Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (31627 totalt)
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Nikel skrev:
knotan skrev:
Fungerar nog alldeles utmärkt att slipa om orginalämnen lite, bara man hittar vem som kan göra det.



http://www.agap.se/Tjaenster.html


Karl V skrev:
axelsson engineering
https://www.facebook.com/pages/category/Professional-Service/Axelsson- . . . .

fick prisuppgift på att slipa om 2 kammar med 8 nockar på varje för 1000 kr styck för nåt åt sedan. kollar man facebook sidan så ser man att de slipar pallvis med kammar.


Tackar för alla bra tipps thumbs up .keep them coming

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Bodinecc skrev:
Nikel skrev:
knotan skrev:
Fungerar nog alldeles utmärkt att slipa om orginalämnen lite, bara man hittar vem som kan göra det.



http://www.agap.se/Tjaenster.html


Karl V skrev:
axelsson engineering
https://www.facebook.com/pages/category/Professional-Service/Axelsson- . . . .

fick prisuppgift på att slipa om 2 kammar med 8 nockar på varje för 1000 kr styck för nåt åt sedan. kollar man facebook sidan så ser man att de slipar pallvis med kammar.


Tackar för alla bra tipps thumbs up .keep them coming

Sen finns ju Gunnar Lundström även kallad "Professorn" som slipar kammar thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Axelsson har hjälpt mig åtskilliga gånger. Har nog köpt ett 20 tal kammar av honom och har vart lika nöjd varje gång thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Sen var det dags att tillverka en ny infästningsplatta till Porsche lådan, så en alu-platta i lämplig legering inhandlades:




Samtidigt som en centrerings plugg tillverkades och sattes fast på vevaxeln:




Därefter gängades spetssvarvade bultar in i alla infästningshål i blocket, plattan som borrats i mitten centrerades på pluggen i vevaxeln och efter några välriktade slag med gummiklubban...så fanns anvisningar för hela bult cirkeln på plattan
Dessa borrades och plattan provmonterades på blocket igen, denna gång med motorn i bilen(då arbetet med att modda bilen för att drivlina skulle få plats gjordes parallellt):




Plattan fästes sen på växellådan för att mäta hur stor inner/ytterdiametern exakt skulle vara samt markeringar för dessa:




Plattan centrerades sen i fräsen och inne/ytterdiametrarna frästes:






Klar att fästas och svetsas på växellådan...mer om det senare...

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Citat:
Därefter gängades spetssvarvade bultar in i alla infästningshål i blocket, plattan som borrats i mitten centrerades på pluggen i vevaxeln och efter några välriktade slag med gummiklubban...så fanns anvisningar för hela bult cirkeln på plattan


Jag blir alldeles glad inombords av sånt här thumbs up
Tänk om några generationer när alla sådana här enkla smarta lösningar som funnits i hundratals år, har glömts bort och allt ska lösas genom att sitta å pilla på en dator thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Denna inspirationstråd är 38 sidor, med snarlik motor/bil/konfiguration:

http://www.drivelife.co.nz/2017/02/project-fz12-frasers-zacs-hand-buil . . . .

_________________
Magnus Falk
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
knotan skrev:
Citat:
Därefter gängades spetssvarvade bultar in i alla infästningshål i blocket, plattan som borrats i mitten centrerades på pluggen i vevaxeln och efter några välriktade slag med gummiklubban...så fanns anvisningar för hela bult cirkeln på plattan


Jag blir alldeles glad inombords av sånt här thumbs up
Tänk om några generationer när alla sådana här enkla smarta lösningar som funnits i hundratals år, har glömts bort och allt ska lösas genom att sitta å pilla på en dator thumbs down



thumbs up
Japp...man behöver inte alltid ta vägen via Cad när man ska tillverka någonting

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Nej precis. Och skulle man vilja för framtida syften. Så är det ju utifrån en rektangulär platta med körnmärken, superlätt att mäta fram hålbilden. Mycket enklare än att lämna in hela motorblocket för att få fram hålbilden med mätmaskin.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



knotan skrev:
Citat:
Därefter gängades spetssvarvade bultar in i alla infästningshål i blocket, plattan som borrats i mitten centrerades på pluggen i vevaxeln och efter några välriktade slag med gummiklubban...så fanns anvisningar för hela bult cirkeln på plattan

Jag blir alldeles glad inombords av sånt här thumbs up


+1

_________________
Calle Olsson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Asså detta koncept är ju klockrent thumbs up Den karossen med den motorn och den lådan skulle jag också vilja provköra
Lycka till med bygget thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



knotan skrev:
Citat:
Därefter gängades spetssvarvade bultar in i alla infästningshål i blocket, plattan som borrats i mitten centrerades på pluggen i vevaxeln och efter några välriktade slag med gummiklubban...så fanns anvisningar för hela bult cirkeln på plattan


Jag blir alldeles glad inombords av sånt här thumbs up
Tänk om några generationer när alla sådana här enkla smarta lösningar som funnits i hundratals år, har glömts bort och allt ska lösas genom att sitta å pilla på en dator thumbs down


Då har vi säkert en mät app i telefonen.
ett pekdon likt en antenn som man petar på sakerna med och klickar så spar telefonen måttet i ett kordinatsystem

Det vore innihelvete användbart =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Eller hur, men själv hade jag antagligen blivit gråhårig innan jag ens lyckats installera appen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



knotan skrev:
Hur ska man tolka den prisbilden, v12 med 48 nockar fanns ju inte i exemplet av någon anledning


Jag fick för nått år sen ett pris på lite under 20 000 för 4st råämnes kammar från AGAP. När jag pratade med dom då var de mest av nyfikenhet, dom ansåg att std kammarna inte hade nog med material att slipa till en vettig profil (jag efterfrågade ganska vassa kammar), de var dock bedömt endast efter originalets kamtider.

Obs! Detta var inte 48 nockar utan endast 32! Men de kanske ger en indikation om prisbild i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Sen var det dags att fästa adapterplattan på växellådan. Detta gjordes med tre skruvar som det borrats och gängats hål för innan plattan frästes. Om man glömt detta hade det bara varit att slänga plattan och börja om för i och med att plattan frästes så försvann ju såklart centrering hålet i mitten
Plattan skruvades fast och måttades in så den var helt parallell med ytan runt ingående axel i både x och y led och vinkelrät mot ingående axel.




Växellådan spändes sedan fast på en lite vagn för att köras iväg för svetsning. Var tvungen att vara väldigt försiktig för en lite för hård stöt mot adapterplattan och det skulle bara vara att börja om och måtta in den igen.




Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Porsche lådan tillbaka från svetsaren. Detta är en av få saker på detta projekt änsålänge jag inte gjort själv



Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
T.Berggren
ENKÖPING
Här sen Jan 2020
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ser bra ut det där Erik! När kan vi provköra?

_________________
Thomas Berggren
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bodinecc skrev:
Sen var det dags att fästa adapterplattan på växellådan. Detta gjordes med tre skruvar som det borrats och gängats hål för innan plattan frästes. Om man glömt detta hade det bara varit att slänga plattan och börja om för i och med att plattan frästes så försvann ju såklart centrering hålet i mitten
Plattan skruvades fast och måttades in så den var helt parallell med ytan runt ingående axel i både x och y led och vinkelrät mot ingående axel.






Tips till nästa gång, fräs ur så att du har tre "ekrar" som håller centreringen som du sen sågar av när allt är svetsat.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Roligt projekt, vet du varifrån karossen kommer?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
steffe skrev:



Tips till nästa gång, fräs ur så att du har tre "ekrar" som håller centreringen som du sen sågar av när allt är svetsat.


Blir betydligt mer fräsande då men betydligt säkrare metod också thumbs up


Klingan75 skrev:
Roligt projekt, vet du varifrån karossen kommer?


Vet inte vilka som gjutit karossen men bilen är tydligen byggd av Plåt-Harry i Bollnäs

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27



Bodinecc skrev:



Klingan75 skrev:
Roligt projekt, vet du varifrån karossen kommer?


Vet inte vilka som gjutit karossen men bilen är tydligen byggd av Plåt-Harry i Bollnäs


Kan det vara en Conny car plast kaross? vad sitter det för framvagn på den?




_________________
David Lindén
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Det kan det absolut vara, den har i nuläget som det står i annonsen granada framvagn och custom backvagn. Men antagligen bara ett grundpaket för en del skiljer också...Conny Car Plast...stekigt

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (31627 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande