Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kombinerad "sommar"och"banåka"bil
1, 2, 3   >>
4455 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Kombinerad "sommar"och"banåka"bil

En gång för länge sedan bestämde jag mig för att den dag jag fick fast jobb efter mina studier så skulle jag köpa den bil jag vill ha. Då många här åker lite dyrare bilar så är ju frågan given.

om man skall välja en skojig sommarbil som man kan åka bana fullt med för <350.000:-, vad väljer man då? Varför?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Porsche Boxster (S)
Porsche 944/968 och liknande.
Opel Speedster

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Lotus Elise såklart.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



BMW E36 M3 3.2

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Hade jag vart i dina skor så hade det blivit en Super Seven, helt klart! Då kan du köpa en i fint skick för runt 150-200 och sedan uppgradera allt som är skoj= motor, chassie, bromsar.

om du vill ha en bil som ser ut som en bil så ska du satsa på en Speedster. Testförarna säger ju att Speedstern tydligen är roligare än Elisen...därför att det i princip är samma bil bara det att Speedstern är mer utvecklad.

om ingen av de faller dig i smaken kanske en 80- tals liten 911 turbo lockar

_________________
Rachid Rachid
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Porsche 993 kanske går att få för en sån peng
Eller varför inte en Elise lätt liten öppen sak det där
Nissan 350Z från tyskland för de pengarna
Eller kanske en RX8 om man vill ha en sån
S2000 är ju inte helt fel den heller

Hur som helst har du ett roligt val att göra och sen är det ju bara ta det som känns bäst för dig.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Jag skulle nog satsa på en Lotus Exige.
Slår ju speedstern på en hel del punkter enligt testerna

Bara att Lotus Exige inte växer på träd här i Sverige



//Performance

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det går inte att nämna Boxster S, S2000, RX8, och 350Z utan slå på trumman för Z4

_________________
BMW MC-klubben
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Måste hålla med Rash. En 7:a är extremt rolig både som sommar- och banbil. Inget komfortåk dock...

Annars får du mycket TVR för de pengarna. En Cerbera 4.5 med närmare 400 kusar eller en Chimaera eller Griffith 500 för under 300K. Öppna och ovanliga bilar med 5L V8, massa vrid och effekt och ett underbart ljud. Men du måste nog acceptera högerstyrt, vilket inte är något problem anser jag. Om du är modig köper du en ny Tuscan och blir först i Sverige med en 4 L rak racingsexa...



Glömde lite dreggelspecar:
350 bhp @ 7200 rpm
290 ft.lbs @ 5500 rpm
0-60 Mph: 4.2 s
60-0: 2,5 s (Tuscan S)
0-100 Mph: 9,6 s
Topspeed: 180 Mph

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



7-11 skrev:
Men du måste nog acceptera högerstyrt, vilket inte är något problem anser jag.


I Tyskland finns många med ratten på vänster sida (om det skulle vara ett problem).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Till resonemanget hör att jag vill byta till mig en bil som jag inte behöver skruva med i princip alls. Bilen jag har nu går det att plöja ner eviga mängder pengar på, och det vill jag byta bort. Sedan är det inte så skoj att åka omkring i en "Nissan" längre, hur fin den än må vara. Är sugen på en "riktig" bil.

Opel Speedster, Nej tyvärr, det är fortfarande en Opel hur skoj den än är att köra.

Boxster S, ja tack, men hur kul är den att åka bana med? Finns det någon svag punkt man måste uppgradera där? Vad tycker ni Porscheåkare om denna. Jag tyckte tidigare att Boxster bara var för de som inte hade råd med 911, men har tänkt om. Överväger helt klart denna. Älskar porscheklubben och så är det ju faktiskt en Porsche.

911, helt klart ett alternativ, men för att få en turboversion så måste jag köpa 964 och då kommer det bli massa mek igen. Det går att motivera att skruva isär den. thumbs down Dock är en svart 964 turbo med speedlinefälgar en våt dröm.

E36 M3, Nej tack, för hög motivation att skruva isär. E46 M3, ja tack, denna skruvar jag inte en mutter på, möjligen ett stoptech-kit och ett PSS9-kit.

Lotus, denna har jag ingen aning om, mer info. Lotus är ju Lotus.

TVR, älskar tuscan. Hur är dessa i utrustning, åkkomfort original? Mkt mer info och BILDER!!!

Förvånad att ingen innan nämnde E46 M3

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Lite mer att läsa om Tuscan. Dels när de kör den på bana, sedan en ren test. Där ser du lite om utrustning mm.

http://www.pistonheads.com/tvr/tuscanS6/default.asp?storyId=4710

http://www.pistonheads.com/tvr/tuscans6/default.asp?storyId=5810

Vad gäller vänsterstyrda bilar i Tyskland har jag följande erfarenhetet 1) de är dyrare 2) urvalet är mindre 3) de har gått hårdare. Så det är lättare att hitta "rätt bil" i England om man tar sig lite tid.

En Tuscan måste göra verkstadservice (ventiler, kam mm) var tusende mil så du får ju en juste Englandssemester varannat år också...

Själv kör jag högerstyrd Griffith 500 och är supernöjd. Utrustning är oftast det basala. Men saker som ABS, Traction Control, krockkudde mm hittar du inte på en TVR. That is the Devils work...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



om vi ändå pratar TVR så ta dig en titt på T350C som jag skulle välja varje gång framför en Tuscan även om den nydesignade Tuscan är rätt läcker den med Lite skillnadi design dock den ena lite mer svepande tidlös och den andra helt enkelt brutalare och sen är det ju ungefär samma prylar mekaniskt.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Känns som att en "semester" till UK pga service vartannat år är nog för att diska TVR:en. Jag känner att alternativen är E46 M3, Porsche Boxster S och 911 av dem som nämnts. Men vilken?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Erik (fd Mooseman) skrev:
Till resonemanget hör att jag vill byta till mig en bil som jag inte behöver skruva med i princip alls. Bilen jag har nu går det att plöja ner eviga mängder pengar på, och det vill jag byta bort. Sedan är det inte så skoj att åka omkring i en "Nissan" längre, hur fin den än må vara. Är sugen på en "riktig" bil.

Boxster S, ja tack, men hur kul är den att åka bana med? Finns det någon svag punkt man måste uppgradera där? Vad tycker ni Porscheåkare om denna. Jag tyckte tidigare att Boxster bara var för de som inte hade råd med 911, men har tänkt om. Överväger helt klart denna. Älskar porscheklubben och så är det ju faktiskt en Porsche.


Boxster S är fantastisk att åka bana med. Mycket välbalanserad och lättkörd, det går att köra mycket fort. Och det finns inga svaga punkter som behöver uppgraderas. Se till att få sportchassi bara, annars blir det för mjukt för trevlig banåka. Jag har kört säkert 50 timmar bana med min och den håller fortfarande ihop.

orkar stå ut med kommentarer som "tjejbil" och "hårfrisörskebil" så är den helt rätt.

Erik (fd Mooseman) skrev:

TVR, älskar tuscan. Hur är dessa i utrustning, åkkomfort original? Mkt mer info och BILDER!!!


Att överväger en Engelsk motsäger ditt påstående ovan om att du inte vill skruva med bilen

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Varför måste 911:an ha turbo om det kan tänkas duga med en Boxster (som ju inte har turbo)?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Varför måste 911:an ha turbo om det kan tänkas duga med en Boxster (som ju inte har turbo)?


För att turbon är så vacker Faktum är att jag inte vill ha en turbobil igen faktiskt, fruktansvärt tråkiga bilar att åka bana med, tappar all ork om man kliver under tröskeln.


Dock lite bryderi om Boxster S:en. 260 pållar känns i klenaste laget. Hur upplevs effekten, tillräckligt? om man jämför E46 M3 och Boxster S och bortser från det faktum att den ena fajtuskt är en Porsche, hur står de sig då? Jag är faktiskt lite ute efter komfort också.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



T350C snackar vi helt plötsligt en halv mille, så det kan ju avgöra. Själv har jag siktat in mig på Sagaris. Drömma går ju

Visst är det negativt att det inte finns serviceverkstäder i Svedala men så krångligt är det ju inte att kvista över till UK en gång varannat år. Är man en entusitast så är man och köper man en bil som är Rover V8 baserad så försvinner ju det omaket också.

Sedan får du nog räkna med att skruva (betala för skruvandet) oavsett om du köper tyskt, engelskt eller vad som helst om du har tänkt baxa runt det på bana från tid till annan...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Alltså, skruva i form av bromsbelägg o sänt är ju inga problem, men det är främst att slippa trimma o uppgradera varenda del i bilen som det skall köpas riktig bil.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Erik (fd Mooseman) skrev:
Alltså, skruva i form av bromsbelägg o sänt är ju inga problem, men det är främst att slippa trimma o uppgradera varenda del i bilen som det skall köpas riktig bil.


om du behöver trimma och uppgradera en Tuscan vet jag inte vad du har för preferenser... Mer prestanda för kosingen hittar du helt enkelt inte i en "standardbil". Ni kanske hör var jag har mitt hjärta?

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



För dom pengarna får du ju en Mitsubishi Lancer Evolution 6 TMI. Och du har ju pengar över då oxo thumbs up Går bra som tusan helt original. Enda man kan behöva uppgradera är ett nytt avgas (landar på ca 300-320 hk efter det), nya bromsbelägg o bromsvätska sedan är man helt race klar. Du kan ju bara kolla på tiderna dom kört med den i superstage i original utförande
Går ju att använda som vardags bil oxo thumbs up

_________________
Johan Vikström
Citera
Allmänt banåkaforum
Kombinerad "sommar"och"banåka"bil
1, 2, 3   >>
4455 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande