Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (94234 totalt)
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193


Trådstartare
Staffan Bergholm skrev:
Berätta mer!

Hur mycket bana finns det nu, är curbsen klara, är det bra rytm i banan, vilket svensk bana kommer närmast i jämförelse osv.


Banan som vi körde på är allt dom lagt asfallt på dvs c:a 3,2km. Curbs finns bara i ett par kurvor på den "gamla" delen av banan. I övrigt förutom asfalltering av banan så är inget gjort. Ett par bajamajor har dom lyckats släpa dit.

Man kan tycka att dom gjort banan lite väl "liten" och knixig om dom vill få dit FIA GT / ETCC etc. Men skam den som ger sig. Rolig är banan iallafall. thumbs up

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



okej, jag gick in på www.gotlandring.com och lånade en karta, så kan vi börja diskutera.

observera att det här inte är menat som någon riktig banguide, utan bara några kommentarer kring de delar som jag tyckte var intressanta.

Först lite generella grejor:
- Kurbs: Finns på sektionerna A-D. I övrigt ganska vassa asfaltskanter, som man bör undvika att åka över.
- Avåkningszoner: Rejäla, med Svenska mått mätt... Motsvaras ganska bra av de mörkgrå områdena på kartan.
Fyllningen varierar, mestadels hårt Gotländskt grus. Jag antar att det finns en del kvar att göra här. Det är nog ändå rätt svårt att
förstöra en bil här genom en normal avåkning, det krävs förmodligen en rullning eller kontakt med annan bil för att ställa tilll med något större elände.
- Räcken/Murar: Inga alls. Ännu.
- Faciliteter: Bajamajor. That's it.



Så till banan och några spännande partier:

A. Depåutfart/Start- och målraka: Från depån kommer man ut rakt i racelinjen, vilket gör utfarterna lite onödigt spännande om det är
annan trafik på banan. Det är ungefär som om utfarten på Gelleråsen skulle ha legat 100 meter närmare Trösen, om ni hajar..
Hastigheten på rakan ligger vid ett flygande varv på runt 200 vid inbromsningen inför B) thumbs up

B. Efter en sällsynt knivig inbromsning i nedförsbacke kommer det här sanslöst roliga och harmoniska partiet, först en lång höger
i fortsatt nedåtlut, sedan lite uppåt, genom en vänsterknix som verkligen börjar tala om att det här inte är vilken bana som helst...
Mjuka bilar beter sig ganska läskigt över det lilla krönet här. Sedan öppnar banan upp och man kan accelerera rätt ordentligt ner mot C).

C.
Banans enda "normala" kurva - en hederlig hårnål.

D. Första vänstern är, efter några timmars nötande, en fullfartskurva. I mitt fall betyder det att man går in på fyran (944 turbo eller 911 3,2) och håller stumt fram till inbromsningen inför den andra, lite tightare delen....

Partiet mellan D och E är en otroligt underhållande del av banan. Antalet möjliga spårval tycks vara väldigt stort här.
Dessutom så är banan ganska bred, så det finns fina möjligheter att köra om också. Efter Andra D-kurvan och den lilla rakan,
känns det som att man ligger på sväng - med konstant skrikande hjul - i en halv minut, upp till F nånstans...

E. Andra delen av E-partiet är kanske banans mest spännande, med en knix som enligt många får NGK-krönet på Knutan att blekna.
Helt klart är att ingången vid E blir otroligt viktig för att få rätt spår över knixen och bra fart i backen upp mot F).

F. En miniatyr av Hohe Acht-partiet på Ringen, med svepande böj i uppförsbacke. 10 graders dosering gör att man kan åka
fort och med väldigt skön drift här uppe.

G. Sista partiet ut på rakan är ett läckert svepande s-parti, där det verkligen gäller att hamna exakt i första (blint över krön!) böjen för att
kunna hålla fullt i nästa lite öppnare böj och därmed få med sig all speed ut på rakan.

Jag gillar banan skarpt och kommer att försöka åka där så ofta jag kan. thumbs up

_________________
--
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Fredrik, du får skaffa dig en sommarstuga här...

Annars håller jag med om det mesta förutom att en M3 E30 i standardskick kommer upp i ca 180 på rakan...

"Knicken" är nog det mest spännande partiet, det gäller att ha en sen ingång så att bilen är så rak som möjligt, annars hamnar man utanför banan efter några rejäla sladdar...

Nu väntar vi bara på den sista delen så att hela banan blir över 6 km...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Den är som en korsning mellan Mantorp o Kinnekulle fast gånger tio... Om ni fattar !
Den har "storheten" som Mantorp har o knixigheten som kullen har fast den är värre !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Sörpan skrev:

Annars håller jag med om det mesta förutom att en M3 E30 i standardskick kommer upp i ca 180 på rakan...


Det håller jag också med om. Fast du vet hur lösningen stavas. Det börjar på P.

_________________
--
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



FredrikÅ skrev:
Sörpan skrev:

Annars håller jag med om det mesta förutom att en M3 E30 i standardskick kommer upp i ca 180 på rakan...


Det håller jag också med om. Fast du vet hur lösningen stavas. Det börjar på P.


...engar?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Dubbelpost... (¤!"#¤%&%#&% GPRS-uppkoppling...)

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Sörpan skrev:
FredrikÅ skrev:
Sörpan skrev:

Annars håller jag med om det mesta förutom att en M3 E30 i standardskick kommer upp i ca 180 på rakan...


Det håller jag också med om. Fast du vet hur lösningen stavas. Det börjar på P.


...engar?


Hahaha!! thumbs up thumbs up

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Frazze skrev:
Sörpan skrev:


...engar?


Hahaha!! thumbs up thumbs up


Den där svarta, lätta 163-hästaren kostade 15000:- i inköp, sen har man ju helt klart lagt ner en hög kronor till på plast och dämpare.

S2-an som åkte 1,36-or lär väl också gå att köpa en bra bit under en hundring, men det är ju ett annat ämne, det eviga E30 vs. ..orsche.

_________________
--
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



M3E30 vs. Audi Transit menar du väl?

Fantastiskt att Porsche med lite överblivna Audi-delar och en gammal Ford Transitmotor kan köra i åttor runt det finaste som BMW kan prestera, mycket märkligt...

Min egen Audi Transit -87 är till salu för 35.000:-

/ Jonas Jarlmark
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Jonas Jarlmark skrev:
M3E30 vs. Audi Transit menar du väl?



Såja..

Ta tillfället i akt och skriv några rader om banan i stället - du såg säkert något spännande som jag missade.
Nu drar jag i alla fall till solen på den sista semesterveckan.

Vi hörs!

_________________
--
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Akta dig för tågen bara.

Banan, ja. Tidigare var Knutstorp min favorit bland Svenska banor, men efter en helg på ön som gud glömde så finns det en ny favorit (och det är inte korta mantorp).

I mina ögon finns ingen kurva på banan som man bara ska lida sig igenom utan alla har sin egen svårighet och det krävs en rätt omfattande teknik om man ska bli snabb här.

Refererande till Fredriks karta kan jag ju berätta hur jag upplever banan.

Ner längs rakan A så gäller det att sätta bromspunkten (som vanligt) och traila in lite i högern under lätt sväng, sen vrider man in den lite till och jag kommer ganska tidigt in till kurbsen, typ lite efter halva strängen, sedan nyper kurvan lite, men samtidigt börjar de gå uppåt, så kompressionen kan man använda till att styra mer höger för att följa kurbsen.

Timingen till vänstern är svår, men när man fått in rytmen så är det en fantastisk kombination. Man styr in lite innan man ser apex och touchar både första apex (asfalts kant) och andra apex (kurbs början). Från första apex håller man full gas och efter andra apex kan man ta sikte på högern som tas med full gas utan att det är kritiskt. Ut till vänsterkanten, bromsa och en relativt "enkel" kurva där man med fördel kan gå relativt hårt på kurbsen. Gäller bara att hitta en linje där man driftar ut till yttre kurbsen på full gas och inte landar 2-3 meter in i banan som är vanligt, då har man svängt för skarpt/sent.

Sen är det full sula mot D, relativt tidig och mjuk turn in, ansluta till kurbsen en bit innan halva har gått och sedan följa med så långt sidaccelerationen tillåter, släppa ut bilen på asfaltsytan där bandelarna möts, kort broms och relativt snabbt genom andra D-kurvan. Fullt därifrån med en mjuk invridning mot ett sent apex i nästa vänster och inne vid apex, en liten upprätning och broms så mycket sidkrafterna tillåter samtidigt som bilen vrids över in i högern. Nu ligger man mitt i banan och "flyter omkring" och nästa riktpunkt är apex vid den lilla betongupphöjningen. Prickar man den kan man hålla full gas därifrån, ut mot banans ytterkant, ta in bilen lite och sedan börja bromsa lite efter den första höjden.

Kurvan E är en kurva som nyper och mitt i apex har ett hopp som gör att greppet minskar där. Så man måste antingen köra långt ner i banan och sedan hitta en konstantradie böj som leder rätt eller så trailbromsar man hela vägen fram till det första, felaktiga apexet. Här gäller det att ligga minst 1,5 meter ut från kanten och med bilen i rätt riktning för att kunna plocka apexet på den lilla höjden. Samtidigt som man kör upp på höjden (under full sväng) måste man öppna upp bilen lite för att inte gå runt när det lättar på höjden. Man stänger bilen igen när den satt sig igen.

Vägen upp mot kurva F går via ett första "apex" (mitt emellen andra E-pilen och F-pilen) vid vänster bankant som man helt enkelt kör rakt över. När man kommit ut till mitten av banan igen börjar man vrida in, fortfarande med full gas och när man glidit ut till ca 3/4 mot höger får man börja bromsa och kan samtidigt styra in mot apex som ligger ca 10-20 meter efter F-pilen. Från apex är det fullt genom zig-zag-partiet ner mot högern.

Högern tar jag med dubbla apex, en ganska tidig ingång under broms, första apex, full gas, driver ut så det är ca 2 meter kvar till sandfållan, plockar andra apex på vär uppför backen där sandfållan tagit slut. Håller sedan högerkant, kommer över krönet och styr mjukt in i vänstern med full gas. Ser till att inte falla för långt ner i banan så att högern kan tas fullt också vilket egentligen är partiets mål så utgångsfarten blir hög på rakan. Skulle bedömma farten till 140-150 genom "chikanen", så har man bra pelle igenom så kommer folk inte ikapp på rakan trots mer effekt. Gör man däremot en miss så kommer de som skjutna ur en kanon.

På det hela taget en fantastisk bana med massor med svårigheter och ovanliga grepp, bred och fin så man kan labba med olika spår/bromstekniker utan att dänga av om det går åt skogen. Och dänger man av finns stora fina sandfållor (med kalkgrus) att köra bil i, istället för räcken, murar, sjöar och andra hårda och blöta saker som i övriga Sverige.

Enda risken just nu innan banan är klar är att asfaltskanterna är höja och vassa, så om man dänger av och inte tjongar tillbaka upp på ett kontrollerat sätt (med hjulen i rätt riktning) så kan man nästan utlova punka genom att asfalten skär igenom sidväggen på däcken. Viss risk finns även att välta om man kommer på bredhas genom en fålla och är på väg mot asfalten igen, men det är rätt svårt att lyckas med.

Så. Åk och kör på ön nu. Ha så roligt och tvätta inte bilen före körningen, ta det efter.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Hmm... efter Fredriks och Jonas utförliga beskrivningar av banan har jag faktiskt inte mycket att lägga till...
Mycket väl formulerat och i stort sett samma spårval som jag hade!
Det man kan göra är ju att labba lite mer med spårvalet i kurvpartierna mellan D och E, samt F och G.
Där finns det en del alternativa spår som fungerar rätt bra, lite beroende på vad man har för bil.

_________________
/ Jocke
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Det första som skall sägas är att banan är fantastiskt cool och då menar jag inte bara asfalten. Hela omgivningen med kalkbrottet och vindkraftverken ger en mycket speciell atmosfär.

Eantusiasterna som driver banan är hjälpsamma och justa.

Beträffande spårval är Fredriks och Jonas kommentarer mycket rättvisande.
Det som bör beaktas att de (och jag) kör relativt motorsvaga bilar preppade för bankörning.
och banan är så knixig har man inte så mycket nytta av effekt. Fäste är däremot värdefullt speciellt fram.

Jag har följande funderingar vilka jag inte kan verifiera då jag inte kunnat köra med laptimer på banan.
På en platt bana så är det ju enklare att plocka ut idealspåret. Den här banan lutar olika vid olika spårval genom kurvorna. Spårvalet kan även ge ett gupp eller en slät bana. Det gör att det krävs många varv innan man klurar ut vad som går snabbast.

A) Det känns som man faller in i denna kurva vilket gör att fästet fram är sämre. Att svänga under inbromsning känns som "key" för att behålla tryck på framhjulen. Det känns inte som om det går så mycket långsammare i ett omkörningsspår om ni förstår vad jag menar.
F) Här prövade jag att köra ett tightare spår än vad som beskrivs och när det börjar gå uppför vrida in bilen bara uppförsbacken som övergår i dosering gör att det inte är några problem med fästet. Med min trötta 4:a känns det som den inte orkar i backen men en bil med mer effekt kanske inte tappar så mycket.
G) Är underbar, en psykkurva.
Jonas du vet ju vad som händer om man missar utgången

Lycka till med att få banan godkänd av bilsportförbundet.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Japp, missar man utgången blir man ikapphunnen av den man just kört om och tvingas sedan till att bromsa sida vid sida mot A och köra parallelt fram till första D-kurvan innan man är förbi igen. Tack vare bredden går det utan större risk att göra det om den andre är med på noterna, inte alla 968-förare är det...

Just F-partiet var det jag labbade mest med utan att få ordning på vad som verkade snabbast. Även ditt tightare spår körde jag rätt mycket under lördagen, men drog sedan ut lite och tyckte mig få bättre utgångar ner mot zig-zagen, kunde framför allt gå på gasen tidigare utan att gå ner för mycket i fart.

Vore kul att köra mer i klump så man får en liten mätare på vad man tjänar respektive förlorar på.

En nackdel på "nya" delen är att det inte finns några curbs att ta ögonmärke på, så man flyter runt lite utan referenser om man inte ställer ut lite konor här och där.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Kanonbeskrivningar!
Det går inte att missa entusiasmen, måste åka och testa!

Är det någon som vågar sig på en kulfaktor gradering i jämförelse med Ringen som referens, låt säga att Ringen får bli 10, vad får då Gotland ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Gotland blir ungefär 12.

Gud vad skäll jag kommer få av de ringenfanatiker som ännu inte kört Gotland...

Bansträckningen är minst lika kul och krävande, dvs 10 poäng i bansträckning.

Ett plus för att den inte har de tidsödande fullgaspartierna (Flugplats-Schwedenkreuz, Bergwerk-Klosterthal och rakan) där det inte händer ett schmuck, 11 poäng.

Ett plus till för att det inte är 8 meter bana, 2 meter gräs och sedan Armco, utan 12 meter och riktiga fållor så man kan ge sig ut på hissnande balansövningar utan att mosa bilen när man inte gör det perfekt, 12 poäng.

Sen att det är närmare osv. är ju inte speciellt kul, utan mest praktiskt och ekonomiskt.

Personalen talar till och med en förvrängd variant av Svenska!

/ Jonas Jarlmark
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



+ poäng får den av mig för att den ligger så nära.. (sthlm/uppsala)

- poäng just för att den inte har samma höghastighetspartier som ringen.. än.. (när allt är byggt så kommer det bli ett parti som är nästan dubbelt så lång som start/målrakan är nu)

= Helt klart sveriges bästa bana. Men jag tycker ändå att nürburgring är snäppet bättre pga att den är unikare och mer utmanande och kräver mer mod av föraren. (större adrenalinkick)

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Jonas Jarlmark skrev:
Gotland blir ungefär 12.

Gud vad skäll jag kommer få av de ringenfanatiker som ännu inte kört Gotland...

Bansträckningen är minst lika kul och krävande, dvs 10 poäng i bansträckning.

Ett plus för att den inte har de tidsödande fullgaspartierna (Flugplats-Schwedenkreuz, Bergwerk-Klosterthal och rakan) där det inte händer ett schmuck, 11 poäng.

Ett plus till för att det inte är 8 meter bana, 2 meter gräs och sedan Armco, utan 12 meter och riktiga fållor så man kan ge sig ut på hissnande balansövningar utan att mosa bilen när man inte gör det perfekt, 12 poäng.

Sen att det är närmare osv. är ju inte speciellt kul, utan mest praktiskt och ekonomiskt.

Personalen talar till och med en förvrängd variant av Svenska!

/ Jonas Jarlmark


Shit, det här är ju som att läsa p-tidningar innan man ska gå på dejt.... :woot:

Men jag skulle inte vilja vara utan fullfarts sträckorna på Ringen, är jag den enda som inte sitter med snuttefilten och sover nerför Flugplatz ?

Hur var det nu (nu snurrar det i skallen), fick man inte köra med R-däck på kvällsträningarna ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
HanZolo
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 12



Staffan Bergholm skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Gotland blir ungefär 12.

Gud vad skäll jag kommer få av de ringenfanatiker som ännu inte kört Gotland...

Bansträckningen är minst lika kul och krävande, dvs 10 poäng i bansträckning.

Ett plus för att den inte har de tidsödande fullgaspartierna (Flugplats-Schwedenkreuz, Bergwerk-Klosterthal och rakan) där det inte händer ett schmuck, 11 poäng.

Ett plus till för att det inte är 8 meter bana, 2 meter gräs och sedan Armco, utan 12 meter och riktiga fållor så man kan ge sig ut på hissnande balansövningar utan att mosa bilen när man inte gör det perfekt, 12 poäng.

Sen att det är närmare osv. är ju inte speciellt kul, utan mest praktiskt och ekonomiskt.

Personalen talar till och med en förvrängd variant av Svenska!

/ Jonas Jarlmark


Shit, det här är ju som att läsa p-tidningar innan man ska gå på dejt.... :woot:

Men jag skulle inte vilja vara utan fullfarts sträckorna på Ringen, är jag den enda som inte sitter med snuttefilten och sover nerför Flugplatz ?

Hur var det nu (nu snurrar det i skallen), fick man inte köra med R-däck på kvällsträningarna ?


Det verkar inte vara någon som tar illa upp om man kör på R-däck...

//H

_________________
Hans Lindquist
CAR Svezia #4442
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Jag är inte mkt för att förklara spårval - jag bara kör & det gjorde jag på GR i våras under en hel dag.

Vi var bara 4 bilar där hela dagen lång & var perfekt för att lära sig banan &den gotländska atmosfären

Peter, Linus & Alec är grymt sjyssta killar som driver detta "nästan" som en hobby - bara det att de e på plats nästan hela tiden...

Jag menar - om de kunnat bygga hus i depån så had de gjort det för att bo i.

--------------------------------------

Banan kan jag säga följande om.

På rakan på det färdiga avsnitten är lång med tanke på avsnittet totala längd... (men jag kom ändå bara upp i 140)

Kurva B & de efterföljande 2-3 svängarna är i mina ögon en 95% kopia på 3:e kurvan & framåt på Falkenberg (någon som håller med?)

"hårnålen" är snabb med rätt bil & den ger en riktig racekänsla att passera när det går exakt rätt till förar/bilmässigt.

Del 2 på E-avsnittet har ett litet krön mitt i svängen som kan göra det SPÄNNANDE i tävlingssammanghang.

F-delen är inledningen till "korkskruven" som är min absoluta favorit.

Hoppas ni uppskattar mina synpunkter på GR

Jag anser personligen att G R kommer att bli en av Europas mest utmanande banor när denväl färdigställs.

Då jag inte vet någon annan euripeisk bana som har så omväxlande karaktär.

Vänligen/
..............Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (94234 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande