Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 8 besök senaste veckan (31627 totalt) |
Tackar för alla bra tipps .keep them coming _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Sen finns ju Gunnar Lundström även kallad "Professorn" som slipar kammar _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Sen var det dags att tillverka en ny infästningsplatta till Porsche lådan, så en alu-platta i lämplig legering inhandlades:
Samtidigt som en centrerings plugg tillverkades och sattes fast på vevaxeln: Därefter gängades spetssvarvade bultar in i alla infästningshål i blocket, plattan som borrats i mitten centrerades på pluggen i vevaxeln och efter några välriktade slag med gummiklubban...så fanns anvisningar för hela bult cirkeln på plattan Dessa borrades och plattan provmonterades på blocket igen, denna gång med motorn i bilen(då arbetet med att modda bilen för att drivlina skulle få plats gjordes parallellt): Plattan fästes sen på växellådan för att mäta hur stor inner/ytterdiametern exakt skulle vara samt markeringar för dessa: Plattan centrerades sen i fräsen och inne/ytterdiametrarna frästes: Klar att fästas och svetsas på växellådan...mer om det senare... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Jag blir alldeles glad inombords av sånt här Tänk om några generationer när alla sådana här enkla smarta lösningar som funnits i hundratals år, har glömts bort och allt ska lösas genom att sitta å pilla på en dator _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Denna inspirationstråd är 38 sidor, med snarlik motor/bil/konfiguration:
http://www.drivelife.co.nz/2017/02/p _________________ Magnus Falk |
||||||||
Japp...man behöver inte alltid ta vägen via Cad när man ska tillverka någonting _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Nej precis. Och skulle man vilja för framtida syften. Så är det ju utifrån en rektangulär platta med körnmärken, superlätt att mäta fram hålbilden. Mycket enklare än att lämna in hela motorblocket för att få fram hålbilden med mätmaskin.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
+1 _________________ Calle Olsson |
||||||||
Asså detta koncept är ju klockrent Den karossen med den motorn och den lådan skulle jag också vilja provköra
Lycka till med bygget _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Då har vi säkert en mät app i telefonen. ett pekdon likt en antenn som man petar på sakerna med och klickar så spar telefonen måttet i ett kordinatsystem Det vore innihelvete användbart =) _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
Jag fick för nått år sen ett pris på lite under 20 000 för 4st råämnes kammar från AGAP. När jag pratade med dom då var de mest av nyfikenhet, dom ansåg att std kammarna inte hade nog med material att slipa till en vettig profil (jag efterfrågade ganska vassa kammar), de var dock bedömt endast efter originalets kamtider. Obs! Detta var inte 48 nockar utan endast 32! Men de kanske ger en indikation om prisbild i alla fall _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Sen var det dags att fästa adapterplattan på växellådan. Detta gjordes med tre skruvar som det borrats och gängats hål för innan plattan frästes. Om man glömt detta hade det bara varit att slänga plattan och börja om för i och med att plattan frästes så försvann ju såklart centrering hålet i mitten
Plattan skruvades fast och måttades in så den var helt parallell med ytan runt ingående axel i både x och y led och vinkelrät mot ingående axel. Växellådan spändes sedan fast på en lite vagn för att köras iväg för svetsning. Var tvungen att vara väldigt försiktig för en lite för hård stöt mot adapterplattan och det skulle bara vara att börja om och måtta in den igen. Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Porsche lådan tillbaka från svetsaren. Detta är en av få saker på detta projekt änsålänge jag inte gjort själv
Mer info och bilder om mina projekt på: https://bodinecc.com/index.html _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Tips till nästa gång, fräs ur så att du har tre "ekrar" som håller centreringen som du sen sågar av när allt är svetsat. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Blir betydligt mer fräsande då men betydligt säkrare metod också
Vet inte vilka som gjutit karossen men bilen är tydligen byggd av Plåt-Harry i Bollnäs _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Kan det vara en Conny car plast kaross? vad sitter det för framvagn på den? _________________ David Lindén |
||||||||
Det kan det absolut vara, den har i nuläget som det står i annonsen granada framvagn och custom backvagn. Men antagligen bara ett grundpaket för en del skiljer också...Conny Car Plast...stekigt
_________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera "Replika" aka Bodin Pantera V12 -89 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 8 besök senaste veckan (31627 totalt) |