Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2,4 "Daytona 24h" 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
9 besök senaste veckan (19708 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Haft lite strul med bildhanteringen men här kommer lite bilder från vinterns jobb. Motorn har varit ur och jag har gjort översyn av ett oljeläckage. Visade sig att man vid en tidigare renovering hade monterat ett par för långa bultar till fläkten i bilen och de hade då skurit sönder packboxen till vevaxeln.
Isamband med att motorn var nere blev det allmän översyn och service. Nya motorfästen, stift, olja, justering av ventiler, byte av gummilister mellan motor och kaross. Vi hittade även rost i det så kallade "hell hole" (välkänt bland 914 ägare)! Som tur var så var det inte så farligt men detta ledde även till att motorutrymmet lackades.
Blev även ett bakslag med att en plugg i motorn hade släppt så när all olja var i så tömde motorn ur det lika snabbt igen vid första uppstarten. Som tur var så hittades pluggen så det var snabbt åtgärdat.

Nu står bilen på hjulen och under påsken blev det även en lite provkörning thumbs up .




























_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Tänk vad många balla bilar som finns här som jag förmodligen missat - hittade inte din förrän nu!

Men 2 år sedan senaste uppdateringarna, vad har hänt sedan dess?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Jodå jag har harvat på under de senaste två åren . Har dragits med ett elfel som har varit svårt att hitta en lösning på. Nu i våras fick jag hjälp av några som har för vana att mecka med gamla Porschar och de lyckades faktiskt lösa problemet.
Det som var lite kul var att en av de dom hjälpte mig var med och byggde de första tävlingsbilarna på 914 i början på 70 talet i Sverige. Han var även med som mekaniker åt Waldegård under 70 och 80 talet. Fantastisk ära att få honom att lägga en hand på min bil.
De hade fått en sprillans ny 914 till sin verkstad med tillhörande tävlingsdelar bla skärmbreddarna som hör till GT paketet. Ordern löd. Här är bil och delar. Gör den klar till helgen för då ska vi tävla. Bilden kom till tävling men den hade olackade skärmar.

Bild på bilen den första tävlingshelgen utan lack.



Min bil besiktigades med blankt papper tidigare i våras så nu slipper man smyga när man är ute och kör. Besiktningen är för evigt så det var riktigt skönt att den gick igenom. Bilen har sedan dess besiktigats och gick igenom med blankt papper .


Liten film från 6/6.


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 914 2,4 "Daytona 24h" 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
9 besök senaste veckan (19708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande