Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 - 84 saab b204
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
27 besök senaste veckan (25675 totalt)
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Plåtarbetet går framåt 👍
Gött å ha semester så man kan få lite gjort





_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Sakta framåt.
Grenrör på g samt insug.
Har även fixat det sista fästet till diffen.
Även toppen börjar bli klar fattas väll bara hårdare fjädrar till
268 kammaxlarna ska bli kul å se vad det slutar i med all mix.
Kommer åka t7 top på t5 block med t5 ventiler
Tycker t7 knastren ser lite klena ut.








_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Gött det tar sig

_________________
Magnus Andersson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



plastis skrev:

Kommer åka t7 top på t5 block med t5 ventiler


Vad är planen bakom detta? Såvitt jag minns är T7 ventilskaften 1mm smalare så toppen andas bättre. Hur får du in T5 ventiler i T7 toppar (byter du styrningar)? T7 ventiler är också lättare och har dubbla fjädrar tror jag.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Det är bara att byta styrningar så passar T5 ventilerna i T7 toppen.
T7 ventilerna vill gärna gå av strax ovan tallriken med vassare kammar/hårdare fjädrar och högre varv.

Åker själv så i Corvetten, men med T7 block med T5 vev, stakar & kolvar
för T7 blocket är lättare än T5

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
👍

_________________
Magnus Andersson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



OK, så T5 ventiler är tåligare. Fattar. (dessutom passar Volvofjädrar på dessa, såvitt jag minns)

Tips är annars att skaffa B206 block...samma gjutjärnsblock som B204 men inga balansaxlar och lite lättare. Fanns bara i första året av ng900 2.0i.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Men då får man borra för olje sprut under kolvarna väll?

Har du någon byggtråd på corvette?

_________________
Magnus Andersson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



plastis skrev:
Men då får man borra för olje sprut under kolvarna väll?


Stämmer! Men det är ultimata racerblocket

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Motor spec?
Effekt?

_________________
Magnus Andersson
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Ingen byggtråd.

T7 block, borttagen oljepump, borttagna balansaxlar, oljekanalerna i avgassidan blockerade i ramlagergången.
Torrsump med oljan in genom bröstkåpan i huvudkanalen, oljenedsläpp från toppen vid svänghjul blockerat sugsteg från pump istället.
Smidda stakar & kolvar med T5 mått, kolvar planade 1mm T7 topppackning.
T7 topp lite portad, lite moddade förbränningsrum, T5 ventiler, T5 tryckare, B202 kammar.
Eget insug + grenrör.
Ca 350 Hp vid 1.2 bar, åker med 0,95-1 bar, vi håller ju fullt i 8 timmar ( eller tills nått gått sönder )

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7720



Riktigt fint bygge, snyggt byggt och kul att följa

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Tack tack!
Insuget börjar ta form, lite test passning innan dom om sista lagren med
Prepreg åker på.



_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Dessa vacuum anslutningar behövs dom till något speciellt

_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Har hänt lite i alla fall.




_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Instrument bräda på g


_________________
Magnus Andersson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Fint! Men vill du verkligen ha så stor turbo?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Vi får se hur det funkar
Med hx 40 super med 14 avgassystem

_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Det går åt rätt håll
Vatten ledningar samt avgas börjar bli klart
Wastegate samt dump nästa..
Samt att coilovers är beställda😎



_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Gott äntligen på egna hjul
Dags att börja fixa lite med planholv,frontsplitter mm



_________________
Magnus Andersson
Citera
plastis
Bovallstrand
Här sen Okt 2008
Inlägg: 214


Trådstartare
Fick tag i fina komposit skivor att bygga plangolv i
57x300cm 10mm tjocka lätta å starka
Svart på ena sidan vita på andra


_________________
Magnus Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 - 84 saab b204
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
27 besök senaste veckan (25675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande