Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga om bränslesystemet
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (6213 totalt)
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Ska bygga om bränslesystemet och dra nya rör/slangar.

Tänkte köra med 8mm plastslang hela vägen, eller finns det billiga rör i annat material som är lättbockade och som man kona själv?

Bra och billiga fästen/hållare som rekommenderas.

Billiga snabbkopplingar finns det?

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag kör med biltemas 8mm kopparrör, besiktingsmannen undrade vad det var för tjocka bromsrör

Dock okonat men dom sitter kvar än

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



När jag byggde min Kadett nu i vinter/vår så valde jag 8mm plastslang (Tack för slangen Wärhner!) både på tryck och retur... det funkar kalas!

Jag ansåg att det inte var någon idé att ta kopparrör när plast väger mindre och var minst lika smidigt att sätta dit på min bil!

Fördelen jag fick var färre skarvar iom plast istället för kopparrör! Har plastslangen direkt från soppapumpen hela vägen fram till motorn där en vanlig gummislang ersätter sista biten pga motorns rörelser!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Jag kör med biltemas 8mm kopparrör, besiktingsmannen undrade vad det var för tjocka bromsrör

Dock okonat men dom sitter kvar än


okonat? Hur har du då fäst nipplar och/eller banjosar?

Såhär skrev Håkan Carlsson tidigare i en tråd:
ButterflyRacing skrev:

Jag har fått lära mej att man inte ska ha koppar i en bränsleledninng.......varför kommer jag inte ihåg.....men det skulle förstöra soppa, eller nå't..


Så jag tror jag skippar koppar.

Sen har Biltema högre meterpris än den plastslang jag nu fått prisuppgift på och som Figgz skriver väger koppar mer mer.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Figgz skrev:
När jag byggde min Kadett nu i vinter/vår så valde jag 8mm plastslang (Tack för slangen Wärhner!) både på tryck och retur... det funkar kalas!

Jag ansåg att det inte var någon idé att ta kopparrör när plast väger mindre och var minst lika smidigt att sätta dit på min bil!

Fördelen jag fick var färre skarvar iom plast istället för kopparrör! Har plastslangen direkt från soppapumpen hela vägen fram till motorn där en vanlig gummislang ersätter sista biten pga motorns rörelser!


Precis så som jag tänker bygga förutom att jag tänkte ha ett filter mellan pump och motor .

Vad har du använt för klammer för att hålla slangen på plats?

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Inga förslag på billiga snabbkopplingar?

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Banjos? Nipplar?

Jag har bara slang o slangklämmor överallt..
Jag har då inte märkt av att bensinen skulle bli lustig och då står min bil ändå still i veckovis ibland så bensinen i rören fått "gotta till sig"
Vikten är iofs av annan vikt men biltemas rör var lätta att få tag i när jag behövde
och så tungt är det inte med koppar rör

utv dia 8mm inv 6mm (uppskattat)
ger en area 50-28=22mm2*1000mm=0,2kg/m om densiteten är 9kg/dm3
Hrrm ok 1,6kg väger nog eländet totalt i min bil..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



bobo skrev:


Precis så som jag tänker bygga förutom att jag tänkte ha ett filter mellan pump och motor .

Vad har du använt för klammer för att hålla slangen på plats?


Jaja.. nu ska vi inte vara så petiga...
Har både tryckutjämnare (nån sak så det inte ska komma tryckstötar till fuelrailen) och bränslefilter före den soppaslangen som går till fuelrailen

Jag använder därtill avsedda 8mm slangklämmor som funkar jättebra, inte strulat det minsta!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



Eric Josefsson skrev:

utv dia 8mm inv 6mm (uppskattat)

Det var inga grova doningar du hade för bensinen... Kanske inte behövs så jättegrova, men jag tycker det låter rätt smalt.
Som sagt så kör jag själv 8mm både på tryck och retur...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



bobo skrev:
ButterflyRacing skrev:

Jag har fått lära mej att man inte ska ha koppar i en bränsleledninng.......varför kommer jag inte ihåg.....men det skulle förstöra soppa, eller nå't..

Så jag tror jag skippar koppar.

Halvt-OT men:
Hmm, läste jag inte nånstans att koppar i bromsrör var förbjudet inom motorsport eller nån specifik klass pga att vibrationer fick kopparen att spricka? Ungefär som metallutmattning i aluminium?

Samma sak borde kanske gälla för bränslerör i koppar i så fall?

Mvh
Magnus, lite tankspridd...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873




_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär är sant Mangan, bara det att du blandat ihopa materialen...

Det är alu du inte får ha.

Dock satt/sitter det i vissa fabriksracebilar och då ska det vara en annan sak då de "går i god" för att det ska funka. Men det lär vara bytesintervaller på dom.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Banjos? Nipplar?

Jag har bara slang o slangklämmor överallt..
Jag har då inte märkt av att bensinen skulle bli lustig och då står min bil ändå still i veckovis ibland så bensinen i rören fått "gotta till sig"
Vikten är iofs av annan vikt men biltemas rör var lätta att få tag i när jag behövde
och så tungt är det inte med koppar rör

utv dia 8mm inv 6mm (uppskattat)
ger en area 50-28=22mm2*1000mm=0,2kg/m om densiteten är 9kg/dm3
Hrrm ok 1,6kg väger nog eländet totalt i min bil..


Jag menade iof. 8mm invändig diameter, har 6mm invändig original.
Dessutom har jag banjoanslutningar på vissa detaljer så bara slangklämmor räcker inte för mig tyvärr, de är nog billigare.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Figgz skrev:
bobo skrev:


Precis så som jag tänker bygga förutom att jag tänkte ha ett filter mellan pump och motor .


Vad har du använt för klammer för att hålla slangen på plats?


Jaja.. nu ska vi inte vara så petiga...
Har både tryckutjämnare (nån sak så det inte ska komma tryckstötar till fuelrailen) och bränslefilter före den soppaslangen som går till fuelrailen

Jag använder därtill avsedda 8mm slangklämmor som funkar jättebra, inte strulat det minsta!


Jag menade klammer som fäster slangen i karossen under bilen.
Men jag kommer nog att ta klammer för elkabel, det funkar tillfredställande till ett hyffsat pris.

Tackar för svaren.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



bobo skrev:


Jag menade klammer som fäster slangen i karossen under bilen.
Men jag kommer nog att ta klammer för elkabel, det funkar tillfredställande till ett hyffsat pris.

Tackar för svaren.


Aha, där har jag faktiskt använt kadettens originalfästen som man bara klickar i slangarna i, passar riktigt bra. Annars då visade väl Kallerman "Westfield" i sin byggtråd några bra som såldes på om det var biltema? Fast.. det var nog för bromsrör när jag tänker efter bättre... men det borde säljas liknande för bränsleledningar?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Bra fästen för rör finns nog hos din lokale VVS-grossist. Finns både enkla och dubbla fästen. Fästet skruvas fast i karossen och röret snäpps fast i fästet. Finns för dimensioner från 8 mm (utv) upp till minst 22 mm. Nackdelen med dessa kan vara att de är gjorda i vit plast, ser kanske inte så resjigt ut...
Använder såna fästen på min Rekord och Biltemas kopparrör. Får väl se hur länge det funkar, annars byter jag väl till nåt annat.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Bra fästen för rör finns nog hos din lokale VVS-grossist. Finns både enkla och dubbla fästen. Fästet skruvas fast i karossen och röret snäpps fast i fästet. Finns för dimensioner från 8 mm (utv) upp till minst 22 mm. Nackdelen med dessa kan vara att de är gjorda i vit plast, ser kanske inte så resjigt ut...
Använder såna fästen på min Rekord och Biltemas kopparrör. Får väl se hur länge det funkar, annars byter jag väl till nåt annat.


Får kolla på det, färgen spelar mindre roll bara de inte är rosa , har ju vita plastklammer till bromsrören dessutom.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315


Trådstartare
bobo skrev:
Sen har Biltema högre meterpris än den plastslang jag nu fått prisuppgift på och som Figgz skriver väger koppar mer mer.


Sen vore det bra om det inte visade sig att slangen inte var lämplig för bensin.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Pratar ni högtryck eller lågtryckssytem?

Jag ska (nån gång) bygga om mitt med en högtryckspump och catchtank samt vanlig lågtryckspump bak.
Har med lite funderingar på rör och slangar...

Det finns ju oljebeständig pneumatikslang? finns i massa dimensioner och som tål värme.. kan det va nå?

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



magnusrx7 skrev:
Pratar ni högtryck eller lågtryckssytem?

Jag ska (nån gång) bygga om mitt med en högtryckspump och catchtank samt vanlig lågtryckspump bak.
Har med lite funderingar på rör och slangar...

Det finns ju oljebeständig pneumatikslang? finns i massa dimensioner och som tål värme.. kan det va nå?

// magnus



Ur ett slangperspektiv är ett bensinhögtryckssystem ändå lågt tryck, 5-6 bar är ingenting för en slang i så små dimensioner.

OBS OBS OBS Bara för att en slang är oljebeständig så betyder inte det att den är beständig mot bensin!!!!

Ni som skriver "plastslang", vg speca bättre vilken slang ni menar. Det kan gå mkt illa om det är fel "plast".

_________________
Pär Hylander
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Jag vet Pär.. har kollat lite och våra leverantörer säger att dom är beständiga mot bensin.

Var inne på INDOMA i Jönköping och kollade lite.. där finns ju en del.

Jag har det lilla prolemet att jag behäver tunn slang till K-jetronic spridare... därav mina funderingar i ämnet.

//magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Skruva banåkabil
Bygga om bränslesystemet
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (6213 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande