Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (31627 totalt)
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Tänkte nu äntligen starta en bygg/moddningstråd om min egna tolkning av en De Tomaso Pantera.
Det är en "Replika" av en De Tomaso Pantera men eftersom jag inte alls bygger enligt liknande spec som en Pantera så kallar jag den för min tolkning av en Pantera .

Det är ett långdraget projekt som startade redan 2011... ...med att jag köpte en färdig De Tomaso Pantera replika.
Första året hände mycket i projektet men sedan har det gått trögt (Köp av hus, tre barn och flytt av garage mm) fram tills i vintras då det fått fart igen.

Anledningen till detta projekt var att mitt och farsans andra projekt hade nått en gräns där det inte gick att modda den bilen mera. För då skulle man förstöra original värdet, då det är en äkta De Tomaso Pantera som jag har en annan projekttråd (också inte uppdaterad på ett tag men förhoppningsvis skall det bli ändring på det) om nedan.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55668

Bilderna nedan visar bilen i det skicket jag köpte den 2011 och körde den orörd hela den sommaren.




En nackdel med bilen enligt många var att den bara hade en trött gammal ford helgjutjärns V6:a på under 200Hk. Men för mig var detta perfekt då jag var betydligt mer intresserad av att måtten mellan rambalkarna i motorrummet var tillräckligt långt/brett än vad det satt för motor i...för den skulle ändå ur när vintern skulle komma och aldrig sättas i igen ...
Motorrumet som det såg ut när jag köpe bilen.


Mer bilder och spec på bilen hittas på min hemsida : https://bodinecc.com/Panterav12

to be continued...

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38



Kul projekt!
Har alltid tyckt att dessa bilar är läckra.
Tillverkade gjutformar för dörrar å luckor till en sån en gång, sen gjöt vi upp delar i kolfiber både in å utsidor.
Blev lätta å starka minns jag, var tänkt till en bil som skulle toppa 400km/h!!!
Gjutformarna finns kvar om det skulle finnas intresse av dom.
Projektet kommer att följas, lycka till.

_________________
Magnus hägglund
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Måndag morgon och jag ser dubbelt....två bensintankar och fyra fjäderben....

Med tanke på det gamla projektet så kommer detta bli ett sånt där bygge som ger en dumma idéer.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kul att du fick till en byggtråd tillslut, det hade jag aldrig trott! Nu är det bara ligga i å dra det i mål, kommer bli så sjukt bra!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
magnush skrev:
Kul projekt!
Har alltid tyckt att dessa bilar är läckra.
Tillverkade gjutformar för dörrar å luckor till en sån en gång, sen gjöt vi upp delar i kolfiber både in å utsidor.
Blev lätta å starka minns jag, var tänkt till en bil som skulle toppa 400km/h!!!
Gjutformarna finns kvar om det skulle finnas intresse av dom.
Projektet kommer att följas, lycka till.



Tackar!

Aha intressant...jo det går att åka fort med dessa bilar...bra Cd värde och inte alltför stor frontarea. Finns en svensk Pantera som kört över 350km/h på Bonneville

För mig blir första målet att få ihop bilen och få den SFRO godkänd...sen när det är klart kanske ja återkommer eller är gjutformarna till salu?

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Kul att följa men en fråga som dyker upp i mitt huvud de få gånger jag sett en Pantera replica är: Var får man tag i en hel plastkaross?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kul bil.

Älskar att man kan fasen knappt se ett svenskt projekt utan volvodelar

Växellådan är audi va??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Bodinecc skrev:
Finns en svensk org Pantera som kört över 350km/h på Bonneville


Om någon är intresserad kan jag berätta att den Panteran är till salu då jag talade med nuvarande ägaren i fredags- å han lät hälsa det.....


Fast sen kan jag tillägga att jag körde nästan lika fort på Bonneville i en gammal A-ford för 2 år sen *blink*( jag hann tyvärr inte uppdatera med en 32:a ifjol)
men Panteran är enorm!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul att du fick till en byggtråd tillslut, det hade jag aldrig trott! Nu är det bara ligga i å dra det i mål, kommer bli så sjukt bra!


Jo det borde det kunna bli


Klingan75 skrev:
Kul att följa men en fråga som dyker upp i mitt huvud de få gånger jag sett en Pantera replica är: Var får man tag i en hel plastkaross?


På 80:talet va det en firma här i Sverige som göt upp ett gäng karosser men vad jag vet säljs det inga karosser idag.


knotan skrev:
Kul bil.

Älskar att man kan fasen knappt se ett svenskt projekt utan volvodelar

Växellådan är audi va??


Japp när jag köpte satt en audi låda i...not any more...

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27



Fasen vad roligt med en pantera replika! Jag köpte pantera replika karossen och chassiet som kom ut till salu här på rejsa här i våras. så det här ska bli extra roligt att följa.

Inga ledtrådar till motor och växellådsval? ;-)

_________________
David Lindén
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Anledningen till köpet av en replika pantera var som man säger "Two Fold"

1. Motorn vi tänkte sätta i original panteran fick bara inte platts hur vi än vred och vände på problemet. Ända sättet att få plats skulle vara att ta fram tigersågen och det var uteslutet...

2. Att ha en projektbil som inte hade något egentligt originalvärde dvs fria händer att modda den som man vill

Samtidigt som bilen inhandlades hittades en motor som länge legat längst upp på önskelistan, se bild nedan:



En Mercedes M120 V12 6,0liter 4 ventiler per cylinder och samma grundmotor som sitter i båda race bilen Mercedes GT1 och Pagani Zonda...400Hk original

Tanken var från början att sätta i en BMW M72B54 motor med M50 toppar dvs bygga en Mclaren F1 replika motor...det projektet är till salu för övrigt...men sen hittade jag M120 motor och då var motorvalet klart

För att få plats med den långa V12:an så letades det efter en växellåda med så kort avstånd som möjligt mellan delningsplan motor/låda och drivaxel centrum.
Valet blev en Porsche Boxster S 6växlad växellåda.
Det är en Getrag låda specad till 440Nm och M120 motorn levererar 600Nm Men moment peakarna från en V12:a är betydligt snällare än tex en överladdad fyra...och lådan skall klara betydligt mer än 440Nm tack vare säkerhetsfaktorer...men jag tänker inte slänga på turbo eller kompressor...för lådans skull

Detta kommer bli liknande bygge som riktiga Panteran dvs focus på grym körupplevelse med bra ljud...men lite värre på alla sätt

Se drivlinan nedan:



Fler bilder på: http://bodinecc.com/Pantera%20Replica.html

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tycker nog den motorn var ordentligt mycket ballare än en bmw v12a thumbs up

Gällande lådan så tror jag den skulle klara lite lagom överladd utan några större bekymmer, men Sammtidigt kanske det inte riktigt behövs för att bli en ball bil. Om man inte är effekt torsk som en annan är.
Ljudet kan nog göra bilen nog så underhållande ändå

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38



[quote="Bodinecc"]
magnush skrev:
Kul projekt!
Har alltid tyckt att dessa bilar är läckra.
Tillverkade gjutformar för dörrar å luckor till en sån en gång, sen gjöt vi upp delar i kolfiber både in å utsidor.
Blev lätta å starka minns jag, var tänkt till en bil som skulle toppa 400km/h!!!
Gjutformarna finns kvar om det skulle finnas intresse av dom.
Projektet kommer att följas, lycka till.



Tackar!

Aha intressant...jo det går att åka fort med dessa bilar...bra Cd värde och inte alltför stor frontarea. Finns en svensk Pantera som kört över 350km/h på Bonneville

För mig blir första målet att få ihop bilen och få den SFRO godkänd...sen när det är klart kanske ja återkommer eller är gjutformarna till salu?[/



Jo, vi kan tänka oss att sälja formarna, är du eller kanske någon annan intresserad?

_________________
Magnus hägglund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Finns det ingen DTC-låda som är användbar ?

Jag satte DTC i min bil, 6,0 Ls turbo... 870 hk och drygt 1000 nm.
Jag kommer aldrig att åka vanlig låda igen !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



ButterflyRacing skrev:
Finns det ingen DTC-låda som är användbar ?

Jag satte DTC i min bil, 6,0 Ls turbo... 870 hk och drygt 1000 nm.
Jag kommer aldrig att åka vanlig låda igen !


Jo från ferrari 458, samma låda som du har i annat skal.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Hur är måttet från utgående axlar till framkant av motorn i förhållande till originalgrejerna? Det ser spontant inte mindre ut. Hur tänker du hantera skillnaden om paketet är mycket längre?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
gniden
Gnosjö
Här sen Jan 2012
Inlägg: 4




_________________
Jonas Magnusson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Dra ballen i gruset. Hur skulle de där låta med dct låda Och halva vikten på bilen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Kul bygge!

Har också alltid haft en dröm o bygga nått med V12 i.

Jag hade tänkt o satsa på n73b60.


Ang lådan så vill ni komma ännu närmare så är ju en modernare audi låda ett alternativ.



Samma svep som på boxster lådan.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Erki. Dem där lådorna enligt de uppgifter jag hittat, håller knappt för orginal effekt i en std bil.
Uppgradering av kopplingar etc som behövs så får man plussa ca 50.000-70.000 på inköpspriset om den ska hålla för överladdad motor thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (31627 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande