Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-07-24 Blandträff Sviestad
1 besök senaste veckan (9299 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497


Trådstartare
Jag får väl ta mig i kragen och skriva en snutt.
Lotus Car Club of Sweden arrangerade i samarbete med fyra andra klubbar: Miata Club of Sweden, Ferraristi Svezia, Växjö Sportvagnsklubb och Sportvagnsklubben Göteborg.
Det var en fin blandning bilar där miatorna som vanligt var flest av samma modell.







En urmiata








Två Ginettor och en Sylva Clubman (tror jag iaf)



"When a Miata feels hungry, toss it in another curve". Lite bokstavligt kanske (det hade inte torkat upp riktigt i bergskurvan).


Mina RA1or som börjar närma sig slutet.


Sträckningen var lite annorluna än den vanliga på Sviestad, varför vet jag inte (men hastigheten vid övergångsstället kan vara en anledning).
Här är en liten video (9.4MB) där jag förföljer en Ferrari i två varv.
Kameran är en Mustek DV5000 fasttejpad på instrumentbrädan. Filen är konverterad från ASF till DivX med WinMPG och klippt med VirtualDub. Hyffad kvalité för 2500:- inkl 256MB SDkort (ger 40-50 minuter film).
Bästa tid blev ca 1:22 enligt kameran.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



thumbs up thumbs up
Vilken är bergskurvan?



Denna är ju mega! Är det 100% Ferrari? Eller är det "bara" motorn?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
thumbs up thumbs up
Vilken är bergskurvan?
Den kurvan som bara motorcyklarna får köra i normalt. Dvs kurvan i slutet på långa rakan.
Dan Hovang skrev:
Denna är ju mega! Är det 100% Ferrari? Eller är det "bara" motorn?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11572
Handbyggd efter ritningar från Ferrari, reggad som ombyggd Mondial.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



NiklasFalk skrev:
Dan Hovang skrev:
thumbs up thumbs up
Vilken är bergskurvan?
Den kurvan som bara motorcyklarna får köra i normalt. Dvs kurvan i slutet på långa rakan.


Jag har faktiskt också fått åka där, fast med bil ..
om man missar inbromsningen till rondellen för att det är blött eller för att bromsarna är dåliga eller något annat fel på bilen så hamnar man där.


NiklasFalk skrev:
Dan Hovang skrev:
Denna är ju mega! Är det 100% Ferrari? Eller är det "bara" motorn?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11572
Handbyggd efter ritningar från Ferrari, reggad som ombyggd Mondial.


Den tråden hade jag ju missat!

EDIT: Krångligt med qoutes
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det var en rolig träff på Sviestad i lördags!!! thumbs up
För mig var det personlig premiär på den banan.
och dessutom premiär på en "riktig" bana med lådbilen(Seven replikan) för min del.

Jag hann köra två 20-minuters pass innan ett fäste för Panhardstaget(tror jag det heter) till bakaxeln gav vika.
Sen lyckades jag tack och lov ta mig hem(c:a 19 mil). Det enda som höll bakaxeln på plats i sidled var att bromsoken tog i karossens innersidor.
Så det gällde att ta det lite piano....

Det som var roligast var att jag hann få lite känsla för hur lådbilen beter sig med vettiga däck på en bana.
På torsdag skall jag få fästet till Panhardstaget svetsat. Och på söndag blir det förhoppningsvis lite Lazzat-slalom på Lunda flygfält.

Den 15/8 är det både finalomgång för Lazzat-slalomen och banträff på Kinnekulle.
Jag tror att jag kommer att prioritera Kinnekulleträffen för att se vad lådbilen går för på Kinnekulle.

Den 29/8 är det Auto Motor & Sport träff på Anderstorp med både bankörning och slalom.
Det skall också bli kul eftersom jag aldrig kört på Anderstorp förut. thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



[quote="Dan Hovang


Denna är ju mega! Är det 100% Ferrari? Eller är det "bara" motorn?[/quote]

Den är byggd med delar från en Ferrari Mondial vad gäller både motor och chassie.
om jag uppfattade det rätt så väger den runt 1000 kg och har en Ferrari V8:a på 3,2 liter. thumbs up
Ett mycket läckert bygge!!! thumbs up

Den hade dessutom en läcker beteckning bak där det stod nåt i stil med "Moulto Modificato".
Vilket är en lätt underdrift om man ser till att det är en Ferrari Mondial i botten.
Verkligen kul att se att det är några Ferrrari-förare som verkligen kör sina bilar på bana! thumbs up
och då menar jag inte bara Moulto Modificaton!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Peeter skrev:
Den 29/8 är det Auto Motor & Sport träff på Anderstorp med både bankörning och slalom.
Det skall också bli kul eftersom jag aldrig kört på Anderstorp förut. thumbs up


Jag hittar inget på deras websida om detta?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Peeter skrev:
Den 29/8 är det Auto Motor & Sport träff på Anderstorp med både bankörning och slalom.
Det skall också bli kul eftersom jag aldrig kört på Anderstorp förut. thumbs up


Jag hittar inget på deras websida om detta?

De som har prenumererat på Svenska Auto Motor & Sport i minst 100 nummer i följd är inbjudna till denna träff på Anderstorp! thumbs up
Vi som är med i denna exklusiva skara kallas för "100-klubben".

Av någon anledning råkar jag vara en av dessa(eftersom jag prenummererat på AMS sedan nr 2).
Det är en del kända förare som Ted Björk, Fredrik Eklom och ev Mattias Ekström som kommer att närvara på den träffen och det kommer även att finnas en del roliga bilar att få åka med dessa stjärnförare i. thumbs up
Misstänker dock att jag kommer att prioritera att köra själv så mycket det går med Lådbilen.
Bör nog skaffa mig ett släp innan den träffen. Verkar lite långt att köra ner till Anderstorp och tillbaks i Lådbilen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



NiklasFalk skrev:

"When a Miata feels hungry, toss it in another curve". Lite bokstavligt kanske (det hade inte torkat upp riktigt i bergskurvan).



Hmm, så om jag fattat det rätt så hade jag aldrig kört av om vi kört den sträckning som numera är normal?
Jag fattade aldrig att vi hade en alternativ sträckning genom rondellen förrän nu efteråt.
Jag har synat bilen lite noggrannare nu (tvättat) och jag verkar ha klarat mig med några få repor precis vid "munnen". thumbs up

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Eftersnack
2004-07-24 Blandträff Sviestad
1 besök senaste veckan (9299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande