Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varvräknare som siffror?
796 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När jag provade Alpine A110 så klagade jag på att den bildskärmsbaserade instrumentpanelen var plottrigt layoutad när man satte bilen i trackmode. Man hade data där om hur mycket man vridit på ratten till exempel


Sen tyckte jag att varvräknare utskrivet med siffror istället för någon sorts rörlig visare kändes o-optimalt även om det fanns en shiftlightlikande sak också. Men... sen har jag funderat, jag har kanske fel där? När man kör på bana, om man tex vill justera ner uppväxlingen till ett lägre varvtal pga värme, soppasparande eller nåt, när man ska hitta sin nya växlingspunkt, kanske det är helt okej med siffror? Jag vet inte svaret alls, min första reaktion var ju nej. Men det kanske funkar utmärkt? Vad tror ni?

_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Min spontana tanke är: Digital hastighetsmätare, Ja tack! Digital varvräknare, Nej tack! Troligtvis för att hastigheten måste vara mer exakt vid vardagskörning än varvtalet.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Magnus Thomé skrev:
När jag provade Alpine A110 så klagade jag på att den bildskärmsbaserade instrumentpanelen var plottrigt layoutad när man satte bilen i trackmode. Man hade data där om hur mycket man vridit på ratten till exempel


Sen tyckte jag att varvräknare utskrivet med siffror istället för någon sorts rörlig visare kändes o-optimalt även om det fanns en shiftlightlikande sak också. Men... sen har jag funderat, jag har kanske fel där? När man kör på bana, om man tex vill justera ner uppväxlingen till ett lägre varvtal pga värme, soppasparande eller nåt, när man ska hitta sin nya växlingspunkt, kanske det är helt okej med siffror? Jag vet inte svaret alls, min första reaktion var ju nej. Men det kanske funkar utmärkt? Vad tror ni?


Om du måste sänka varvtalet för värmeproblem, så under pågående helg ändra till lägre varvtalsmappen med flyttad shiftlight och efter helgen åtgärda orsaken till värmeproblem?

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Magnus Thomé skrev:
När jag provade Alpine A110 så klagade jag på att den bildskärmsbaserade instrumentpanelen var plottrigt layoutad när man satte bilen i trackmode. Man hade data där om hur mycket man vridit på ratten till exempel


Sen tyckte jag att varvräknare utskrivet med siffror istället för någon sorts rörlig visare kändes o-optimalt även om det fanns en shiftlightlikande sak också. Men... sen har jag funderat, jag har kanske fel där? När man kör på bana, om man tex vill justera ner uppväxlingen till ett lägre varvtal pga värme, soppasparande eller nåt, när man ska hitta sin nya växlingspunkt, kanske det är helt okej med siffror? Jag vet inte svaret alls, min första reaktion var ju nej. Men det kanske funkar utmärkt? Vad tror ni?


Om du måste sänka varvtalet för värmeproblem, så under pågående helg ändra till lägre varvtalsmappen med flyttad shiftlight och efter helgen åtgärda orsaken till värmeproblem?



Jomen hur många "vanliga" bilar har justerbar shiftlight som standard

Men ja, en enkel shiftlight kopplad till OBD/CAN kan man ju alltid slänga in även om man kör långlopp med 10tusenkronorsbil tex thumbs up Men jag tänkte mer att under ett långlopp så ger man plötsligt nya order mitt under rejset och då orkar ingen pilla med shiftlights o då kommer originalfrågan tillbaka, är det egentligen så gräsligt med varvtal i siffror som jag först tyckte. Vete fan...

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



På Porsche 911 brukar man vrida varvräknaren så att shiftpoint är kl. 12.

Jag tycker det är det lättaste sättet att snabbt se var nålen är. Om man gör det digitalt med siffror skulle jag ändå vilja ha både siffror och en vidarnål som sveper för att snabbt kunna se.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det är enklare att prediktera (följa ändringen och förbereda aktion) vart en visarnål är på väg än fladdrande siffror.
Lite som en svepande shiftlight vs endast en.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Digitala mätare är för noggrannare avläsning där enstaka enheter är viktigt och analoga är för att lättare få en överblick.

Som någon nämnde att i 911 vrider man för att se det som är intressant och har man kompletterat med många analoga mätare bör alla peka åt samma hål vid vanliga driftförhållanden. Dvs om alla pekar uppåt är det lätt att skilja på en som pekar kl 9 eller 3.

Shift light är väldigt bra för du behöver inte aktivt titta utan den signalerar i periferin men det funkar inte att ha det på flera grejer utan att skapa förvirring eller vara störande.

I vardagen kan detta jämföras med att allt måste pipa precis hela tiden så det förlorar sitt syfte då ingen bryr sig om pipen längre

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Min initiala misstro var kanske korrekt

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



sweanders skrev:
På Porsche 911 brukar man vrida varvräknaren så att shiftpoint är kl. 12.

Jag tycker det är det lättaste sättet att snabbt se var nålen är. Om man gör det digitalt med siffror skulle jag ändå vilja ha både siffror och en vidarnål som sveper för att snabbt kunna se.

Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra, jag köpte en ny mätartavla till min:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Jag hade en dålig kombo på räsern - motor som varvade 8000rpm och varvräknare som slutade på 7. Förlitade mig på shift lights. Det var svårt tycker jag. Dessutom var varvräknaren för långsam...nålen bara degade fram och tillbaka... Okörbart.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I vissa bilar kan det vara svårt att höra varvtalet, tex i en rensad racerbil där drivlinan väsnas mer än motorn tex men... jag växlar på hörsel 99,9% av gångerna i de bilar jag kört. Däremot om jag tex fått order av teamchefen att idag växlar vi lite lägre vid x varv (motorn hade vart isär) så får jag ju titta på varvräknarn i början för att hitta rätt, sen går jag på hörseln.

En shiftlight däremot är bra för alla de situationer där koncentrationen på körningen pga omkörning eller annat stressmoment tar allt fokus och man kan missa växlingen pga man är "upptagen" med annat. I det läget så skulle jag ju inte tittat på varvräknarn heller troligtvis.

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



När bilen börjar sacka, så är man snabb som fasen med att lägga tryck på växelspaken i rätt riktning bara så ploppar nästa växel i nästan av sig självt, Man behöver väll inte se va mätaren visar igentligen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Eller så börjar bilen sacka då man lägger tryck på växelspaken

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



HUD shiftlight som tänder sig ca 300 varv innan stopp.
Tid tills jag hinner växla stämmer ungefär med viljan att växla tidigare på högre växlar.

Min HUD är en 10mm lysdiod som böjts/riktats så den går rakt i ögat via rutan. Fungersr tom i solsken med skitig ruta.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Varvräknare som siffror?
796 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande