Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (27883 totalt)
Fjonkalicious
Skåne
Här sen Sep 2012
Inlägg: 27



Vad föranledde ett byte från en Zetec till en Zetec?

_________________
Filip Svensson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Figgz skrev:

Sitter det extraktorgrenrör original på st 170:n ?
Blir en del innan det passar


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Bra jobbat, Figgz!

Fick du sålt den gamla motorn alla redan? Vad ska hända med donatorbilen?

Tack
Jajjemen, gamla motorn är såld (fått handpenning, så ska den lyftas ur bara).
Donatorbilen, eller Pundar-Forden som den kallades igår, kommer nog gå till skroten. Är utrullad ur garaget iaf om nån vill ha en ST170 utan motor och lite kabelhärvor.

Mats Karlsson skrev:
Hmm, grenröret ser ut att lida av kråkbajssyndrom.

Lite
Får kolla exakt vilket fågelbajs med svärfar, han är ju ändå fågelskådare

Janne J skrev:
Motorbyte på en helg, det kan inte bli annat än många tummar upp!

thumbs up
En får göra så gott han kan när du är förebild med tempot på Mustangen!
Ska se om jag inte hinner lyfta ur en motor till idag... Dröjer nog lite längre innan nya åker på plats i den gula, måste snygga till den först

Fjonkalicious skrev:
Vad föranledde ett byte från en Zetec till en Zetec?

Bra fråga, min tanke är såhär:
Dagens Zetec är en 130hk maskin med dubbla Weber 45or och lite annar, ger 164hk. Denna Zetec (även om det står Duratec på kåpan) ger original 173hk med bättre körbarhet än den gamla. Jag prioriterar körbarhet i mina bilar och är det något som är oslagbart så är det en grundmotor med högre effekt från början! Sen går dessa med lätthet att skrämma upp i ytterligare 10-15 hästar med om man så vill, med bara lite justerbara kamdrev på avgassidan mm.
Så oavsett om det är för dagarna jag åker och köper glass eller fisk (sånt vi gör på Västkusen med våra bilar ), eller om jag kör konbana så kommer det vara att föredra att ha ett bättre grundregister.
Sen skadar det inte att när transplantationen väl är gjord så kostar en reservmotor på skroten ca 5k... med 173 nästa hästar, om något skulle hända
Men visst, det charmiga ljudet blir jag av med... fast troligtvis även bensindoften i garaget, lukten i kläderna etc

super7 skrev:

Sitter det extraktorgrenrör original på st 170:n ?
Blir en del innan det passar
'
Ganska schysst extraktor original måste jag säga!
Men jag fortsätter använda det grenrör som redan sitter på bilen är tanken, en av förhoppningarna iaf med att byta från Zetec till Zetec!
Får se om det är så enkelt...



Lite bilder från igår med!


Pundar-Forden!


Vissa hissar en Gulblå flagga om det är flaggdag, jag köper en bil av varje färg istället


Ergonomiskt godkänd arbetsställning


Två glada gossar en fredagkväll!
Långhylsa och motorlyft, vad mer kan man begära?
Peter är en riktig klippa, han vet hur man både skruvar bil, snackar skit och "snyggar till" en Ford


Var tar min motor vägen....?


Ute på garagegolvet för att separeras från låda och annat skräp

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Underbara bilder, bra jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare




Det blev ett motorlyft till I helgen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Och sen hela söndagen kvar att lyfta i en motor på. Heja, heja...

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
snailspeed skrev:
Och sen hela söndagen kvar att lyfta i en motor på. Heja, heja...



Och sen vara klar till Nattrallyt på torsdag?
Hade gärna lyft i motorn idag, tid har funnits men inte rätt motorfästen, så de måste beställas!

Så när jag ändå väntar på lite delar så passade jag på att tvätta av motorn rejält och penselrenovera lite
Jag kan verkligen inte lyfta i en del som är synligt rostig


Avfettning, skrubba och så bromsrengöring och högtryckstvätt


Lite demontering av lösa delar och en roterande stålborste senare


Voila! Penselrenoverad... Eller snarare sprayburk

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Blir ju jättesnyggt.

Då får det väl bli Speedstern på torsdag?
För du kommer väl?

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 498



Spännande operation!

Har du koll på exakt vad som skiljer mellan denna och en vanlig Zetec 130hk? Vad är det som gör de sista 40hk?

Räknar du med att allt passar rakt över eller är det mycket som skiljer.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



JonasR1 skrev:
Räknar du med att allt passar rakt över eller är det mycket som skiljer.
Tydligen är motorfästena olika, vilket verkar udda, eller är blocken bearbetade olika, för det är väl samma gjutning?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
snailspeed skrev:
Blir ju jättesnyggt.

Då får det väl bli Speedstern på torsdag?
För du kommer väl?

Tack Oscar!
Det blir inte Speedstern på torsdag, den är redan undanställd och avställd... Men självklart kommer jag! Så bilvalet får bli en annan bil utan tak, dvs knarksläden, a.k.a. bruksbilen. Dvs en BMW 125 cab Rak sexa på 3 liter ska få sjunga genom skogarna thumbs up
Tar med en annat välkänt ansikte från Sprintcupen i bilen som kartläsare Så lite tempo ska vi nog kunna hålla...

JonasR1 skrev:
Spännande operation!

Har du koll på exakt vad som skiljer mellan denna och en vanlig Zetec 130hk? Vad är det som gör de sista 40hk?

Räknar du med att allt passar rakt över eller är det mycket som skiljer.


Räknar med och hoppas på är två farliga ord som jag kommer använda mycket framöver Sen kommer det säkert vara så att den berömda skiten träffar den mytomspunna fläkten vid några tillfällen, men det får jag ta då

Som Niklas Falk skriver så skiljer sig iaf ena motorfästet, det högra. Det vänstra så är gjutningen i blocket samma, men på höger sida så skiljer det sig lite.

Vi får ta lite bakgrund innan det blir Ford-fikonspråk:
Gamla motorn är en Zetec av typ Silvertop, den har bl.a. vattenpumpen rakt ovanför vevaxeln och oljefiltret sittande rakt på oljepumpen som är en del av av bröstkåpan.
Den nya motorn är en Zetec av modell Blacktop, den har bl.a. vattenpumpen off-center från vevaxeln och oljefiltret sittande skruvad rakt på blocket.
Utöver detta är oljetrågen olika, silvertop har 1 delat och blacktop 2 delat. Ena har integrerad stänkskydd för vevaxeln, inte den andra. För mig spelar inte det någon roll då jag ändå ska ha ett eftermarknadstråg.

Så vad skiljer mellan motorerna för effekten?
Mellan silvertop och blacktop skiljer sig komp, stakar och allt möjligt. Utöver detta så har ST170 motorn (som är en väldigt speciell blacktop) även VVT (variabel ventilstyrning, som Vanos helt enkelt vilket de flesta känner till på BMW). Denna sitter dock enbart på insugskammen så vill man ha mer effekt så sätter man ett vanligt justerbart drev på avgassidan och justerar in på rullar. Det har gjort att många såna här motorer hoppar upp bortåt 10hk


Niklas Falk skrev:
JonasR1 skrev:
Räknar du med att allt passar rakt över eller är det mycket som skiljer.
Tydligen är motorfästena olika, vilket verkar udda, eller är blocken bearbetade olika, för det är väl samma gjutning?


Vad passar inte?
Hittills har jag hittat dessa saker:
-Motorfäste höger sida
-Tråg från gamla motorn
-Vattenpump/generatorremsdragning då det skulle innebära att Blacktop-motorns vattenpump går åt fel håll
-Huven? Återstår att se om höjden på ventilkåpan och VVT-solenoiden går fri. Om inte annat så får jag väl bygga ett scoop, göra en bula på huven eller köpa en V8 huv.

Utöver detta så borde det mesta passa. Flyttar över svänghjul/koppling från gamla motorn för det vet jag passar + att jag vill inte ha dubbelmassesvänghjul som ST170 har original.

Däremot så blir det lite jobb för att få OEM ECU (dvs original motorstyrning) att fungera i bilen, därav att jag köpte en hel donatorbil.
För att få motorn att funka med styrsystemet i en annan bil krävs såklart kabelhärvan till motorn, databoxen samt nycklarna till den bilen som databoxen satt i + Immobilizer-mottagaren. För utan nycklar och rätt ECU med nycklarna kodade till boxen så kommer inte databoxen att fungera.


Det är vad jag tror idag iaf, sen får vi se vad som dyker upp längs vägen
Oavsett så känns det som en relativt (ähum) smidig operation för att få 40 hästar extra, framförallt med bibehållen körbarhet, driftsäkerhet och utan att behöva blanda in separata styrsystem, mappningar mm.

En sak är säker, NÄR motorn funkar i bilen (inte OM) så kommer det bli såhär:

En sak jag hoppas slippa är detta:




_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Din BMW har jag ju sett på en fikasväng. Fin bil det också.

Blur det någon ljusramp på den då? Och kartläsarlampa?

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



[quote="Figgz"]
Alex Eriksson skrev:
Bra jobbat, Figgz!

Peter är en riktig klippa, han vet hur man både skruvar bil, snackar skit och "snyggar till" en Ford


Alltså, du har fel ordning på grejerna... Det ser ju nästan ut som man är kompetent, så lugna dig lite är du snäll

Hade velat ha ordningen: Snygga till/stylea Fård, snacka skit och sedan skruva. Men jag kan sträcka mig till att byta plats på de första.

Maken till pundigare bil får man leta efter. Fredrik fick göra allt jobb i, för jag ville inte ha AIDS.


Grym Westfield dock! En riktig death trap!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
dvorak skrev:

Alltså, du har fel ordning på grejerna... Det ser ju nästan ut som man är kompetent, så lugna dig lite är du snäll



Sorry, ska inte göra om det misstaget




Bara släppa nu väl? Så skramlar den på plats

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



nej.. går bara göra med v-motorer,, de är kilformade så de hittar in själva

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



dvorak skrev:

Alltså, du har fel ordning på grejerna... Det ser ju nästan ut som man är kompetent, så lugna dig lite är du snäll


Sorry, ska inte göra om det misstaget



Bara släppa nu väl? Så skramlar den på plats


Var lite för snabb i uttalandet där, givetvis var det så jag menade. :lol:






Figgz skrev:


Bara släppa nu väl? Så skramlar den på plats


Yes!!! Kan gå

Hoppas gamla xtratorröret passar bra. Är lite nyfiken på vad som gör att blacktopen som du antar kommer att låta tamare?
Har ägt lite Taunusar och Sierror, 2nollor och är bekant med ett fordish motorljud -spelar vanosen in nåt för ljudbilden?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
nej.. går bara göra med v-motorer,, de är kilformade så de hittar in själva



Det har du ju såklart rätt i! Nu förstår jag äntligen varför det är populärt med Westfield V8 i UK, man måste ju spara flera minuter på att få i motorn

Alex Eriksson skrev:

Figgz skrev:


Bara släppa nu väl? Så skramlar den på plats


Yes!!! Kan gå

Hoppas gamla xtratorröret passar bra. Är lite nyfiken på vad som gör att blacktopen som du antar kommer att låta tamare?
Har ägt lite Taunusar och Sierror, 2nollor och är bekant med ett fordish motorljud -spelar vanosen in nåt för ljudbilden?


Well, det gick... nästan... Mer om det strax!
Grenröret "ska" passa, packningarna är samma så rent måttmässigt ska grenröret passa precis som på den gamla motorn, en av fördelarna som gjorde att jag valde ST170 maskin framför att gå på Duratec-spåret
Just själva ljudet vete tusan vad jag ska tro om nu, det enda jag vet är att det i dagsläget är 2st Simonsdämpare (2" dämpare, 400mm långa och 100mm diameter) som är urblåsta och klara för att slängas på tippen, så tanken är att skaffa en rejäl dämpare (nånstans 150mm diameter och 600mm lång iaf) som ska tåla värme lite bättre så lär ljudet ändå bli annorlunda.
Däremot så bör det bli skillnad i ljud mellan Silvertop och Blacktop då det är en helt annan motor när det gäller komp etc om jag hittat rätt specar.
När det gäller vanosen får jag återkomma, för jag hade en felkod på själva solenoiden när jag köpte donatorbilen, men det får jag fixa när jag har motorn i bilen med fungerande OBD2


Hur var det nu med att "bara släppa i motorn så skramlar den på plats"?

Först och främst så flyttade jag över det gamla enkelmassesvänghjulet istället för dubbelmasse som satt på donatorbilen.
Då jag inte har doktorerat i Ford så passade jag på att märka upp och kolla att "missing tooth" satt på exakt samma ställe mellan motorgenerationerna med och det gjorde den! Inte för det vore så vanligt att flytta på det, men tusan så segt att fundera på det under eventuell felsökning senare...


Svänghjul på!

Släppa i motorn då? Ja, det gick ju... nästan!



Nog kom den ner, passade fint mot lådan, men ligger den inte lite högt?


Hade räknat med att vanospuckeln i framkant av tändstiftskåpan skulle bli ett problem men inte så myclet

Fast det var ju rimligt att förstå varför, här var det ju inte riktigt gott om plats! Insuget vilar på hyllan bakom motorn.



Men jag har ju hittat andra som gjort samma konvertering i Westfield? Vad gör jag för fel?!?
Letar upp en gammal tråd och bild jag sparat för att se hur en annan fick plats, men när jag såg lösningen blev jag inte imponerad. Kolla högersidan av ramen i framkant av motorn



Nästa avsnitt, säg hej till herr vinkelslip!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Figgz skrev:

Först och främst så flyttade jag över det gamla enkelmassesvänghjulet istället för dubbelmasse som satt på donatorbilen.
Då jag inte har doktorerat i Ford så passade jag på att märka upp och kolla att "missing tooth" satt på exakt samma ställe mellan motorgenerationerna med och det gjorde den! Inte för det vore så vanligt att flytta på det, men tusan så segt att fundera på det under eventuell felsökning senare...

Jag vill minnas att när jag lät tillverka ett svänghjul till min Blacktopp så upptäckte jag att ford
tänkt till lite thumbs up Bultdelningen är excentrisk så det går bara att montera på sätt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



super7 skrev:
Figgz skrev:

Först och främst så flyttade jag över det gamla enkelmassesvänghjulet istället för dubbelmasse som satt på donatorbilen.
Då jag inte har doktorerat i Ford så passade jag på att märka upp och kolla att "missing tooth" satt på exakt samma ställe mellan motorgenerationerna med och det gjorde den! Inte för det vore så vanligt att flytta på det, men tusan så segt att fundera på det under eventuell felsökning senare...

Jag vill minnas att när jag lät tillverka ett svänghjul till min Blacktopp så upptäckte jag att ford
tänkt till lite thumbs up Bultdelningen är excentrisk så det går bara att montera på sätt.


Det där gjorde Opel redan 1965 när CIH motorn gjorde premiär, på den finns det även en separat sk "passkruv" som styr allt på rätt plats.

_________________
Kai Anttila
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Vänta nu, var är det herr Vinkelslip ska hälsa på? Tolkar jag det rätt, din motor sitter längre bak och då tar det i och då är det där det ska kapas....eller ska du kapa hö fram och flytta motor framåt??

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



SevenEight skrev:
Vänta nu, var är det herr Vinkelslip ska hälsa på? Tolkar jag det rätt, din motor sitter längre bak och då tar det i och då är det där det ska kapas....eller ska du kapa hö fram och flytta motor framåt??


Svaret står väl här...

Figgz skrev:
Men jag har ju hittat andra som gjort samma konvertering i Westfield? Vad gör jag för fel?!?
Letar upp en gammal tråd och bild jag sparat för att se hur en annan fick plats, men när jag såg lösningen blev jag inte imponerad. Kolla högersidan av ramen i framkant av motorn
https://rejsa.nu/im/user/176/2019-10-18-08-25-09_c2b589dd-9619-4469-b2 . . . .


Nästa avsnitt, säg hej till herr vinkelslip!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (27883 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande