Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4455 besök totalt |
Kombinerad "sommar"och"banåka"bil
En gång för länge sedan bestämde jag mig för att den dag jag fick fast jobb efter mina studier så skulle jag köpa den bil jag vill ha. Då många här åker lite dyrare bilar så är ju frågan given. om man skall välja en skojig sommarbil som man kan åka bana fullt med för <350.000:-, vad väljer man då? Varför? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
|
||||
Hade jag vart i dina skor så hade det blivit en Super Seven, helt klart! Då kan du köpa en i fint skick för runt 150-200 och sedan uppgradera allt som är skoj= motor, chassie, bromsar.
om du vill ha en bil som ser ut som en bil ![]() om ingen av de faller dig i smaken kanske en 80- tals liten 911 turbo lockar ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Porsche 993 kanske går att få för en sån peng
Eller varför inte en Elise lätt liten öppen sak det där Nissan 350Z från tyskland för de pengarna Eller kanske en RX8 om man vill ha en sån S2000 är ju inte helt fel den heller Hur som helst har du ett roligt val att göra och sen är det ju bara ta det som känns bäst för dig. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Måste hålla med Rash. En 7:a är extremt rolig både som sommar- och banbil. Inget komfortåk dock...
Annars får du mycket TVR för de pengarna. En Cerbera 4.5 med närmare 400 kusar eller en Chimaera eller Griffith 500 för under 300K. Öppna och ovanliga bilar med 5L V8, massa vrid och effekt och ett underbart ljud. Men du måste nog acceptera högerstyrt, vilket inte är något problem anser jag. Om du är modig köper du en ny Tuscan och blir först i Sverige med en 4 L rak racingsexa... ![]() ![]() Glömde lite dreggelspecar: 350 bhp @ 7200 rpm 290 ft.lbs @ 5500 rpm 0-60 Mph: 4.2 s 60-0: 2,5 s (Tuscan S) 0-100 Mph: 9,6 s Topspeed: 180 Mph _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
Till resonemanget hör att jag vill byta till mig en bil som jag inte behöver skruva med i princip alls. Bilen jag har nu går det att plöja ner eviga mängder pengar på, och det vill jag byta bort. Sedan är det inte så skoj att åka omkring i en "Nissan" längre, hur fin den än må vara. Är sugen på en "riktig" bil.
Opel Speedster, Nej tyvärr, det är fortfarande en Opel hur skoj den än är att köra. ![]() Boxster S, ja tack, men hur kul är den att åka bana med? Finns det någon svag punkt man måste uppgradera där? Vad tycker ni Porscheåkare om denna. Jag tyckte tidigare att Boxster bara var för de som inte hade råd med 911, men har tänkt om. Överväger helt klart denna. Älskar porscheklubben och så är det ju faktiskt en Porsche. 911, helt klart ett alternativ, men för att få en turboversion så måste jag köpa 964 och då kommer det bli massa mek igen. Det går att motivera att skruva isär den. ![]() E36 M3, Nej tack, för hög motivation att skruva isär. E46 M3, ja tack, denna skruvar jag inte en mutter på, möjligen ett stoptech-kit och ett PSS9-kit. ![]() Lotus, denna har jag ingen aning om, mer info. Lotus är ju Lotus. ![]() TVR, älskar tuscan. Hur är dessa i utrustning, åkkomfort original? Mkt mer info och BILDER!!! ![]() Förvånad att ingen innan nämnde E46 M3 ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Lite mer att läsa om Tuscan. Dels när de kör den på bana, sedan en ren test. Där ser du lite om utrustning mm.
http://www.pistonheads.com/tvr/tusca http://www.pistonheads.com/tvr/tusca Vad gäller vänsterstyrda bilar i Tyskland har jag följande erfarenhetet 1) de är dyrare 2) urvalet är mindre 3) de har gått hårdare. Så det är lättare att hitta "rätt bil" i England om man tar sig lite tid. En Tuscan måste göra verkstadservice (ventiler, kam mm) var tusende mil så du får ju en juste Englandssemester varannat år också... ![]() Själv kör jag högerstyrd Griffith 500 och är supernöjd. Utrustning är oftast det basala. Men saker som ABS, Traction Control, krockkudde mm hittar du inte på en TVR. That is the Devils work... ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
om vi ändå pratar TVR så ta dig en titt på T350C som jag skulle välja varje gång framför en Tuscan även om den nydesignade Tuscan är rätt läcker den med
![]() _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Känns som att en "semester" till UK pga service vartannat år är nog för att diska TVR:en. Jag känner att alternativen är E46 M3, Porsche Boxster S och 911 av dem som nämnts. Men vilken?
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Boxster S är fantastisk att åka bana med. Mycket välbalanserad och lättkörd, det går att köra mycket fort. Och det finns inga svaga punkter som behöver uppgraderas. Se till att få sportchassi bara, annars blir det för mjukt för trevlig banåka. Jag har kört säkert 50 timmar bana med min och den håller fortfarande ihop. orkar stå ut med kommentarer som "tjejbil" och "hårfrisörskebil" så är den helt rätt.
Att överväger en Engelsk motsäger ditt påstående ovan om att du inte vill skruva med bilen ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
För att turbon är så vacker ![]() Dock lite bryderi om Boxster S:en. 260 pållar känns i klenaste laget. Hur upplevs effekten, tillräckligt? om man jämför E46 M3 och Boxster S och bortser från det faktum att den ena fajtuskt är en Porsche, hur står de sig då? Jag är faktiskt lite ute efter komfort också. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
T350C snackar vi helt plötsligt en halv mille, så det kan ju avgöra. Själv har jag siktat in mig på Sagaris. Drömma går ju
![]() Visst är det negativt att det inte finns serviceverkstäder i Svedala men så krångligt är det ju inte att kvista över till UK en gång varannat år. Är man en entusitast så är man ![]() Sedan får du nog räkna med att skruva (betala för skruvandet) oavsett om du köper tyskt, engelskt eller vad som helst om du har tänkt baxa runt det på bana från tid till annan... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
Alltså, skruva i form av bromsbelägg o sänt är ju inga problem, men det är främst att slippa trimma o uppgradera varenda del i bilen som det skall köpas riktig bil.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
om du behöver trimma och uppgradera en Tuscan vet jag inte vad du har för preferenser... ![]() ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
För dom pengarna får du ju en Mitsubishi Lancer Evolution 6 TMI. Och du har ju pengar över då oxo
![]() ![]() ![]() Går ju att använda som vardags bil oxo ![]() _________________ Johan Vikström |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4455 besök totalt |