Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (94234 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



GT2= mycket mos=hög toppfart.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Kimmen skrev:
GT2= mycket mos=hög toppfart.

Hehe, självklart. Felstavning av mig ;-)

_________________
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Samma bil, 2 förare, samma varv tider 1,2580.
Ganska kul at jämföra då vi har som vanligt olika spår.
Finns fortfarande mycket at förbättra. Pål körde 1,2530 senare men den finns inte på film.

http://www.youtube.com/watch?v=aCuYjrpyvfA
http://www.youtube.com/watch?v=CNPpwIzeerQ

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Supramannen skrev:
tror inte en sekund på lasse lindh tiden tyvärr


ok, vet ej om Lasse verkligen körde 1,23 tider med nya däck och 996cup men efter helgen tvivlar jag inte alls at det är inom räckhåll.

Pål och jag körde 1,24 tider med beg däck, bästa tid 1,2463 tight tight tight tight spår
Återkommer med log, videon strulade, vi har film men ingen ljud...

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



VincentM skrev:
Supramannen skrev:
tror inte en sekund på lasse lindh tiden tyvärr


ok, vet ej om Lasse verkligen körde 1,23 tider med nya däck och 996cup men efter helgen tvivlar jag inte alls at det är inom räckhåll.

Pål och jag körde 1,24 tider med beg däck, bästa tid 1,2463 tight tight tight tight spår
Återkommer med log, videon strulade, vi har film men ingen ljud...


man kanske är överbevisad..otroligt fort så fall

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Supramannen skrev:
VincentM skrev:
Supramannen skrev:
tror inte en sekund på lasse lindh tiden tyvärr


ok, vet ej om Lasse verkligen körde 1,23 tider med nya däck och 996cup men efter helgen tvivlar jag inte alls at det är inom räckhåll.

Pål och jag körde 1,24 tider med beg däck, bästa tid 1,2463 tight tight tight tight spår
Återkommer med log, videon strulade, vi har film men ingen ljud...


man kanske är överbevisad..otroligt fort så fall


Det verkar som att bilen passar utmärkt på GR, då menar jag balans mellan effekt och grepp som ger möjlighet at köra agressiva spår när däcken är bra. Skall försöka ladda up filmen när jag få tag i kortet, det är stora skillnader i spåret jämfört med förra gången.

Det gav mycket at analysera loggar från förra gången thumbs up

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Tror jag har varvet på mitt 1,27.75 på film oxå även om jag har ett eländigt bälte som gungar in i bilden i alla H-svängar!! ;-/ Hoppas på att få fram den och loggen så småningom!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Fick kortet igår, laddar filmen ikväll.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Here you go

http://www.youtube.com/watch?v=IiCXCr7NR2I

Är inte så bra på at snygga till log filer så det blir ingen !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



VincentM skrev:
Here you go

http://www.youtube.com/watch?v=IiCXCr7NR2I

Är inte så bra på at snygga till log filer så det blir ingen !


Snyggt kört!!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Det verkar så lugnt. Som vanligt med relativt snabba varv.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



VincentM skrev:
Det verkar så lugnt. Som vanligt med relativt snabba varv.


Kändes som jag brottades mer med min bil när jag försökte haka på! :-)

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Det gör du definitivt, mindre grepp or mer effekt = mer adrenalin i kroppen !

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Då var det dags! Att se om det går att komma ner till 1.30.x med GT3:an på Gotland Ring (med en glad hobbychaufför). SMHI lovade sol blandat med lite moln men på väg från Visby såg det lite oroande ut med tunga mörka moln och till och från små regnstänk på vindrutan. Väl framme visade det sig att det hade tok regnat hela natten men att banan var helt torr förutom en stor vattenpöl i kurva A. Utan den pölen så hade slutresultatet blivit minst en sekund snabbare ;-)

Förra årets personbästa blev 1.32.3. Det var första besöket på banan och i och med att jag var ensam bil så fick jag hitta på ett eget spår med hjälp av infon på Rejsa. Vissa partier gick riktigt bra medans andra var en mer eller mindre katastrof. Speciellt om man jämför med årets loggfiler.

Riggade D-boxen, sorterade in alla grejer och rullade ut för några första värmadäckvarv. Första varvet höll på att slutta i sanden efter långarakan. Den, rakan alltså, är klart kortare än vad man tror, plus att depåutfarten förvillar (ligger grymt sen på rakan). Hur är det möjligt att tänka; nu kör vi ett par lugna varv och sedan nästan köra av. Hornen växer snabbt och det är som vanligt lätt att vara överladdad ;-)
Körde en första stint på ca 10 varv. På slutet var det flesta runt 1.32. Var ganska nöjd men lite oroligt, var skulle jag hitta mer tid? Försökte övertala mig själv att det som vanligt krävs många varv för att komma upp i speed.

Efter lite vila, analys och vätska var det dags för stint ner två. Fortfarande samma oro. Klara jag inte att ta bilen under 1.32? På varv 4 kom förlösningen (om man nu kan kalla det före det) 1.31.9 (o en nia till). Se åter gick jag till att köra snygga 32:or.

Stint nummer tre. Skit, skit o åter skit. Ett regn av 32-or. Plus lite duggregn som, enligt mig, påverkade greppet i banan. Svårt att inte sladda på vissa delar av bannan. Speciellt om man missade idealspåret.
Analys, analys, analys, varför kör jag så sakta? Eller inte så fort som jag planerat? Har en plan för en del av de mindre snabba partierna när jag går ut för stint nummer fyra. Det lönar sig direkt med ett par 1.31 och avlutade med en 1.30.9. Blev (lätt) förvånad, var kom greppet t ifrån? Hade i och för sig ökat farten i ett par "lågfartspartier". Lätt nöjd när jag kör av banan!

Stint fyra börjar segt. Hittar inget grepp och kör på en gammal dam utan glasögon. Hur som, på varv nummer fem så stämmer allt. Lyckas plocka ihop alla bita och få till 1.30.6. Kan konstatera att MPSC-däcken bara medger hjältedåd under två eller kanske tre varv per stint. Det gäller att bygga upp rätt värme och sedan köra med full attack.

Svårt att ladda om för stint fem. Målet är redan nått (typ). Hur som, läser loggar som en galning. Hur hittar man ett par delar av sekund till. Enligt loggen borde jag kunna hitta 0.5 till (tack för det). Kör 31:or i parti och minut med en 1.30.7 som undantag. Förbannar vattenpölen och rullar sedan in i depån. Svettig men ganska nöjd.

Alec (GR designer, CEO, mm, mm) körde min bil ett par varv. Tyvärr tog bensinen slut. Lärde mig mycket om vilket spår man skall ta. Äntligen vet jag hur man borde köra, typ. Nästa år går jag för 1.29.x ;-)

Summering! Banan kräver att man köra aggressivt men så fort man kör "över" förmågan så hasar man bort från "bästa" tiden. Det gäller (som vanligt) att hitta flytet och köra aktivt. Rinna som ett droppe vatten genom banan. Finns ett par ställen där man med en GT3:a kan få grymma kast om man överkör. Banan känns dock generellt sätt ganska trygg. En sista reflektion är att GR äter en hel del material (däck, belägg, mm) men är mycket underhållande!

_________________
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



VincentM skrev:
Here you go

http://www.youtube.com/watch?v=IiCXCr7NR2I

Är inte så bra på at snygga till log filer så det blir ingen !

Shit! Vad tajt det går att köra med slicks. J-vligt bra attack!

_________________
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Kenne Rydgren skrev:
Summering!
Banan kräver att man köra aggressivt men så fort man kör "över" förmågan så hasar man bort från "bästa" tiden.
Det gäller (som vanligt) att hitta flytet och köra aktivt.
Rinna som ett droppe vatten genom banan.

Det var några väldigt välformulerade kloka reflektioner! thumbs up

Bra kört, speciellt med tanke på underlaget.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Kenne Rydgren skrev:
Då var det dags! Att se om det går att komma ner till 1.30.x med GT3:an på Gotland Ring (med en glad hobbychaufför).

Var du själv där med Alec eller fanns det fler bilar på plats?

Tänker närmare på Per Jesslén och hans silvriga 993:a.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Benci skrev:
Kenne Rydgren skrev:
Då var det dags! Att se om det går att komma ner till 1.30.x med GT3:an på Gotland Ring (med en glad hobbychaufför).

Var du själv där med Alec eller fanns det fler bilar på plats?

Tänker närmare på Per Jesslén och hans silvriga 993:a.

Det var ett par glada grabbar till dock ingen 993:a. Alec dök tyvärr upp på slutet. Han hade nog kunna hjälpt mig under dagen.

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kenne bra kört, bland dom snabbaste Gt3orna då.. 1,30,1 körde lids med sin

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Markus Norström körde 1.23,3 under race med en 996 cup så det bekräftar väl att det går att köra 1,23 tider med en 996:a. Vet inte hur duktig Markus är att köra men det är nog ganska bra i en sådan bil

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



1,21,7 har Alx kört i en 997 cup

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (94234 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande