Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Integra Type R -02 | << 1, 2, 3, 4 >> 20 besök senaste veckan (11477 totalt) |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tanken har slagit mig att sälja dom. Beror på vad jag får för dom 😄 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
I väntan på material för att tillverka egna fästen för topplagringarna för att få mer caster, gjorde jag en grej som många andra i hondaträsket gjort med gott resultat.
Man byter topplagringens fäste mellan höger/vänster och får då ca 1.5 grad mer caster. För min del resulterar det även i ca 1.5 grader mer camber. Hamnar då på ca 3.5 grader camber, har jag mätt mig fram till. Toen påverkades såklart jättemycket av detta, så den fick jag justera ut med en himla massa varv på styrstaget. Gjorde endast en justering med ögonmått för att sedan provköra. Ratten stod nån grad snett. Bilen känns betydligt bättre i både styrrespons och vidare genom hela kurvan. Spårar dock endel med såpass mycket camber, men det kan man leva med även på gata 😜 Hem och kontrollmäta med linor. Höger hjul hade jag lyckats justera på millimetern. Vänster hjul stod 0,5mm utåt. Ändå bra för att vara ögonmåttat tycker jag 😄 Fyra pallbockar, fiskelina samt justerbar gardinstång är klockrent till detta 😊 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Lite smått å gott som hänt sedan sist.
Fick hjälp att tvätta bilen Lyckades pruta hem denna. Dock är jag inte riktigt tillräckligt kunnig inom bilel för att installera den själv, så lär ta hjälp av någon under vintern. Testade en annan knopp, mest för att jag gillar färgen och för att den var billig. Hade hopp om att den skulle vara lättare än originalknoppen, men icke🙈 Började kika efter lättare alternativ. Ute och glider lite bara Började plocka ner framvagnen för byte till ledlager-bussningarna samt förlängde spindelleder (för att fixa roll center) som jag visat tidigare i tråden). Biltemas avdragare funkar perfekt till hårt sittande drivaxlar Glömde tyvärr ta bilder vid montering, men med nya delarna på plats samt en ny hjulinställning (med fiskelina) så blev bilen betydligt trevligare. Mycket följsammare och lugnare genom kurvor med lite lagom attack 😁 Hittade en knopp i nylon. Redan efter montering och vid "torrväxling" kändes det bättre än med en tung knopp. Tyckte att mitt spakställ började bli trögt. Ville kolla så det inte var nåt i lådan som krånglade, så monterade original spak sålänge. Nu blev det lättvevat och fint igen. Har tankar om ett annat spakställ så småningom. _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Hybrid Racing spakstället var riktigt porrigt. Nåt liknande skulle inte sitta fel i preludret. _________________ Fredrik van Lienden |
||||||
Verkligen! _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Säkert ointressant för många då det är 0-60mph (97km/h), men tyckte det var lite skoj att testa. Jag klarar denna repan med en (1) växling precis. Till 100km/h måste jag slänga i trean också, vilket drar ner tiden med över en halv sekund 🙈
En app i telefonen som är GPS-baserad (ihop med GPS-puck) _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Största fördelen med att kunna plocka av ratten, när det är dags för lunch
Ner med tråget för att montera "drop in" bafflar. Krävs alltså ingen svetsning här. _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Tröttnade på bullret samt började sakna komforten, så fick till ett ryck och slängde i inredningen.
Hade glömt hur bekväm och tyst bilen kan vara, utan att alls kännas tråkig. Snarare tvärt om. Satsar på ett "clubsport" tema istället. Eventuellt i med en till skalstol samt halvbur, utan att offra nån direkt komfort _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
4.9 sekunder, det vr riktigt bra. Är förvånad att bilar blivit så snabba till 100?
En Ferrari F40 går väll på 4.2 eller något sådant. De där bafflarna, lägger man bara i dom eller skruvas det fast? Ser trevligare ut med inredningen i. Mvh, Per
_________________ Per Axblom |
||||||
Ja detta är 0-60 mph, vilket motsvarar 0-97 km/h, men ändå Ja bafflarna läggs bara i, sen hålls dom på plats av oljepumpen _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Skaffade andra däck till mina befintliga fälgar.
Tänkte ha nåt gatvänligare så att jag även kan spara mina AR1 för banåkat. Denna gången blev det Bridgestone RE070 (snabbt gatdäck) i 225/45-17. Första intrycket var att jag hade NOLL styrkänsla. Däcken var såklart inte inkörda då dom var nya, men ändå. Såhär illa ska det väl inte vara, tänkte jag. Kom på att jag inte hade kollat vilket tryck däckgubbarna haft i. Närmare 3kg visade det sig. Lättade på trycket till mer rimliga 2.3kg. Blev betydligt bättre, men inte helt hundra. Började fundera över om jag kunde göra nåt åt hjulvinklarna fram. Körde vid tillfället med 0 i toe. Började plugga på vad folk brukar köra på dessa bilar, eller fwd generellt för en bra känsla. Nån millimeter toe ut per sida fram verkade tydligen vara ett bra recept, så testade att ställa ut 1 mm. Ut å köra! NU var det skillnad! Bilen reagerar betydligt bättre. Dödläget i mitten är borta och bilen går att placera med fin precision. Känns även som om jag även blivit av med en del "torque steer". Går att hålla spåret genom svängen nästan precis som man vill oavsett tyngd på högerfoten _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Tack! Finns en hel del i England också, där jag har hämtat mina två senaste _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Bilen avställd och uppallad till hälften.
Började tillverka nya topplagrings-plattor för mer caster. Förlorar justering av camber med detta, men har mätt ut dom till ca 3 grader i förväg. Samma som jag kört tidigare. Funkar bra både på gata och bana. Att flytta topplagringen bakåt ca 1.5 cm resulterar i ca 1.5 grader ökad caster, om jag inte räknat helt galet. Tillsammans med de nya bussningarna i länkarmarna har jag då gått från originalets ca 1.5 grader till ca 4 grader i caster. Gör nog gott. Nu återstår endast att grada av lite vassa kanter samt "klippa ut" plattorna. Nån som har en idé på hur man lämpligast gör detta? _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Integra Type R -02 | << 1, 2, 3, 4 >> 20 besök senaste veckan (11477 totalt) |