Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Multilänkwishbone.. eller vad?
2218 besök totalt
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Jag kom på en helt revolutionerande sak för något år sedan, bara för att inom 5 minuters googlande inse att t.ex. Audi redan har använt konceptet sedan 10 år tillbaka...
Men, just eftersom det faktiskt används släppte inte tanken på hur fasen det funkar. Resonera lite med mig vad det är som händer och vilka effekter det får på geometri under drift.

Det gäller alltså en vanlig dubbel A-arm, fast där en eller båda A-armarna är delade och upphängda i varsin punkt på uprighten för att på så vis projicera ut en rotationspunkt längre än vad det går fysiskt. Det blir ju inte en fast punkt, utan en punkt som rör sig både en aning framåt och bakåt, samt inåt vid sväng. Ju mer rattutslag desto snabbare sticker punkten iväg, och vid låga vinklar ser i alla fall mina pappmodeller ut att röra sig väldigt marginellt (så länge man inte våldar iväg enormt med måtten).

En bild för att bryta textblocket..



Funderingen är att om man skulle använda detta på den undre A-armen skulle man kunna dra SAI utanför de fysiska lederna, rakt igenom bromsskivor och liknande för att t.ex. fixa till scrub, men sen kommer förflyttningarna in i bilden.
Vid högersväng skulle innerhjulet få mindre och ytterhjulet mer caster, och båda hjulen skulle få mer (mindre negativ) camber, och spårvidden skulle alltså minska något. Samtidigt blir ju camberändringen en motkraft till SAI-påverkan så med noggranna mått skulle man kunna nolla dessa effekter?

Spårviddsändring vid styrutslag/kurvtagning känns väl sådär, vill man nolla "dynamisk" camberförändring och vad händer vid casterförändringarna rent körmässigt?
Jo, och vid väldigt höga rattutslag så är jag helt med på att man nog kan låsa upp styrningen när skärningslinjen längs en A-halva passeras av den andra leden, men det går nog att undvika.
Ordbajs klart.. är jag helt ute och cyklar eller är detta åtminstone en intressant tanke?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Har så på båda mina BMW men där har den ena en riktning nästan rakt i sidled och den andra framåt.

Ford kallar det Revo-knuckle om jag inte minns fel och det finns Hiper strut på GM märken (tex vissa Saab 9-5NG).

Du borde kunna hitta en massa info om de systemen

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



har också klurat på detta i några år. Vore kul att kunna fixa till scrub och lite jackingeffekter.
Har lugnat mig vid att det komplicerar massor, inte minst fler leder som skall vara glappfria, vilka (nya) krafter utsätter man hela upphängingen med, osv..

Följer...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Som nämnts, det används av flera märken, Merca har det också, och då precis så som jag funderade på, en led uppe, och två i nedre A-armen (medan t.ex. Audi har en 4-länk/5-länk med 4 separata pinnar plus ett styrstag).

I skissen ritade jag det symmetriskt, och så gör man tydligen inte. Ingen av de bilar jag sett som har virtuell led eller vad man skall kalla det har de fysiska lederna på rad i färdriktningen utan de ligger förskjutna i sidled och väldigt nära varandra i längsled.

Det jag främst undrar är hur fasen skulle en bil bete sig om geometrin förändras på det här viset, då vid stora rattutslag.
- smalare spårvidd och camberminskning
- casterökning/minskning

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Revo knuckle och hiperstrut är lite en annan sak. Visst, det har med SAI att göra. i fallet REVO är det helt klart ett sätt att bygga en mer avancerad framvagn utan att lägga produktkost på standard bilen. Alla infästningspunketr mot chassie är lika.

Anyway. Det här har ju använts genom åren, flitigast tror jag VW/Audi har varit. Som Björn är inne på, glapp och krafter när glapp uppstår - är det nåt som blev katastrof-dåligt så var det livslängden på stag och leder. Shit, det var riktigt uselt ett tag.

Att få en virtuell led är ju bra speciellt om man har en drivknut och drivaxel att ta hänsyn till. Det blir lättare att packa ihop allt utan att kompromissa för mycket. Att BMW valt det nu tror jag är en konsekvens av att de vill bygga Xdrive på alla modeller och då vill de ha ett koncept för det är billigast. BMW hade ju en variant på det här, var det typ e28 som hade det eller?

Kul tanke, men det finns ju många andra tankar att tänka också.[/u]

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
MaZ skrev:
Revo-knuckle, Hiper strut


Snabb koll av dem så tror jag vi pratar olika saker. Är inte de två en åtgärd på ett McPherson-ben för att minska hög SAI? (coolt! har inte sett innan).

Det jag menar är typ i videon.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



SevenEight skrev:


Anyway. Det här har ju använts genom åren, flitigast tror jag VW/Audi har varit. Som Björn är inne på, glapp och krafter när glapp uppstår - är det nåt som blev katastrof-dåligt så var det livslängden på stag och leder. Shit, det var riktigt uselt ett tag.

Att få en virtuell led är ju bra speciellt om man har en drivknut och drivaxel att ta hänsyn till. Det blir lättare att packa ihop allt utan att kompromissa för mycket. Att BMW valt det nu tror jag är en konsekvens av att de vill bygga Xdrive på alla modeller och då vill de ha ett koncept för det är billigast. BMW hade ju en variant på det här, var det typ e28 som hade det eller?

Kul tanke, men det finns ju många andra tankar att tänka också.[/u]


Problemet med de flesta kulleder att de går sönder så fort är att det är 'engångsgrejor' som ska slängas när de är slut... Typ som när du har plastbestick på en picknick.
Och sedan är det för lite fett i, så i vårat saltslask tränger några droppar saltvatten in och så börjar kulan rosta...

Har satt smörjnipplar på lederna i min framvagn, så vid hjulbyte blir det en rundsmörjning. Och då blir livslängden fin.
Typ som en gammal rundsmörjningsbil, allting annat kommer gå slut före.

_________________
Roland Johansson
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Tesla S, Merca AMG E55, BMW 750, Audi, Pontiac, Ford.. Samt BMW 3-serie och Hyundai med McPherson och "dubbelpivot" i botten.
Det är några stycken som använder detta.

Vi lämnar slitagefrågan därhän, det är liksom en extra led det handlar om i mängd, plus ett förmodat extra slitage med hävarmseffekt som lika gärna skulle kunna nollas ut av att all kraft hamnar i en led på en traditionell A-arm. (Audi är inte de enda som äter leder i högre takt än normalt, det kan lika gärna vara en designfråga). Dessutom är praktiska frågor som serviceintervall lite trist här i Racetech

Köregenskaper och beteende är däremot mer intressant. Förutom att man kan fuska till klart lägre scrub och lite annat, vad är nackdelarna?

Hur mycket spårviddsminskning kan man ha innan det börjar jävlas, och vid hur höga styrutslag börjar det bli ointressant (då man ändå inte fickparkerar i hög fart)?
Vinner man på ökande dynamisk camber vid kurvtagning som man får med vanliga A-armar eller kan det finnas ett värde i att minska den ökningen, kanske hålla camber hyfsat statisk?
Vad innebär det för väghållning och känsla med casterökning på ytterhjulet och casterminskning på innerhjulet vid större styrutslag?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Som nämnts tidigare introducerade BMW detta på e28an 1982

Det sitter på nästan alla BMW utom 3 serie före 2005 enkelt uttryckt.

Enligt en gammal men ytterst välgjord instruktionsbok står det följande.

"Dubbelledad fjäderbensaxel med utjämning av nignings rörelser vid bromsning.
Separat hjulupphängning med länkarmar stag och fjäderben.
Fjäderben med dubbelt verkande hydraulisk stötdämpning, castervinkel förskjutning och utjämning av tvär riktade krafter."


Just de gamla bilarna har ena staget riktat bakåt, för att minska nigningen vid bromsning.
(Nyare X drive generationer har det snarare framåtriktat istället.)

e24 e28 6 / 5 serien först ut hade följande data.

Toe in 2,0mm
camber -20' (min)
Caster 8°17'
Spindelbultslutning 12°8'

Största hjulutslag (typ ackerman)
Innerhjul 43°
Ytterhjul 33°

När jag byggde om min bil till Kuggstångsstyrning mätte jag upp scrub radien till ca. 20mm
Detta med en et13 fälg.

Vid ombyggnad behöll jag bärarmar och alla ledpunkter i karrosen.
Ändrade dock bort en hemsk Bumpsteer.
Och bilen blev som en helt annan.


Vad det gäller BMWs framvagnar håller dessa väsentligt bättre än skiten på äldre 3 serie. (e36/46)
Men en enkel L formad bärarm, och gummi lagrade spindelleder.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Racetech
Multilänkwishbone.. eller vad?
2218 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande