar den, vilket Rickard verkligen gör senare då han postar en bra bit under 1.30 på GR. Oavsett vem som kör en CSL, ingen kan hänga på en GT2 om GT2 föraren verkligen använder bilen. Men effekt är även avgörande på rakorna om bilen inte körs till fullo igenom kurvorna.

Man bör inte glömma bort att det jag analyserade i min inlägga här endast är hur vi kör exakt från det att vi nått högsta vmax-tills vi når vmin i kurvan. Således ser vi bara hur man använder bilen under väldigt korta partier under just kurvor. Man ser inte i denna analys hur bilarna stonkar på rakt fram, hur de lägger meter under sig och i vilken framfart de gör detta. Det enda vi ser i mina analyser är hur man släpper av gasen, går på bromsen inför en kurva, samt när man gör sig beredd att kliva på gasen igen. Detta skeende tar olika lång tid för folk, vi ser hur olika snittfarter vi får under dessa få antal bromsande eller gas- avsläppande partier.

Enligt mig är detta just det kritiska momentet i vad som gör en förare snabbare än andra,(lägger inga värderingar gällande någon av oss här) hur man hanterar bilen just i det man ska gå av gasen och bromsa in för en kurva, samt ta kurvan. Detta skeende skiljer ut förare och förare enormt mycket mer än hur vi alla trycker ner en gaspedal rakt fram under rakorna. Detta lärde jag mig tidigt och tydligt av Rickard Göransson. Saker som spårval etc är sekundärt för kategorin bättre förare, men det som skiljer en extremt snabb förare från en över medel snabb förare är just hur man hanterar ovan skeenden.


Notera att jag EJ kollat data V-MIN TILL V-MAX, ALLTSÅ hur effekten avgör, hur väl bilar accelererar på rakorna! Det finns väldigt många partier på GR där man med effekt lätt distanserar en inte lika fullt effekt full bil. Detta kan man hämta tillbaka genom att köra bra från det man kliver av gasen och under in bromsning för att hålla uppe momentet i genom kurvan i en inte fullt lika effektfull bil med klenare bromsar. Jag menar långa rakan på mantorp, ja vinsten är extremt stor med en GT2 där vs CSL, hur illa GT2 än kör på rakan, så förlorar man extremt mycket på dessa långa rakor i låg effektbilar. Räkna alla rakor runt en bana, så förstår man. Räkna alla partier där bila accelererar på en bana, likt GR eller NÜR. vs DÄR man deaccelerate, alltså släpper gas/bromsar mer eller mindre(inför/kurvor)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Kimmen skrev:
Så här kan det se ut med en lätt bil, 2 varv på samma tid men ändå olika...och nej, jag vet inte hur Göte får så stora bilder, jag får det inte



Bra om man ser en bild på graph mesure i main run, samt run 2 för att få info om hur snitt/meter etc påverkas om än lika varvtider. Alltså klicka in main run, tar kopia. Samt klick på run2, ta kopia, så ser vi båda varven. Jag laddar upp screenshot i imageschak och kopierar forumkod för att få mina bilder.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



jbergin skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
...enorma mängder logganalys


So...The Apprentice Becomes The Master!


Inte riktigt Men graph mesure vet tråkigt nog allt för få hur man använder, en väldig nyttig gizmo

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Sen får man inte glöma att det är mycket enklare att köra en bil med 300 hk mot en med säg 600hk... allt går så mycket fortare och är så mycket svårare.. så om man inte är ett super proffs så tar det lite tid att lära sig bilen och kunna untyttja dessa fula potensial..som på mantorp tex, där kommer jag upp i 261 Gps rätt mycket svårare att sätta bromspunkten än mot en bil som kommer upp i 200km/h bil djäkeln flyttar sig rätt många fler meter i sekunden än den andra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



När jag var där och tävlade med spvm var det i regn, så det var regndäcksdebut , kan se i loggen att man drar över 1 g i sidleds i regnet (på smala 160 mm däck), klart häftig upplevelse thumbs up rekomenderas.





_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Här kommer en min 1,28,8 tid mot gautes tid, http://www.autolife.se/Download.taf?Mode=Laptime&LaptimeId=1162

Här är jag lite mer varm i kläderna och utnyttjar bilen lite bättre, samma effekt men bättre kört

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Kan försöka kolla lite på den senare vid tillfälle thumbs up Göra samma jämförelse. Kommer med största sannolikhet vara bättre även på de två sektionerna jag tittade på tidigare, men särskilt intressant att ladda upp splittiderna för detta snabbare varv. Kan ju oxå vara intressant att kolla båda dina varv mot varandra för att ser vart du denna gång förbättrar dig.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Ja la in Richards tid och min i datorn och satte markören vid startlinjen, sedan tryckte man bara på pil höger så kunde man se dom 2 kryssen (rött och blått) göra sina varv på "kartan" och man såg var den ena eller den andra var snabbare då avståndet mellan kryssen ökade och minskade...kul

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Satt och bläddrade i lite Automobil tidningar och sammanställde då en lista på hur snabbt olika orginalbilar går runt banan i händerna på Jarlmark. Denna lista är inte komplett på något sätt men ändå intressant. Vore kul om folk kunde fylla på med de tider de hittar.

Ariel Atom 2 1.27.9
Caterham CSR 200 1.29.9
Porsche 997 GT2 1.30.8
Porsche 997 Carrerra S PDK 1.34.0
Corvette Z06 1.34.2
Audi R8 1.34.8
Bmw M3 E92 1.36.3
Porsche 997 Carrera S 1.36.6
Bmw Z4 Roadster M 1.36.6
Porsche Cayman S 1.36.8
Bmw M6 1.38.0
Porsche 968 Projekt 1.38.0
Corvette C6 1.38.4
Lotus Elise 111R 1.38.5
Maserati Grand Sport 1.39.3
Subaru Impreza WRX STI 1.39.3
Mitsubishi Lancer Evo 8 1.40.7
Porsche 987 Boxster S 1.40.8
Nissan 350Z 1.41.7
Masda Mx-5 Miata 1.42.6
Renault Megane Sport 1.42.6
Mercedes SLK 350 1.42.8
Ford Mustang GT 1.43.5
Alfa Romero 147 GTA 1.44.1
VW Golf GTI 1.46.0
Morgan Roadster V6 1.50.2

Edit: Hittade några fler här http://www.fastestlaps.com/tracks/gotland_ring_northern_loop.html

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Har kört ett par timmar under en dag på banan och som bäst lyckats med 1.32. Målet under semestern i år är 1.30. Kör en "gammal" 996 RS med MPSC.
Är det rimligt att nå 1.30 med den bilen och en hobbychaufför?
Vilka sektioner kan man hitta mest tid?
Vilka standardfel gör nybörjare på banan?
Går det att hyra en pro på banan som kan coacha?
Jag har en logg om någon orkar grotta ner sig.
Planen är att gå från till

_________________
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Är det samma spårval för en fyrhjulsdriven tung Porsche turbo som de i början? Tände vissa bilar har andra spårval?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kenne Rydgren skrev:
Har kört ett par timmar under en dag på banan och som bäst lyckats med 1.32. Målet under semestern i år är 1.30. Kör en "gammal" 996 RS med MPSC.
Är det rimligt att nå 1.30 med den bilen och en hobbychaufför?
Vilka sektioner kan man hitta mest tid?
Vilka standardfel gör nybörjare på banan?
Går det att hyra en pro på banan som kan coacha?
Jag har en logg om någon orkar grotta ner sig.
Planen är att gå från till


ja det går...men inte lätt..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Kenne Rydgren skrev:
Har kört ett par timmar under en dag på banan och som bäst lyckats med 1.32. Målet under semestern i år är 1.30. Kör en "gammal" 996 RS med MPSC.
Är det rimligt att nå 1.30 med den bilen och en hobbychaufför?
Vilka sektioner kan man hitta mest tid?
Vilka standardfel gör nybörjare på banan?
Går det att hyra en pro på banan som kan coacha?
Jag har en logg om någon orkar grotta ner sig.
Planen är att gå från till


Pål åkte 1:30 med sin kraftigt moddade 996 gt3 mk1 och 1:25-1:26 med cupbilen och Vincent ungfär samma. Så en hög 1:29 vore väll rimligt.
Ingen muskelbilsbana direkt mer som Kinnekulle i kvadrat svänger hela tiden.
Vh/D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Pentén skrev:
Är det samma spårval för en fyrhjulsdriven tung Porsche turbo som de i början? Tände vissa bilar har andra spårval?


Jag kör bitvis samma spår som cuparna. Det funka bra för mig.
Men räkna med 1:40 tider innan du kan banan . Jag åker 1:36-1:37 då vi var där. Och de ända som körde om mig var cupbilarna.
Det är tufft att ratta runt 1680kg på en krokig bana (bil+mig) Men med lite träning borde det gå att åka höga 1:33 skulle jag tro.

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



dole skrev:
Kenne Rydgren skrev:
Har kört ett par timmar under en dag på banan och som bäst lyckats med 1.32. Målet under semestern i år är 1.30. Kör en "gammal" 996 RS med MPSC.
Är det rimligt att nå 1.30 med den bilen och en hobbychaufför?
Vilka sektioner kan man hitta mest tid?
Vilka standardfel gör nybörjare på banan?
Går det att hyra en pro på banan som kan coacha?
Jag har en logg om någon orkar grotta ner sig.
Planen är att gå från till


Pål åkte 1:30 med sin kraftigt moddade 996 gt3 mk1 och 1:25-1:26 med cupbilen och Vincent ungfär samma. Så en hög 1:29 vore väll rimligt.
Ingen muskelbilsbana direkt mer som Kinnekulle i kvadrat svänger hela tiden.
Vh/D


Visst går det men inte lätt, lids har Gt3 rekordet med 1,30,3

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Finns det några loggar på Pålsson och Lids varv?

_________________
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Hej,

Pål's 996GT3 MK1 var helt standard förutom cup bromsar och r däck. Tom 4 sitsig ;-)
Finns ingen log dock på 1,30 varv, bara at lita på honom och ta det som en ungefär tid.

Tror vår Cup bil har kört 1,23 med föra ägaren. Förmodligen nya däck. Vi tar det lugnt och sparar på henne istället

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
21 besök senaste veckan (94278 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande