Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil spackla med Hagmans sprayspackel... Vad gör jag för fel? | 1 besök senaste veckan (7092 totalt) |
Har lite smågrejer (glasfiber) som ska spacklar innan det ska på lack. Tänkte göra grovjobbet själv men verkar gå åt skogen. Har först kört med plastic paddings pp100 för att fylla igen allt grovt och det funkade ju kanon! Men sen ska jag dra över allt med Hagmans Sprayspackel vilket blir mindre kanon. =(( Först o främst har jag problem med att det inte fyller ut de småhålor som är kvar utan lägger sig runt kanterna o bildar en stor krater. Sen så har jag problem med små små porer i spacklet. Verkar som om det har blivit små små luftbubblor när man sprayat som sen kommer fram när man slipar.
Jag har testat lite olika approacher. Först så tvättar jag grejerna ordentligt och torkar av med lacknafta. Sen har jag testat både att lägga jättetunt lager och lite tjockare lager. Har testat att våtslipa mellan lagren (p600) samt att lägga ett lager till utan slipning. Men hur jag än gör så vill det inte bli bra. Har nå några tips till en nybörjare? _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||
Lacknafta ger en fet yta och därmed precis som det INTE ska vara när färg ska fästa. Spreja på 30-40 cm avstånd och skaka burken noga innan om det är sprayburk eller se till att färgen är upprörd om använder kompressor. Man kan också behöva tunna färgen om den ska målas med kompressor.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Har haft precis samma problem med just Hagmans sprayspackel. Någon lösning på problemet har jag tyvärr inte. I mitt fall löstes problemet genom att jag blev förbannad och slängde tanklocket som det handlade om åt h-vete och knackade till ett nytt som jag inte behövde spackla... _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||
Det är även noga att man blåser bort all gammalt slipdamm i porer mm sedan regör med aceton eller tinner.
Jag brukar också få den tendensen ibland, speciellt första lagret. jag brukar då spraya extra tjockt så att det fyller, ibland blir det rinningar och gardiner men dessa är lätta att våtslipa bort. /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Plastic pading hade något liknande förut, men vet ej om det finns kvar? Köp riktig slipgrund annars och en billig spruta på ***tema, det är ju inte så viktigt med en bra spruta när man lägger slipgrund. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Precis som peter skriver, kör riktigt tvåkomponentsgrund istället, fungarer betydligt bättre. Känner igen problemen, ett alternativ kan vara att spruta på rejält tunnad gelcoat, det fyller och blir väldigt "tät" i ytan, utan porer. Har dock inte provat själv, men vet gelcoat är betydligt mera svårslipat än grund/sprutspackel. Men det kan det kanske vara värt för att få en tät yta i ett lager?
_________________ Markus Österberg Kör alldeles för lite racebil... |
||
Skruva banåkabil spackla med Hagmans sprayspackel... Vad gör jag för fel? | 1 besök senaste veckan (7092 totalt) |