Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
spackla med Hagmans sprayspackel... Vad gör jag för fel?
1 besök senaste veckan (7092 totalt)
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442


Trådstartare
Har lite smågrejer (glasfiber) som ska spacklar innan det ska på lack. Tänkte göra grovjobbet själv men verkar gå åt skogen. Har först kört med plastic paddings pp100 för att fylla igen allt grovt och det funkade ju kanon! Men sen ska jag dra över allt med Hagmans Sprayspackel vilket blir mindre kanon. =(( Först o främst har jag problem med att det inte fyller ut de småhålor som är kvar utan lägger sig runt kanterna o bildar en stor krater. Sen så har jag problem med små små porer i spacklet. Verkar som om det har blivit små små luftbubblor när man sprayat som sen kommer fram när man slipar.

Jag har testat lite olika approacher. Först så tvättar jag grejerna ordentligt och torkar av med lacknafta. Sen har jag testat både att lägga jättetunt lager och lite tjockare lager. Har testat att våtslipa mellan lagren (p600) samt att lägga ett lager till utan slipning. Men hur jag än gör så vill det inte bli bra.

Har nå några tips till en nybörjare?

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18612



För det första, se det som slipgrund, inget mirakelmedel som fyller ut...

Lacknafta?? Kör med aceton istället. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1864



Lacknafta ger en fet yta och därmed precis som det INTE ska vara när färg ska fästa. Spreja på 30-40 cm avstånd och skaka burken noga innan om det är sprayburk eller se till att färgen är upprörd om använder kompressor. Man kan också behöva tunna färgen om den ska målas med kompressor.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



NEo skrev:
Sen så har jag problem med små små porer i spacklet. Verkar som om det har blivit små små luftbubblor när man sprayat som sen kommer fram när man slipar.


Har haft precis samma problem med just Hagmans sprayspackel.
Någon lösning på problemet har jag tyvärr inte. I mitt fall löstes problemet genom att jag blev förbannad och slängde tanklocket som det handlade om åt h-vete och knackade till ett nytt som jag inte behövde spackla...

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Det är även noga att man blåser bort all gammalt slipdamm i porer mm sedan regör med aceton eller tinner.

Jag brukar också få den tendensen ibland, speciellt första lagret. jag brukar då spraya extra tjockt så att det fyller, ibland blir det rinningar och gardiner men dessa är lätta att våtslipa bort.

/Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Finns det något annat fabrikat som fungerar bättre?

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



PaZ skrev:
Finns det något annat fabrikat som fungerar bättre?

/ Pär


Plastic pading hade något liknande förut, men vet ej om det finns kvar?

Köp riktig slipgrund annars och en billig spruta på ***tema, det är ju inte så viktigt med en bra spruta när man lägger slipgrund.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71



Precis som peter skriver, kör riktigt tvåkomponentsgrund istället, fungarer betydligt bättre. Känner igen problemen, ett alternativ kan vara att spruta på rejält tunnad gelcoat, det fyller och blir väldigt "tät" i ytan, utan porer. Har dock inte provat själv, men vet gelcoat är betydligt mera svårslipat än grund/sprutspackel. Men det kan det kanske vara värt för att få en tät yta i ett lager?

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



har fått erfara att sprutspackel inte reagerar bra med andra spackelsorter

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377



På smådelar kan man med fördel köra med Hagmans 2-K som penslas på

_________________
Henrik Hansson
Citera
Skruva banåkabil
spackla med Hagmans sprayspackel... Vad gör jag för fel?
1 besök senaste veckan (7092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande