Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
4p-bälte i bruksbil med vanliga stolar
1031 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Försöker söka men hittar inte. Vad är det som gäller? Jag vill ha 4p bälten för att kunna använda HNRS för att kunna använda min hjälm. Vill inte byta stolar i bilen. Är det bättre då att skita i HNRS? Får känslan av att det mest bara blir farligt med 4p och standard stolar men det kanske är fel. Har lyckats rejsa-googla mig fram till att schroth bälten kan vara klokt eftersom nån tyska tänkt på monteringen.

Hjälmen är en OMP integral hjälm och jag hade dispens för att använda den när jag tävlade. Lätt är den, det var mer "integral" jag hade dispens för. Tyckte dock att det var jävligt skönt med HNRS (känsla) men den kräver ju 4p då det är en Simpson Sport (hette den så, den enklare som kom för nåt år sen och jag kan inte tänka mig att det ger nåt med 3p på den.

Och del två på frågan. Jag skulle ju kunna fälla baksätet och montera bältena i typ ett fj bens stag - men banden blir långa och placeringen blir låg. Å andra sidan kanske det är skit samma med original stolen, stolsryggen kanske ändå ger sig före...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2232



Tycker nog att det är bättre att skaffa ett hybridskydd som funkar med 3-punktsbältet om du vill ha nackskyddet.

Jag tror att bilens originalbälten är bättre än att använda 4-5-6 punktsbälten som man monterar på ett felaktigt sätt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



För det första ska du ha bur i bilen om du ska ha 4- eller 6-punktsbälten.
Att inte ha bur med dessa bälten är rent farligt..

Dessutom är fyrpunkt inte ett säkert bälte.... då du under vissa förhållanden
kommer glida under bältet.

Att sedan lägga till HANS till detta.... gör det ännu sämre.

Så......... du är säkrast i originalbälten

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2232



Efter lite tanke....
HANS kom väl till för att man inte skulle slita huvudet av nacken vid en hård krock när man sitter fastspänd?
I ett 3-punktsbälte sitter man inte lika hårt med kroppen och dessutom så har man en krockkudde (i modernare bilar) som fångar upp kropp och huvud.
Är jag ute och cyklar?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281


Trådstartare
Rättelse - det är ett hybrid skydd jag har, inte ett HANS.

Anyway, känns rimligt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13222



Här är det bra att länka till en sparad tråd:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79345

_________________
Tord Ringenha11
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



safe skrev:
Efter lite tanke...


Så är det ju.

Men den stora faran med dessa bälten utan bur..... är att taket kommer att kolapsa om man slår runt ordentligt..... och du kommer att slå ner huvudet mellan axlarna.
Där hjälper inte HANS.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Taket kollapsar oavsett vad man har för bälte. Att ha ett 3-punkt istället för 4/6-punkt räddar dig inte om taket kollapsar. Man "glider inte undan" från takintryckningen med 3-punkt som påstås ibland. Däremot ökar risken att man under rundslagningen rör sig från sin position i stolen och skadar sig allvarligt då man slår i inredningen med 3-punkt. Inte heller Hans- eller hybrid-skydd räddar dig om taket trycks in.
Ska du köra på bana oftare än undantagsvis med bilen så installera båge eller bur, en bra skalstol och ett bra bälte anpassat till stolen.
Risken att bilen slår runt är förvisso inte jättestor men den finns. Att taket trycks in om bilen slår runt är inte heller något som sker varje gång men varför chansa?

4-punkt är olämpligt då det är svårt att installera på ett sätt som gör att man undviker underglidning. Det är absolut möjligt att göra, fast utan rätt kunskap och verktyg så är det inte möjligt för amatörer. Väl i så fall 6-punkt.
Vill man trots detta inte ha 6-punkt (t ex pga originalstolar) så fundera över om du ska köra bana med bilen överhuvudtaget och behåll 3-punktsbältet! Det är anpassat för din bil av de proffs som utvecklade bilen.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Allmänt banåkaforum
4p-bälte i bruksbil med vanliga stolar
1031 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande