Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (27897 totalt) |
Kul med respons! :
Svarar bägge på en gång Jajjemen, som gammal Opelmek så är man van vid den assymetriska hålbilden, men det jag passade på att dubbelkolla var att missing-tooth var på samma plats i förhållande till den assymetriska hålbilden. För i dagens värld hade jag inte varit helt förvånad att man ändrat det på en motortyp från 2004 jämfört med en från 1993 Sen är denna motor lite rolig med friflytande kamdrev och remskiva på vevaxeln så inte så lätt att kontrollera när allt är monterat heller... Men det var samma, som tur var...
Exakt så, men kanske inte så tydligt Jag såg en lösning som inte var bra men det förklarade varför andra som gjort samma jobb haft så mycket "plats över"... ...men för att ge en teaser från vad som händer just nu så visar jag istället en bild! Bara lite chassiebalkar ivägen _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Var var vi nu igen?
Just det, börja kapa lite! Blotta lite för att se hur det såg ut Börjar med att bara minska ner fyrkantsprofilen lite för att se när motorn går fritt Jodå, det räckte! Vips så kom motorn ner rejält mot tidigare! Så nu blir det till att kapa bort grejer på riktigt Friskt kapat, hälften vunnet! Lite profiler och svetsning senare... Behöll "botten" av de gamla profilerna på två ställen för att få det starkare, så det kommer inte vara svagare nu än det var tidigare Så där sitter det nu 4mm gods, lär hålla Sen lite klassisk CAD som de säger i Project Binky Fram med högtempssilikon och popnitar så börjar bilen komma ihop igen Resultatet! 25mm mer plats (ny fyrkantsprofil under där den gamla satt + lite extra förstärkningsstag och grejer som fick hitta dit för att vara på säkra sidan. Så nu passar motorn äntligen lite bättre än innan! Aja, ingen altartavla men nog ska det vara funktion! om inte annat så sitter motorn i nu med god marginal! Med lite tur så kommer mitt nya motorfäste för höger sida om nån vecka eller två så att jag kan passa in motorn på riktigt och se var den hamnar. Likaså är ett nytt oljetråg från Raceline beställt så att jag får dit rätt tråg på en gång, men framförallt så att jag kan få startmotorn att passa så att jag kan provstarta _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Tack! Jag hoppas det! Kommer bli trångt för luftfilter och expansionskärl, men jag får vara kreativ sen bara Nu har det kommit nya delar! Det närmsta en Caterham jag kommer just nu... är en papplåda! Nytt oljetråg från Raceline! Smidigt att beställa från Raceline när man bara kan säga "Focus ST170 + Type 9" och så får man ett recept på allt man behöver Så nu kan jag äntligen få på startmotorn igen, men jag väntar med att montera tråget tills motorfästet har kommit och är på plats. Risken är ändå stor att motorn måste ut igen _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Tack Oskar! Grymt att veta nån som kan göra delar, för det är jag dålig på
Jag pimpar min Fordmotor nerifrån och upp Julafton kommer tidigt i år! Nu i fredags dök det upp två lite halvstora paket... Äntligen! Nya framskärmar, bakljus, framruta... men något mer skulle det väl vara med? Jomenvisst, äntligen ett motorfäste! Dra på trissor, det passade bolt-on, vilket varken jag eller Westfield hade räknat med Tog en M10 skruv för att måtta in längden Och vips med en motorkudde från Volvo 240 så satt motorn äntligen på plats! Passade även på att beställa "rätt" bakljus då min bil hade fula LED-ljus från en släpvagn eller liknande Kommer bli bra! Nu när motorfästet är på plats kan jag lämna tillbaka motorlyften och ta tag i att montera tråget, då kommer nämligen startmotorn äntligen att få plats Det kanske kan bli något av det här ändå _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Nice - vilket grymt "assjob"! Klart det skulle passa - denna rullade ju hela tiden: https://www.youtube.com/watch?v=j4rG _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||||
Ser riktigt bra ut!
Ev. är det värt att kolla upp du borde ha en en något styvare motorkudde? Det är rätt små spel åt alla håll och inget bör ju ta i någonstans då det ruskar runt eller blir rejäla sidkrafter. Vet inte vad Westfield brukar rekommendera. Åker själv med två hårda kuddar från Volvo:s gamla terrängjeep med 6-cyl-motor. Då sitter motorn ordentligt på plats. Ger goda vibrationer också då man kör... _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||||||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Bra input om kuddar, ska leta i gömmorna och se om jag hittar en uppsättning replikor av DTM motorkuddar av typen på länken med svarvade skålar som hindrar rörelser i sidan. Det borde ligga nånstans i garaget sen min gamla 190 2.5-16... Äntligen har lite jobb gjorts! Oljetråget från Raceline togs fram och monterades ihop... Många skruvar, dubbla skvalpplåtar mm.. Gamla tråget borta... ...och det nya på plats! Har inte mätt exakt, men 7-10cm mer markfrigång än med ett originaltråg. Nu är det i exakt samma höjd till lägsta punkt som på växellådan. Efter detta monterades även startmotorn som nu passar ...det enda som behövs nu är en bränslepump, för jag har bara en för förgasare i min bil. Någon som har ett bra tips? Inte kollat spec på originalpumpen i st170, men intressant nog är det ett system utan retur i den bilen med _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
https://www.holley.com/products/fuel
_________________ Kai Anttila |
||||||||||
Har du möjlighet att ha en dränkbar pump i tanken så tycker jag det är smidigt, mindre grejor och rör runt tanken. Dessutom är den tystare men det kanske inte har någon betydelse i din bil
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Intressant bägge två, i dagsläget är det en extern pump men jag skall riva och se hur jag ska göra. Just ljudnivån i "kupén" är nog inte direkt något jag funderar på när själva utblåset är 30cm från armbågen Däremot så har soppapumpen fått vänta lite för att jag var klantig... Så vad har hänt? Efter tråget var monterat så skruvade jag dit startmotor och hängde dit kopplingsvajern. Tyckte att den var lite slapp, spände upp den (konstigt, då allt i koppling/svänghjul är samma som innan) men känslan fanns inte där och den kopplade inte ur när jag rullade på garagegolvet. F*n... Så, två fel kunde jag komma på, antingen så hade urtrampningslagret hamnat fel mot kopplingsgaffeln eller så var lamellen vänd åt fel håll Aja, bara att lyfta ur motorn och kolla Urtrampningslagret satt rätt och fint, bara skrova bort tryckplattan Och visst, nog hade jag slarvat och satt lamellen åt fel håll. Nåja, inte mer än att vända på den, centrera och skruva ihop kopplingen igen. En liten stund senare var motorn tillbaka, kopplingen provad och fungerade så lika bra att skruva dit grenrör/avgasystem mm när jag ändå höll på så att jag snart kan fokusera på elen och styrsystemet Nåja, lika bra att visa sina misstag med så kanske nån annan inte gör samma tabbe i vinter _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Tackar! Lägger den på minnet. Btw, det är väl insugsljud och avgasljud du vill höra, inte en brummande bränslepump. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||
Det har du så rätt i! Målet för året är mer insugsljud och mindre avgasljud, blir intressant att se hur det är utan förgasare och med brölande insprutning istället... Var är vi nu? Dags att kolla på listan och markera vad som är gjort och inte... sätter lite grönt på det som är gjort
Motorfäste och tråg fixat, dags för vattenpumpsdrivningen! Om jag bara kör remmen från vevaxel, vattenpump och sen till generator så snurrar vattenpumpen åt fel håll, det blir inte bra... Så dags att handla på ebay! En fint utskuren platta som fäster i vattenpumpen och motorblocket, med justerbart fäste för ett extra löphjul (som säljaren glömde skicka med så det kommer om några dagar) Snodd bild från säljaren hur det blir sen För nu när jag ändå satte igång och monterade detta så var det lika bra att kolla över generator. Min gamla generator var inte bolt-on längre iom att den satt skruvad i gamla motorfästet aja, bara börja om... Tog originalfästet från nya motorn, lät vinkelslipen jobba lite och vips var det lite lättare. Nu kunde original ST170 generator ersättas med den lilla minigeneratorn som satt på gamal motorn. Ett justerbart fäste masserades med vinkelslip och svetsades om, vips så satt generatorn fast som den skulle! Har inte vägt exakt hur mycket det gjorde, men ett antal kilo skillnad blev det. Tanken är att remmen skall gå fritt över den lilla "hyllan" som sticker ut i framkant av motorn, skulle inte så ske så verkade vinkelslipen sugen på att få jobba igen _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (27897 totalt) |