Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (27886 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Figgz skrev:
Så som i steg 1 av det började jag med kabelsanering igårkväll!

Nu kan jag börja bunta ihop härvan igen för att få plats med den i bilen thumbs up
Visst hade jag bara kunnat knö ihop allt som det var, men det är emot mina principer om någorlunda okej installation

Det ser ju för enkelt ut.... är ju olika färg på kablarna
Du passar väl på att göra ett enkelt elschema innan du tejpar ihop
härvan eller hur du nu gör thumbs up Förebyggande om det behövs göras
nån felsökning eller dylikt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Figgz skrev:
Nu kan jag börja bunta ihop härvan igen för att få plats med den i bilen thumbs up
Visst hade jag bara kunnat knö ihop allt som det var, men det är emot mina principer om någorlunda okej installation
Startar den fortfarande?


Tyvärr en relevant fråga när man gått lös med häcksaxen på kabelhärvan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
super7 skrev:

Det ser ju för enkelt ut.... är ju olika färg på kablarna


Alldeles för lätt! Jag som inte ens är färgblind, vad har jag nu att skylla på...

super7 skrev:

Du passar väl på att göra ett enkelt elschema innan du tejpar ihop
härvan eller hur du nu gör thumbs up Förebyggande om det behövs göras
nån felsökning eller dylikt.


Yes!
Har en påbörjad (från en guide + komplettering av en kompis som jobbar på ford för lite extra pin-layout på en del saker) som skall göras klart när allt är färdigt. thumbs up
Tänk om den som byggde bilen hade varit så föredömlig med elen innan

Niklas Falk skrev:
Startar den fortfarande?


Tyvärr en relevant fråga när man gått lös med häcksaxen på kabelhärvan.


Fullkomligt relevant fråga!
Faktum är att den faktiskt fortfarande startar lika bra som innan! Men då var jag också väldigt försiktig/noga när jag rensade ur härvan. Mätte, kontrollerade och mätte en gång till.
Finns nog en del till jag kan rensa ut egentligen, nån enstaka kabel säkert men nu känns det som det räcker.
Det enda jag har kvar att koppla in ordentligt är bränslepumpsmodulen (PWM-styrningen), resten är klart!




Ett litet bildbevis här på att det funkar, här är LED:en för immobilizern.
Hur många har en Super Seven med ordentlig nyckelkodad immobilizer och fungerande OBD2 idag?
Lite kul är att LED:en funkar även som "larmdiod" när tändningen är av. Modern så det förslår

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



"Hur många har en Super Seven med ordentlig nyckelkodad immobilizer och fungerande OBD2 idag?"

Pluspoäng på den thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



verkligen pluspoäng! thumbs up


Kul tråd det här, även om jag typ aldrig skriver...
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Figgz skrev:
Det enda jag har kvar att koppla in ordentligt är bränslepumpsmodulen (PWM-styrningen), resten är klart!

Kul med diverse elprylar thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Figgz skrev:

...Hur många har en Super Seven med ordentlig nyckelkodad immobilizer och fungerande OBD2 idag?
Lite kul är att LED:en funkar även som "larmdiod" när tändningen är av. Modern så det förslår


Ha ha, original Gsxr 1000 immobilizer har jag på min Super7:a. Tror dock inte mc har obd2 utag så där ligger jag lite efter
Som vanligt snyggt jobbat thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Bara som kommentar; vad jag känner till har Caterham haft OBD i de flesta av sina Seven-bilar sedan 2002!
Bra jobbat, ska bli kul höra hur nya motorn beter sig i bilen. Det är ju plusgrader och torrt nästan nu ute så bara ut och testa!?

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187



Fasen inte dumt med immobilizer i en öppen bil!

Hur ser todolistan ut nu då, vad har du kvar?.. känns som att du kommit en bra bit på vägen nu även om det ofta är småpillet som tar mest tid ..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Lindkvist skrev:
Fasen inte dumt med immobilizer i en öppen bil!

Nu fick jag ju en idé thumbs up

Man får trycka på vissa knappar samtidigt för att väcka liv i panelen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



super7 skrev:
Lindkvist skrev:
Fasen inte dumt med immobilizer i en öppen bil!

Nu fick jag ju en idé thumbs up

Man får trycka på vissa knappar samtidigt för att väcka liv i panelen.


Mer info om den?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



J.Schuman skrev:
super7 skrev:
Lindkvist skrev:
Fasen inte dumt med immobilizer i en öppen bil!

Nu fick jag ju en idé thumbs up

Man får trycka på vissa knappar samtidigt för att väcka liv i panelen.


Mer info om den?

http://racegrade.com/keypad.html

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare


Utrensning sker! Donatorbil är skickad till skrot thumbs up

Har inte hänt så mycket i garaget på sistone så inte så mycket att visa, ska bättra mig snart

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Ehrm, såg jag inte en annons på den gula cigarren med? eller den kanske är safe nu när silver är såld?
Min gissning är på en fyrsitsig hobbybil av nåt slag för glassfärder med hela familjen.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Ehrm, såg jag inte en annons på den gula cigarren med? eller den kanske är safe nu när silver är såld?
Min gissning är på en fyrsitsig hobbybil av nåt slag för glassfärder med hela familjen.



Senast jag var i garaget stod den kvar där, förstår inte vad du menar
(Kanske är något lite lurt på g...)

4 sitsig glassätarbil med rak sexa på 3 liter finns redan i hushållet. Notera barnstolen med





_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Kanske dags att anmäla intresse för Torsdagsträffen nästa vecka så att man kan få ett par besked om hur säsongen kommer att se ut egentligen...

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Jag vet, jag vet men kommer inte avslöja något

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare

Det viktigaste, dekaltrim!
När donatorbilen stod på bärgarens fläk kom jag på att jag hade glömt att ta bort ST170 emblemet, så jag plockade av det där och då för att kunna ha det på instrumentbrädan. Lite roligt ändå

I övrigt så fortsätter tillsnyggning av kabelhärvan samt montering av moduler och kontakter

Bränslepumpsmodulen har fått robotslang till kontakten, som resten av härvan har original


OBD-uttaget monterat diskret men lättillängligt.

Har nu gjort klart monteringen av all el på ett snygg, robust och permanent vis. Borta är lösningar som sockerbitar (som gamla styrsystemet var kopplat med och nu istället är det riktiga kopplingar och snyggt uppmärkt.
Passade även på att koppla in både modulen för bränslepumpsstyrning och även för styrningen av spjället i insuget (som justerar längden på insugsrören), så nu är allt fullt fungerande!
Testade att slå på tändningen och även mäta spänningen till pumpen, roligt när man ser att den matar pumpen enbart efter behov utifrån vad tryckgivaren i railen säger

Passade även på att bara lägga dit 'front scuttle' för att få lite känsla av bilen. Inte mycket kvar nu, bara expansionskärl mm!


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
Arbetet fortsätter...
För att underlätta felsökning och utöka dokumentationen att inte bara finnas i pärmen över bilen så lät jag en Dymo gå varm och printa ut massa etiketter som ska sitta runt olika delar av kabelstammen (där det inte syns, under glasfibern).

Tänk om förra byggaren gjort så, det hade underlättat för mig tidigare



När alla kablar var markerade, all inkoppling gjord (inkl både varvräknaren och även PWM-styrningen av bränslepumpen) var det dags för ett litet hål i glasfibern och vips så försvann kabelhärvan diskret in där.


Så när det ändå var gjort, bilen funktionsstartad ännu en gång så monterades front scuttle och aeroscreen på igen. Nu ser bilen ut som en bil igen thumbs up



Den något ned-trimmade instrumentbrädan (med emblemtrimmet framför växelspaken ) blev mycket stiligare än den gamla höga som gick hela vägen upp till den tonade delen på aero scuttle.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Figgz skrev:
Passade även på att koppla in både modulen för bränslepumpsstyrning

Intressant, vars sitter den fysiskt på Focusen?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
super7 skrev:
Figgz skrev:
Passade även på att koppla in både modulen för bränslepumpsstyrning

Intressant, vars sitter den fysiskt på Focusen?


Ganska exakt här Under höger baksäte. Är inte säker, men tror bara den sitter på ST170


Jag kände först inte till den, så tur att jag hade sparat donatorbilen så jag kunde klippa bort den under julledigheten

Här är detaljbilder på modulen och kabelhärvan som finns original



EDIT:
Och här kommer ett ärligt stulet kopplingsschema


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (27886 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande