Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 30, 31, 32   >>
40 besök senaste veckan (126824 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Fortsätter byta plåt .. Jag lyckades inte hitta någon bättre bagagelucka och den befintliga var verkligen inte bra, bestämde mig för att testa trots allt och efter en massa timmar är den faktiskt i rätt bra skick.

Öppnat alla falsar och blästrat och fyllt med epoxi. Nederdelen både yttre och inre var genomrostiga och fick tillverkas, massa jobb då de är konkava åt alla håll och sen skall dubbelvikas över innerstrukturen. Svarvade ett nytt hjul till sick och falsen för detta så det gick ganska bra .























_________________
Calle Olsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Grymt snyggt gjort, vilket hantverk!

Väldigt roligt att se bilder på jobbet thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Fantastiskt fint jobb du gör på den här bilen thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460





Det är lite synd att grundfärgen och bilens original kulör är så lika varandra.
Lätt hänt att man missar att "hela golvet" är nytt i bagaget

Fantastiskt arbete !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Snyggt som vanligt!!!
hjulet till sickofals... behövde du inte 2.. visa gärna hur du kunde få till den kupade plåten med bara ett hjul??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Michael Th skrev:
Snyggt som vanligt!!!
hjulet till sickofals... behövde du inte 2.. visa gärna hur du kunde få till den kupade plåten med bara ett hjul??


Tack! Överhjulet hade jag sedan tidigare så det var bara det nedre som jag fick svarva .

Själva kupningen gjordes i engelska hjulet , sick och falsen använde jag för att göra överviket. Hade plåten varit plan så hade det varit enkelt att boka i en kantvik men i och med att den är kupad i två dimensioner så fick jag falsa vecket för att inte deformera formen .

_________________
Calle Olsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Okey tack... apropå sick och fals.. gärna större bild på den.. och fabrikat.. verkar smidig men... hur är drivningen till neder trissan?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Michael Th skrev:
Okey tack... apropå sick och fals.. gärna större bild på den.. och fabrikat.. verkar smidig men... hur är drivningen till neder trissan?


Det är väl bara drivning på den övre trissan? undertrissan rullar väl bara med?
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Det är denna maskin jag använder: https://hjulochverktyg.se/hem/944-platfalsmaskin-220v.html

Båda hjulen har drivning, det är ett måste annars skulle det inte få att mata igenom plåt under det tryck som krävs. Så båda hjulen drivs av en elmotor med reostat så man kan välja hastighet och fotpedal för att man har båda händerna fria. . Över och underhjul har samma hastighet och matar därigenom plåten framåt (eller bakåt för det går även att backa).

Fantastiskt rolig maskin som jag bara lärt mig en bråkdel om äv så länge.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



okey nu känns det som jag vill pensionera min billiga handvevade variant... jag har iofs möjligheten att använda en av Lazze framtagna sickofals på jobbet(säkert 20 år gammal) .. men denna verkar ett steg längre..
hmm sen hjulklapp.. får fundera några minuter...

_________________
Michael Thulesius
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1495

Namndispens
Namndispens

Härligt att se hur arbetet fortskrider! Jag körde sedanversionen av din bil en hel del på 1970-talet och kommer ihåg att den var rätt så lätt i bakändan och krävde viss försiktighet vid snabbare kurvtagning. Speciellt på vintern... Om du har möjlighet så tycker jag att du, när det blir aktuellt, skall placera batteriet i bagageutrymmet så blir viktfördelning och väghållning lite bättre.

_________________
Johan B
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
blixten skrev:
Härligt att se hur arbetet fortskrider! Jag körde sedanversionen av din bil en hel del på 1970-talet och kommer ihåg att den var rätt så lätt i bakändan och krävde viss försiktighet vid snabbare kurvtagning. Speciellt på vintern... Om du har möjlighet så tycker jag att du, när det blir aktuellt, skall placera batteriet i bagageutrymmet
så blir viktfördelning och väghållning lite bättre.


Hihi.. Pappa hade 635CSI i mitten av 90-talet, där hade tidigare tyska ägaren lagt en 40 kg järnbalk i bagaget för att få lite tyngd i rumpan vid vinterföre, , den var klädd men skotskrutigt tyg och den ligger faktiskt kvar i mitt garage..

Batteri kan mycket väl hamna bak, konsolen i motorrummet är rätt taskig..

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Kan inte säga att jag är imponerad av ditt jobb! Snyggt jobbat Vet inte om du behöver några delar till din bil, men det finns en annons på blocket om delar från en 3.0 CS nu. Kämpa på.... 😉

/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tack och tack för tipset med annonsen, som tur är (?) så har jag inga pengar så fortsätter svetsa rost några månader tillsvidare .
Tror jag har det mesta i för att få ihop den men kommer säkert på massor efterhand men just nu kommer jag bara på: låssats till dörrar /tändning och bagagelås, trevliga fälgar, lampinsatser till hel och halvljus, bromsskivor runt om , stötdämpare och fjädrar. Sen skall motorn gås igenom , inredning sys upp , och lack och och och , suck det är en del kvar..

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Mer rost, ytterst oväntat..

Bytt trösklar i 3 sektioner (den yttre ej svetsad än) , lagat anslutning till bakre hjulhus , bytt botten av B-stolpen och sektionen där bakskärmen ansluter, bytt A-stolpe inner och ytter med innerdel av rutram.

Nästa steg blir hörnet av rutramen , innerskärm , fjädertorn , golv mm mm mm.

Klicka för större bilder!

_________________
Calle Olsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Väl kämpat!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
senmathal
Ramvik
Här sen Jan 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har varit inne på detta forum ett antal gånger men aldrig kommit mig för att registrera mig. Men efter att ha läst igenom denna osannolika tråd kunde jag inte låta bli. Dessutom är den här karossen något av de vackraste jag vet. Min klasskompis köpte en kanonfin 3,0 CSI i början på 80-talet. Har för mig att när han sålde den efter något år fick han 30 000 för den. Idag räcker väl inte en nolla till.

En liten undran jag har är vilken grundfärg du använder och hur du lägger på den. Är ju lite omständligt om man ska spruta allt eftersom när man lagar. Skulle vilja använda epoxi men är osäker på hur den är att pensla på vilket skulle förenkla.


Lycka till med fortsättningen
Mvh Mats

_________________
Mats Hallin
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Ragnar skrev:
Väl kämpat!


++


Lite ångest på vissa av bilderna. Men blir ju så fint .

_________________
Markus Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Herregud vilket jobb. Sjukt impad av dina skills😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
senmathal skrev:
Har varit inne på detta forum ett antal gånger men aldrig kommit mig för att registrera mig. Men efter att ha läst igenom denna osannolika tråd kunde jag inte låta bli. Dessutom är den här karossen något av de vackraste jag vet. Min klasskompis köpte en kanonfin 3,0 CSI i början på 80-talet. Har för mig att när han sålde den efter något år fick han 30 000 för den. Idag räcker väl inte en nolla till.

En liten undran jag har är vilken grundfärg du använder och hur du lägger på den. Är ju lite omständligt om man ska spruta allt eftersom när man lagar. Skulle vilja använda epoxi men är osäker på hur den är att pensla på vilket skulle förenkla.


Lycka till med fortsättningen
Mvh Mats


Hej Mats

Tack! Usch ja , tiderna förändras och jag är jätteglad att jag fick tag på den här bilen för som du säger så kostar de en del numera och jag kommer nog aldrig att ha råd att köpa en fin bil .

Den gråa färgen som agerar svetsprimer är Wurths Quattro på sprayburk, den gula färgen är Hagmans CA Primer 2 k som säljs på 0.8 L burkar (med härdare blir det en liter). Den penslar jag för det mesta då jag inte orkar ta fram sprutan och göra rent den varenda gång , det mesta komme ändå att slipas ner och läggas med spruta den dagen jag blir klar och kan ta allt på
ett bräde.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Qaz skrev:
Ragnar skrev:
Väl kämpat!


++


Lite ångest på vissa av bilderna. Men blir ju så fint .


Tack, i början blev man lite rädd men om jag tar det i etapper och jobbar sig ner i lagren av plåt och rost lite som ett pussel så blir det lättare och man förstår vilka sektioner som skall bytas först för att sedan bygga på nästa osv.
Går man helt vild med vinkelslipen och står där med att stort hål så är det klart svårare att fatta hur allt hänger ihop.

_________________
Calle Olsson
Citera
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 30, 31, 32   >>
40 besök senaste veckan (126824 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande