Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bygga om bränslesystemet | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6205 totalt) |
Ska bygga om bränslesystemet och dra nya rör/slangar.
Tänkte köra med 8mm plastslang hela vägen, eller finns det billiga rör i annat material som är lättbockade och som man kona själv? Bra och billiga fästen/hållare som rekommenderas. Billiga snabbkopplingar finns det? _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
När jag byggde min Kadett nu i vinter/vår så valde jag 8mm plastslang (Tack för slangen Wärhner!) både på tryck och retur... det funkar kalas!
Jag ansåg att det inte var någon idé att ta kopparrör när plast väger mindre och var minst lika smidigt att sätta dit på min bil! Fördelen jag fick var färre skarvar iom plast istället för kopparrör! Har plastslangen direkt från soppapumpen hela vägen fram till motorn där en vanlig gummislang ersätter sista biten pga motorns rörelser! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
okonat? Hur har du då fäst nipplar och/eller banjosar? Såhär skrev Håkan Carlsson tidigare i en tråd:
Så jag tror jag skippar koppar. Sen har Biltema högre meterpris än den plastslang jag nu fått prisuppgift på och som Figgz skriver väger koppar mer mer. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Precis så som jag tänker bygga förutom att jag tänkte ha ett filter mellan pump och motor . Vad har du använt för klammer för att hålla slangen på plats? _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Banjos? Nipplar?
Jag har bara slang o slangklämmor överallt.. Jag har då inte märkt av att bensinen skulle bli lustig och då står min bil ändå still i veckovis ibland så bensinen i rören fått "gotta till sig" Vikten är iofs av annan vikt men biltemas rör var lätta att få tag i när jag behövde och så tungt är det inte med koppar rör utv dia 8mm inv 6mm (uppskattat) ger en area 50-28=22mm2*1000mm=0,2kg/m om densiteten är 9kg/dm3 Hrrm ok 1,6kg väger nog eländet totalt i min bil.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jaja.. nu ska vi inte vara så petiga... Har både tryckutjämnare (nån sak så det inte ska komma tryckstötar till fuelrailen) och bränslefilter före den soppaslangen som går till fuelrailen Jag använder därtill avsedda 8mm slangklämmor som funkar jättebra, inte strulat det minsta! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det var inga grova doningar du hade för bensinen... Kanske inte behövs så jättegrova, men jag tycker det låter rätt smalt. Som sagt så kör jag själv 8mm både på tryck och retur... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Halvt-OT men: Hmm, läste jag inte nånstans att koppar i bromsrör var förbjudet inom motorsport eller nån specifik klass pga att vibrationer fick kopparen att spricka? Ungefär som metallutmattning i aluminium? Samma sak borde kanske gälla för bränslerör i koppar i så fall? Mvh Magnus, lite tankspridd... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Hittade tråden jag tänkte på:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Detdär är sant Mangan, bara det att du blandat ihopa materialen...
Det är alu du inte får ha. Dock satt/sitter det i vissa fabriksracebilar och då ska det vara en annan sak då de "går i god" för att det ska funka. Men det lär vara bytesintervaller på dom. |
||||
Jag menade iof. 8mm invändig diameter, har 6mm invändig original. Dessutom har jag banjoanslutningar på vissa detaljer så bara slangklämmor räcker inte för mig tyvärr, de är nog billigare. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Jag menade klammer som fäster slangen i karossen under bilen. Men jag kommer nog att ta klammer för elkabel, det funkar tillfredställande till ett hyffsat pris. Tackar för svaren. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Aha, där har jag faktiskt använt kadettens originalfästen som man bara klickar i slangarna i, passar riktigt bra. Annars då visade väl Kallerman "Westfield" i sin byggtråd några bra som såldes på om det var biltema? Fast.. det var nog för bromsrör när jag tänker efter bättre... men det borde säljas liknande för bränsleledningar? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Bra fästen för rör finns nog hos din lokale VVS-grossist. Finns både enkla och dubbla fästen. Fästet skruvas fast i karossen och röret snäpps fast i fästet. Finns för dimensioner från 8 mm (utv) upp till minst 22 mm. Nackdelen med dessa kan vara att de är gjorda i vit plast, ser kanske inte så resjigt ut...
Använder såna fästen på min Rekord och Biltemas kopparrör. Får väl se hur länge det funkar, annars byter jag väl till nåt annat. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Får kolla på det, färgen spelar mindre roll bara de inte är rosa , har ju vita plastklammer till bromsrören dessutom. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Sen vore det bra om det inte visade sig att slangen inte var lämplig för bensin. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Pratar ni högtryck eller lågtryckssytem?
Jag ska (nån gång) bygga om mitt med en högtryckspump och catchtank samt vanlig lågtryckspump bak. Har med lite funderingar på rör och slangar... Det finns ju oljebeständig pneumatikslang? finns i massa dimensioner och som tål värme.. kan det va nå? // magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! |
||||
Ur ett slangperspektiv är ett bensinhögtryckssystem ändå lågt tryck, 5-6 bar är ingenting för en slang i så små dimensioner. OBS OBS OBS Bara för att en slang är oljebeständig så betyder inte det att den är beständig mot bensin!!!! Ni som skriver "plastslang", vg speca bättre vilken slang ni menar. Det kan gå mkt illa om det är fel "plast". _________________ Pär Hylander |
||||
Jag vet Pär.. har kollat lite och våra leverantörer säger att dom är beständiga mot bensin.
Var inne på INDOMA i Jönköping och kollade lite.. där finns ju en del. Jag har det lilla prolemet att jag behäver tunn slang till K-jetronic spridare... därav mina funderingar i ämnet. //magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! |
||||
Skruva banåkabil Bygga om bränslesystemet | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6205 totalt) |