Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 30, 31, 32 >> 40 besök senaste veckan (126824 totalt) |
Fortsätter byta plåt .. Jag lyckades inte hitta någon bättre bagagelucka och den befintliga var verkligen inte bra, bestämde mig för att testa trots allt och efter en massa timmar är den faktiskt i rätt bra skick.
Öppnat alla falsar och blästrat och fyllt med epoxi. Nederdelen både yttre och inre var genomrostiga och fick tillverkas, massa jobb då de är konkava åt alla håll och sen skall dubbelvikas över innerstrukturen. Svarvade ett nytt hjul till sick och falsen för detta så det gick ganska bra . _________________ Calle Olsson |
||||
Det är lite synd att grundfärgen och bilens original kulör är så lika varandra. Lätt hänt att man missar att "hela golvet" är nytt i bagaget Fantastiskt arbete ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Tack! Överhjulet hade jag sedan tidigare så det var bara det nedre som jag fick svarva . Själva kupningen gjordes i engelska hjulet , sick och falsen använde jag för att göra överviket. Hade plåten varit plan så hade det varit enkelt att boka i en kantvik men i och med att den är kupad i två dimensioner så fick jag falsa vecket för att inte deformera formen . _________________ Calle Olsson |
||||
Det är väl bara drivning på den övre trissan? undertrissan rullar väl bara med? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det är denna maskin jag använder: https://hjulochverktyg.se/hem/944-pl
Båda hjulen har drivning, det är ett måste annars skulle det inte få att mata igenom plåt under det tryck som krävs. Så båda hjulen drivs av en elmotor med reostat så man kan välja hastighet och fotpedal för att man har båda händerna fria. . Över och underhjul har samma hastighet och matar därigenom plåten framåt (eller bakåt för det går även att backa). Fantastiskt rolig maskin som jag bara lärt mig en bråkdel om äv så länge. /Calle _________________ Calle Olsson |
||||
okey nu känns det som jag vill pensionera min billiga handvevade variant... jag har iofs möjligheten att använda en av Lazze framtagna sickofals på jobbet(säkert 20 år gammal) .. men denna verkar ett steg längre..
hmm sen hjulklapp.. får fundera några minuter... _________________ Michael Thulesius |
||||
Härligt att se hur arbetet fortskrider! Jag körde sedanversionen av din bil en hel del på 1970-talet och kommer ihåg att den var rätt så lätt i bakändan och krävde viss försiktighet vid snabbare kurvtagning. Speciellt på vintern... Om du har möjlighet så tycker jag att du, när det blir aktuellt, skall placera batteriet i bagageutrymmet så blir viktfördelning och väghållning lite bättre.
_________________ Johan B |
||||
Hihi.. Pappa hade 635CSI i mitten av 90-talet, där hade tidigare tyska ägaren lagt en 40 kg järnbalk i bagaget för att få lite tyngd i rumpan vid vinterföre, , den var klädd men skotskrutigt tyg och den ligger faktiskt kvar i mitt garage.. Batteri kan mycket väl hamna bak, konsolen i motorrummet är rätt taskig.. /Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Tack och tack för tipset med annonsen, som tur är (?) så har jag inga pengar så fortsätter svetsa rost några månader tillsvidare .
Tror jag har det mesta i för att få ihop den men kommer säkert på massor efterhand men just nu kommer jag bara på: låssats till dörrar /tändning och bagagelås, trevliga fälgar, lampinsatser till hel och halvljus, bromsskivor runt om , stötdämpare och fjädrar. Sen skall motorn gås igenom , inredning sys upp , och lack och och och , suck det är en del kvar.. _________________ Calle Olsson |
||||
Mer rost, ytterst oväntat..
Bytt trösklar i 3 sektioner (den yttre ej svetsad än) , lagat anslutning till bakre hjulhus , bytt botten av B-stolpen och sektionen där bakskärmen ansluter, bytt A-stolpe inner och ytter med innerdel av rutram. Nästa steg blir hörnet av rutramen , innerskärm , fjädertorn , golv mm mm mm. Klicka för större bilder! _________________ Calle Olsson |
||||
Har varit inne på detta forum ett antal gånger men aldrig kommit mig för att registrera mig. Men efter att ha läst igenom denna osannolika tråd kunde jag inte låta bli. Dessutom är den här karossen något av de vackraste jag vet. Min klasskompis köpte en kanonfin 3,0 CSI i början på 80-talet. Har för mig att när han sålde den efter något år fick han 30 000 för den. Idag räcker väl inte en nolla till.
En liten undran jag har är vilken grundfärg du använder och hur du lägger på den. Är ju lite omständligt om man ska spruta allt eftersom när man lagar. Skulle vilja använda epoxi men är osäker på hur den är att pensla på vilket skulle förenkla. Lycka till med fortsättningen Mvh Mats _________________ Mats Hallin |
||||
Hej Mats Tack! Usch ja , tiderna förändras och jag är jätteglad att jag fick tag på den här bilen för som du säger så kostar de en del numera och jag kommer nog aldrig att ha råd att köpa en fin bil . Den gråa färgen som agerar svetsprimer är Wurths Quattro på sprayburk, den gula färgen är Hagmans CA Primer 2 k som säljs på 0.8 L burkar (med härdare blir det en liter). Den penslar jag för det mesta då jag inte orkar ta fram sprutan och göra rent den varenda gång , det mesta komme ändå att slipas ner och läggas med spruta den dagen jag blir klar och kan ta allt på ett bräde. /Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Tack, i början blev man lite rädd men om jag tar det i etapper och jobbar sig ner i lagren av plåt och rost lite som ett pussel så blir det lättare och man förstår vilka sektioner som skall bytas först för att sedan bygga på nästa osv. Går man helt vild med vinkelslipen och står där med att stort hål så är det klart svårare att fatta hur allt hänger ihop. _________________ Calle Olsson |
||||
Andra projekttrådar BMW 3.0CS E9 Renovering | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 30, 31, 32 >> 40 besök senaste veckan (126824 totalt) |