Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Någon som kört BMW 1-serie?
1, 2   >>
2652 besök totalt
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Hej, var klart sugen på en sådan som alternativ till en MINI men den är ju SÅ TUNG! >
Vilket de flesta tidningstester också poänterat...
Mer komfort är sport typ thumbs down

När man sedan vet att BMW brukar underdriva tjänstevikten (AMS vägde upp en 5 serie till 160 kg övervikt) så blir man konfunderad.

Nåväl - hur är det att köra då?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag är också sugen på att veta.
Ett verkar ju säkert: att den erbjuder mest körglädje i klassen.

En 120d tror jag skulle kunna vara ett smart alternativ.
Intressant att dieselbilarna är de snabbaste i den mindre klassen numera.
Den är ju nästan 1 sek. snabbare än 120i till 100 km/h.
För att inte tala om elasticitet 80-120 km/h.

För övrigt försökte jag provköra en 320iT nyligen men det är svårt när säljarna inte är intresserade av att sälja...

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Erik B skrev:
Jag är också sugen på att veta.
Ett verkar ju säkert: att den erbjuder mest körglädje i klassen.

En 120d tror jag skulle kunna vara ett smart alternativ.
Intressant att dieselbilarna är de snabbaste i den mindre klassen numera.
Den är ju nästan 1 sek. snabbare än 120i till 100 km/h.
För att inte tala om elasticitet 80-120 km/h.

För övrigt försökte jag provköra en 320iT nyligen men det är svårt när säljarna inte är intresserade av att sälja...

Jag är också mest intresserad av dieseln, iom att de kan ju chippas för ännu mer efekt - men den är ju 100 kg tyngre...
Tusan, då är bilen uppe i samma viktklasss som en mellanklassbil

Mest körglädje i klassen säger inte mycket, TOP GEAR (om jag kommer ihåg rätt) jämförde den med Golf o inte var BMW markant bättre/roligare inte.

Tyvärr verkar 1-serie vara mer lyx/komfort/status är sportbil. Jag o många andra (om man kollar div forum) hade önskat sig en ny E30 = lätt/kul.
Tom journalisterna är ju förvånade...

Ronneby
Här sen Sep 2003

Jag läste någonstans där man gjorde en jämförelse med 3-serien, jag vet dock inte om det var E36 eller E46. 1-serien var iaf något kortare men både bredare och högre och den var bara 60 kg lättare. Så det är väl som hos VW och många andra biltillverkare, när en modell växt sig för stor (Golf) så stoppar man in mindre modeller för att fylla glappet (Polo och Lupo). Lite synd detta, en lättvikts-BMW hade ju verkligen varit riktigt kul.

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Jag läste någonstans där man gjorde en jämförelse med 3-serien, jag vet dock inte om det var E36 eller E46. 1-serien var iaf något kortare men både bredare och högre och den var bara 60 kg lättare. Så det är väl som hos VW och många andra biltillverkare, när en modell växt sig för stor (Golf) så stoppar man in mindre modeller för att fylla glappet (Polo och Lupo). Lite synd detta, en lättvikts-BMW hade ju verkligen varit riktigt kul.

och om en halvår kommer nya 3-serien som i värsta fall blir tyngre/större o därigenom närmar sig 5-klass KLUMPEN!
Att nya 5'an väger 1700kg+ är ju helt otroligt!!

Finspång
Här sen Apr 2004

Mjo. Det bara att beklaga att bilar bli tyngre och tyngre.

Mölndal
Här sen Feb 2004

Joakim Winkler skrev:

Såg samma jämförelse, tycker att det är pinsamt att en sån liten bil kan väga så mycket! Jag fattar ju att säkerheten utvecklas och all lull lull väger mycket, men kunde man inte klarat sig med en lägre vikt ändå?

Min 306:a tex väger 1285kg!! Det är också på tok för mycket! En fyra meters bil ska inte väga mer än 1100-1150kg....

Dagens utveckling leder till större och större bilar vilket i sin tur leder till att även motorerna blir större och större och kraftigare. Och så lyckas de ju göra motorerna mindre bränsletörstiga också. Men det leder ju ändå till att de dricker lika mycket som förr eftersom bilarna och motorerna blivit större. Kunde man inte bara haft små effektiva motorer och lätta bilar? Då hade ju alla dragit runt 0.4-05l/mil, tänk på miljön

Jag blev chockad över hur mycket kablar och sånt vägde när jag läste det på någon biltest (fråga mig inte vilken). Där fanns det ny teknik att tillgå och istället för stora tjocka kablar så hade man en tunn, fråga mig inte hur det funkar men den tekniken var tydligen dyr....

Men jag längtar tills den tekniken blir billigare! Då kanske man kan sänka vikten lite iallafall?

Någon som vet vad jag pratar om?? Kommer inte ihåg vad det var för bilmärke som hade börjat med det men gissar på Mercedes eller BMW....

Fixhult
Här sen Apr 2004

Det var ganska längesedan som man snackade om bussystem i bilar (+, jord och signal till varje enhet). Men varför börja utveckla teknik som inte säljer. Elinställbara stolar med minne säljer bättre än 50kg lättare pga mindre koppar.
Nymodigheter som drive by wire och brake by wire väger säkert mer än direkt mekanisk kontakt.

Inredningen idag är ju ändå uppbyggd av större enheter med varsin dator (nästan iaf) så varför ska det vara sjuttielva tåtar emellan dem när det kunde räcka med en nätverkskabel?

Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Rash skrev:
Såg samma jämförelse, tycker att det är pinsamt att en sån liten bil kan väga så mycket! Jag fattar ju att säkerheten utvecklas och all lull lull väger mycket, men kunde man inte klarat sig med en lägre vikt ändå?

Det är inte säkerheten som väger mest - det är lull lull'et. Tänk dessutom på att elmotorer/datorer/sensorer överallt kräver kablar o kontakter... väger en del sammantaget.

Rash skrev:

Jag blev chockad över hur mycket kablar och sånt vägde när jag läste det på någon biltest (fråga mig inte vilken). Där fanns det ny teknik att tillgå och istället för stora tjocka kablar så hade man en tunn, fråga mig inte hur det funkar men den tekniken var tydligen dyr....

Har inte SAAB 9-3SS bussteknik för att slippa ha unika kablar till varje enhet?

Mölndal
Här sen Feb 2004

Sportbilsentusiasten skrev:

Har inte SAAB 9-3SS bussteknik för att slippa ha unika kablar till varje enhet?

Det kan mycket väl stämma att det var SAAB, de kanske tagit det från flygindustrin?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

NiklasFalk skrev:
Elinställbara stolar med minne säljer bättre än 50kg lättare pga mindre koppar.
Nymodigheter som drive by wire och brake by wire väger säkert mer än direkt mekanisk kontakt.
Daimler-Chrysler kommer plocka bort stolsminne och en del andra funktioner i kommande modeller för att spara vikt såg jag nånstans.

BMW har väl kört med bussteknik sen E32 kom 1987? Nu har det väl inte slagit igenom hela programmet kanske.

Vad gäller 1-serien så var jag intresserad när de pratade om en vikt på 1150kg, men det är tydligen svårt med moderna bilar. Man tycker ju att en Speedster borde vara lätt eftersom den saknar det mesta av komfort, men inte tycker jag nära ett ton med fet förare är speciellt bra.

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Vad gäller 1-serien så var jag intresserad när de pratade om en vikt på 1150kg, men det är tydligen svårt med moderna bilar. Man tycker ju att en Speedster borde vara lätt eftersom den saknar det mesta av komfort, men inte tycker jag nära ett ton med fet förare är speciellt bra.

1000kg med förare är en sak...
Men 1-serie med förare är typ 1500kg =50% mer!

Håller med - jag var sugen om den var i samma viktklass som andra mindre bilar.
Mini Cooper S full med lull-lull väger 1200-1250 uppmätt utan förare =1300+kg med rattare. Varför är 1-serie så pass mycket tyngre? 200 pannor är rätt mycket...

Mölndal
Här sen Feb 2004

Lennart Mäkinen skrev:
Man tycker ju att en Speedster borde vara lätt eftersom den saknar det mesta av komfort, men inte tycker jag nära ett ton med fet förare är speciellt bra.

Vad är det hos en Speedster som kan väga?? Förstår inte...

Den borde väl kunna väga runt 7-800kg tycker jag.

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Rash skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Man tycker ju att en Speedster borde vara lätt eftersom den saknar det mesta av komfort, men inte tycker jag nära ett ton med fet förare är speciellt bra.

Vad är det hos en Speedster som kan väga?? Förstår inte...

Den borde väl kunna väga runt 7-800kg tycker jag.

Motorn är en Opel som väger mer är den som Lotus använder (från Rover väl)
Sedan har speedstern ABS o något mer solid kaross

Någon som vägt en Speedster? skulle tippa på 850-900kg. O vad väger en Lotus? OBS vi snackar inte tjänstevikt utan UPPMÄTT med full tank mm
Verkar som de flesta tillverkare ljuger om tjänstevikten

Ronneby
Här sen Sep 2003

Verkar som de flesta tillverkare ljuger om tjänstevikten

Audi verkar faktiskt inte göra det. Men så har de höga siffror i sina papper också...

Turbo²

Här sen Jan 2003

Lagförslag; "Max torrvikt på nytillverkade bilar: 1000 kg"

Skulle det gå igenom skulle vi få roligare, säkrare och miljövänligare bilar..

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Turbo² skrev:
Lagförslag; "Max torrvikt på nytillverkade bilar: 1000 kg"

Skulle det gå igenom skulle vi få roligare, säkrare och miljövänligare bilar..

Tillägg till lagförslag; bakhjulsdrift

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

En av anledningarna att bilarna väger mer är ju kraven på säkerhet.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Varför är 1-serie så pass mycket tyngre? 200 pannor är rätt mycket...

Den underbara bakhjulsdriften viktar ju upp den bl.a.
Som exempel så väger min fyrhjulsdrivna Audi 100 kg mer än en likadan som bara är framhjulsdriven.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Erik B skrev:
En av anledningarna att bilarna väger mer är ju kraven på säkerhet.

Det är en liten del, lull-lull är den större orsaken!

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Någon som vägt en Speedster? skulle tippa på 850-900kg.
OBS vi snackar inte tjänstevikt utan UPPMÄTT med full tank mm
Jag har vägt min Speedster med full tank och mig i. Vågen stannade på 980kg och då är cirka 105kg min egen vikt. Tjänstevikten i regbeviset är 980kg.

1, 2   >>
2652 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande