Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
14 besök senaste veckan (27897 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Martin G skrev:


Svaret står väl här...



Nej, jag tycker ju inte det gör det serru :-)

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Kul med respons! :

super7 skrev:

Jag vill minnas att när jag lät tillverka ett svänghjul till min Blacktopp så upptäckte jag att ford
tänkt till lite thumbs up Bultdelningen är excentrisk så det går bara att montera på sätt.


Commodåren skrev:

Det där gjorde Opel redan 1965 när CIH motorn gjorde premiär, på den finns det även en separat sk "passkruv" som styr allt på rätt plats.

Svarar bägge på en gång
Jajjemen, som gammal Opelmek så är man van vid den assymetriska hålbilden, men det jag passade på att dubbelkolla var att missing-tooth var på samma plats i förhållande till den assymetriska hålbilden. För i dagens värld hade jag inte varit helt förvånad att man ändrat det på en motortyp från 2004 jämfört med en från 1993 Sen är denna motor lite rolig med friflytande kamdrev och remskiva på vevaxeln så inte så lätt att kontrollera när allt är monterat heller...
Men det var samma, som tur var... thumbs up

SevenEight skrev:
Vänta nu, var är det herr Vinkelslip ska hälsa på? Tolkar jag det rätt, din motor sitter längre bak och då tar det i och då är det där det ska kapas....eller ska du kapa hö fram och flytta motor framåt??

Martin G skrev:

Svaret står väl här...

SevenEight skrev:

Nej, jag tycker ju inte det gör det serru :-)


Exakt så, men kanske inte så tydligt Jag såg en lösning som inte var bra men det förklarade varför andra som gjort samma jobb haft så mycket "plats över"...
...men för att ge en teaser från vad som händer just nu så visar jag istället en bild!




Bara lite chassiebalkar ivägen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



PUH!

Bra där, tänkte ett tag att du faktiskt skulle göra som på bilden!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Jag tror att du kan flytta motorn lite längre bakåt


Men då måste du kapa lite mer
Eller så skippar du original insuget thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Var var vi nu igen?
Just det, börja kapa lite!



Blotta lite för att se hur det såg ut


Börjar med att bara minska ner fyrkantsprofilen lite för att se när motorn går fritt






Jodå, det räckte!

Vips så kom motorn ner rejält mot tidigare!




Så nu blir det till att kapa bort grejer på riktigt



Friskt kapat, hälften vunnet!





Lite profiler och svetsning senare...



Behöll "botten" av de gamla profilerna på två ställen för att få det starkare, så det kommer inte vara svagare nu än det var tidigare Så där sitter det nu 4mm gods, lär hålla


Sen lite klassisk CAD som de säger i Project Binky



Fram med högtempssilikon och popnitar så börjar bilen komma ihop igen


Resultatet!
25mm mer plats (ny fyrkantsprofil under där den gamla satt + lite extra förstärkningsstag och grejer som fick hitta dit för att vara på säkra sidan.


Så nu passar motorn äntligen lite bättre än innan!





Aja, ingen altartavla men nog ska det vara funktion! om inte annat så sitter motorn i nu med god marginal!
Med lite tur så kommer mitt nya motorfäste för höger sida om nån vecka eller två så att jag kan passa in motorn på riktigt och se var den hamnar.

Likaså är ett nytt oljetråg från Raceline beställt så att jag får dit rätt tråg på en gång, men framförallt så att jag kan få startmotorn att passa så att jag kan provstarta

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



100 gånger bättre lösning än den på den andra Westfielden! thumbs up

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
100 gånger bättre lösning än den på den andra Westfielden! thumbs up


thumbs up
Tack! Jag hoppas det! Kommer bli trångt för luftfilter och expansionskärl, men jag får vara kreativ sen bara


Nu har det kommit nya delar!



Det närmsta en Caterham jag kommer just nu... är en papplåda!


Nytt oljetråg från Raceline!



Smidigt att beställa från Raceline när man bara kan säga "Focus ST170 + Type 9" och så får man ett recept på allt man behöver thumbs up

Så nu kan jag äntligen få på startmotorn igen, men jag väntar med att montera tråget tills motorfästet har kommit och är på plats. Risken är ändå stor att motorn måste ut igen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Ser ju ut att bli hur bra som helst.
Du får hojta till om du behöver hjälp med att tillverka delar och annat.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Jag vill också ha ett sexigt oljetråg...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
snailspeed skrev:
Ser ju ut att bli hur bra som helst.
Du får hojta till om du behöver hjälp med att tillverka delar och annat.

Tack Oskar! Grymt att veta nån som kan göra delar, för det är jag dålig på

Janne J skrev:
Jag vill också ha ett sexigt oljetråg...


Jag pimpar min Fordmotor nerifrån och upp


Julafton kommer tidigt i år!

Nu i fredags dök det upp två lite halvstora paket... Äntligen!



Nya framskärmar, bakljus, framruta... men något mer skulle det väl vara med?


Jomenvisst, äntligen ett motorfäste!

Dra på trissor, det passade bolt-on, vilket varken jag eller Westfield hade räknat med


Tog en M10 skruv för att måtta in längden


Och vips med en motorkudde från Volvo 240 så satt motorn äntligen på plats!

Passade även på att beställa "rätt" bakljus då min bil hade fula LED-ljus från en släpvagn eller liknande



thumbs up
Kommer bli bra!



Nu när motorfästet är på plats kan jag lämna tillbaka motorlyften och ta tag i att montera tråget, då kommer nämligen startmotorn äntligen att få plats Det kanske kan bli något av det här ändå

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Figgz skrev:

Dra på trissor, det passade bolt-on, vilket varken jag eller Westfield hade räknat med


Och vips med en motorkudde från Volvo 240 så satt motorn äntligen på plats!

Passade även på att beställa "rätt" bakljus då min bil hade fula LED-ljus från en släpvagn eller liknande

thumbs up
Kommer bli bra!


Nice - vilket grymt "assjob"!

Klart det skulle passa - denna rullade ju hela tiden:
https://www.youtube.com/watch?v=j4rG34JXcfQ

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Ser riktigt bra ut!
Ev. är det värt att kolla upp du borde ha en en något styvare motorkudde?
Det är rätt små spel åt alla håll och inget bör ju ta i någonstans då det ruskar runt eller blir rejäla sidkrafter.
Vet inte vad Westfield brukar rekommendera.
Åker själv med två hårda kuddar från Volvo:s gamla terrängjeep med 6-cyl-motor.
Då sitter motorn ordentligt på plats.
Ger goda vibrationer också då man kör...

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
thumbs up
Bra input om kuddar, ska leta i gömmorna och se om jag hittar en uppsättning replikor av DTM motorkuddar av typen på länken med svarvade skålar som hindrar rörelser i sidan. Det borde ligga nånstans i garaget sen min gamla 190 2.5-16...



Äntligen har lite jobb gjorts!


Oljetråget från Raceline togs fram och monterades ihop...
Många skruvar, dubbla skvalpplåtar mm..



Gamla tråget borta...



...och det nya på plats!



Har inte mätt exakt, men 7-10cm mer markfrigång än med ett originaltråg. Nu är det i exakt samma höjd till lägsta punkt som på växellådan.

Efter detta monterades även startmotorn som nu passar

...det enda som behövs nu är en bränslepump, för jag har bara en för förgasare i min bil.
Någon som har ett bra tips? Inte kollat spec på originalpumpen i st170, men intressant nog är det ett system utan retur i den bilen med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227




_________________
Kai Anttila
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4096



Har du möjlighet att ha en dränkbar pump i tanken så tycker jag det är smidigt, mindre grejor och rör runt tanken. Dessutom är den tystare men det kanske inte har någon betydelse i din bil

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Commodåren skrev:
https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_pumps_regulators_and_filters/fuel_pumps/efi_fuel_pumps/in-tank_retro-fit_fuel_module/parts/19-350 Kan användas som dead head eller med retur.


Janne J skrev:
Har du möjlighet att ha en dränkbar pump i tanken så tycker jag det är smidigt, mindre grejor och rör runt tanken. Dessutom är den tystare men det kanske inte har någon betydelse i din bil

thumbs up

Intressant bägge två, i dagsläget är det en extern pump men jag skall riva och se hur jag ska göra. Just ljudnivån i "kupén" är nog inte direkt något jag funderar på när själva utblåset är 30cm från armbågen


Däremot så har soppapumpen fått vänta lite för att jag var klantig...

Så vad har hänt?
Efter tråget var monterat så skruvade jag dit startmotor och hängde dit kopplingsvajern. Tyckte att den var lite slapp, spände upp den (konstigt, då allt i koppling/svänghjul är samma som innan) men känslan fanns inte där och den kopplade inte ur när jag rullade på garagegolvet. F*n...

Så, två fel kunde jag komma på, antingen så hade urtrampningslagret hamnat fel mot kopplingsgaffeln eller så var lamellen vänd åt fel håll

Aja, bara att lyfta ur motorn och kolla



Urtrampningslagret satt rätt och fint, bara skrova bort tryckplattan


Och visst, nog hade jag slarvat och satt lamellen åt fel håll.
Nåja, inte mer än att vända på den, centrera och skruva ihop kopplingen igen.


En liten stund senare var motorn tillbaka, kopplingen provad och fungerade så lika bra att skruva dit grenrör/avgasystem mm när jag ändå höll på så att jag snart kan fokusera på elen och styrsystemet thumbs up

Nåja, lika bra att visa sina misstag med så kanske nån annan inte gör samma tabbe i vinter

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Figgz skrev:

Och visst, nog hade jag slarvat och satt lamellen åt fel håll.
Nåja, inte mer än att vända på den, centrera och skruva ihop kopplingen igen.


Nåja, lika bra att visa sina misstag med så kanske nån annan inte gör samma tabbe i vinter


Tackar! Lägger den på minnet. thumbs up

Btw, det är väl insugsljud och avgasljud du vill höra, inte en brummande bränslepump.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Klingan75 skrev:

Btw, det är väl insugsljud och avgasljud du vill höra, inte en brummande bränslepump.


thumbs up
Det har du så rätt i! Målet för året är mer insugsljud och mindre avgasljud, blir intressant att se hur det är utan förgasare och med brölande insprutning istället...


Var är vi nu?

Dags att kolla på listan och markera vad som är gjort och inte... sätter lite grönt på det som är gjort

Figgz skrev:

Vad passar inte?
Hittills har jag hittat dessa saker:
-Motorfäste höger sida
-Tråg från gamla motorn

-Vattenpump/generatorremsdragning då det skulle innebära att Blacktop-motorns vattenpump går åt fel håll
-Huven? Återstår att se om höjden på ventilkåpan och VVT-solenoiden går fri. Om inte annat så får jag väl bygga ett scoop, göra en bula på huven eller köpa en V8 huv.


Motorfäste och tråg fixat, dags för vattenpumpsdrivningen!
Om jag bara kör remmen från vevaxel, vattenpump och sen till generator så snurrar vattenpumpen åt fel håll, det blir inte bra... Så dags att handla på ebay!


En fint utskuren platta som fäster i vattenpumpen och motorblocket, med justerbart fäste för ett extra löphjul (som säljaren glömde skicka med så det kommer om några dagar)

Snodd bild från säljaren hur det blir sen



För nu när jag ändå satte igång och monterade detta så var det lika bra att kolla över generator.
Min gamla generator var inte bolt-on längre iom att den satt skruvad i gamla motorfästet aja, bara börja om...

Tog originalfästet från nya motorn, lät vinkelslipen jobba lite och vips var det lite lättare. Nu kunde original ST170 generator ersättas med den lilla minigeneratorn som satt på gamal motorn.
Ett justerbart fäste masserades med vinkelslip och svetsades om, vips så satt generatorn fast som den skulle!
Har inte vägt exakt hur mycket det gjorde, men ett antal kilo skillnad blev det.



Tanken är att remmen skall gå fritt över den lilla "hyllan" som sticker ut i framkant av motorn, skulle inte så ske så verkade vinkelslipen sugen på att få jobba igen


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dmagnusl
Skåne
Här sen Dec 2005
Inlägg: 49



Riktigt intressant att följa detta bygge. :-)

_________________
Magnus Larsson
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187



Ser riktigt fint ut!.. hitta lite inspiration i de lånade bilderna där kanske?.. tyckte mitt öga skådade en kompressor under insuget dära (?)

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
14 besök senaste veckan (27897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande